Een nieuwe koeler vond ik nodig, omdat het nu zo warm is en zo. Dus ik kocht vrolijk een goeie cooler, haal de oude er af, smeer er wat koelprut bij. De pc loopt vas bij het opsarten van windows xp, in veilige modus gaat ie uit zichzelf uit. Ik las hier en daar over got dat je de keolprut er met wattestaafjes af moest halen. Dit probeerde ik, maar nu s mijn AMD XP 2200 helemaal dood. Heb ik het er niet goed genoeg afgehaald misschien met enkel wattestaafjes? KAn ik nog wat meer gebruiken om het schoon te maken? Ik hoop dat er nog wat te redden valt
spiritus helpt het verwijderen van koelprut..
als je zilver heb moet je ff kijken of je niet toevallig bruggen hebt verbonden
dan heb je er idd VEEL te veel op gedaan
als je geen bruggen heb verbonden kan ik me niet voorstellen dat ie dood is..
't zou wel kunnen dat ie verbrand is, maar dan heb je wel iets fout gedaan
als je zilver heb moet je ff kijken of je niet toevallig bruggen hebt verbonden
dan heb je er idd VEEL te veel op gedaan
als je geen bruggen heb verbonden kan ik me niet voorstellen dat ie dood is..
't zou wel kunnen dat ie verbrand is, maar dan heb je wel iets fout gedaan
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Er komt geen rook af, dus ik gok dat er niets verbrand is. Siritus kan ik dus gewoon veilig gebruiken? Dat heb ik nog wel in de schuur staan. Maar de prut heb ik er af gehaald zonder spiritus. Is er dan een heeeeel dun laagje van blijven liggen (er zit iig wel een klein kleurverschil)
Hmm.. Wat ik denk (en dat is niet zo mooi) is het volgende:
Je koeler maakte niet goed contact met de core van de cpu en de cpu werd erg warm *pc loopt vast*.
Toen heb je de koelpasta erafgehaald en de cpu maakte nog minder contact met de koeler *cpu te warm, sterft*.
Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb....
edit:
Kijk eens naar de onderkant (in het midden) van de CPU. Zit daar toevallig een zwart plekje?
Je koeler maakte niet goed contact met de core van de cpu en de cpu werd erg warm *pc loopt vast*.
Toen heb je de koelpasta erafgehaald en de cpu maakte nog minder contact met de koeler *cpu te warm, sterft*.
Ik hoop voor je dat ik ongelijk heb....
edit:
Kijk eens naar de onderkant (in het midden) van de CPU. Zit daar toevallig een zwart plekje?
[ Voor 15% gewijzigd door InterCC op 17-04-2003 16:20 ]
Dat kleur verschil zou nix uit moeten maken, had ik hier ook, en alles werkte gewoon, precies hetzelfde verhaal als bij jou, koeler maken dus.
Gewoon ff weer d'r af halen, alles goed verwijderen (k'heb het zelf gewoon met WC papier gedaan
), nieuwe laag d'r op (niet te veel, en niet te weinig, de core moet iig bedekt zijn), d'r op drukken, en klaar.
.. normaal gesproken dan ;x
Gewoon ff weer d'r af halen, alles goed verwijderen (k'heb het zelf gewoon met WC papier gedaan
.. normaal gesproken dan ;x
Maakt het eigenlik uit hoeveel spiritus er op gaat? Ik vidn een 2200 nog een beeetje te duur om op te expirimenteren 
edit:
edit:
Nee, ik zie geen zwart plekje of iets wat daar op lijkt:) Woei, ze leeft dus nog?Kijk eens naar de onderkant (in het midden) van de CPU. Zit daar toevallig een zwart plekje?
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 16:21 ]
spiritus kan je gewoon gebruiken in combinatie met een wattestaafje! je hebt de koelprut toch alleen maar op de core gesmeerd he?
I'm not weird, I'm a limited edition
Verwijderd
warmte is schadelijker dan spiritus.
(ja, kunt hem gewoon met spiritis schoonmaken, wel goed drogen daarna)
(ja, kunt hem gewoon met spiritis schoonmaken, wel goed drogen daarna)
ik smeerde de prut op de cooler, dat moet dus niet:)?
Hoe droog ik um goed, zonder een handdoek uiteraard:)
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 16:23 . Reden: vraagje extra ]
Verwijderd
Spiritus verdampt uit zich zelf, dus je hebt alleen geduld nodig.Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 16:23:
Hoe veel geduld? Nou ja, ik haal de spiritus en maak het netjes schoon, en zie wat de tijd me brengt, denk ik:)
ZO moet je dus koelpasta aanbrengen op een CPU.
Mensen, dit is wel basic, maar ok. Zo ga je te werk:
1. Haal je koeler van je proc af
2. Neem een alcoholhoudend schoonmaakmiddel bij de hand (Spiritus of pure alcohol)
3. Haal wat wattestokjes en wat keukenpapier (Of een dunnen poetsdoek) erbij
4. Maak een frotje (groot genoeg dat het materiaal dat je in de vloeistof doopt)
5. Zorg dat het materiaal vloeistof opneemt en verwijder over de hele core en het stukje groene/bruine pcd van de proc schoon, gewoon goed schoonmaken, overal dus ook tussen de bruggen.
6. Als alles eraf is en hij er dus als nieuw uit ziet effe het vocht eraf laten verdampen, zodat hij weer goed droog is.
7. Neem wat koelprut ter hand.
8. Spuit een klein druppeltje in het midden van de core.
9. Neem een wattestokje en knip beide watte stukjes van de zijkanten.
10. Nu neem je het stokje en daarme rol je als een deegroller de koelprut over de core, zorg wle dat er niks echt langs de core komt.
11. Neem een nieuw wattestokje als je de core goed bestreken en er voldoende op zit (Lees een filmpje)
12. Met dit wattestokje alle kanten van de core nalopen of er niks langs is gegaan.
13. Nu de koeler aan de onderkant goed reinigen en zorgen dat alle oude koelprut eraf is.
14. Als deze weer glimd, deze weer terug op de proc monteren.
15. Nu je pc aanzetten, alks alles goed is werkt hij nu gewoon goed en koelt hij maximaal.
16. Als hij het niet doet heb je gewoon wat kapot gemaakt.
Deze procedure moet je altijd doen bij het afnemen of vernieuwen van de koeler
Verder denk ik niet dat er in dit topic nog wat te melden is!!! Dus hier staat nu duidelijk beschreven hoe het dus WEL moet.
Suc6
1. Haal je koeler van je proc af
2. Neem een alcoholhoudend schoonmaakmiddel bij de hand (Spiritus of pure alcohol)
3. Haal wat wattestokjes en wat keukenpapier (Of een dunnen poetsdoek) erbij
4. Maak een frotje (groot genoeg dat het materiaal dat je in de vloeistof doopt)
5. Zorg dat het materiaal vloeistof opneemt en verwijder over de hele core en het stukje groene/bruine pcd van de proc schoon, gewoon goed schoonmaken, overal dus ook tussen de bruggen.
6. Als alles eraf is en hij er dus als nieuw uit ziet effe het vocht eraf laten verdampen, zodat hij weer goed droog is.
7. Neem wat koelprut ter hand.
8. Spuit een klein druppeltje in het midden van de core.
9. Neem een wattestokje en knip beide watte stukjes van de zijkanten.
10. Nu neem je het stokje en daarme rol je als een deegroller de koelprut over de core, zorg wle dat er niks echt langs de core komt.
11. Neem een nieuw wattestokje als je de core goed bestreken en er voldoende op zit (Lees een filmpje)
12. Met dit wattestokje alle kanten van de core nalopen of er niks langs is gegaan.
13. Nu de koeler aan de onderkant goed reinigen en zorgen dat alle oude koelprut eraf is.
14. Als deze weer glimd, deze weer terug op de proc monteren.
15. Nu je pc aanzetten, alks alles goed is werkt hij nu gewoon goed en koelt hij maximaal.
16. Als hij het niet doet heb je gewoon wat kapot gemaakt.
Verder denk ik niet dat er in dit topic nog wat te melden is!!! Dus hier staat nu duidelijk beschreven hoe het dus WEL moet.
Suc6
Wat is lint free?Clean the mating surfaces completely with a low residual solvent (High-purity isopropyl alcohol or acetone will work) and a LINT FREE cloth.
En ik zie een dun zwart randje rond de core zitten, is dat verbrand?
Nee dat hoort zo, waarschijnlijk bedoel je nu gewoon het "PLAKRANDJE" van de core op het stukje pcbVerwijderd schreef op 17 April 2003 @ 16:33:
[...]
Wat is lint free?
En ik zie een dun zwart randje rond de core zitten, is dat verbrand?
Whehe ik gebruik goedkope wodka, die ik toch niet drink. Maare ik gebruik altijd een wc-papiertje of een stukje keukenrol, kan je het gelijk me afdrogen.
En met lint-free willen ze waarschijnlijk zeggen dat het niets achterlaat, maar met wat keukenrol zie je het snel als er wat blijft zitten. Zeker bij een athlon.
En met lint-free willen ze waarschijnlijk zeggen dat het niets achterlaat, maar met wat keukenrol zie je het snel als er wat blijft zitten. Zeker bij een athlon.
[ Voor 5% gewijzigd door nhimf op 17-04-2003 16:40 ]
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Om pasta te verwijderen gebruik ik zelf altijd aceton of wasbenzine met watten of gewoon stuk closet papier. simpel en het werkt.
voor het "smeren"/verspreiden van pasta gebruik ik een ouwe bankpas
voor het "smeren"/verspreiden van pasta gebruik ik een ouwe bankpas
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Is terpentine hier ook voor te gebruiken? Spiritus zie ik namelijk nergens tussen ons spul staan
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 16:44 . Reden: typo ]
Moeten we nu echt allemaal ons schoonmaakspul gaan noemen. Er zijn waarschijnlijk1000 en 1 producten dus is een beetje onzinnig
ik doe altijd een minuscuul druppeltje op de core, en smeer dat netjes uit met een plastic zakje om mn vinger. Werkt perfect, kan je een superdun laagje aanbrengen
Amateurcoureur en fervent banktukker
Nou, dat hoeft niet perse. Maar ik denk dat het wel handig is om te weten voor mensen die dit probleem ook hebben.
Ik heb nu een fles spiritus op de kop getikt, opengedraaid en de proc mee schoongemaakt. ik ga nu ongeveer een half uur-uur wachten, en dan zie ik wel wat er gebeurt. Hopelijk brand mijn mobo niet door, want met deze zuigende duron 600 kan ik iig nog wat doen
Ik heb nu een fles spiritus op de kop getikt, opengedraaid en de proc mee schoongemaakt. ik ga nu ongeveer een half uur-uur wachten, en dan zie ik wel wat er gebeurt. Hopelijk brand mijn mobo niet door, want met deze zuigende duron 600 kan ik iig nog wat doen
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 16:56 . Reden: toevoeging ]
Heb je gedaan wat ik heb gezegd? Dus ook weer een laagje koelprut erop gedaan en wachten heeft echt geen zin hoor, of dat je nu porobeerd of straks als hij kapot is blijft hij kapot.Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 16:51:
Nou, dat hoeft niet perse. Maar ik denk dat het wel handig is om te weten voor mensen die dit probleem ook hebben.
Verwijderd
Ik krijg vaak het idee dat er meer kwaad dan goeds met die koelprut word bereikt. Plastic zakjes en wattenstaafjes..
Koelpasta geleid per definitie slechter dan metaal op metaal. Dus waarom pasta? Omdat er altijd wel kleine oneffenheden in je koelblok of CPU zitten waar dus lucht tussen komt. En lucht geleid juist weer niet! Als je zorgt dat die oneffenheden vol zitten met prut maar het metaal gewoon schoon is heb je de beste geleiding.
Als je een heel klein beetje op de CPU smeert en dat met een bankpasje weer erafschraapt zitten alle oneffenheden vol. Dat doe je ook met de cooler. Het lijkt dan bijna alsof er niets meer op het oppervlak zit! Geen witte dikke laag! Klaar is kees.
Verder is zelfs met de beste prut op de ideale manier maar een paar graden te besparen. Tegen mensen die niet overklokken zou ik bijna zeggen, ga niet lopen kloten, cooler erop en gaan met die banaan. Maar wie ben ik..
Koelpasta geleid per definitie slechter dan metaal op metaal. Dus waarom pasta? Omdat er altijd wel kleine oneffenheden in je koelblok of CPU zitten waar dus lucht tussen komt. En lucht geleid juist weer niet! Als je zorgt dat die oneffenheden vol zitten met prut maar het metaal gewoon schoon is heb je de beste geleiding.
Als je een heel klein beetje op de CPU smeert en dat met een bankpasje weer erafschraapt zitten alle oneffenheden vol. Dat doe je ook met de cooler. Het lijkt dan bijna alsof er niets meer op het oppervlak zit! Geen witte dikke laag! Klaar is kees.
Verder is zelfs met de beste prut op de ideale manier maar een paar graden te besparen. Tegen mensen die niet overklokken zou ik bijna zeggen, ga niet lopen kloten, cooler erop en gaan met die banaan. Maar wie ben ik..
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 17:03 ]
Oke, moet ik er dus nu wel of geen koelprut op doen? Met de vorige 2 koles had ik dat nl ook niet. Als het toch nodig is, doe ik het graag.
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 17:07 . Reden: door de stress kan ik niet typen :) ]
Verwijderd
jah het is nodig om koelpasta ertussen te doen! maar je moet het met matte op je core smeren dus niet het hele tube! daar gaan sommige mensen de fout in. En daarmee help je je eigen cpu naar de dood toe.
ohw jah hoe ik te werk ga met de koelpasta op je core te smeren is zo.
1e ik pakt me cpu
2e ik haald de oude koelpasta weg met brand spiritus ofzo.
3e ik zet een nieuwe drup koelpasta op de core
4e ik pak een doorzichtig plastic zakje.
5e smeer het voorzichtig een beetje uit.
6e ik pak me bank pasje of een andere pasje en daarmee smeer ik de koelpasta geleidelijk uit+ ik haal ook nog de overtollige pasta nog weg!.
ohw jah hoe ik te werk ga met de koelpasta op je core te smeren is zo.
1e ik pakt me cpu
2e ik haald de oude koelpasta weg met brand spiritus ofzo.
3e ik zet een nieuwe drup koelpasta op de core
4e ik pak een doorzichtig plastic zakje.
5e smeer het voorzichtig een beetje uit.
6e ik pak me bank pasje of een andere pasje en daarmee smeer ik de koelpasta geleidelijk uit+ ik haal ook nog de overtollige pasta nog weg!.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 17:17 ]
Iedereen onmetelijk veel bedankt! echt, heeel er bedankt! Jullie hebben een maand werk gered! Mijn processor draait weer! De klok gaat zo naar 2200, staat nu op 1500, maar het werkt iig weer! De processor staat met 100% load en de koeler op laagst(!) vermogen op 42 graden celsius. Nogmaals, Heel erg bedankt!!!
Hij draait nu weer op 1799MHz, een 2200 zoals het hoort dus! Iedereen echt heel erg bedankt, zonder jullie was dit nooit gelukt!
Hij draait nu weer op 1799MHz, een 2200 zoals het hoort dus! Iedereen echt heel erg bedankt, zonder jullie was dit nooit gelukt!
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 17:21 . Reden: update ]
Als je niks zinvols voor deze jongen weet te vertellen blijf dan uit dit topic. Hij moet gewoon koelprut tussen zijn cooler en proc doen en waarom, idd omdat niet elke koeler strak op je proc zit.Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 17:02:
Ik krijg vaak het idee dat er meer kwaad dan goeds met die koelprut word bereikt. Plastic zakjes en wattenstaafjes..
Verder JA, je moet wel koelprut gebruiken.
Fijn te horen, en denk eraan wat je dus de volgende keer doet als je de cooler eraf haalt, dan moet je dus alles weer opnieuw doenVerwijderd schreef op 17 April 2003 @ 17:15:
Iedereen onmetelijk veel bedankt! echt, heeel er bedankt! Jullie hebben een maand werk gered! Mijn processor draait weer! De klok gaat zo naar 2200, staat nu op 1500, maar het werkt iig weer! De processor staat met 100% load en de koeler op laagst(!) vermogen op 42 graden celsius. Nogmaals, Heel erg bedankt!!!
Zal ik zeker doen! Had hiervoor nooit koelpasta gebruikt, en dacht er even niet aan dat het kon gaan geleiden:) Man wat was ik geschokken, had dat rond de hcc dagen gekocht, en het is echt 1,5 maandloon voor mij, dus erg zonde als het stuk was.
Yeps, volgende keer dus voorzichtiger zijn en als je iets niet weet zoek het dan even of vraag het hier dan even mits goed beargumenteerd, want anders krijg je als reacties dat je de search moet gebruiken enzo. Maar veel plezier ermee.
Het half uur is om, ben toch wel benieuwd of tie het nu doet of niet...Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 16:51:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je toevallig niet een minescuul klein deeltje van je core afgebroken??? Het kan dan namelijk wezen dat je cpu niet joepie meer werkt. Wel opstart, maar dan bij een bepaalde bewerking zegt van: Doe het zelf maar....
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Grappig hoe mensen hier altijd lopen te blaten(!!!!!!) met uitstrijken van de pasta en flinterdun aanbrengen.
Mensen, HET IS ONZIN, EN NUTTELOOS!!!!
http://www.twistedhardware.net/ > How to do It > Cooling Compound
Nee, kan geen link geven vanwege dit scriptje in de broncode:
<!--
if (parent.location.href == self.location.href) {
window.location.href = 'http://home.deds.nl/~th';
}
// -->
Mensen, HET IS ONZIN, EN NUTTELOOS!!!!
http://www.twistedhardware.net/ > How to do It > Cooling Compound
Nee, kan geen link geven vanwege dit scriptje in de broncode:
<!--
if (parent.location.href == self.location.href) {
window.location.href = 'http://home.deds.nl/~th';
}
// -->
[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2003 18:10 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Okey, was dus echt mosterd na de maaltijd
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
De dingen die ik heb laten staan zijn gewoon blaat. Lees de test die ik gegeven heb, het is kennelijk iets psychisch hier op GoT ofzo (geen flame naar jou toe by the way hoor maar naar iedereen op GoT!!).BSeB schreef op 17 April 2003 @ 16:31:
[...]
10. Nu neem je het stokje en daarme rol je als een deegroller de koelprut over de core, zorg wel dat er niks echt langs de core komt.
[...]
En waarom precies mag er helemaal niets naast de core komen? >>blaat
mm, weer geblaat...InterCC schreef op 17 April 2003 @ 16:19:
Hmm.. Wat ik denk (en dat is niet zo mooi) is het volgende:
Lees:
Als je het niet weet, post het dan ook niet. Een Athlon kan makkelijk zonder koelpasta lopen, het zal een graad of 15 schelen. Bij lange na niet genoeg om hem te laten doorfikken. Daarnaast staat er genoeg druk op de core om dat 'flinterdunne' laagje koelpasta te creën. Overtollig koelpasta zal dus gewoon opzij gedrukt worden!
Dank u voor de aandacht
[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2003 18:22 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Is ook zo, maar als je te veel prut gebruikt heb je kans dat het bij hoge temperaturen gaat lopen, zoek even op GoT en je zult zien dat ik in dat punt gelijk heb. En idd stokje is niet nodig, maar op die manier kun je heel goed zien of je niet te VEEL koelprut hebt gebruikt
Koelpasta gaat pas lopen bij een graad of 100, en zo heet wordt ie nietBSeB schreef op 17 april 2003 @ 18:24:
Is ook zo, maar als je te veel prut gebruikt heb je kans dat het bij hoge temperaturen gaat lopen, zoek even op GoT en je zult zien dat ik in dat punt gelijk heb. En idd stokje is niet nodig, maar op die manier kun je heel goed zien of je niet te VEEL koelprut hebt gebruikt
In een eerdere topic vandaag gezien, handleiding van amd:
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/23986.pdf
amd had dit ook op video, daaruit bleek dat je geen pasta moest gebruiken, maar "koelpapiertjes", die inderdaad een uiterst dunne film achterlaten.
http://www.amd.com/us-en/...eAssets/section1-high.wmv
http://www.amd.com/us-en/...eAssets/section3-high.wmv
http://www.amd.com/us-en/...eAssets/section4-high.wmv
http://www.amd.com/us-en/...eAssets/section5-high.wmv
amd had dit ook op video, daaruit bleek dat je geen pasta moest gebruiken, maar "koelpapiertjes", die inderdaad een uiterst dunne film achterlaten.
[ Voor 38% gewijzigd door Brothar op 17-04-2003 18:50 ]
eagle
Verwijderd
> Koelpasta gaat pas lopen bij een graad of 100, en zo heet wordt ie niet
Dat is niet waar. M'n K6-2+ laat de koelpasta al vloeibaar worden (goedkope witte geleidingspasta op siliconenbasis - laat staan Artic Silver of andere zeer viscose geleidingsmiddelen) na 1 seconden ingeschakeld te zijn geweest, moet je voorstellen wat een NIET mobiele CPU van boven GigaHertz doet....
Probeer het maar: maak een pan (of ander metaal voorwerp) warm met warm water uit de kraan (max ong. 50'C), even droogmaken en doe daar dan pasta op...
Ik heb het dus over witte siliconen geleidingspasta uit een tube, niet over geleidingspad's !
nieuws: Heatsink koelpasta roundup
http://www.dansdata.com/goop.htm
http://www.dansdata.com/powerdev.htm
Dat is niet waar. M'n K6-2+ laat de koelpasta al vloeibaar worden (goedkope witte geleidingspasta op siliconenbasis - laat staan Artic Silver of andere zeer viscose geleidingsmiddelen) na 1 seconden ingeschakeld te zijn geweest, moet je voorstellen wat een NIET mobiele CPU van boven GigaHertz doet....
Probeer het maar: maak een pan (of ander metaal voorwerp) warm met warm water uit de kraan (max ong. 50'C), even droogmaken en doe daar dan pasta op...
Ik heb het dus over witte siliconen geleidingspasta uit een tube, niet over geleidingspad's !
nieuws: Heatsink koelpasta roundup
http://www.dansdata.com/goop.htm
http://www.dansdata.com/powerdev.htm
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 19:16 ]
Dikgedrukte klopt niet.Brothar schreef op 17 April 2003 @ 18:47:
In een eerdere topic vandaag gezien, handleiding van amd:
AMD beveelt het niet aan! Maar het kan wel! Testen wijzen juist uit dat de pasta het beter doet duzzz
pff, bij m'n broer zit er ook van dit witte troep op, dit wordt notabene 70 graden. Het koelblok 60 (gemeten!) dus ik denk dat de die wel warmer zal zijn, 70 klopt dus aardig denkt ikVerwijderd schreef op 17 April 2003 @ 18:51:
> Koelpasta gaat pas lopen bij een graad of 100, en zo heet wordt ie niet
M'n K6-2+ laat de koelpasta al vloeibaar worden (witte - laat staan Artic Silver) na 1 seconden ingeschakeld te zijn geweest, moet je voorstellen wat een NIET mobiele CPU van boven GigaHertz doet....
Probeer het maar: maak een pan warm met warm water uit de kraan (ong. 50'C) en doe daar pasta op...
Anyway, van het lopen van koelpasta zal geen sprake zijn
LEES DAT ARTIKEL @ TWISTEDHARDWARE NOU!!!!![
[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 17-04-2003 18:55 ]
dual-zip,
In het laatste filmpje heeft AMD het over 'thermal grease'. Ik vertaal dit als 'koelpasta' .
In het filmpje wordt dan aangegeven 'thermal grease' alleen te gebruiken als de cpu herhaaldelijk verwijderd en geplaatst moet worden, omdat het op lange termijn verdwijnt als medium tussen cpu en koeler.
Een 'thermal pad' was beter voor een koeler die blijft zitten (='production ebnvironment').
Dat specifieke koelpasta beter kan zijn, kan ik daarmee niet uitsluiten.
(was trouwens ook wat mijn detaillist mij aanraadde).
Enne, dit is geen blaten, maar delen van informatie. Ik lees nu je twisted-hardware-tip. Leuke foto's.
Ik denk trouwens wel dat je gelijk hebt.
In het laatste filmpje heeft AMD het over 'thermal grease'. Ik vertaal dit als 'koelpasta' .
In het filmpje wordt dan aangegeven 'thermal grease' alleen te gebruiken als de cpu herhaaldelijk verwijderd en geplaatst moet worden, omdat het op lange termijn verdwijnt als medium tussen cpu en koeler.
Een 'thermal pad' was beter voor een koeler die blijft zitten (='production ebnvironment').
Dat specifieke koelpasta beter kan zijn, kan ik daarmee niet uitsluiten.
(was trouwens ook wat mijn detaillist mij aanraadde).
Enne, dit is geen blaten, maar delen van informatie. Ik lees nu je twisted-hardware-tip. Leuke foto's.
Ik denk trouwens wel dat je gelijk hebt.
[ Voor 53% gewijzigd door Brothar op 17-04-2003 19:15 ]
eagle
Naja het verdwijnt niet, maar het droogt uit, dat is nog veel erger 
Maargoed daarom moet je ook een zilver-based koelpasta zijn (nee geen Artic Silver overkil imo
Maargoed daarom moet je ook een zilver-based koelpasta zijn (nee geen Artic Silver overkil imo
Ik heb hier vroeger allemaal coolers zitten monteren met zo'n roze rommelstripje onder op de cooler, die liet ik zitten en dan was het redelijk.
Tegenwoordig als ik zo'n ding hier krijg, ga ik eerst met keukenrol en wasbenzine die troep oplossen en daarna schoonmaken met spiritus.
CPU ook schoonmaken, dan een drupje zilvertroep erop (gratiz gekregen bij spire bigrock coolers destijds, met 3 van die tubes kan je een leven lang smeren), en de cooler er weer op. Door de druk van die klemmen wordt de zut genoeg verspreid.
Tegenwoordig heb ik hier GlacialTech Igloo coolers waarbij een vierkantje koelpasta is aangebracht, gewoon normale siliconentroep en ook echt heel dun. Bij de eerste installatie voldoet dit gewoon, bij volgende installatie van die cooler op die CPU gaat de boel schoon en komt er zilver op.
Het maakt echt geen hol uit of je het nou uitsmeert of niet, dat is met die kleine cores verleden tijd. Dat je vroeger je K6/2 kapje kon polijsten of helemaal vlakstrijken met pasta wat dan wat oplevert, komt puur omdat dat oppervlak veel groter was, en dat krijg je niet met veel drukken egaal verspreid.
Een drupje is genoeg overigens, heb me een maand terug nog helemaal rotgelachen om de systeembeheerder die een P3 een vol spuitje gaf
Wonder dat ie het nog doet.
Tegenwoordig als ik zo'n ding hier krijg, ga ik eerst met keukenrol en wasbenzine die troep oplossen en daarna schoonmaken met spiritus.
CPU ook schoonmaken, dan een drupje zilvertroep erop (gratiz gekregen bij spire bigrock coolers destijds, met 3 van die tubes kan je een leven lang smeren), en de cooler er weer op. Door de druk van die klemmen wordt de zut genoeg verspreid.
Tegenwoordig heb ik hier GlacialTech Igloo coolers waarbij een vierkantje koelpasta is aangebracht, gewoon normale siliconentroep en ook echt heel dun. Bij de eerste installatie voldoet dit gewoon, bij volgende installatie van die cooler op die CPU gaat de boel schoon en komt er zilver op.
Het maakt echt geen hol uit of je het nou uitsmeert of niet, dat is met die kleine cores verleden tijd. Dat je vroeger je K6/2 kapje kon polijsten of helemaal vlakstrijken met pasta wat dan wat oplevert, komt puur omdat dat oppervlak veel groter was, en dat krijg je niet met veel drukken egaal verspreid.
Een drupje is genoeg overigens, heb me een maand terug nog helemaal rotgelachen om de systeembeheerder die een P3 een vol spuitje gaf
Verwijderd
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 16:23:
Pagina: 1