Ben net bezig geweest met het overclocken van mijn systeem. Geen problemen ondervonden tot 15*149. Wilde echter de FSB toch nog verder opschroeven dus de MP omlaag gedaan en settings 13.5*150 geprobeerd. Eerste boot ging goed, even Sandra gedraaid en een korte 3Dmark2001, allemaal zonder problemen.
Daarna afgesloten om de FSB verder te verhogen en geen beeld! Dus stroom eraf even gewacht en opnieuw geprobeerd. Kom ik in mijn BIOS en krijg ik de melding:
During the last bootup your system hung for improper frequency combination
Het is me nog wel gelukt daarna een keer met deze settings te booten maar het is duidelijk dat er iets aan de hand is.
Even de specs:
AMD 2400+
13.5 * 150
ASUS A7V8X
512Mb Samsung PC2700 @300Mhz (2-2-2-7)
Temp Idle 43 Stressed 52
Ik vindt het alleen raar dat ik deze melding nu krijg aangezien de memory frequency toch echt greater or equel is aan de fsb frequency !
Ik kreeg bij het verhogen van de FSB van 149 --> 150 wel de melding dat het systeem-geheugen niet lager dan 333Mhz mocht zijn (
) maar kan vervolgens alleen 300 of auto selecteren. Is trouwens toch onzin, zolang deze maar minimaal gelijk is aan de FSB!
Het kan wellicht een BIOS probleem zijn, en dit is eerlijk gezegd ook mijn eerste gedachte.
Voor de mensen die een BIOS-update adviseren: ik heb ASUS gisteren gebeld met het verzoek de meest recente BIOS te mailen aangezien ik een 256k BIOS-chip heb (en dit op een gold-model mét 333-Soutbridge sticker
) Dus ik wacht hier nog op aangezien ik nergens een link of iets dergelijk kan vinden voor een update voor een 256k chip.
Daarna afgesloten om de FSB verder te verhogen en geen beeld! Dus stroom eraf even gewacht en opnieuw geprobeerd. Kom ik in mijn BIOS en krijg ik de melding:
During the last bootup your system hung for improper frequency combination
Het is me nog wel gelukt daarna een keer met deze settings te booten maar het is duidelijk dat er iets aan de hand is.
Even de specs:
AMD 2400+
13.5 * 150
ASUS A7V8X
512Mb Samsung PC2700 @300Mhz (2-2-2-7)
Temp Idle 43 Stressed 52
Ik vindt het alleen raar dat ik deze melding nu krijg aangezien de memory frequency toch echt greater or equel is aan de fsb frequency !
Ik kreeg bij het verhogen van de FSB van 149 --> 150 wel de melding dat het systeem-geheugen niet lager dan 333Mhz mocht zijn (
Het kan wellicht een BIOS probleem zijn, en dit is eerlijk gezegd ook mijn eerste gedachte.
Voor de mensen die een BIOS-update adviseren: ik heb ASUS gisteren gebeld met het verzoek de meest recente BIOS te mailen aangezien ik een 256k BIOS-chip heb (en dit op een gold-model mét 333-Soutbridge sticker
...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones