Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ledjes doorschakelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles al zo'n beetje afgezocht en ik kan t ni vinden:
(Al zegt mn moeder dat ik vroeger beter kon zoeken dan nu |:( )
Maar ik wil dus 2 rooie ledjes voor in mn kast (Waar nu de HDD en System LED zitten) en dat ze dan allebei als HDD LED dienen maar hoe kan ik die ledjes aan elkaar maken??? Gewoon allebei appart op t mobo of doorlussen?
Ik wil ze ni gelijk naar de kl*te hebben dus vraag ik t hier maar ff... ;)

alvast bedankt

Kees

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
allebij appart op je mobo (dus beide draadjes opsplitsen)

als je ze lust, dus in serie zet dan gaan ze allbei minder fel branden

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

BasieP schreef op 17 April 2003 @ 15:05:
allebij appart op je mobo (dus beide draadjes opsplitsen)

als je ze lust, dus in serie zet dan gaan ze allbei minder fel branden
doe dan parallel!!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
omg DAT ZEG IK

lees draad blaat enzo....

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Als je ze parallel doet gaan ze zeker minder fel branden, als je ze in serie zet heb je grote kans dat ze het beide niet doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 16:49 ]

Verwijderd

eehh bij parallel wordt toch een beroep gedaan op het aangeboden ampere!?!?

marre gooi dr een transistor (of optocoupler) tusse die 5 volt schakelt en da een weerstand, van ik d8, 50 ohm (toch???).

(correct me if i'm wrong.)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 18:47:
eehh bij parallel wordt toch een beroep gedaan op het aangeboden ampere!?!?

marre gooi dr een transistor (of optocoupler) tusse die 5 volt schakelt en da een weerstand, van ik d8, 50 ohm (toch???).

(correct me if i'm wrong.)
Dat lijkt mij ook de beste oplossing, geen idee hoeveel Ampère dat aansluitinkje kan leveren..

Verwijderd

Stroom zoekt altijd zijn weg, als de stroom door een weerstandje en 2 parallelgeschakelde LEDjes loopt, verdeelt ie zich over die 2 LEDjes, zodat ze allebei minder fel gaan branden.
De spanning over het voorschakelweerstandje kan niet hoger omdat zowel de voedingsspanning als de drempelspanning van de LEDjes vrijwel constant is.
Daarom blijft de stroom hetzelfde en krijgen beide LEDjes een deel.

Als je de LEDjes in serie zet, verdubbelt de drempelspanning, wordt de spanning over de voorschakelweerstand kleiner, de stroom wordt daardoor ook kleiner, zowel door de weerstand als door de LEDjes.
Is de voedingsspanning 5V, dan wordt het krapjes voor de LEDs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 19:00:
Stroom zoekt altijd zijn weg, als de stroom door een weerstandje en 2 parallelgeschakelde LEDjes loopt, verdeelt ie zich over die 2 LEDjes, zodat ze allebei minder fel gaan branden.
De spanning over het voorschakelweerstandje kan niet hoger omdat zowel de voedingsspanning als de drempelspanning van de LEDjes vrijwel constant is.

Als je de LEDjes in serie zet, verdubbelt de drempelspanning, wordt de spanning over de voorschakelweerstand kleiner, de stroom wordt daardoor ook kleiner, zowel door de weerstand als door de LEDjes.
Dat wou ik nou net zeggen 8)7 :? :X . neej geintje. thnx voor de duidelijkheid. ik wist wel wat maar als 3e jaars atheneum'er weet je ook(nog) niet alles. _/-\o_

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

allebei parallel zetten of in serie kun je in ieder geval wel proberen .. echt schade zal het niet kunnen opleveren. kijk of ze nog fel genoeg branden .. mooi zo niet jammer

let wel op dat de led polariteits gevoelig zijn .....

Iperf

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik denk dat je ze makkelijk parallel kunt zetten.. Het vraagt dan iets meer stroom van je mobo, maar die kunnen dat zeker wel aan.. Als je er nóg meer LED's bij gaat planten, dan zou ik voor een andere oplossing gaan, maar mijn ervaringen zijn dat het makkelijk gaat.. (Kan natuurlijk eventueel nog per mobo verschillen..)

Verwijderd

Dat heb ik nou net uitgelegd, er gaat niet meer stroom lopen want de doorlaatspanning blijft gelijk en de spanning over je voorschakelweerstandje ook omdat de voedingsspanning niet verandert.
Alle aangesloten LEDjes moeten de stroom delen.

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 19:00:

Alleen is het parallel schakelen van leds niet zo dat ze minder hard gaan branden, de spanning blijft hetzelfde, en de stroom wordt gedeeld, maar daar gaan ze niks zachter van branden. Spanning is het belangrijkste. Stroom pakt ie toch wel zoveel als ie nodig heeft, en de vraag is dan of de bron (in dit geval je mobo) dat kan hebben. Dus met een parallel schakeling gaan je leds niks zachter branden.

Verwijderd

Ik hou op met jullie, volg eerst maar eens een cursusje ofzo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dirtbiter schreef op 18 april 2003 @ 13:03:
[...]

Alleen is het parallel schakelen van leds niet zo dat ze minder hard gaan branden, de spanning blijft hetzelfde, en de stroom wordt gedeeld, maar daar gaan ze niks zachter van branden. Spanning is het belangrijkste. Stroom pakt ie toch wel zoveel als ie nodig heeft, en de vraag is dan of de bron (in dit geval je mobo) dat kan hebben. Dus met een parallel schakeling gaan je leds niks zachter branden.
je kan idd wel een cursus gebruiken ....

de spanning zakt nl wel degelijk maar je merkt het minder want na het passeren van de drempel spaning neemt de stroom exponentieel toe. en vica versa

edit:
dit dus er van uitgaande dat er een voorschakelweerstand of een stroombron voorzit en dat is in 99.99% van alle gevallen dus

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 19-04-2003 00:29 ]

Iperf

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

*21*LEDJE*

om doorschakelen te disablen #21#LEDJE# :P

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Alleen is het parallel schakelen van leds niet zo dat ze minder hard gaan branden
Probeer het eens, dan zie je dat Exter gelijk hebt.
Pagina: 1