Toon posts:

HDD dempen en koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In navolging van mijn vorige toppic:

[rml][ CM] Meer geluid dan alleen uit fans?[/rml]

wil ik het volgende gaan doen om het geluid vanmijn HDD te dempen, en ook nog goed te koelen.

Ik ga van hout een vierkant bakje maken en daar mijn HDD in schroeven.
Dit bakje komt op de bodem van mijn kast. In de bovenkant van het bakje zaak ik een gat van 8 cm, en daar komt een casefan op 7 Volt op die uitblaast, zodat de warme lucht eruit kan.
Aan de zijkant van het bakje maak ik gaatje, zodat er lucht aangezogen kan worden.

Mijn vraag : is dit wat??
De koeling lijkt me ok, alleen wordt de onderkant misschien niet zo goed gekoelt van de HDD??
Nu wordt mijn HDD niet actief gekoelt, alleen hangt hij onder mijn diskettedrive, en dan wordt hij na 24 uur wel warm.

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

hmz weet niet of ie genoeg gekoeld wordt, kan je wel vertellen hoe ik mijn schijf (15 gig 7200 toeren maxtor) stil gekregen heb (die in mn server zit).

Hij hangt aan tiribs (hoe de fuck schrijf je dat) los in de kast te 'zweven' (is bigtower) en heb er een p4 koelblok op vastgeklemd.. ding draaid 24/7 en ik hoor het niet meer. :)

Verwijderd

Hout isoleert, TieWraps gaan uitzakken, elastieken drogen uit en als de harddisk niet goed stevig stil hangt gaat hij zwabberen door de beweging van de koppen (en dat lijkt mij op de lange termijn niet best).

Ga naar je 2ehands-ijzerboer en haal 2 dikke koelplaten voor een knaak-of-wat.
Zet dan je HDD er als een sandwich tussen.

code:
1
2
3
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|   < koelblok boven
[___________________________________]   < harddisk
| | | | | | | | | | | | | | | | | | |   < koelblok onder

Kant en klaar voorbeeld van wat ik ongeveer bedoel:
- http://www.obengware.com/asesoris/antecoolingharddisk.htm

Als je het dan nog niet stil krijgt:
- http://www.lysator.liu.se/~forsberg/silence_box.html

Als je de harddisk niet vanonder je floppydrive vandaan krijgt kun je ook dat rek verlengen naar beneden en de harddisk actief koelen met een front-intake-ventilator:
- http://www.moddingzone.com/articles/hd-rack/
Maar dan wat steviger, bijvoorbeeld staal of een recycled rek van een oude PC.
Frontintake is wellicht niet toepasbaar (net nog even jouw mod gekeken), dus een haakse trechter en een ventilator in je zijpaneel als intake is misschien een betere oplossing.

offtopic:
Plak dan wel de koelribben op je harddisk en niet op je floppydrive :+

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 16:47 ]

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb van die mecano-hoekjes aan mijn HD bevestigd. Aan die hoekjes heb ik Tie-rips gemaakt, en daarnmee heb ik hem opgehangen.. Ik hab wel aan alle kanten voldoende ruimte gelaten. Hij hangt ook in zo'n bay waar een CD-Rom ook in past..

Tot nu toe hoor ik heb totaal niet.. Tie-rips kunnen misschien enigzins uitzakken, maar ik heb er nog geen last van gehad.. Als je extra ventilatoren gaat plaatsen, dan zal je pc nooit echt stil worden heb ik het idee..

edit:

Als je HD onder je floppy-drive hangt, dan kan het zijn dat hij i.d.d. iets warmer wordt dan normaal, maar ik denk dat na 24 uur wel een zeker thermisch evenwicht is ingesteld, en ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat hij daarna nóg warmer wordt..

[ Voor 24% gewijzigd door Redboost op 18-04-2003 10:58 ]