- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO
Verwijderd
als je alleen je werkbak licenceert en je windows server niet ga je nog steeds nat bij een controle.
En misschien is het geen gek idee om je server dan maar met een gratis NOS uit te rusten, scheeld je ook een berd duiten.
Dan hou je dus alleen je Windows werkstation nog maar over om een licentie voor je moeten kopen.
Let erop dat een licentie aan het type gebruik of tijd gebonden kan zijn. Zo bestaan er studenten-licenties, maar die zijn niet geldig voor zakelijk gebruik of voor gebruik zonder gelieerd te zijn aan een onderwijsinstelling. Je bent in dat geval ook niet "een beetje legaal" met een studentenlicentie.
Niels
- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO
Bijvoorbeeld een prive Windows of Office licentie is gewoon te gebruiken; het aantal CAL's dat je bij een Windows server hebt gekregen dient zo ook genoeg te zijn voor alle clients ongeacht of het nu prive of voor je bedrijf is.
Maar het is natuurlijk mogelijk dat sommige programma's aangepaste licentievoorwaarden hebben, maar dat zou je zelf na moeten/kunnen kijken.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Verder was ik wel van plan veel freeware te gaan gebruiken. Ben al een aantal bijzonder bruikbare progjes tegengekomen (DevC++ kan de belangrijkste dingen die Visual Studio kan ook om maar een voorbeeldje te noemen...)..
Verder moet je ook bij freeware opletten met licenties. In principe vereist gebruik van freeware ook een licentie, maar krijg je deze gewoon voor niets (vandaar FREEware). Die licentie kan echter wel bepaalde voorwaarden stellen over het gebruik van het product voor commerciele doeleinden, of voor ontwikkeldoeleinden. Dat zul je per product kunnen nagaan. Veel software waar jij op doelt verleent een publieke licentie (bijv. GPL), het is verstandig om die licentie eens te bestuderen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kama op 17-04-2003 14:59 ]
Niels
Verwijderd
Ik heb een laptop met daarop alle software legaal, van Macromedia Studio MX / Windows t/m winzip aan toe (even als voorbeeld). Deze laptop is in staat om via een VPN verbinding, zonder andere computers, verbinding te maken met ADSL. Ik beweer bij hoog en laag dat ik ál m'n werk op deze computer doe.
Echter treft de BSA mijn laptop niet direct verbonden aan mijn MODEM aan, ik was namelijk(voor 't voorbeeld) even privé aan het werk met mijn LAN. Het lan heeft hier en daar een niet-legaal programma.
Dus, even kort:
Laptop kan volstaan als volledig werkstation/server etc etc voor werk, en is totaal legaal.
Laptop is niet altijd stand alone, maar "zogenaamd" als ik werk is deze wél stand alone.
Mag dit?
Natuurlijk mag dit niet. Niet-legale programma's zijn per definitie niet legaal
Als de BSA langskomt en je weet ze te overtuigen alleen de laptop te controleren, heb je geluk. (Maar hoe meer moeite jij doet ze weg te houden bij je pc, hoe liever ze die controleren
Ze controleren hoogstwaarschijnlijk alle pc's, aangezien zij nooit kunnen weten of je echt alleen je laptop gebruikt voor je werk. En voor zover ik weet zijn ze verplicht om álle illegale waren die ze vinden aan te pakken, ongeacht of ze op een werk- of privepc staan.