Toon posts:

Kabelmodem delen met huisgenoten, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus m'n kabelmodem delen met m'n huisgenoten, wat is de eenvoudigste/beste manier om dit aan te pakken? Kan dit met een hubje, en daarin verder lussen (kan ik de kabelmodem UTP-stekker in de hub plaatsen en 3x PC aansluiten, of moet ik een extra netwerkkaart in mijn PC zetten en vanuit daar naar de hub (en dus alleen maar internet voor m'n huisgenoten als ik m'n PC online heb staan). Of is een coax-netwerkje goedkoper/simpeler? Als iemand iets betaalbaars weet (liefst zo betaalbaar & praktisch mogelijk), hoor ik het graag. Zoemend 486'je op m'n kamer is geen optie...

Thx

Verwijderd

bij de meeste(alle?) kabelaars mag je geen netwerkje aansluiten, dus direct een hubje erop kan dan niet...
je kunt met dat 486tje wel een router bouwen, maar die moet dan wel aanstaan als er ge-inet wordt.

Er is aardig wat software waar je dat mee kan doen
QNX, Linux en FreeBSD zijn gratis en eisen niet zoveel van de computer. maar het kan ook met Windows.

over het hoe en wat moet je zelf ff zoeken :)

Verwijderd

Ja dat vraagt ie nou net.. |:( Ik zou het trouwens ook wel willen weten. :?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was:

1) 2e nwkaart in mijn PC, die naar hub, en vanuit hub naar 2/3 PC's

2) Zelfde maar dan zonde HUB, met coaxkabels

2) Kabelmodem in HUB, en utp kabels naar alle PC's

4)...??

Optie 2 kan ik wel werkend krijgen, andere weet ik dus nix vanaf.

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

ga voor optie 1 8-)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

www.zelow.no/floppyfw

:o:ops, sorry ik zag ff niet dat dat zoemende 486ertje op je kamer geen optie was

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Zij willen met jou delen zet de server op een van hun kamers!

Amantes amentes
--
Be inspired!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik gebruik zelf een los routertje. Kost ongeveer f350,- Dat kastje hang je tussen je modem en je hub. Hij is ongeveer zo groot als een muis en maakt geen geluid.

Vanaf 1 PC stel je dat geval in en vervolgens houdt ie voor jou de verbinding in stand. Wordt de verbinding verbroken en er wil opnieuw iemand internetten dan belt ie zelf automatisch opnieuw in. Geen lawaai, klein, energiezuinig en geen geklooi met linux/whatsoever.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Kabelmodem, die dus verbinding in stand houden doet ie zelf wel. En 350 piek is echt wel boven ons budget...

Verwijderd

Bij het blad PC active van december 2000 zit een cd-rom met Freesco (free-cisco), dit is gratis software die op een diskette past waarmee je een router kunt maken van je 486'je. Er zit ook een uitgebreide stap voor stap handleiding bij. Misschien een optie? het kost je alleen het kopen van het blad (13,95)
:)

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 19:03

Tick

Im that jerk,who wants to know

Ik heb het gewoon via de uplink poort van mijn hub/switch gedaan via een Crosslink kabel.
Wel even kutten met ip maar had ik later ook een progje voor.

There are many mysteries in this universe, including me!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tick, als je het zo aanpakt heb je ook meerdere ip-adressen nodig (voor elke pc eentje). dan maak je het voor de provider wel heel gemakkelijk om erachter te komen dat je met een heel netwerk aan hun kabel hangt.
de kans is groot dat ze je dan vroeg of laat zonder waarschuwing afsluiten. je breekt dan namelijk hun regels.

Verwijderd

Ik heb 3 pc's op een kabelmodem Hoe? *D

In de server zitten 2 netwerkkaarjtes
- 3com voor kabelmodem
- COmpaq 10/100 voor intranet (deze gaat naar hub)

en vanuit de hub gaat een utp kabeltje naar de 2e pc.. en een utp kabeltje naar de laptop. Op server ms proxy geinstalleerd en klaar is kees... 3 pc's op internet :9

Verwijderd

die instalateur had in eerste instantie al niet moeten installeren. die heeft je gematst. en dan wil je nu nog gaan sharen |:(
sommige mensen weten niet van ophouden...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

bjorntje, optie 1 en 2 komen in feite op hetzelfde neer. coax heeft alleen als nadeel dat je netwerk meteen helemaal plat ligt als 1 van jou huisgenoten per ongeluk de kabel los trekt en daarmee de ring verbreekt. met utp heb je dat niet.

bovendien wordt 't intussen al lastig om aan goeie spullen voor een coax netwerk te komen (of je moet aan een partijtje oude kaarten kunnen komen). meestal is het goedkoper om gewoon utp kaarten te nemen met een hubje.

optie 3 is onverstandig. bij veel providers krijg je sowieso maar 1 ip-adres van de dhcp-server en zelfs als je wel voor elke pc een adres krijgt kan je provider, als je daarop letten, meteen zien dat je meerdere pc's aan hun kabel hebt gehangen. directe afsluiting is dan het risico.

het probleem als je niet een ouwe 486 ofzo wilt gebruiken is dat dan jouw eigen pc router moet zijn. hij zal dus altijd aan moeten staan. zelfs als je alleen maar even reboot zullen je huisgenoten niet meer kunnen internetten.

goeie software om te gebruiken is er zat. winroute, winproxy, sygate, etc.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij het blad PC active van december 2000 zit een cd-rom met Freesco (free-cisco), dit is gratis software die op een diskette past waarmee je een router kunt maken van je 486'je. Er zit ook een uitgebreide stap voor stap handleiding bij. Misschien een optie? het kost je alleen het kopen van het blad (13,95)
Dit lijkt me ook een goede oplossing voor jou. Maar het koste je niets als je het download, en de online manual is ook uitstekend!

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Verwijderd

Met hubje of coax. Maakt niet zoveel uit.
Eerst naar 486. Die zet je gewoon op de gang ergens onder of in een kast ofzo. Dan vanuit de 486, waar je 2 netwerkkaarten in hebt hangen, naar de computers (met coax, gewoon t-splittertjes) of naar de hub en vandaar uit naar de andere comp's. Ik heb het thuis via coax en dat werkt perfect. Gewoon simpele netwerkkaartjes van 10mbit. Is genoeg. ongeveer 50 piek. Ik gebruik Sygate. Heel makkelijk. Doet alles zelf voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de zekerheid:

Van 486 --> Hub: Normale UTP-kabel (geen twisted)

van HUB --> PC's: Ook normale UTP-kabel

??

Bedankt voor de reactie

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik snap effuh niet wat je nou wilt, je wilt geen computer die als router fungeert op je kamer|:(. Maar je wilt ook geen geld uitgeven voor een echte router (die geen kabaal maakt of wat dan ook, dit is gewoon de beste oplossing!!!:)). Ik zelf wilde dit
namelijk ook thuis en heb mijzelf er op toe gelegd gewoon een goede router te kopen. Ze zijn duur, maar dan heb je wel wat!!!:7

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• The - DDD
  • Laatst online: 17-08 22:44
(jarig!)
Bjorntje:

Zo te horen weet je weinig van PC's. Daar zou ik je voorstellen: koop een routertje a 350 gulden. Minste gezeik, makkelijks gecongifureerd.

Wil je dat niet dan blijft er maar 1 optie over en dat is een 24/7 pc laten draaien (als je tenminst wilt dat iedereen ten alle tijden kan internetten).

Dat houdt dus in dat je een pc met 2 netwerk kaarten moet hebben. Hetzij een speciaal 486 servertje, hetzij je normale pc.

Voor zo'n server pctje is het alleen van belang dat ie droog staat. De meterkast of de gangkast is perfect. Niks geen last van geluid.

Op het internet zijn zat howto's te vinden over hoe je dit opzet. (je word er echt stap voor stap doorgeluld) Enne Linux Redhat instaleren is vanaf versie 7.0 ook praktisch idiot proof.

---------

Crossed UTP kabel heb je alleen nodig in aparte gevallen, als je twee PC direct op elkaar wilt aansluiten, of als je hubs/switches/routers/ en dergelijke gaat uplinken.

Verwijderd

Ik heb gehoord dat ook windows 2000 server gebruiken met de hub en natuurlijk de aansluitkabels en netwerkkaarten al goed is. alleen dat er problemen komen met ICQ-achtigen.
Wel windows 2000 op je de server installeren en helaas deze moet dan altijd aan staan.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

ICQ werkt gewoon!!! Alleen zijn de PC's in het netwerk via bepaalde poorten niet bereikbaar (FTP van buitenaf bijv.) Dit ligt natuurlijk aan de software die je gebruikt. Vooral het gebruik van een Firewall zal veel problemen geven!!!:)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ik weet ruim voldoende van PC's, ik krijg een 486-linuxbakje wel aan de praat, en een netwerkje met Sygate/WinRoute etc ook .

Ik heb alleen 0 ervaring met UTP-netwerkjes, en ik was benieuwd of een HUB ook zonder 486 werkt... vandaar m'n vragen

Maar het wordt gewoon een 486-netwerkje, alleen floppydrive, harddisk eruit, en fan van de voeding eruit, simpel UTP Hubje. Ben ik voor <200 piek klaar...

In ieder geval bedankt voor de aanwijzingen.

Verwijderd

Ik zou persoonlijk kiezen voor de speciale router van 350 piek. (Ruimte besparing)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nu ik alles lees, ben ik helemaal de weg kwijt, wat is nou het verschil tussen een router en een server.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Waarom wil je de fan en de harddisk eruit halen?

• Arcesilaus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:45
een software-router op je 24/7 PC lukt ook zonder tweede netwerkkaart als je NAT32 gebruikt... is wel ff prutsen .. 8-)

Homo sum: humani nil a me alienum puto

• galaxy3000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
waar koop je een router voor fl 350,- graag adressen of een merk type van de router
Pagina: 1