Toon posts:

alpha , zuigen of blazen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heb 2 pal 6035 coolers van alpha binnen gekregen en nu vraag ik me af moet ik ze laten zuigen of blazen , maakt dit veel verschil en maakt dit ook verschil in de
herrie die ze dan maken :?

bvd

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Als je twee coolers binnen gekregen hebt zal je zelf wel degene zijn die veel herrie maakt:P

Kan je nog wel zitten?:P

• worsie
En ik denk dat je je eerst een bezig moet houden met die Alpha's, en niet gelijk door moet gaan met je volgende sex-experiment:P

tsss... Zuigen of blazen. Jij bent een wilde hoor:P

Verwijderd

Topicstarter
waar heb jij last van :? en waar blijven de kenners ?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

"2 fans is 2x zoveel geluid". Dit lijkt me vrij duidelijk... hoewel 2 fans wel MEER dan 2x zoveel geluid kunnen geven (zet ze maar eens met de openingen tegen elkaar aan en laat ze tegen elkaar in blazen ;) Maar zelfs als je ze in dezelfde richting laat blazen maken ze meer herrie door verschil in draaisnelheid). Maar hoe monteren? In ieder geval 1 van je processor af laten blazen... en die andere... tja... aan de zijkant monteren van de heatsink? aan de bovenkant, (als je je mobo verticaal hebt staan tenminste) en laten zuigen.... de onderkant kan dan worden gebruikt voor de aanvoer van frisse lucht... Bevorder de natuurlijke luchtstroom (naar boven; warme lucht stijgt). Gemiddeld genomen geldt ook zuigen is beter dan blazen.....

Verwijderd

Topicstarter
lullo's snap dan dat ik 2 computers heb , 1 alpha per computer hoe de fan erop zuigen of blazen , jemig :(

sorry hoor maar heb hier nu geen tijd voor heb die dingen hier liggen , hen heb maar 2 druppels arctic silver dus wil het in 1 keer goed doen , iemand :?

• worsie
Nergens last van, beetje melig.

ff on-topic: De meesten laten de fan zuigen. Heb wel eens een test gelezen waarin ze het uitprobeerden. Zuigend was ie 1 graadje koeler. Herrie is ook het minst als ie zuigend is. Anders blaas je de lucht met kracht tegen de heatsink aan, geeft veel turbulentie en dus meer herrie.

Heb je hier meer aan?:)

Verwijderd

Topicstarter
jazeker , dank , dank ik vermoedde dit al maar je bevestigd het nu mooi =) op het plaatje van de alpha handleiding staat ie volgens mij ook op zuigend ,

maar zuigend gaat dus niet op voor alle coolers , ik heb nu spire's en toen ik die op zuigend zette werden ze ineens 5 graden warmer :?

• worsie
Die ORB dingen functioneren duidelijk anders volgens mij dan de "traditionele" heatsinks.

Als je het totaal oppervlak bekijkt van een ORB en van een Alpha dan blijft die ORB mijlenver achter.

Als je bij een Alpha blaast, blaas je de warme lucht tegen de voet van de heatsink, en dus de processor. Dit nadelige effect is schijnbaar groter dan het voordeel van de snellere luchtverplaatsing.

Bij de ORB's is de truuk volgens mij dat de ribben zeer goed contact maken met de snel stromende lucht door de cirkelvormige opstelling, en dat dat de reden is dat ze hun warmte toch nog goed kwijtkunnen, ondanks het mindere oppervlak. De ORB is aerodynamisch gewoon erg goed ontworpen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Sorry dak die 2 bakken niet doorhad... maar zoals ik dus ook al zei... gemiddeld genomen is zuigen beter... Ff nu wat zinniger commentaar: Het verschil in blazen/zuigen ligt aan de vorm van de bladen van je fan.... Als bij jou blijkt dat je hem op blazen moet zetten (omdat je processor heter wordt bij zuigen), dan kun je overwegen om je fan OP DE KOP te monteren en zodoende alsnog te laten zuigen. Mogelijkheid bestaat dat je proc dan nog net iets koeler wordt!!

Verwijderd

Topicstarter
wat dus grappig is is dat het zo ook in de handleiding staat dat je de fan op zijn kop monteert ( in de alpha handleiding dus ) maar ja wie weet is dat niet de beste oplossing dacht ik dus maar ff vragen dan he =) maar ja blijkbaar wel dus :)

dank aan u allen , moge de comp-god met u zijn 8-) ik gaat tweaken

Verwijderd

Darkman:

Als je nou gewoon zelf probeert wat t beste is, lijkt je dat niet handiger.
ff monteren, temp meten bij bepaalde omstandigheden, fannetje omdraaien, weer temp meten en vergelijken wat beter is.

En dan hoor je meteen ook wat qua geluidsterkte beter is.

Kortom: niet zo lui en gewoon proberen die hap.
Ben je nou een Tweaker of een zeurpiet? :)

Verwijderd

Topicstarter
owkee maar snap dan dat ik maar 2 druppels silver heb en als je het dus vern*kt dan is dat altijd lullig om die pasta weer goed op zijn plaats te krijgen snap :?

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:18
!?!?
Hoe krijg je die Dela fan zuigend of blazend dan?
Bij mij lukt het alleen door hem om te draaien, als ik de draden verwissel en andersom aansluit doet die niet :(

• worsie
Milenco,

Klopt. Kan ook helemaal niet door de draden om te draaien:)

• Milenco
Op dinsdag 21 november 2000 18:41 schreef worsie het volgende:
Milenco,

Klopt. Kan ook helemaal niet door de draden om te draaien:)
:'(
Hoe dan?

Verwijderd

Ehhhh....
Omdraaien dus!

• Milenco
maar dat is verrot :(

• TheGrimReaper
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

om het weer ff te verpesten >:)

Heb het beide voor langere tijd geprobeerd en als ie blaast is ie bij mij koeler.

= TheGrimReaper op tweakers

• GraasGast
  • Laatst online: 18-05 16:51

GraasGast

Analogue Heaven

Op dinsdag 21 november 2000 19:59 schreef Milenco het volgende:
maar dat is verrot :(
Moet wel...ook al zou hij wel gaan draaien als je de draden omkeert, dat zou hij slecht presteren omdat de aerodynamischie vorm van de bladen dan tegenwerkt...

Verwijderd

mijn alpha/delta zuigt, de chipsetfan zuigt, de vgakaartfan zuigt, mijn kast zuigt, alles hier zuigt ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 21 november 2000 18:21 schreef Darkman het volgende:
owkee maar snap dan dat ik maar 2 druppels silver heb en als je het dus vern*kt dan is dat altijd lullig om die pasta weer goed op zijn plaats te krijgen snap :?
Hmmmm.... maakt met mijn coolermaster koelertje geen ruk uit... monteren die hap, wil ik de fan op de kop weer vastdraaien? geen probleem; m'n heatsink kan gewoon blijven zitten (dus no problems met die geleidingsprut!!!!!)

• djkolk
  • Laatst online: 12-05 07:08
heb op mijn tb900@1060 een coolermaster dp5-6h51 gehad, door de draden om te draaien ging hij blazen ipv zuigen en werd de proc. 4graden warmer, snel teruggedraaid!

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Je moet je alpha niet laten blazen noch zuigen. Je moet je fan laten blazen of zuigen. Heb je een slome fan dan moet je ff allebei de richtingen testen door de fan om te draaien. Als je een 60HP Delta fan hebt dan is het vrijwel zeker dat zuigen beter is. Maar als ik jou was zouwk ze gewoon als hierboven al een keer gezegd is allebei de kanten in laten draaien en testen. En geluid is turbulentie en das niet goed volgens mij, dus je zou ook de stilste manier kunnen pakken, maar hier ben ik niet zeker van en ik word graag op een correctie gewezen, mits op een beschaafde wijze. Blaat Blaat.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Op dinsdag 21 november 2000 20:13 schreef eppo1313 het volgende:
mijn alpha/delta zuigt, de chipsetfan zuigt, de vgakaartfan zuigt, mijn kast zuigt, alles hier zuigt ;)
Aan je sys specs te ben je ook wel aan een nieuw systeem toe... jeetje wat zuigt het bij jouw!! :P

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Op dinsdag 21 november 2000 17:56 schreef wfvn het volgende:
"2 fans is 2x zoveel geluid". Dit lijkt me vrij duidelijk... hoewel 2 fans wel MEER dan 2x zoveel geluid kunnen geven (zet ze maar eens met de openingen tegen elkaar aan en laat ze tegen elkaar in blazen ;) Maar zelfs als je ze in dezelfde richting laat blazen maken ze meer herrie door verschil in draaisnelheid). Maar hoe monteren? In ieder geval 1 van je processor af laten blazen... en die andere... tja... aan de zijkant monteren van de heatsink? aan de bovenkant, (als je je mobo verticaal hebt staan tenminste) en laten zuigen.... de onderkant kan dan worden gebruikt voor de aanvoer van frisse lucht... Bevorder de natuurlijke luchtstroom (naar boven; warme lucht stijgt). Gemiddeld genomen geldt ook zuigen is beter dan blazen.....
niet helemaal waar

als jij 100 vinnetjes draaid van 10db gaat er heus geen 1000 db door je woonkamer heen hoor

Spelfouten voorbehouden.

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 15:41

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

eppo , je vriendin ook? ;)

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• raptile
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

nou ..... 2 keer zo hard gezogen worden wil ik wel hor das nog eens een nieuwe ervaring

ik word zelf word trouwens veel heter bij zuiging
bij blasen koelde ik het best

:P

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Topicstarter
hee jongens ik ben eidelijk terug hij loopt nu stabiel op 1000 mhz !!!!!!!!!!!!!!!

a7v hoogste vcore setting 1.85 volt ( eigenlijk 1,90 ) max 41 graden stressed !!!!!! die duron met alpa op zuigen
en arctic silver

hiervoor , zelfde proc @1.8 volt met spire en koelprut 54 graden stressed , dat bedoel ik !!!!!!!! :) alpha rules alleen takkeherrie maar ja

Verwijderd

Topicstarter
hey pplz , heb dus kast dicht gedaan om herrie beetje tegen te gaan , maar dan wordt ie steeds heter tot ie zelfs in windoos vastslaat , idle en wel ......

kast maar weer open , en inderdaad 42 graden continu /stressed idle maakt allemaal niks uit .... met kast dicht werd ie 52 graden of meer met de alpha op zuigen ..... kast open is hemelse temperatuur maar duivels geluid , vraag me af of met de fan op blazen een beter resultaat bereikt word met kast dicht , want je wilt dit niet de hele tijd aanhoren

Verwijderd

Als je hem laat blazen dan pas heb je takke herrie, ook met de kas dicht!! Heb hem zelf ff een tijdje op blazen gezet maar hield het niet meer vol, dus nu staat ie op zuigen...maak echt een wereld van verschil!!!

Verwijderd

Topicstarter
nou dan weet ik dat ook weer , maar als je kast dicht staat is het dus gekkenwerk want hij word dan maar heter , en als ie openstaat blijft ie zelfde temp :?

dus als je met blazen net zo koel blijft +/-
en je de kast dicht kunt doen , en deze dan ZWAAR isoleert dan moet ie toch stuk minder herrie maken als ongeïnsoleerd kast open met alpha op blazen :? lijkt mij wel ......

Verwijderd

Er is maar 1 manier om daar achter te komen...proberen!!!!;)

Verwijderd

Op dinsdag 21 november 2000 21:09 schreef Halo_Master het volgende:
eppo , je vriendin ook? ;)
zal 't eens vragen zometeen ;) anders zal ik d'r ook ff tweaken :9

uhm, alleen trekken ;(

• worsie
Darkman,

Lijkt er op dat je kast gewoon de warmte niet kwijt kan. Nog ruimte voor casefans over?

• Mastermind
  • Laatst online: 15-05 00:22
nou dan weet ik dat ook weer , maar als je kast dicht staat is het dus gekkenwerk want hij word dan maar heter , en als ie openstaat blijft ie zelfde temp
Tja dan moet je voor wat airflow in je kast zorgen! Dat wordt zagen! >:)

Verwijderd

Topicstarter
tja en anders kun je altijd ruimte MAKEN niet dan ? heb nu al een sunon die ik outtake zou moeten maken , maar heb door de kracht van die alpha dus geen intake nodig , iedereen mee eens ? dus alleen paar outtake fans :?

Verwijderd

ja maar plaats die outtakes nou wel goed ;)

• worsie
Darkman,

Dat idee van die Delta die ook intake-fan speelt gaat niet op natuurlijk. Uitgaande van een normale tower is die fan op de zijkant van je kast gericht. Hij kan dus geen lucht van buitenaf aanzuigen, en werkt ook niet mee aan de gewenste stroming van voor-onder naar boven-achter.

Als je maar 1 fan hebt om erbij te plaatsen, kan je er het beste een out-take fan van maken (boven-achter dus). Twee is beter uiteraard, maar ja, can't have it all:'(

Verwijderd

Topicstarter
owkee beste mense heb een miditower , jullie weten waar mijn socket a koeler dus zit ....

die alpha , nou daarvlak naast ( achterkant kast dus een sunon outtake ) waar moet ik intakes plaatsen en waar evt extra outtakes ? mag ook schemaatje maken en mij dat toemailen , v.candea@chello.nl

BVD :)

Verwijderd

ja deze ken je al.... maar plaatst hem toch nog een keer voor andere folks

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~skuiper/got/schema.jpg

volgens mij is dit dus de beste methode al denken sommige mensen ( ;) alx ) daar anders over

/edit grrrr typo

• de_rokende_computer
  • Laatst online: 14-08-2022

de_rokende_computer

de rokende computer kuch kuch

Qquote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op dinsdag 21 november 2000 18:41 schreef WFVN het volgende:

"2 fans is 2x zoveel geluid". Dit lijkt me vrij duidelijk... hoewel 2 fans wel MEER dan 2x zoveel geluid kunnen geven

--------------------------------------------------------------------------------

Hier ben ik het echt niet eens.
Bij watt tel je het bij elkaar op bij

en bij geluidsdrukniveau (DB) telt men dit op met logaritme.

Ik zou me nooit kunnen voorstellen als er 2 auto`s naast elkaar zouden staan en die 60DB opleveren zou 120DB zijn en je hoornvliesknappen >:) . eerder 63DB wel iets meer!!! :7

jaja ik ben och laat maar zitten

• worsie
Heeeey:( geen valse beschuldigingen he!!!

OK, 't is al aangepast:) Ik ben weer gelukkig:)

• Firestormer
  • Laatst online: 13-05 12:46
DOE MIJ MAAR ZUIGEN >:)

Verwijderd

http://www.HardwareXpo.net
Hierop staat een test over de Alpha's met Delta's zoals OC-Shop ze leverd, zuigend vanuit de fabriek.(Alpha Japan)

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Op dinsdag 21 november 2000 17:56 schreef wfvn het volgende:
"2 fans is 2x zoveel geluid". Dit lijkt me vrij duidelijk...
MUHAHAHA, 2 fans is dus NIET 2x zoveel geluid! Je hebt vroeger niet opgelet bij natuurkunde blijkbaar, een verdubbeling zorgt voor een toename van 3Db |:(
Pagina: 1