Discussie over stats mbv PHP, MYSQL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn al een aantal discussies over geweest, aangezien deze redelijk ver in het verleden liggen, open ik deze topic ...

Het zou namelijk interessant zijn om te discuseren over het zelf maken van statisiteken met bijv php, mysql of cookies.
Mijn voorkeur gaat uit naar php en mysql, omdat cookies steeds vaker geblocked of verwijderen worden en je er tevens afhankelijk van bent.

Het belangrijkste is natuurlijk wat je vast wilt leggen. Ik ben persoonlijk van mening dat wanneer je toch aan het bouwen bent, je het dan maar goed en uitgebreid moet doen.
Zo is het handig om te weten wie je bezoekers zijn, wanneer ze een site bezocht hebben, welke subpages ze bezocht hebben, of te terug komen naar je site, performance, de weg door je site, id > aankomst > vertrek, gemiddelde bezoek tijd, aantal paginas per user, aantal pagina;s gemiddeld, surf patronen, belangrijkste pagina;s vanaf een geselecteerde pagina, etc (nog meer :?)

De perfomance is natuurlijk makkelijk om van nedstat te halen. Dit kan door of een tellertje aan te vragen of het gemiddelde van NL/Wereld te bekijken ...

Ok, je wilt dus o.a. vastleggen: IP, Host, Datum, Tijd voor iedere subpages.
Nu had ik gedacht aan een aantal tabellen.
Ten eerste had ik een hoofdtabel in gedachte waarin een ID (YYYY-MM-DD | HH:MM:SS), IP, Host worden geplaatst. Sleutel is ID.
De rest v/d tabellen zal dan bestaan uit een tabel voor iedere subpage:
ID (foreign key van maintabel), datum, tijd. Sleutel zijn alle kolommen.
Wanneer iemand de subpage foto's bijv drie keer bezoekt, moet dus drie keer een tijd op dezelfde dag onder hetzelfde ID worden weggeschreven.

Nu komt ik al snel op een aantal problemen:
- er zijn grote sites met wel 75 subpages én vele bezoekers per dag, wat erop neerkomt dat alles traag wordt;
- wanneer je de rondgang door de site wilt uitlezen, is het makkelijk wanneer op tijd kan worden gesorteerd, dit is nu niet mogelijk....
- als je idd een site met wel 75 subpages hebt, zal je om de weg v/d bezoekers door de site te achterhalen een heleboel tabellen tegelijkertijd moeten selecteren .... zal toch efficiënter moeten kunnen ...
- etc ...

Dit is mijn view, hij is echter nog niet perfect.
Daarom ben ik benieuwd naar de mening van anderen, hoe jullie denken hoe het efficiënter kan etc ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Ik heb vijf tabellen:

sessions (id | visitor | referer | datetime)
documents (id | url)
data (id | type | value)
visitors (id | ip | host | user agent | resolutie | kleuren)
access (visitor | document | datetime)

Hiermee is eigenlijk alle informatie die je te weten kunt komen over een bezoeker vastgelegd op een vrij simpele manier, en ga je pas echte complexe queries uitvoeren op het moment dat je complexe data wil hebben.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Webalizer vind ik gewelding.

http://www.mrunix.net/webalizer/download.html
Maja, dat heeft eigenlijk weer nix met php en mysql te maken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Webalizer is inderdaad een heel gaaf systeempje :)

Waar je eens over zou kunnen denken is een soort cache tabel te maken, dan hoef je maar 1 keer alle gegevens te verwerken, waarna je deze opslaat in deze tabel. Je kunt de gegevens natuurlijk gewoon laten staan in de originele tabel zodat je later nog meer functies kunt maken.
Waarom zet je deze gegevens ook niet in de tabel data? Dan kun je toch veel genmakkelijker alle gegevens ophalen?

In de tabel visitors heb ik alleen een id en een sessionid staan omdat het ip-adres toch niet uniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

irondog schreef op 17 April 2003 @ 12:38:
Webalizer vind ik gewelding.

http://www.mrunix.net/webalizer/download.html
Maja, dat heeft eigenlijk weer nix met php en mysql te maken.
nou.. op de een of andere manier vind ik die super onduidelijk... kan er nooit wat netjes mee aflezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Ik bedoelde meer de achterliggende techniek, zit best gaaf in elkaar.

offtopic:
[quote]Empty signature.
(Interne identificatie: showtopic::show_message::empty_signature)[/quote]Wat heb jij met je Sig gedaan stoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djluc schreef op 17 april 2003 @ 17:28:

offtopic:
[quote]Empty signature.
(Interne identificatie: showtopic::show_message::empty_signature)[/quote]Wat heb jij met je Sig gedaan stoel?
offtopic:
hmmzz... wtf... bug??

jah techniek zal wel leuk zijn maar tis onduidelijk

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

djluc schreef op 17 April 2003 @ 15:44:
Waarom zet je deze gegevens ook niet in de tabel data? Dan kun je toch veel genmakkelijker alle gegevens ophalen?
Daar staan ze ook in, dit zijn foreign keys zeg maar.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

djluc schreef op 17 april 2003 @ 17:28:

offtopic:
[quote]Empty signature.
Die melding bestaat niet hoor :P

showtopic :? show_message :? :D

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chem schreef op 17 april 2003 @ 19:51:
[...]

Die melding bestaat niet hoor :P

showtopic :? show_message :? :D
hahaha.. is gewoon fake.. maar iemand trapt er in dus.. moet ik dit nu weg halen chem of mag het ?? :P

edit:
Het mag ongetwijfeld gewoon van chem :*

ontopic ajb

[ Voor 17% gewijzigd door drm op 26-04-2003 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:16
Manuzhai schreef op 17 april 2003 @ 12:19:
Ik heb vijf tabellen:

sessions (id | visitor | referer | datetime)
documents (id | url)
data (id | type | value)
access (visitor | document | datetime)

Hiermee is eigenlijk alle informatie die je te weten kunt komen over een bezoeker vastgelegd op een vrij simpele manier, en ga je pas echte complexe queries uitvoeren op het moment dat je complexe data wil hebben.
Hoe weet je nou bij welke sessie een pageview (access?) hoort?

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Die melding bestaat niet hoor
Vond het ook al zo vreemd, deze had ik ook nog nooit gezien, en lijkt me vrijwel onmogelijk... :)
Pagina: 1