Zonnet Family DHCP en Alcatel speedtouch

Pagina: 1
Acties:

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb sinds gisteren een Zonnet family adsl aansluiting.
Deze aansluiting wil ik graag gaan delen over meerdere computers. Daarom wil ik graag mijn oude mxstream modem en vigor 2200e router gebruiken. Nu is het alleen zo dat zonnet tegenwoordig bij family geen vast ip meer levert maar een dynamisch ip. Heeft dit nog gevolgen voor de alcatel/computer configuratie. Ik kreeg het namelijk niet voor elkaar om een verbinding op te zetten.
Ondernomen stappen:

- Alcatel modem configuren voor versatel: VPI/VCI = 0/32, atmf crossconnecties gewist.

- Verbinding proberen op te zetten vanuit Vigor met zonnet username en password

- Verbinding proberen op te zetten zonder Vigor via een op mijn pc aangemaakte verbinding

In hoeverre heeft het veranderen van PPP naar DHCP (vanwege dynamisch ip-adres) gevolgen voor de instellingen?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Als ik me niet vergis is het enige probleem dat je na de wijziging niet meer de mogelijkheid heb om de router functie van de modem te gebruiken.

Maar dit lijkt me geen probleem, aangezien je zelf een losse router heb. :)

Verwijderd

peetman schreef op 17 april 2003 @ 09:20:
... Nu is het alleen zo dat zonnet tegenwoordig bij family geen vast ip meer levert maar een dynamisch ip. ........In hoeverre heeft het veranderen van PPP naar DHCP (vanwege dynamisch ip-adres) gevolgen voor de instellingen?
ik heb dus ook zonnet adsl family, en heb hier thuis gewoon een webservertje draaien, ik wist zelfs mijn ip-adres al voordat mijn aansluing het deed(via de helpdesk) dus hij heeft zeker weten wel een vast ipje.

ik gebruik een e-tech modem/router om connectie te maken met zonnet.
PPPoA VC-Mux gebruiken ! en dan GAAAN ! :)

probeer trouwens eerst die modem aan 1 computer te hangen, zodra dat werk verder gaan met de router er tussen. zo kan je het modem uitsluiten van het probleem ! ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 10:27 ]

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
peetman schreef op 17 april 2003 @ 09:20:
Deze aansluiting wil ik graag gaan delen over meerdere computers. Daarom wil ik graag mijn oude mxstream modem en vigor 2200e router gebruiken. Nu is het alleen zo dat zonnet tegenwoordig bij family geen vast ip meer levert maar een dynamisch ip. Heeft dit nog gevolgen voor de alcatel/computer configuratie. Ik kreeg het namelijk niet voor elkaar om een verbinding op te zetten.
Ondernomen stappen:

- Alcatel modem configuren voor versatel: VPI/VCI = 0/32, atmf crossconnecties gewist.

- Verbinding proberen op te zetten vanuit Vigor met zonnet username en password

- Verbinding proberen op te zetten zonder Vigor via een op mijn pc aangemaakte verbinding

In hoeverre heeft het veranderen van PPP naar DHCP (vanwege dynamisch ip-adres) gevolgen voor de instellingen?
Klopt ... als je je modem op je pc aansluit krijgt deze een ip van je internetprovider, maar als je er daarna een router tussen hangt krijg je geen ip meer .... dat komt omdat de router een ander MAC adres heeft dan je netwerkkaart, en aangezien je MAC adres wordt gebruikt als indentificatie om het internet op te kunnen werkt het niet. Dus kijk met winipcfg (win98) of ipconfig (win2k/xp) wat het MAC adres van je netwerkkaart is en vul die in je router bij de WAN poort in ... en klaar is peetman :)

Kijk hier eens, is eigenlijk hetzelfde als voor zonnet family (allen gebruik jij een ander modem :))

[ Voor 6% gewijzigd door NuKeFaCe op 17-04-2003 10:27 ]

• Peetman
  • Nu online
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 10:23:
ik heb dus ook zonnet adsl family, en heb hier thuis gewoon een webservertje draaien, ik wist zelfs mijn ip-adres al voordat mijn aansluing het deed(via de helpdesk) dus hij heeft zeker weten wel een vast ipje.
Helaas doen ze daar niet meer aan bij zonnet. Bij aanvragen na half februari leveren ze geen vast ip-adres meer. (Ik zat er net 3 dagen na ;( )
ik gebruik een e-tech modem/router om connectie te maken met zonnet.
PPPoA VC-Mux gebruiken ! en dan GAAAN ! :)
Ik weet niet in hoeverre dat alcatel modem dit ondersteund. Dat modem gebruikt namelijk PPTP zodat je PPP verbinding vanaf je computer 'door' het modem heen loopt.
probeer trouwens eerst die modem aan 1 computer te hangen, zodra dat werk verder gaan met de router er tussen. zo kan je het modem uitsluiten van het probleem ! ;)
Dat heb ik al geprobeerd, maar toen bleef het maken van de verbinding hangen op het verifyen van de username en password.

• Peetman
  • Nu online
NuKeFaCe schreef op 17 April 2003 @ 10:23:
[...]
Klopt ... als je je modem op je pc aansluit krijgt deze een ip van je internetprovider, maar als je er daarna een router tussen hangt krijg je geen ip meer .... dat komt omdat de router een ander MAC adres heeft dan je netwerkkaart, en aangezien je MAC adres wordt gebruikt als indentificatie om het internet op te kunnen werkt het niet. Dus kijk met winipcfg (win98) of ipconfig (win2k/xp) wat het MAC adres van je netwerkkaart is en vul die in je router bij de WAN poort in ... en klaar is peetman :)

Kijk hier eens, is eigenlijk hetzelfde als voor zonnet family (allen gebruik jij een ander modem :))
Aangezien ik niet heb moeten aangeven bij zonnet wat het MAC-adres is van mijn netwerkkaart (ik heb namelijk de versie met gratis usb modem aangevraagd, dit om evt problemen met het alcatel modem deels te kunnen vermijden), zou dit geen problemen moeten opleveren. Tenzij mijn vigor dan geen mac-adres doorgeeft, maar dat kan weer niet omdat je dan geen ethernet verbinding met het modem kan maken. En aangezien het direct via de pc ook niet werkt, zal het dus niet aan de vigor liggen.
Misschien moet ik wachten op mun usb-modem, en kijken wat daar het mac-adres van is, en werkt het dan wel.

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:49

fcs

klein opmerkingtje: de Zonnet family adsl aansluiting zal alleen gaan werken met een dsl modem. die usb modem gevallen worden (weet het, internet over usb is brak..) meegeleverd voor het gemak. probeer daar eens je eerste pctje werkend te krijgen. mocht dat lukken, dan kun je die router er tussen hangen, en bovengenoemde advies volgen.

Denk dat je anders vage probelemen zult tegen komen..... (alles is via dhcp geregeld en loopt over meerder routerblades. denk niet dat zon je een vaste ip adres geeft).

Verwijderd

Je bent waarschijnlijk niet meer PPP over ATM opgeleverd maar via DHCP.
In dat geval zou er in het standaard USB modem de Encapsulation (verbindingstype) op 1483 Bridged IP LLC moeten staan en niet op PPPoA Vc-mux.

• fcs

fcs

klopt. vanaf een bepaalde datum, is zonnet geheel overgaan naar dhcp. Wat JeeWee zegt, klopt ook.

• Peetman
  • Nu online
Dat zou dus betekenen dat ik Bridged PPPoE zou moeten gebruiken. Dan kunnen we vanavond even gaan klussen. En als ik geluk heb kan ik dan op topsnelheid het antwoord hier posten.

• Attilla
peetman schreef op 17 april 2003 @ 11:11:
Ik weet niet in hoeverre dat alcatel modem dit ondersteund. Dat modem gebruikt namelijk PPTP zodat je PPP verbinding vanaf je computer 'door' het modem heen loopt.
Als je het precies andersom zet dan heb je het goed. ;)
Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 11:30:
Je bent waarschijnlijk niet meer PPP over ATM opgeleverd maar via DHCP.
Als ik jou was zou ik je OSI reference boek er maar eens bij pakken. Dit klopt namelijk van geen kanten en is ook theoretisch onmogelijk.

De bedoeling van mijn reply is om te zeggen hier dat het wel goed is om de topicstarter te willen helpen, maar zorg dan wel dat je de feiten op een rijtje heb. Anders help je namelijk nog niemand.

Verwijderd

Ik vind het fijn dat er kritiek geleverd wordt, vooral omdat ik weer eens termen door elkaar gooi, maar ik zie je zelf niet met correcties komen.

*Iets met een splinter, balk, eigen oog, en modder ofzo*

Wat ik bedoelde (en vergeef me als ik niet duidelijk was), is dat de family verbinding nu niet meer via een ATM pad loopt.
Mensen die nu family nemen worden opgeleverd met een Dynamisch IP adres (ipv statisch IP adres).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 14:38 ]

• Attilla
Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 14:34:
Ik vind het fijn dat er kritiek geleverd wordt, vooral omdat ik weer eens termen door elkaar gooi, maar ik zie je zelf niet met correcties komen.

*Iets met een splinter, balk, eigen oog, en modder ofzo*

Wat ik bedoelde (en vergeef me als ik niet duidelijk was), is dat de family verbinding nu niet meer via een ATM pad loopt.
Mensen die nu family nemen worden opgeleverd met een Dynamisch IP adres (ipv statisch IP adres).
Ow ik wil best wel uitleg geven hoor, geen probleem. Alleen deze uitleg heeft eigenlijk niks met het topic de maken. Met mijn reply bedoelde ik dus dat ik het niet erg vind dat je het verkeerd heb, maar dat je het dan niet moet gaan schrijven in de vorm van "het is zo", maar "ik dacht dat ..".

Natuurlijk heb ik dit soort dingen ooit ook niet geweten, daarom wil ik je ook wel de uitleg geven:

De fysieke verbinding van 99% van de dsl verbindingen verloopt over ATM in nederland. Dit wil zeggen dat het de fysieke verbinding is (Osi laag 1).

Dhcp configureerd alle ip instellingen, waar je dit vroeger met de hand moest doen. Bij 60% van de adsl leveranciers heb je alsnog een vast ip (die wel vaak over dhcp kan worden uitgegeven, maar echter hetzelfde blijft). Je verward hier meerdere dingen, dhcp komt pas van toepassing bij het layer 3 van het OSI model. Dus praat je niet over je verbindingssoort, maar over de configuratie hiervan.

[ Voor 17% gewijzigd door Attilla op 17-04-2003 16:12 . Reden: Ander zinsverband ]

• Peetman
  • Nu online
Helaas is het een en ander niet gelukt gisteren. Ik heb in mun modem een phonebook entry aangemaakt voor bridged. Daarna met een PPPoE client op mun pc verbinding geprobeerd te maken, maar dat wilde niet baten. De lampjes Lan en Line Tx knipperen wel op het modem, maar het Rx lampje wil niet branden, ik krijg dus geen pakketjes terug.

• Attilla
Je moet sowieso geen PPPoE (point to point protocol over Ethernet) gebruiken. Aangezien adsl van versatel gewoon PPPoA(point to point protocol over ATM) is.

Verder heb ik geen ervaring met het instellen, dus dat zal je zelf moeten uitzoeken.

• Peetman
  • Nu online
[Airwolf] schreef op 18 April 2003 @ 09:45:
Je moet sowieso geen PPPoE (point to point protocol over Ethernet) gebruiken. Aangezien adsl van versatel gewoon PPPoA(point to point protocol over ATM) is.

Verder heb ik geen ervaring met het instellen, dus dat zal je zelf moeten uitzoeken.
Ok, dan moet het wel gaan lukken. Het probleem is dat je zowel het modem als de router moet gaan instellen. En dan wordt het aantal combi's al behoorlijk groot. Ik heb nu in ieder geval de instellingen voor de alcatel bij elkaar. En die vigor instellen moet ook wel gaan lukken. (misschien probeer ik het eerst nog om direct vanaf de pc 'in te bellen')
Als het allemaal gelukt is zal ik de preciese instellingen hier posten natuurlijk.

• Attilla
Misschien is het handig om eerst je Alcatel op orde te krijgen, dan hoef je je namelijk maar met 1 ding tegelijk bezig te houden. Als deze gewoon werkt met "inbellen", daarna pas je router instellen. Je weet dan zeker dat je niks meer aan je modem hoeft te doen.

• fcs

fcs

[Airwolf] schreef op 18 April 2003 @ 10:50:
Misschien is het handig om eerst je Alcatel op orde te krijgen, dan hoef je je namelijk maar met 1 ding tegelijk bezig te houden. Als deze gewoon werkt met "inbellen", daarna pas je router instellen. Je weet dan zeker dat je niks meer aan je modem hoeft te doen.
Dit voorkomt ook dat je fouten over het hoofd gaat zien.
1 onderdeel onderhouden/configen is wel stukke makkelijker dan 2 tergelijk
(heb zelfde ervaring..... :( )

Mocht het niet lukken, dan raad ik je aan om zonnet te bellen voor de juiste instellingen. zij kunnen het weer navragen bij versatel.

• Peetman
  • Nu online
Het is gelukt! Eigenwijs als ik ben heb ik het natuurlijk gewoon direct via de vigor router geprobeerd. Bedankt voor replies.

Hier voor de volledigheid nog even de instellingen:

Alcatel:
- Alle phonebook entries verwijderen
- Alle pptp verbindingen verwijderen
- 1 bridge aanmaken met LCC/SNAP encapsulation VPI=0 VCI=32
- 1 bridging phonebook entry aanmaken

Vigor:
Volg de aanwijzingen op www.draytek.nl voor MxStream met Dynamisch IP
Pagina: 1