Ik heb het idee dat mijn maxtor fireball III 5400 rmp veel te hard draait. (Geluid) Is het mogelijk om softwarematig de hardeschijf langzamer te laten draaien?
Verwijderd
Heb je de snelheid al een keer gecheckt met een bepaald progje?
En ik zou hem lekker zo laten draaien, zolang hij niet stuk gaat is die snelle snelheid toch mooi meegenomen?
En ik zou hem lekker zo laten draaien, zolang hij niet stuk gaat is die snelle snelheid toch mooi meegenomen?
Ik heb het geprobeerd met een proggie van maxtor maar daar kon je helaas de snelheid niet meten en dus ook niet aanpassen. De "megenomen" snelheid daar merk ik niet veel van.. Behalve dat hij nu lawaai maakt..
Ik heb nog nooit anders gehoord dan dat Maxtor's vroeg of laat herrie gaan maken...
RPM kan je niet aanpassen. En de maxtor tool AMset.exe is alleen bedoelt om de seeks stiller te maken... je hoort de koppen minder. Lees perf. en write perf. nemen af evenals de access time etc
RPM kan je niet aanpassen. En de maxtor tool AMset.exe is alleen bedoelt om de seeks stiller te maken... je hoort de koppen minder. Lees perf. en write perf. nemen af evenals de access time etc
[ Voor 56% gewijzigd door n00bs op 17-04-2003 08:47 ]
Die snelheid van de schijf wordt niet geregeld door software, maar door hardware. Ligt er gewoon aan hoe hard het motortje draait, en die is gewoon afhankelijk van hoeveel spanning hij van je voeding krijgt.
Niets aan in te stellen...
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Mijn eigen ervaring met een Maxtor 5400 rpm schijf dat t ding een pokkeherriemaakt, dus dat klopt wel.n00bs schreef op 17 april 2003 @ 08:46:
Ik heb nog nooit anders gehoord dan dat Maxtor's vroeg of laat herrie gaan maken...
Maxtor maakt gewoon lawaai, dat is een feit
Verwijderd
Maxtor sowieso maakt herrie... Het gebeurt nog wel eens dat ik in slaap val op de bank (waarachter mijn servertje staat met 6x40Gb Maxtor schijfjes), maar van rustig slapen is dan geen sprake meer...
Verwijderd
Inderdaad ze maken veel herrie, maar de prestatie's, daar gaat het volgens mij nog steeds om 
Ik heb 2x40 gb in mijn PC zitten en die maken redelijk wat herrie, maar ze presteren erg goed.
Ik heb 2x40 gb in mijn PC zitten en die maken redelijk wat herrie, maar ze presteren erg goed.
Hoe ken ik nou bekijken hoeveel mb mijn hd presteert ?
ik mag dan wel een SATA HD hebben maar dat ding zou maar 7200 gaan.
gewoon eens testen
ik mag dan wel een SATA HD hebben maar dat ding zou maar 7200 gaan.
gewoon eens testen
_deedlit
Dat is niet waar. In een HDD ligt een stappen motor, anders zou het onmogelijk zijn om de snelheid goed af te regelen op bijv. 5400 RPM omdat je de voedingsspanning nooit stabiel genoeg kunt krijgen. Dan moet je dus aan de slag met een regelsysteem en een regelsysteem reageert nu eenmaal vrij traag. Terwijl je met een stappenmoter gewoon niet harder gaat(of langzamer) dan het aantal stappen dat je hem per sec geeft.Gwannoes schreef op 17 april 2003 @ 08:49:
Die snelheid van de schijf wordt niet geregeld door software, maar door hardware. Ligt er gewoon aan hoe hard het motortje draait, en die is gewoon afhankelijk van hoeveel spanning hij van je voeding krijgt.
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Geloof MIJ nou maar... dat je hier nog wel op terugkomtVerwijderd schreef op 17 April 2003 @ 09:56:
Inderdaad ze maken veel herrie, maar de prestatie's, daar gaat het volgens mij nog steeds om
En een ander ding, alle HDD's tegenwoordig zijn behoorlijk snel geworden en de prestaties lopen niet zo ver meer uiteen voor normale desktop toepassingen.
I.D.D, je hebt gelijk. Ik dacht even te simpel. Er zit inderdaad een stappenmotor in.NBK schreef op 17 April 2003 @ 10:37:
[...]
Dat is niet waar. In een HDD ligt een stappen motor, anders zou het onmogelijk zijn om de snelheid goed af te regelen op bijv. 5400 RPM omdat je de voedingsspanning nooit stabiel genoeg kunt krijgen. Dan moet je dus aan de slag met een regelsysteem en een regelsysteem reageert nu eenmaal vrij traag. Terwijl je met een stappenmoter gewoon niet harder gaat(of langzamer) dan het aantal stappen dat je hem per sec geeft.
Maar, toch is het volgens mij (ik word al voorzichtiger met mijn uitspraken, heb je het door?
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Pagina: 1