Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Project eigen bayus

Pagina: 1
Acties:

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 16:39
Goed ik was dus bezig met een baybus te maken .. 3traps schakelaartjes gekocht .. molex splitter ... frontje gepakt .. gaten gebuurd en uitgezaagd ... schakelaartjes er in .. helemaal blij .. molex stekker er op gebouwd zodat ik het tussen 2 aparaten kan hangen .... en toen schoot me iets te binnen WTF dit gaat nooit werken :(

ik heb schakelaartjes met 3 pootjes en 3 standjes :D goed op de eerste stand vrebind ie de eerste en de 2e op de 2e stand alleen de 2e met de 2e ( uit dus ) en op de 3e de 3e met de 2e ...

wat heb ik nou gedaan ik heb een kabel gestript en de 5+ op alle eerste pootjes gesoldeerd de - op de 2e en de 12+ op de 3e ... ja leuk nu schakelt ie er tussen ... maar toen kwam ik er achter dat me fans maar 2 draden hebben een + en een - ... :+ ik met weinig hoop maar wat geprobeerd en de + van de fan op de 12+ aangesloten en de - op de - ..

aangesloten .. schakelaar op standje 2 ( uit ) ...l begon de fan op 12 volt te draaien .. tuurlijk STOM ... hij zit ook verbonden met de draden van de splitter !!! dus ik haal die schakelaar over BOEM pc uit :? hij verbind dan "als het goed is" de - met de 12+ ... volgens mij doen die schakelaar standjes wat anders of ben ik wous bezig ...

de hele bedoeling was dus "eigenlijk" om de fans tussen 12 - 7 en 0 volt te schakelen .. later kwam ik er achter dat 7 onmogelijk was .. .. ik snap het allemaal niet meer hoor ... wat moet ik nou aan wat vastsolderen om ze tussen 12 + minder en uit te kunnen schakelen .. ik ben niet zo technisch :(

BVD Maku

Verwijderd

Ik hang hier nu al een tijdje rond, en dit wordt mijn eerste reply, toch een mooi moment.
Er is hier maar 1 oplossing voor, ga kijken op www.bit-tech.net, ga daar naar articles, en daar vind je de baybus On/off de Rheobus, de elektro bus en de 7/12V Baybus.

Suc6

Verwijderd

volgens mij wordt het dan zo, 5v op pin1 van de schakelaar
12v op pin 3
rode draad van de fan (+) op pin 2 en de min van de fan naar je molex, dan heb je 5v en 12 v voor je fan, voor 7v zou je +12v op de rode draad van je fan moeten zetten en -5v op je zwarte draad.

Verwijderd

Je hebt hiervoor niet eens een dubbelpolige schakelaar nodig, een enkelpolige wisselschakelaar met midden- (dus uit-) stand is voldoende.

Je hangt de +12 V continue op de + van de fan, dus rechtstreeks doorverbinden. De - van de fan gaat naar het middelste pootje. Op het bovenste pootje gaat de zwarte draad vanaf je molex, op het onderste pootje de rode. Zo wordt de de - aansluiting van je fan geschakelt tussen de 0 V, 5 V of niks (uit dus). Resultaat : 12 V, 7 V, UIT

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 10:57
Text bij plaatje hier onder:
Je schakelt dus de 0-lijn met zon schakelaar, veel denken dat je altijd een + moet schakelen op een of andere manier maar dat maakt niet uit. De + is namenlijk altijd 12 volt dus die hoef je niet te schakelen, want bij voluit gebruik je 12 (12+/0-), bij zachtjes gebruij je 12 volt (12+/5-) en bij uit gebruik je dan 12 maar dan heeft ie geen -, een oncomplete circel oftewel uit dus.

Je moet dus de - draad van de fan op de schakelaar in het midden solderen. Deze ga je switchen.

Dan ga je dus vanaf de voeding 2 draden op de schakelaar maken die dus die - lijn gaan toewijzen, je gebruik dan dus of de 0 lijn op de voeding, of de 5 lijn op de voeding. Kijk maar even op het plaatje is het stukke duidelijker (hoop ik)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pierr023/fan-schema.jpg

Zo.. ik heb hem even aangepast, origineel was ie voor dubbel polige schakelaar :)
Zo moet je hem solderen dus. En denk erom die gele lijn op de fan is niet de 12v lijn maar de lijn die de rpm-sensor signalen doorgeeft.

Gebruikt dus de rode en de zwarte draad :)

[ Voor 85% gewijzigd door Novah op 16-04-2003 23:46 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

handig:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif

• Novah
Ja hoor, helemaal zon schema maken met weerstanden enzo alleen maar om een fan te switchen tussen 12/7 en 0 volt :? :o

3 soldeerpuntjes zijn genoeg. :)

Fuck, 4, ik vergat de 12 volt lijn die je direct aan de fan moet solderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Novah op 17-04-2003 00:17 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Novah schreef op 17 April 2003 @ 00:16:
[...]
Ja hoor, helemaal zon schema maken met weerstanden enzo alleen maar om een fan te switchen tussen 12/7 en 0 volt :? :o

3 soldeerpuntjes zijn genoeg. :)

Fuck, 4, ik vergat de 12 volt lijn die je direct aan de fan moet solderen.
Dat kun je wel zeggen, maar zo'n voltage-regelaar is _altijd_ beter. Het is alleen wat meer werk. Die '7volt truuk' is eigelijk waardeloos. Zo kun je bijvoorbeeld ook nix meer met die 3e draad (waar de pulsen afkomen, voor de snelheid te bepalen). Als je echt het voltage regelt, en de gnd van de fan ook echt de gnd is (en niet de +5volt lijn), dan werkt dit nog gewoon.

Verder: Het voltage van de +5v lijn kan gaan veranderen als je pech hebt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Novah
M14 schreef op 17 April 2003 @ 00:22:
[...]

Dat kun je wel zeggen, maar zo'n voltage-regelaar is _altijd_ beter. Het is alleen wat meer werk. Die '7volt truuk' is eigelijk waardeloos. Zo kun je bijvoorbeeld ook nix meer met die 3e draad (waar de pulsen afkomen, voor de snelheid te bepalen). Als je echt het voltage regelt, en de gnd van de fan ook echt de gnd is (en niet de +5volt lijn), dan werkt dit nog gewoon.

Verder: Het voltage van de +5v lijn kan gaan veranderen als je pech hebt.
Ben ik met je eens maar dat was niet de vraag van de topicstarter en hij heeft al de spullen aangeschaft en is er dus al mee bezig, kan je wel zeggen van jah... potmeter dit en dat is beter maar daar heeft hij niets aan nu :)

Wel later als hij een potmetertje erbij gaat gooien.

Verwijderd

Waarom zou je het tpm van je fan willen weten? hij wil gewoon simpel schakelen tussen 0,7 en 12 volt. dat gaat met het schema van Novah = de beschrijving van Bakkei het makkelijkst.

En waarom zou die schakeling van jou nu altijd beter zijn?? Er wordt bij die schakeling bijvoorbeeld warmte gegenereerd wat bij een simpele switch niet gebeurd. Ok je kan daarvoor wel traploos schakelen maar dat hoeft de topicstarter aan zijn post te zien niet. Als je meer kan is het niet per definitie beter, dat hangt van de situatie af.

Verder is t een best leuk schemaatje hoor dus no offfence :)

• Maku
WOOOOOOOOH thanx mensen ik lees het vanmiddag even allemaal na en ga eens sleutelen .. het is me gisteravond laat nog gelukt om m tussen 12 5 en uit te schakelen zoals door bovee uitgelegd :) nu nog de 7v versie maken ...

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

die voltage regelaar is wel een leuk dingetje, ik ga er ook een baybus mee maken met een indicatie led, het jammere is alleen dat die voltage regelaar maximaal 10,5 volt afgeeft heeft een test bordje uitgewezen :(

Verwijderd

Dat kun je oplossen met een low drop regelaar, zijn helaas een stuk duurder..

Verwijderd

Een 12/7v schakelaar is heel erg makkelijk te maken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
              schakelaar
5v -----+       /
        |  
        +-o\               +------+
            +--------------| -  F |
        +-o                |    A |
        |               +--| +  N |
0v -----+               |  +------+
                        |

12v

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 22:43 ]

• Maku
Het is gelukt mensen !!! thanx heb nu 12-7-uit :) ..

Verwijderd

Een beetje onzinnig om voor een lagere koeling (toerental ventilator) te zorgen voor meer warmte-ontwikkeling (LM-lineaire-regelaar). 8)7

7/0/12 is net zo makkelijk en geeft geen hogere belasting op voeding...

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier heb je nog een schema:

nb: ik weet niet zeker of het werkt! ik heb deze zelf ontworpen en ben van plan 'em te gaan bouwen als ik mn spullen binnen heb. gebruik op eigen risico maar hij werkt wel volgens mij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.merza.nl/~l337/jeroen/fanbus1.jpg

Verwijderd

kan je ook effe alles benoemen. een legende dus

Waar moet eigenlijk de fan aan?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 01:15 ]

Verwijderd

Ik had ook ooit eens een baybus....

Heb hem omgebouwt, hij had 4 schakelaars voor 4 fans, Nu is 1 schakelaar voor al mijn fans, 1 voor de power van mijn auto versterkers, en 2 voor het contact van de autoversterkers. Heb nu gewoon dolby door uitgangen op mijn pc. Speakers erop en klaar :D

He maku, Ik wil hem wel zien hoor ! Pics / mij een keer uit gouda op komen halen :P

Verwijderd

Pastasaus schreef op 20 april 2003 @ 20:59:
Hier heb je nog een schema:

nb: ik weet niet zeker of het werkt! ik heb deze zelf ontworpen en ben van plan 'em te gaan bouwen als ik mn spullen binnen heb. gebruik op eigen risico maar hij werkt wel volgens mij :)

[afbeelding]
de bijschriften 'low' en 'high' moeten worden omgedraaid, als hij naar beneden is worden rood en blauw kortgesloten, naar boven zwart en blauw.

Verder, kijk ff mee naar de bovenste schakelaar:

'low':
• Rood en blauw worden 'kortgesloten', waardoor rood en blauw allebei 5v-lijntjes worden. D1 gaat aan, want zwart is nog gewoon de ground en blauw is 5v geworden. Maar let op, D2 zal ook aangaan want de rode lijn is nog steeds 5v en de zwarte lijn is de ground!!!

'off':
• Zwarte lijn is gewoon ground en rode lijn is 5v, blauwe lijn is niets, dus zal D2 aangaan en D1 uit blijven

'high':
• Blauwe lijn is nu ground, evenals de zwarte. Rode is nog gewoon 5v. D1 zal uit blijven omdat er geen spanningsverschil is tussen blauw en zwart, D2 zal aan zijn omdat 5v 5v blijft en ground ground blijft.

Conclusie:
-D1D2
High01
Low11
Off01

Lijkt me dus niet helemaal de bedoeling :?

Hierbij heb ik trouwens nog niet eens meegerekend dat de blauwe lijn wel eens 12v zou kunnen zijn (of minder omdat de fan weerstand heeft) als de schakelaar in de 'off'-stand staat. Maar of dit een noemenswaardig effect heeft kan ik niet zeggen.

Ik zou zeggen, knutsel een nieuw schema in elkaar :P

Correct me if i'm wrong btw...

BTW, met een beetje logisch nadenken had je wel kunnen bedenken dat D2 altijd aanstaat; hij is direct aangesloten op de ground en de 5v lijn (schakelaar & fan kun je wegdenken, ding staat namelijk parallel)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 01:54 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Leuk. Maar dit geeft iig een drop van 1.5V (Voor de LM317)

Ten tweede is dit niet de vraag van de topicstarter want anders zou ie net zo goed onderstaand schema uit kunnen werken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kruimpie/baybus/images/schematic2.png

Voor de Topicstarter. Lees dit eens en er gaat een wereld voor je open zodat je lekker aan de slag kunt. Allemaal zeer duidelijk uitgelegd zodat iedereen het kan begrijpen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 01:51:
[...]

de bijschriften 'low' en 'high' moeten worden omgedraaid, als hij naar beneden is worden rood en blauw kortgesloten, naar boven zwart en blauw.

Verder, kijk ff mee naar de bovenste schakelaar:

'low':
• Rood en blauw worden 'kortgesloten', waardoor rood en blauw allebei 5v-lijntjes worden.
Weet je dat zeker? In feite krijg je dan gewoon dit: (het is dus de bedoeling dat als hij op 'low' staat, 7v geeft.
[code]
12 ---------------------[fan -]
5 -----------------------[fan+]
D1 gaat aan, want zwart is nog gewoon de ground en blauw is 5v geworden. Maar let op, D2 zal ook aangaan want de rode lijn is nog steeds 5v en de zwarte lijn is de ground!!!
D1 brandt alleen als hij op 12v staat, maar bij D2 heb je volgens mij idd gelijk.
'off':
• Zwarte lijn is gewoon ground en rode lijn is 5v, blauwe lijn is niets, dus zal D2 aangaan en D1 uit blijven
D2 is idd constant aan
'high':
• Blauwe lijn is nu ground, evenals de zwarte. Rode is nog gewoon 5v. D1 zal uit blijven omdat er geen spanningsverschil is tussen blauw en zwart, D2 zal aan zijn omdat 5v 5v blijft en ground ground blijft.
In feite zit de schakelaar gewoon in de ground-draad.
Hierbij heb ik trouwens nog niet eens meegerekend dat de blauwe lijn wel eens 12v zou kunnen zijn (of minder omdat de fan weerstand heeft) als de schakelaar in de 'off'-stand staat. Maar of dit een noemenswaardig effect heeft kan ik niet zeggen.
Ja, maar is dit zo erg? in feite is er nog steeds geen gesloten kring.

Die LEDjes zitten in ieder geval niet goed. D1 weet ik niet zeker maar D2 brand idd altijd. Ik zal nog eens kijken :)

Edit:

btw, hoe zit het dan met die switches? Stel, mn schakelaartje staat zo:
code:
1
2
3
\  []- pin1
  \\[]- pin2
   []- pin3

Verbind hij in deze stand dan pin2 met pin3?

[ Voor 8% gewijzigd door JER00N op 21-04-2003 11:20 ]

Pagina: 1