Toon posts:

Abit KR7A met 8 banks unbuffered RAM: Ervaringen gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Of elk ander bord met een KT266A chipset ..

Ik heb een Abit KR7A-RAID. Met momenteel 1 GB DDR (2 x 512). Ik wil hier 4 x 512 van maken. 2 GB RAM dus.

Het probleem: Ik gebruik unbuffered DDR RAM. Toen ik m'n mobo kocht stond er op de website van Abit dat daar in alle 4 de geheugensloten unbuffered RAM kon, tegelijk. Dat staat ook in mijn handleiding. Maar nu is de website en de manual-pdf geupdate. Nu staat er dat er maar 3 van de 4 banken tegelijk unbuffered RAM slikken. Dit omdat de KT266A chipset blijkbaar niet meer aankan (max. 6 banks ipv 8, en 512 MB modules zijn vrijwel altijd Double Sided). En dat verzuurd mijn uitbreidingsdroom grondig, want een 1 GB DIMM is stervensduur.

Nou lees ik dat diezelfde limitatie ook gold voor de Abit KG7, met de AMD760 chipset. Maar daar is een vermelding van in de BIOS beschrijving gekomen dat deze nu wel 4 x unbuffered aan kan. Zij het zonder garantie van stabiliteit. In de praktijk werkt het echter prima. Helaas is zo'n vermelding niet verschenen voor de KR7A.

Mijn vraag: Heeft er iemand een KR7A (of een ander KT266A board) draaiende gekregen met 4 x 512 MB Unbuffered DDR?

Ik wil eigenlijk toch graag upgraden naar 2 GB. 1 GB is gewoon niet genoeg voor mijn werkzaamheden.

Edit: ik ben er door de wijze Abbadon ( :P ) op gewezen dat ik beter kan vragen naar ervaringen met gewoon de 4 slots gevuld (dus 8 banks unbuffered). Dat dat niet persé 512 MB modules hoeven zijn is eigenlijk ook logisch.

Dus ook als je 4 x 64, of 4 x 128 draait of 4 x 256 double sided enz. .. dan hoor ik graag van je :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
* klein kickje *

Zijn er helemaal geen mensen die iets dergelijks hebben draaien?

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Lijkt me sterk dat er veel mensen zij die zoiets draaien 2048MB ram.

Ik bedoel wat doe je er mee ??
zelfs voor zeer zware aplicaties zie je maar zleden dat er meer dan 1024MB nodig is.

Zoek anders een revieuws op van het bord of op andere site's kijken.

VIA (voor de chipset spec's)

en anders ff mailen naar de mobo farikant.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Ik heb een poosje geleden 4 DDR modules in mij KR7A-RAID gehad. 2 x 512MB Corsair PC2700 en 2 x 256MB Crucial PC2700, allemaal op 266MHz DDR. Ik heb dit echter alleen gedaan om te testen of de twee crucial modules wel werkten en ben te lui geweest om andere twee corsair modules eruit te halen. Voor zover ik mij herinner ben ik geen problemen tegengekomen. Ik het toen niets gebenchmarkt maar het systeem liep stabiel.

Je kan het overigens in het abit forum vragen @ http://forum.abit-usa.com/index.php?s=
Denk dat je daar meer kans hebt op een goed antwoord.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
The Doctor schreef op 18 april 2003 @ 00:46:
Lijkt me sterk dat er veel mensen zij die zoiets draaien 2048MB ram.

Ik bedoel wat doe je er mee ??
zelfs voor zeer zware aplicaties zie je maar zleden dat er meer dan 1024MB nodig is.

Zoek anders een revieuws op van het bord of op andere site's kijken.

VIA (voor de chipset spec's)

en anders ff mailen naar de mobo farikant.
Ga maar eens serieus video of beeld bewerken. Dan is 1 gieg weinig.

En de mobo fabrikant zegt officieel dat het niet kan maar dat boeit niet want ik wil weten of het ook echt niet werkt. Zoals ik al gezegd heb, op een andere chipset die het eigenlijk niet kan werkt het ook ondanks wat de fabrikanten van het mobo en de chipset zeggen.
silentsnow schreef op 18 April 2003 @ 00:56:
Ik heb een poosje geleden 4 DDR modules in mij KR7A-RAID gehad. 2 x 512MB Corsair PC2700 en 2 x 256MB Crucial PC2700, allemaal op 266MHz DDR. Ik heb dit echter alleen gedaan om te testen of de twee crucial modules wel werkten en ben te lui geweest om andere twee corsair modules eruit te halen. Voor zover ik mij herinner ben ik geen problemen tegengekomen. Ik het toen niets gebenchmarkt maar het systeem liep stabiel.

Je kan het overigens in het abit forum vragen @ http://forum.abit-usa.com/index.php?s=
Denk dat je daar meer kans hebt op een goed antwoord.
Weet je nog of dat single sided of double sided modules waren?

Edit: gepost op het Abit forum. Wat niet betekend dat als hier nog mensen zijn die zo'n systeem draaiend hebben, dat ik er niet heel graag van zou horen!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 01:54 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 01:02:
[...]

Ga maar eens serieus video of beeld bewerken. Dan is 1 gieg weinig.

En de mobo fabrikant zegt officieel dat het niet kan maar dat boeit niet want ik wil weten of het ook echt niet werkt. Zoals ik al gezegd heb, op een andere chipset die het eigenlijk niet kan werkt het ook ondanks wat de fabrikanten van het mobo en de chipset zeggen.

[...]

Weet je nog of dat single sided of double sided modules waren?
Die corsair reepjes zijn iig double sided. Die crucial weet ik niet meer :/

[edit] Je kan toch gericht op zoek gaan naar single sided 512MB reepjes?

[ Voor 7% gewijzigd door silentsnow op 18-04-2003 02:40 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
silentsnow schreef op 18 april 2003 @ 02:26:
[...]

Die corsair reepjes zijn iig double sided. Die crucial weet ik niet meer :/
Ik ga een wilde gok doen en zeggen dat ze wel DS zijn. Ik had hiervoor 3 x 256 SDR Crucial en dat was ook DS.
[edit] Je kan toch gericht op zoek gaan naar single sided 512MB reepjes?
Good luck .. die bestaan dus echt bijna niet. Echt niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 03:11 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 12:02
Ik denk dat je haast geen mogelijkheden hebt of 512 Mb singlesided zoeken is peperduur :). En de intresse is volgens mij daarvoor minimaal,dus zeer moeilijk te vinden. Zou je niet met ECC geheugen kunnen gaan spelen :?

Verwijderd

Topicstarter
Ja .. maar dan moet ik m'n huidige 2 modules in de kast leggen. En daar heb ik geen trek in.

Bovendien draai ik agressieve settings en ik denk niet dat ECC dat lekker vindt.

Dus ik wil eerst weten of het gewoon draait met unbuffered.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 04:23 ]

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
kun je niet naar de local shop gaan en een dual sided module halen van laten we zeggen 128mb ofzow dan leg je het ff uit dat je moet weten of het werkt, dan probeer je het, werkt het dan geef je 128mb terug en koop je een 512mb en als het niet werkt dan gewoon afspreken van tevoren dat je je geld terugkrijgt ofzow of anders beroof je em gewoon ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 18 April 2003 @ 04:23:
Bovendien draai ik agressieve settings en ik denk niet dat ECC dat lekker vindt.
Als je geluk hebt en het gaat werken met vier goede (en dat is Crucial) doublesided DIMM's (en dan in dit geval écht bij voorkeur allemaal dezelfden) dan kun je de agressieve timings met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel bye bye zwaaien, daarvoor plaats je teveel load op de adres- maar ook datalijnen. You can't have it all :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm .. ik draai nu 22251 met 4-bank interleave. Zeker die 4-bank interleave wil ik houden. 22251 zou wel fijn zijn maar is niet zo'n denderend verschil.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Die vierbank interleave mag in principe geen probleem vormen, da's iets wat zich echt geheel binnen de DIMM afspeelt :) Maar een Commandrate van 1T kun je echt op je buik schrijven om maar wat te noemen. Heb je trouwens niemand in je omgeving die double-sided DDR-SDRAM DIMM's heeft welke je ff kunt lenen? Een andere optie is naar de lokale shop te gaan en ze dit voorleggen of een ander verhaal wat terugbrengen indien het niet werkt aannemelijk maakt? (het is dan geen Crucial geheugen maar altijd nog beter dan helemaal niks proberen natuurlijk).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas heb ik verder niemand met dat soort RAM om te lenen. En een winkel wil dat ik dat spul daar dan koop, en als ik 't ruil dat dan daar koop. En ik wil geheugen wat de pc-boer op de hoek niet heeft. Crucial/Corsair/Mushkin enz.
Pagina: 1