Toon posts:

[debian] sendmail icm demon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een debian server draaien (woody) met hierop een aantal een services. Deze server hangt aan m'n Demon ADSL. Dit draait als een zonnetje. :)

Ik wil de services nu gaan uitbreiden door m'n server uit te breiden tot mailserver.
Ik heb hievoor sendmail (smtp), cyrus (imap) en squirrelmail (web-based e-mail) geïnstalleerd adhv apt-get.

Nu is het de bedoeling alle mail die normaal gesproken naar de Demon mailserver gaat, rechtstreeks naar mijn server gaat en alle mail die mensen vanaf mijn server versturen direct -via mijn mailserver- naar de geadresseerde gaat. Demon moet hier dus niet meer tussen komen qua mailserver. :)

Nu heb ik van alles geprobeerd, gezocht via google. Ik word momenteel niets meer wijzer. Ik krijg de mail niet bij mijn server; alles gaat gewoon naar de demon mailserver toe. Dit zal ermee te maken hebben dat ik tot dusver niet naar andere mensen kan mailen dan in mijn lokale netwerk. Hoe kan ik dit oplossen :?

Nu had ik via google een howto gevonden speciaal voor mensen met Demon Internet hoe sendmail, etc. te kunnen configureren zodat het goed werkt. Helaas deze link is dood. Mssn heeft iemand deze howto? :D

Nu had ik nog een vraag mbt relaying: Je moet opgeven in /etc/mail/local-host-names welke ip's wel toegestaan zijn. Nu wil ik graag dat relaying standaard altijd is toegestaan, omdat ik geen zin heb om telkens een extra ip toe te voegen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
How to use mail with Demon Internet and a PC running Linux (cached)
http://www.cabaret.demon.co.uk/mail.html (origineel)

[ Voor 39% gewijzigd door blackd op 16-04-2003 21:41 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de links (ik had ze al gezien) maar deze howto bedoelde ik niet. Bovendien is deze gebaseerd op RedHat en daarom kom de config files niet overeen ;(

• blackd
  • Niet online
Was dat een Nederlandse howto, of een Engelse howto?
http://www.sjoerd-visser.demon.nl/net-linux/sendmail.html (Cached)
Weet je anders de link van die site of de titel van die site? Dan kan je zen of google 'm in de cache heeft.

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
Inkomende mail bij Demon loopt altijd via een Demon mailserver, die stuurt dit (als je dat aangezet hebt) door naar jouw mailserver.
Dit doorsturen gebeurd dmv de zgn mailkick, die kan je hier aanzetten: http://www.demon.nl/support/email/smtp.html

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 16 April 2003 @ 21:47:
Was dat een Nederlandse howto, of een Engelse howto?
http://www.sjoerd-visser.demon.nl/net-linux/sendmail.html (Cached)
Weet je anders de link van die site of de titel van die site? Dan kan je zen of google 'm in de cache heeft.
Een Nederlandse; volgens mij was ie afkomstig van linuxdoc. Ook heb ik de volgende howto als gecheckt, maar dit is een andere versie. Mssn iemand die z'n mailserver al wel werkend heeft icm Demon :?
Inkomende mail bij Demon loopt altijd via een Demon mailserver, die stuurt dit (als je dat aangezet hebt) door naar jouw mailserver.
Dit doorsturen gebeurd dmv de zgn mailkick, die kan je hier aanzetten: http://www.demon.nl/support/email/smtp.html
En hoe zou ik dat moeten gaan aanpakken met sendmail :?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 21:56 ]

• blackd
  • Niet online
Ik heb ooit Demon wel werkend gehad, maar heb altijd de servers van mijn ISP als smarthost ingesteld. Meer dan howto's kan ik je niet geven helaas.
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 21:38:
Nu had ik nog een vraag mbt relaying: Je moet opgeven in /etc/mail/local-host-names welke ip's wel toegestaan zijn. Nu wil ik graag dat relaying standaard altijd is toegestaan, omdat ik geen zin heb om telkens een extra ip toe te voegen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Is dat nou wel zo slim? Zou je niet beter een range (intern) toestaan voor relay, of alleen authenticated sessies voor zover mogelijk? Denk aan POP before SMTP of iets dergelijks.

Je SMTP poort moet naar buiten openstaan om mail te kunnen ontvangen van Demon. Daardoor kan iedereen op jouw mailserver en mail versturen. Relay altijd toestaan is dan niet slim, of je moet via een firewall alleen de Demon servers toestaan op poort 25.

[ Voor 19% gewijzigd door blackd op 16-04-2003 22:02 ]

Verwijderd

/etc/mail/local-host-names is voor andere namen voor je lokale machine (bijvoorbeeld server.eendomein.nl, linuxdoos.eendomein.nl, www.eendomein.nl, waarbij deze namen allemaal op dezelfde machine uitkomen). Zie dit document

Je wilt echt niet dat relaying standaard altijd is toegestaan. Binnen 24 uur ben je dan "doorgeefluik" voor spammers, en nog eens 24 uur later wordt alle mail van jouw server door allerlei providers geblokt en ben je waarschijnlijk je Demon abonnement kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 22:03 . Reden: [I]URLetje toegevoegd. [II] voorbeeld domeinnaam veranderd omdat degene die ik eerst gebruikte oproept tot spammen :O ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Als je bedoelt dat je voor jan en alleman mail wilt sturen, dus een open-relay, dan wil je dat eigenlijk helemaal niet, tenzij je spammers wilt helpen. En volgens mij als ik dit ff snel lees:
The /etc/mail/local-host-names file is read to obtain alternative names for the local host. One use for such a file might be to declare a list of hosts in your network for which the local host is acting as the MX recipient.
is dat bestand niet het bestand om in te stellen dat je graag een spamserver wil draaien, of om in te stellen dat jouw pc's mogen mailen, maar om in te stellen voor welke hostnames je mail wilt ontvangen (uit je post wordt het niet helemaal duidelijk wat je bedoelt..).
En sowieso, zul je zonder hulp van demon waarschijnlijk niet je mail bij jouw server krijgen, tenzij je fetchmail gebruikt, maar dan gaat het alsnog via demon (ik neem hierbij aan dat je gewoon een pietje@demon.nl adres hebt, en geen eigen domein). pietje@demon.nl zal toch eerst echt langs demon moeten..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 21:59:
[...]

/etc/mail/local-host-names is voor andere namen voor je lokale machine (bijvoorbeeld server.eendomein.nl, linuxdoos.eendomein.nl, www.eendomein.nl, waarbij deze namen allemaal op dezelfde machine uitkomen). Zie dit document

Je wilt echt niet dat relaying standaard altijd is toegestaan. Binnen 24 uur ben je dan "doorgeefluik" voor spammers, en nog eens 24 uur later wordt alle mail van jouw server door allerlei providers geblokt en ben je waarschijnlijk je Demon abonnement kwijt.
Bedankt dat zal ik zeer zeker in acht nemen. :) Het gaat mij er nu om dat ik eerst de server zo geconfigureerd krijg dat ik ook daadwerkelijk naar 'buiten' kan mailen en dat mail van buiten naar binnen gaat. Ik zie echter door de bomen het bos ff niet meer. Zou iemand mssn een tipje van de sluier willen lichten mbt de config files. :?

• blackd
  • Niet online
blaataaps schreef op 16 april 2003 @ 22:06:
En sowieso, zul je zonder hulp van demon waarschijnlijk niet je mail bij jouw server krijgen, tenzij je fetchmail gebruikt, maar dan gaat het alsnog via demon (ik neem hierbij aan dat je gewoon een pietje@demon.nl adres hebt, en geen eigen domein). pietje@demon.nl zal toch eerst echt langs demon moeten..
Met mailkick kan dat dus wel.
Demon stelt je in staat om een hostname te kiezen, waar je mail op kan ontvangen (user@hostname.demon.nl). Het resultaat is vergelijkbaar met dat van XS4ALL (vandaar dat ik daar ook bij de overstap van ISDN naar ADSL naar toe ben gegaan).
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 22:07:
Ik zie echter door de bomen het bos ff niet meer. Zou iemand mssn een tipje van de sluier willen lichten mbt de config files. :?
Wat heb je tot dusver bereikt?

[ Voor 17% gewijzigd door blackd op 16-04-2003 22:11 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
blackd schreef op 16 april 2003 @ 22:08:
[...]

Met mailkick kan dat dus wel.
Demon stelt je in staat om een hostname te kiezen, waar je mail op kan ontvangen (user@hostname.demon.nl). Het resultaat is vergelijkbaar met dat van XS4ALL (vandaar dat ik daar ook bij de overstap van ISDN naar ADSL naar toe ben gegaan).
Ah, maar dan ontvang je pietje@xs4all.nl of pietje@demon.nl daar toch nog steeds niet, en moet je die alsnog bij demon ophalen, maar pietje@pietje.demon.nl wel, of zie ik het nu helemaal fout? : )

• blackd
  • Niet online
blaataaps schreef op 16 April 2003 @ 22:10:
Ah, maar dan ontvang je pietje@xs4all.nl of pietje@demon.nl daar toch nog steeds niet, en moet je die alsnog bij demon ophalen,
Dat zijn inderdaad losse POP boxen, en staan los van de mailkick. Althans, bij XS4ALL is dat zo. Deze zou je icm fetchmail kunnen ophalen ja :).
maar pietje@pietje.demon.nl wel, of zie ik het nu helemaal fout? : )
Die ontvang je op je eigen bak, mits je poort 25 open hebt staan, en een mailserver hebt draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door blackd op 16-04-2003 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 16 april 2003 @ 22:10:
[...]

Ah, maar dan ontvang je pietje@xs4all.nl of pietje@demon.nl daar toch nog steeds niet, en moet je die alsnog bij demon ophalen, maar pietje@pietje.demon.nl wel, of zie ik het nu helemaal fout? : )
Nee, je hebt het helemaal goed! Moet ik hiervoor dus Fetchmail gebruiken?
Die ontvang je op je eigen bak, mits je poort 25 open hebt staan, en een mailserver hebt draaien.
Die ontvang ik dus op m'n eigen bak als ik in m'n ook via m'n eigen server verstuur, maar stuur ik mail vanaf m'n schoolmail dan ontvang ik m niet (jah! in m'n demon mailbox). Ik tot dusver dus alleen een lokale mailserver.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 22:24 ]

• blackd
  • Niet online
Vertel eens welke mails je dan wilt ontvangen. user@hostname.demon.nl of user@demon.nl. Dit schept meer duidelijkheid namelijk.

De howto's die hierboven genoemd zijn, gaan er afaik vanuit dat je user@hostname.demon.nl wilt toepassen, maar nu lijkt het erop alsof je alleen wat POP boxen leeg wilt halen?

Verwijderd

Topicstarter
blackd schreef op 16 April 2003 @ 22:26:
Vertel eens welke mails je dan wilt ontvangen. user@hostname.demon.nl of user@demon.nl. Dit schept meer duidelijkheid namelijk.

De howto's die hierboven genoemd zijn, gaan er afaik vanuit dat je user@hostname.demon.nl wilt toepassen, maar nu lijkt het erop alsof je alleen wat POP boxen leeg wilt halen?
user@hostname.demon.nl , maar natuurlijk ook bv. blaat@blaat.com bovendien wil ik ze ook naar een willekeurig adres kunnen verzenden vanaf mijn server.

BTW: de howto bedoelde ik: link

Mssn ga ik het ook wel via Qmail proberen. In deze howto staat pcies wat ik wil. Maar ik wil graag sendmail gebruiken omdat deze flexibeler schijnt te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 22:39 ]

• blackd
  • Niet online
Dan komt het er op neer dat je:
1) Sendmail fatsoenlijk voor jouw domeinnaam & relaying opties moet configgen, zie de vele HOWTO's hoe dit in zijn werk gaat (zelfs specifiek voor Demon, wat een luxe ;))
2) Fetchmail opzet voor de POP boxen van Demon. Wellicht dat hier ook een howto voor te vinden is
3) Webmail opzet voor alle accounts zodat je elke mailbox kan bekijken.

Wat betreft de uitgaande mail. Je kan de SMTP server van Demon als smart host configureren. Ik lees in je beginpost dat je liever niet wilt dat mail via Demon gaat, maar dit is (lijkt mij) verreweg de makkelijkste methode. Wat heb je hier eigenlijk op tegen :?
Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 22:35:
Mssn ga ik het ook wel via Qmail proberen. In deze howto staat pcies wat ik wil. Maar ik wil graag sendmail gebruiken omdat deze flexibeler schijnt te zijn.
Sendmail is uitgebreid. Erg uitgebreid, te uitgebreid volgens sommigen :P
Als het te hoog gegrepen is, dan kun je misschien een makkelijkere, maar misschien minder flexibele, mailserver proberen. Ik heb zelf Postfix opgezet.

[ Voor 31% gewijzigd door blackd op 16-04-2003 22:42 ]

Verwijderd

@ridde100:
Lees ook NOS policy - updated 01/04/03 eens door. Ik wil even een aantal dingen aanstippen:
omdat ik geen zin heb om telkens een extra ip toe te voegen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Eigenlijk zien we liever topics met concrete problemen of discussies. Hoe pak ik dit aan getuigt vaak van onvoldoende vooronderzoek/eigen initiatief. Maar jij hebt wel gezocht.
Thx voor de links (ik had ze al gezien) maar deze howto bedoelde ik niet. Bovendien is deze gebaseerd op RedHat en daarom kom de config files niet overeen
Ja als je denkt dat je letterlijk een config file krijgt of zo die je zo op je systeem kunt zetten en klaar is klara dan vergis je je. Een RedHat config kan door iemand met een beetje kennis van zijn systeem ook op een Debian gebruikt worden, eventueel na aanpassinkjes.
Mssn iemand die z'n mailserver al wel werkend heeft icm Demon
En hoe zou ik dat moeten gaan aanpakken met sendmail
Zie mijn vorige opmerkingen.

Dus eigen initiatief zal in ieder geval nodig zijn om dit tot een goed einde te brengen. Verwacht geen oplossingen die zonder aanpassing aan de config gelijk 100% werken. Gebruik je gezond verstand en laat opmerkingen als hierboven zijn gequote liever achterwege.

En maar weer verder :)
Pagina: 1