Binnenkort voor film overstappen op dts.

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik wil binnenkort overstappen op een nieuwe versterker. Omdat ik vaak met wat vrienden of met mijn vriendin film kijk wil ik het geluid surround hebben. Ik zit alleen met wat ruimte problemen. Ik wilde eigenlijk alle speakers vervangen door mooie zwarte b&w speakers met zo'n gele woofer erin. (weet even niet de serie). Maar dat gaat niet door op deze kamer.

Voor stereo heb ik nu gewoon sony speakers waarvan ik verder geen gegevens heb, behalve dat ik ze goed genoeg vind klinken. Ik heb ook al een goeie cinema subwoofer (zelfgebouwd). Wat ik dus niet heb zijn rearspeakers en een centerspeaker.

Ik zal foto's laten zien van de situatie in mijn kamer.

overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/kamerweb/speakers/5.gif

subwoofer:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/kamerweb/speakers/1.jpg

front rechts:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/kamerweb/speakers/2.jpg

front links:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/kamerweb/speakers/3.jpg

Ik heb dus redelijk veel ruimte voor een centerspeaker en ik heb gelezen dat een centerspeaker ook redelijk goede kwaliteit moet zijn. Misschien dan toch voor mij nog een enkele b&w speaker op m'n kamer.

Wat minder makkelijk wordt zijn de rearspeakers. Zie hier maar eens twee grote boekenplank speakers in te prakken. :( Ik zit zoals je ziet met een schuine wand. Waar je prima kan zitten in de hoek maar niet met een speaker op schoot.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/kamerweb/speakers/4.jpg

Daar komt dus mijn vraag. Als ik nou voor de rearspeakers 2 van die KEF eitjes koop ofzo. Ik heb wel gelezen dat alle speakers gelijkwaardig moeten zijn maar in hoeverre ga ik het merken als ik het zo doe. Alle speakers hetzelfde en groots en duur doe ik wel als ik t huis uit ben en zeer rijk ben enzo :D Maar als ik me nou dood ga zitten ergeren aan de rear speakers die er te hoog of juist weer niet bovenuit komen is het zonde van de moeite en het geld.

Kan ik bijvoorbeeld op de receiver instellen wat voor soort speakers erop aangesloten zijn en hoe dichtbij ze staan? (per kanaal dan) Want die eitjes staan wel op nog geen 20 centimeter van mijn oor te tetteren.

Ook zou ik willen weten of de versterker er niet aan onderdoor gaat als ik op rear, center en front verschillende speakers heb. Ik zou ook wel eitjes kunnen zetten op de plaats van de front speakers maar dan denk ik dat ik kiespijn krijg als ik gewoon stereo muziek op wil zetten.

Wat zou jullie oplossing zijn.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Veel plezier met speakers op 30cm afstand van je hoofd, vooral met hoog volume :X

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Deze speakers? :)
Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/Black_Baffle_swatch.jpg

Bij een goede versterker/receiver kan je per kanaal het volume instellen, dus je zou je surrounds zachter kunnen afstellen, zodat het niet te hard wordt. Ook kan je instellen of het een full range of geen full range speaker is. Je hebt een sub, dus kleintjes kunnen prima. Maakt voor de versterker weinig uit wat voor soort. Alleen het geluid is anders als je verschillende types/merken gebruikt.
Je hebt genoeg ruimte voor de center, dus dat is het probleem niet.
Misschien je bank meer naar het midden zitten (op het plaatje naar beneden dus), zodat je je surrounds aan beide kanten kan neerzetten gericht naar de bank.

• JT

JT

VETAK y0

Dat is idd wel zo een goed idee; bank naar midden. Ook al kan je het volume van de rears verminderen; het luistert gewoon niet lekker wanneer die speakers zo dicht op je oren zitten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
de receiver mag rond de 450 euro zijn.. heb ik in die prijsklasse gewoon eentje met voldoende van die opties voor elk kanaal?

ik snap dat ik daar zelf voor moet gaan zoeken maar als recievers met deze opties waar jullie het over hebben pas beginnen bij de 1000 euro dan denk ik nog eens na snap je

bank iets opschuiven kan ik inderdaad doen maar het geluid zou nooit vanaf schuin achter kunnen komen.. alleen echt van recht achter.. ik ga de bank eens zo neerzetten en kijken of t wat is.. probleem is dat het ook een slaapbank is en dat hij uitgeklapt precies tegen de muur zou moeten staan... maar ja jammer dan.. oor wil ook wat :)

• JT

JT

VETAK y0

Voor 450 euro heb je een receiver waarmee je gewoon het volume kan afregelen van elk kanaal, daar hoef je je geen zorgen om te maken :)

Wij bedoelen zeg maar de bank op de plaats van die kast he. Dan hangen de surrounds naast je en dat kan wel :)

Ecodan warmtepomp

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:40
Je hebt je Computer op de Tv aangesloten om dvd's te kijken ?

Kan je dat niet met software regelen ?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Laat die bank gewoon tegen de muur staan, maar meer van de muur af in het midden, oftewel recht voor de tv. Zet dan links en rechts van de bank je speakers neer. Op zich is dat niet zo'n probleem. Het hoeft niet perse van achter te komen. Perfect krijg je het niet in een kleine ruimte, maar goed, over een aantal jaar wordt het toch anders. Zou zonde zijn als je dan weer nieuwe speakers moet kopen.
Een goede receiver van tussen de 400 en 500 euro kan alles wat je ermee wil.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
de bank kan ik helaas niet meer naar het midden schuiven.. zit een kastje die met een schuine hoek loopt.. daarna meteen de deur zie je ook op mn 2e foto..

ik ga wel eens op papier schuiven met de kasten enzo.. dat ikea systeem kan ik in alle vormen bouwen die ik wil

ik kijk inderdaad vaak via de computer naar dvd's, ik had ook wel via de dvd software gezien dat je aardig wat kan instellen maar ik vraag me af of je die instellingen ook kan doen als je met spdif vanuit de computer naar de versterker gaat.. dat was wel mijn doel in ieder geval

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 15:23

EntonoX

Team leider

is dit niet iets voor je????

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig12.jpg

Het gaat dan om B!!!!

je moet je bank dan een klein stukje naar voren schuiven, en de speakers op hun rug naar boven leggen, de standaard hoeft er dan niet eens onder te zitten.

(De afbeelding komt uit de online handleiding van Dolby, dus is het een goede oplossing mag ik aannemen :) )

speakers moet je wel even zelf uitzoeken, daar heb ik niet zoveel verstand van...

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
achter de bank heb ik inderdaad zat ruimte.. maar ik kan me niet voorstellen dat de hoge tonen je in goede staat bereiken zeg maar..

wel een idee.. gewoon een kwestie van uitproberen denk ik

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:42

-Stef-

Slainthe!

EntonoX schreef op 16 April 2003 @ 22:39:
(De afbeelding komt uit de online handleiding van Dolby, dus is het een goede oplossing mag ik aannemen :) )
Ja. alleen heb ik nog nooit ergens een verklaring mogen lezen waarom ik mijn rears nou juist zo moet plaatsen en niet schuin van achter. Waarom zou ik mijn rears haaks op mijn fronts moeten plaatsen terwijl het gewoon dezelfde speakers zijn? Of nog vreemder, omhoog gericht? Ik begrijp nog steeds niet waarom dat verkondigd wordt.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Bedoeling van die vage plaatsing van de achterspeakers is dat het geluid je meer diffuus bereikt. (voor een beter surround effect, zodat bijvoorbeeld in een actiefilm een kogel niet exact 67 graden rechtsachter je oor inslaat, ;) maar dat het algemeen rechtsachter vullend is, dus niet een puntbron die je exact kunt localiseren.) Echter is de ene speaker meer een puntbron dan de andere en zijn lang niet alle speakerbouwers het eens met Ome Dolby. ;)

Kwestie van proberen met jouw Speakers hoe het werkt. (Zelf heb ik ze ook niet zo staan.)

[ Voor 28% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-04-2003 00:13 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ik weet niet wat je budget is voor je achterspeakers maar ik heb een paar Mordaunt Short's gekocht voor 270 euro. Dit zijn bipoles en zijn redelijk makkelijk te plaatsen. Ik heb ze zelf in combinatie met B&W CM4. Errug tevreden!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Waarom probeer je het niet eens met een klein goedkoop luidsprekertje, of een paar die je ergens even kunt lenen. Visaton heeft ook een modelletje die omhoog gericht moet worden met een heel klein (8 cm) 30w rms breedbandluidsprekertje.
Speciaal als je er zo dicht opzit kan de niet directe, difuse afstraling een voordeel zijn.
http://www.visaton.de/deutsch/heimkino.htm CT EFFECT 80

Bevalt het niet dan heb je maar heel weinig verloren en kan je altijd nog naar een stevige boekenplank luidspreker

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ziet er inderdaad nog handig uit ook.. de bank is redelijk lang dus het stereo beeld zal op de bank redelijk bewaard blijven, en ze kunnen er mooi achter.. onzichtbaar
ga ik zeker in overweging nemen...
de mordaunt shorts ga ik ook even opzoeken, bipoles zegt me niets.. 2 polen ofzo?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 08:13
Pixal schreef op 18 April 2003 @ 00:03:
bipoles zegt me niets.. 2 polen ofzo?
Dan is de speaker op 2 richtingen gericht... Wordt gedaan met meerdere drivers. Een wat meer naar voren gericht, en een wat meer naar achter... Een rechthoekige kast kan je hierbij wel vergeten natuurlijk. Of het zin heeft weet ik niet. Waarschijnlijk voor grotere ruimtes wel.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Pagina: 1