WD800JB blijft crachen :(

Pagina: 1
Acties:

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:22
Ik heb 2 WD 80GB 800JB 8MBcache schijven, volledig identiek, aan mijn onboard promise fasttrack100 ultra-ata controller hangen.
Een schijf simpel als boot-disk, fat32 met windows XP prof. erop.

Na het benchmarken met SiSoft Sandra bleef de computer hangen waardoor ik hem resette....opnieuw opstarten bleef eeuwig duren daar hij vanaf het moment dat windows de schijfcontrole over ging nemen (na de fasttrack bios) de computer opnieuw bleef opstarten. Keer op keer.

Ik heb toen de boel nog (deels) kunnen recoveren mbv mijn 2e pc, en hem helemaal weer geformatteerd en alles opnieuw erop.

Nu is de afgelopen 2 dagen hetzelfde weer gebruikt. Nu echter zónder SisoftSandra (die is er af :Y) )maar gewoon met alleen winamp en outlook open. Ik heb een 80mm fan tussen de twee schijven gehangen voor het geval de boel te warm zou worden maar dat hielp ook niks.

Iemand enig idee wat de boel hier doet vastlopen? Het zooitje is watergekoeld maar alles loopt goed en de temp is ok.

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) al gelezen? Check met name het stukje onder "mijn HDD doet vaag" B) Staan je volledige computerspecs in je sig? Welke voeding heb je overigens en zit de waterkoeling ook op diezelfde voeding aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 16-04-2003 19:08 ]

• Aesculapius
waterkoeling (dat heet, de pomp) heeft een 220 aansluiting en zit op de 2e bus van het stopkontakt, niet op de voeding dus.... mijn voeding: enermax EG651P-VE, 550 watt.
Zou het een stroom probleem kunnen zijn dan?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
Aesculapius schreef op 16 April 2003 @ 19:10:
waterkoeling (dat heet, de pomp) heeft een 220 aansluiting en zit op de 2e bus van het stopkontakt, niet op de voeding dus.... mijn voeding: enermax EG651P-VE, 550 watt.
Zou het een stroom probleem kunnen zijn dan?
Ja, het zou kunnen dat de schijf te weinig stroom krijgt. Heb je uit een andere PC een voeding die je even kunt uittesten? (immers: bij het benchen kan je HDD meer stroom gaan gebruiken)

offtopic:
Hmm, ik blijf denken dat ik dit ding in OH tegenkwam......
Na dat topic van die Eynstein kasten, vaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 16-04-2003 19:12 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Aesculapius
euhmz, maar een 550 watt voeding moet dit toch makkelijk kunnen trekken? gpu deed zowel niks en ook de dvd-rom, cd brander en dvd brander waren niet actief.....
Nu draai ik trouwens weer op het betreffende systeem, maar ik wil gewoon voorkomen dat het nog eens gebeurd......dan weet je pas hoe lullig je bent zonder de my doc's folder en de mailbox :(

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Probeer de schijven ook gewoon stand alone te gebruiken, en niet in RAID, dan kom je er misschien achter wat is.
(RAID controller of 1 van de schijven)

Verwijderd

oftopic.........nofi......succes! sterkte! ik heb 2x dezelfde schijf en schrok beetje toen ik dit zag.....
Afbeeldingslocatie: http://www.saunalahti.fi/~jylppy69/backup.jpg
stuur es mailtje naar winkel of fabrikant aangezien ze nog niet oud zijn en je wel moeten helpen zou ik zegge

Verwijderd

- firmware update voor de HD al gedaan eventueel ?
- BIOS update voor MOBO al gedaan ?

Er is een issue met die 8mb-cache wat de firmware van de drive betreft.

Die firmware software wordt in de ram van de cache gekopieerd, met snelheidswinst als doel. Echter kunnen sommige MOBO biossen die data overschrijven -> crash, boom kledderum.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 15:06

megaleo

Special member

Nou 1 ding is mij wel duidelijk het ligt igg niet aan je voeding. Dat ding kan nog wel een paar meer schijven erbij nog aan. Die trekt het makkelijk. 8)
Heb je al eens zo'n testproggie geprobeerd van WD? Ff kijken of die fouten aangeeft ofzo.

• Aesculapius
ja, ik heb dat test-proggie van WD gedraait en die gaf geen problemen. 550Watt lijkt mij eigelijk ook wel genoeg, en k was inderdaad van plan nog 2 harddisks erbij te zetten....:$
Bios update kan niet (gigabyte GA-7DPXDW) want dan moet ik me hele systeem opnieuw installeren (een of andere onzin met "only for clean install" gedoe :(). Firmware update voor de HD nog niet geprobeerd; waar kan ik dat vinden?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 12:41

DDX

heb je al eens geprobeerd tijdje te draaien met 1 disk ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Aesculapius schreef op 22 april 2003 @ 20:03:
Firmware update voor de HD nog niet geprobeerd; waar kan ik dat vinden?
Als die er is, bij WD zelf.

Draai je dus in RAID met die schijven?? Anders lijkt mij de bios update van het moederbord toch geen probleem te zijn, zodat een new install nodig zou zijn..?

• Aesculapius
er staat bij die bios update dat windows dan wel opnieuw geinstalleerd moet worden, en daar ik altijd met drive image werk zou dat niet betekenen dat het "opnieuw" is geinstalleerd.
Ik draai geen raid config want dat mislukte toch altijd; nu is alles op de ATA100 controller aangesloten zodat ik wel alle 4 ide-slots op mijn mobo kan gebruiken.

het probleem is dus dat ik niet kan testen waar het probleem ligt want nu bijvoorbeeld type ik dit op de betreffende pc en hij doet het weer een paar dagen goed;

Verwijderd

Uhh?

De RAID poorten staan niet zomaar in RAID, of misschien duidelijker uitgelegd, als je ze niet vanuit de RAID bios zelf eerst als RAID-array formattert, zijn het doodgewone IDE kanalen.

Windows regaeert niet echt op een andere BIOS, alleen maar op andere PCI-apparaten. Wel gaat het mis als er een update van de BIOS inclusief de RAID-BIOS gedaan wordt, en je hebt een RAID ARRAY gemaakt.

Maar dat had je dus niet. ;)

Aan de andere kant, dual-athlon borden heb ik nul sjoege van. Geef eens een linkje naar de plek waar die waarschuwing staat?? Misschien kan ik daar sjokola van maken.. ;)

• Aesculapius
grapjas... ik kan mijn mobo schakelen tussen controller aan / uit, en vervolgens- indien aan- tussen raid / ata100. Hij is dus nu geschakeld op ATA100 met de controller aan.
Tot nu toe geen probleem gehad trouwens, toch alweer een 3 dagen achter elkaar :-D Het zou dus best een software probleem kunnen zijn en dat ik dat spul dan (per ongeluk) nu heb verwijderd....
anderzijds.....ik heb sinds de laatste crach een fan draaien om tussen mijn 2 schijven wat lucht te pompen......

offtopic
kan iemand ff zeggen hoe je zon ding op de helft van de stroomsterkte liet draaien? kweet, ben te lui om te searchen :P
//offtopic

Verwijderd

Op de molex plug uit de voeding zitten aan de buitenkant de gele (+12V) en de rode (+5V) draad. Je sluit de (-)pool van de fan aan op die rode draad, en de (+)pool op de gele zodat er 7 Volt op de fan staat.
(Als je het verkeerd om aansluit doet de fan gewoon niets..)

• Aesculapius
ok. thanks ! Het HD probleem bestaat trouwens nog steeds; de pc blijft geregeld hangen.....wil ik nieuwe schijven installeren, dan start windows niet eens op; ik krijg een sterk vermoeden dat het op de een of andere manier iets te maken heeft met die ide controller op het mobo (gigabyte GA-7DPXDW) (controller: Promise PDC20267).
Echt niemand die iets dergelijks ook meegemaakt heeft? ik word er onderhand gek van :-(

Verwijderd

Nope.

Doe eens een Google search op "promise controller problems 80GB" en dergelijke ?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

ehmm, misschien overbodig. Maar ik mis wat info. Hoe zijn de schijven aangesloten en gejumpert ? Zijn er nog meer PCI-kaarten die een IRQ sharen ? Ben zelf nog nooit een giga-byte bios tegengekomen (GA-7vrxp/promise PDC20276) waarbij ik opnieuw XP moet installeren. Wel moet je opnieuw je bios induiken en je settings opnieuw doen.

Afijn, iets meer info zo fijn zijn. Liefts zo gedetaileerd mogelijk. Nu is het allemaal natte-vingerwerk. Iig. denk ik niet dat een firmware-update je HDD-problemen zal verhelpen...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

zoals boven ook al probeer eens met de aanwezige PCI kaarten te schijven!
eerst alleen de fasttrack werkt dat niet dan ook andere kaarten

iRacing Profiel

Verwijderd

Aesculapius schreef op 27 April 2003 @ 21:20:
..8<..

ik krijg een sterk vermoeden dat het op de een of andere manier iets te maken heeft met die ide controller op het mobo (gigabyte GA-7DPXDW) (controller: Promise PDC20267).
Dat kan. Ik heb ook probs gehad met z'n voorganger, de PDC20265r. In zowel ATA als FT modus kon 't voorkomen dat een WD800JB met een klik de kop parkeerde/resette, windows (2000) vastliep. Vervolgens kon de schijf alleen nog maar na een koude boot herkend worden.

Bij mij was 't iig in de ATA100 modus opgelost toen ik een zelf nieuwere firmware (Ultra100 2.01.0 Build 43) in m'n BIOS gemod had. (Ik heb de RAID nog niet getest, omdat ik voorlopig geen zin heb in geintjes als crashende arrays..)

'T kan ook dat je WD's de controller niet helemaal begrijpen, of dat de controller niet met enkele 'features' van de WD's overweg kan. In de WD knowledgebase staat iig een artikeltje over een probleempje met de WD2000 en 1800 icm een RAID controller. Volgens 't artikel ligt 't aan de Acoustic Management. Ik weet echter niet of de WD800JB daar ook over beschikt.

Maar ik mis 't één en ander aan info eigenlijk.

1. Wat staat er in de Event Log van XP?

2. Wat is de versie van de Fasttrack BIOS?

3. Wat is de versie van de Fasttrack drivers?

Ik heb net iig even gekeken op de site van Gigabyte, en daar 't F6 BIOS gevonden. Ik heb 'm mbv van CBROM eens uit elkaar gehaalt en de FT-BIOS eens met een Hex editor bekeken. B)

'T blijkt dat daar iig nog versie 1.31 Build 22 wordt gebruikt. Dat is een érg oude versie van de FT BIOS :/ (Vandaar dat Gigabyte ook vermeldt dat de onboard FT geen schijven groter dan 128GB aankan..)

FT BIOS Versie 2.00.0.24 is iig de meest recente BIOS versie en kan wel overweg met >128GB. Ik kon geen changelog vinden, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat die versie een hoop problemen oplost.

Blijven er dus qua BIOS 2 dingen over:

1. Je zal hem zelf in de BIOS moeten prakken (kan met CBROM - moet je maar even zoeken) óf Gigabyte moet zo lief zijn een nieuw moederbord BIOS met deze versie uit te brengen.

2. Met FT BIOS versie 2.00.0.24 is een reinstall nodig, waarom weet ik niet, maar dat staat iig vermeldt op de site van Promise (Ze moeten 't zelf ook nog uitzoeken :/ - 'T staat overigens alleen bij de Fasttrack100 BIOS vermeldt, maar op device IDs, max UDMA settings ed na, is de BIOS voor de pdc20265, pdc20267 en pdc20268 hetzelfde)

Wat drivers betreft, staat er een foutje op de site van Gigabyte. Daar staat namelijk dat 't voor updaten van de drivers een reinstall van 't OS nodig is... Dat is niet waar, dat geldt alleen voor 't BIOS.

Linkje naar versie 2.00.0.26 WinXP WHQL Fasttrack Series Drivers

Overigens betwijfel ik of 't gaat om 't volledig opnieuw installeren van je OS. Ik denk namelijk dat bedoelt wordt dat je oude array niet meer kan gebruiken met de nieuwe BIOS versie.

Ik denk daarom dat 'n nieuw array aanmaken, en daarop een image van je OS terugzetten geen problemen gaat leveren, en al helemaal niet als je éérst de nieuwere drivers installeert.

• Aesculapius
Dan gak dat eens proberen. Firmware versies heb ik even niet bij de hand nu, maar et ding is dus onboard, ff voor de duidelijkheid.....dus of schuiven met de pci-kaartjes zin heeft betwijfel ik...
Dat CBROM handmatig gedoe heb ik weinig kaas van gegete, maar komt het er op neer dat er geen "kant-en-klare" versie om te flashen is?
Ik heb volgens een faq op HardForum berekend dat hij met een piek max. 350 watt verbruikt. zeg 400, beetje safety maar de voeding is nu toch wel uitgesloten van het probleem denk ik zo....

Laatst bleef hij weer hangen. Ik had gewoon 3 internet explorer schermen open staan en hij deed helemaal n-i-x meer :( Niet bepaald dingen die je wil zien op je dual AMD :S
Hitte is het probleem ook niet, ik denk echt een combo van promise controller en bios is.

Dus ik ga eens proberen om bij gigabyte de laatste bios te halen (F6?) en bij promise de laatste firmware (of ook bij gigabyte?). Die melding voor de herinstall van het os dan maar negeren? Dan maak ik gewoon een image en zet ik die terug.

Er is nog een vaaaag probleem bij gekomen trouwens: Ik wilde op de nog vrije ata100 connector twee extra schijven zetten die ik nog had liggen: 1x Maxtor 80gb en 1x Quantum Fireball 20GB. Ik ze netjes eraan gehangen.....in het begin had ik een jumper verkeerd staan waardoor de benaming van die 20GB wel erg chinees uitzag in de promise-bios. Uiteindelijk ziet hij ze alletwee netjes zitten en heb ik ze met fdisk mooi kunnen formatteren, MAAR als windows moet gaan schakelen tussen dos en GUI (dus vlak vóór het login-scherm) staat ie stil en wil ie niet verder :-? Met het loskoppelen van deze schijven was het weer zover en leek de promise controller zijn koppie door elkaar te hebben; niks wilde meer opstarten of werken :( nu weer een image terug gezet dus hij doet et weer, maar is nu die controller helemaal gaar? :'(

• Aesculapius
Ik las in een ander topic iets over een enermax voeding:

Misschien een typische enermax met een brakke 5 volts lijn...

Ik weet niet goed waar dit over gaat maar kan het zijn dat mijn voeding daar ook last van heeft en dat daardoor nog steeds de boel af en toe blijft hangen? Ik d8 dat enermax over het algemeen toch wel goede voedingen bouwde.....(daarom heb ik eigelijk ebermax gekozen :| )

Maandag ga ik proberen om de nieuwe firmwares erop te zetten.....de schijven (2x Western Digital WD800JB) zijn als ata100 gekoppeld op het eerste ide-kanaal van de fasttrack onboard controller. De systeemschijf (degene die blijft hangen??) als master, de andere als slave. k snap het echt niet.....de tmeps van de procs zijn goed, alles draait goed en soepel....totdat; tadaaa alles blijft hangen :'(

Kan ik op de een of andere manier testen of het aan die controller ligt? Zou het misschien niet ook mijn geheugen kunnen zijn dat te warm wordt ofzo? (er hangen wel wat ide-kabels overheen :/ ) (2x 512MB Dane-Electric PC2100 DDR ECC Registered)??

Verwijderd

Aesculapius schreef op 09 May 2003 @ 19:17:
..8<..
de schijven (2x Western Digital WD800JB) zijn als ata100 gekoppeld op het eerste ide-kanaal van de fasttrack onboard controller. De systeemschijf (degene die blijft hangen??) als master, de andere als slave.
Even tussendoor: Als de tweede poort van de promise nog vrij is, kan je beter beide schijven als master op een eigen poort hangen. Dat is überhaupt de beste configuratie mbt stabiliteit en performance.
Kan ik op de een of andere manier testen of het aan die controller ligt?
Dat zou je kunnen doen door uitsluiting van de promise. Dus kijken of 't probleem zich ook voordoet op de andere onboard IDE controller(en dus niets op de promise) en vice versa.

Of door toch een nieuwe BIOS voor de Ultra/Fasttrack in de mobo-bios te integreren, en dan te zien of 't probleem aanblijft.
Zou het misschien niet ook mijn geheugen kunnen zijn dat te warm wordt ofzo? (er hangen wel wat ide-kabels overheen :/ ) (2x 512MB Dane-Electric PC2100 DDR ECC Registered)??
Lijkt me niet direct. Aangezien 't ECC registered is, heeft 't én foutdetectie én is 't gebufferd, wat stabiele dataopslag/overdracht zeker ten goede komt. Mocht je meer zekerheid willen, in de faq van PMG staan wel wat linkjes naar test progjes.
Nogmaals, 't lijkt mij niet erg waarschijnlijk.

Overigens, heb ik sinds twee dagen de Ultra100 BIOS versie 2.20.0.14 en de Ultra100 driver versie 2.00.0.42 in mijn mobo BIOS geprakt, en sindsdien zijn alle vage schijfproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen :) (en ja, flink getest :P - oa hoge resolutie videocapturing, continue ATTO write/read comparison, Sandra HD test loop etc)

Nu willen de meest vage problemen juist de kop op steken op momenten dat je ze niet (meer) verwacht, dus ik blijf voorlopig nog wel de boel in de gaten houden. Echter als ik 't vergelijk met (véél) oudere BIOS/driver versies, merk ik dat de problemen gaandeweg zijn afgenomen.

Zowel WD als Maxtor leveren een Promise Ultra controller mee in hun retail pakket. En sindsdien zijn er, kort na elkaar, enkele BIOS updates geweest. Bevestigde eigenlijk ook mijn vermoeden dat er wel degelijk wat probleempjes met de nieuwere 8MB cache schijven van Maxtor en WD waren icm de promise controllers (hoewel de 48bit ondersteuning als belangrijkste wapenfeit wordt gegeven).

Ik heb overigens ook een zgn Full RAID BIOS (versie 2.00.0.24) in m'n mobo BIOS geplaatst (ipv van de gare, verouderde Lite BIOS). Die heb ik alleen kort getest (Full RAID werkte :P ) met twee geleende ( :'( ) WD1200JB schijven.

Met de oude Fasttrack Lite (versie 1.31 build 22) was 't wurgen met de pet op. Vastlopen tijdens plaatsen van een image, en vage hangers in W2K Pro (met *klik* - HD koppen in de parkeerstand) tijdens gewoon gebruik.

Met de nieuwe BIOS erop was ik in de korte periode geen van bovengenoemde verschijnselen tegengekomen, maar echt veel zekerheid heb ik daarover niet (of iemand moet me twee grote WD's willen sponsoren :P ).

Overigens,

In de BIOS updates van Gigabyte (versie F6) zat iig geen nieuwere Ultra of Fasttrack BIOS.

Mocht je 't erop willen wagen, dan kan ik wel een poging doen om een nieuwere Ultra en FT BIOS in die Gigabyte BIOS te prakken mbv CBROM. Heb ik wel de zgn Device_ID's van de promise onboard nodig)

Echter, zoals met dit alles geldt dat 't wel voor eigen risico is (dataverlies kan natuurlijk altijd, en een mis-flash zit in een klein hoekje)

• Aesculapius
euhmz, paar vraagjes:

welk mobo heb jij zelf? zou ik exact diezelfde kunnen proberen?Ik heb de schijven bulk gekocht dus van die controller heb ik geen weet....gebruik nu het onboard ding van gigabyte. Zoals eerder gezegd staat ergens bij versie F6 dat windows opnieuw geinstalleerd moet worden.....is dat echt noodzakelijk, of kan ik ook gewoon een image terug zetten? (ik heb trouwens bij setup nooit op F6 geduwd |:( o.i.d.)....

Een mis-flash, okeej; dan kan ik dus niks meer hè :(
ik zal de boel wel back-uppen; van mij mag je het proberen, als je me een zekerheids-percentage kan geven? 90% dat het goed gaat, of meer? Waar kank die drive_id's vinden dan?

ik heb deze controller onboard: http://www.promise.com/product/oem_ataraid_pdc20267_cht.htm

(en dit bordje: http://www.giga-byte.com/...ts/Products_GA-7DPXDW.htm)

[ Voor 16% gewijzigd door Aesculapius op 10-05-2003 01:16 . Reden: linkje toegevoegd ]

Verwijderd

Die controller deelt waarschijnlijk een hardware IRQ met een PCI-SLOT (Welke dat is staat neem ik aan in de handleiding).

Er zijn maar (heel) weinig kaarten die geen problemen geven als je ze in dat slot steekt.

• Aesculapius
okeej, dus euhmz....da's bij Device Manager te zien he of nie? Dat zou een leuke oplossing zijn iig. Maar voor de zekerheid toch ook maar die bios flashen dan....

• Aesculapius
maar euhmz, Hedkandi: ist mogelijk om een complete nieuwe bios te maken of is dat veel werk voor je? Ik heb nu in ieder geval gezorgd dat de promise controller een eigen irq heeft (zat samen met firewire op de audigy2 kaart). Maar ik wil toch ook de bios en drivers bijwerken met de juiste up-to date ones :*)

Verwijderd

Aesculapius schreef op 10 May 2003 @ 01:12:
euhmz, paar vraagjes:

welk mobo heb jij zelf?
'T desbetreffende bord is een "Jetway 866AS Ultra RAID" (KT266A met PDC20265r)

Nu heb ik over 't bord absoluut geen klagen (snel, stabiel en veel overclock opties - wat mij erg meeviel van een merk met een OEM-reputatie :P ) en ook al heeft Jetway regelmatig BIOS updates, qua Promise BIOS veranderden ze te weinig naar mijn smaak (en ik had natuurlijk probs icm de WD) dus dan gal je zelf aan de slag :P
zou ik exact diezelfde kunnen proberen?
Nee :P
Zoals eerder gezegd staat ergens bij versie F6 dat windows opnieuw geinstalleerd moet worden.....is dat echt noodzakelijk, of kan ik ook gewoon een image terug zetten?
Je kan een image terugplaatsen.

Echter moet je wel de nieuwe Promise drivers geinstalleerd voordat je een image maakt. Als je die image terugzet gaat alles goed.

Punt is alleen dat je je array opnieuw moet aanmaken. Vandaar dat zij 't over "opnieuw installeren" hebben.
(ik heb trouwens bij setup nooit op F6 geduwd |:( o.i.d.)....
Als we 't nu over 't installeren van XP hebben, dan kan dat volgens mij alleen als je nadat alles via de chipset IDE controller is geinstalleerd (die in de AMD 768), in XP RAID drivers installeert, en vervolgens een image maakt en die terugplaatst op een array op de Promise.

Óf, bedenk ik me nu, XP moet ingebouwde drivers voor de Fasttrack100 hebben (lijkt me 't meest logisch als je 't mij vraagt :P ). Dan moet je _NA_ de Promise BIOS update (naar de 48bit ondersteuning) dus _WEL_ op F6 drukken en de nieuwere drivers bij de hand hebben.. ('t zijn de details waar je op moet letten..)
Een mis-flash, okeej; dan kan ik dus niks meer hè :(
Er van uitgaande dat je niets fysiek sloopt, heb je altijd de bootblock optie nog, waarmee je een mislukte flash kan herstellen.
ik zal de boel wel back-uppen; van mij mag je het proberen, als je me een zekerheids-percentage kan geven? 90% dat het goed gaat, of meer? Waar kank die drive_id's vinden dan?
'T flashen zelf is sterk van jouw vaardigheden afhankelijk (resetten voordat hij klaar is met flashen is een nono.. :P ) En als ik alles even dubbelcheck moet 't slagingspercentage toch wel in de 99% zitten hoor.
Aesculapius schreef op 12 May 2003 @ 10:31:
maar euhmz, Hedkandi: ist mogelijk om een complete nieuwe bios te maken of is dat veel werk voor je?
Ik ga vanavond (onder een klein beetje voorbehoud O-) )eens voor je aan de slag :)

De hoeveelheid werk valt in principe mee, 't is een kwestie van 't vervangen van zgn "option ROM's" die in 't moederbord BIOS zijn meegebakken. Een klusje wat oa mbv CBROM geklaard kan worden. er is ook een Windows progje genaamd AwardMod maar ik doe 't liever oldstyle met de commandprompt :P

(Als je Googled voor CBROM kom je al gauw genoeg hits tegen waar je 't één en ander duidelijk wordt. Aanradertje trouwens, kan je daarna zelf je eigen modificaties maken :) )

Overigens moet ik wel even dubbelchecken of de zgn Device ID's van de onboard controllers kloppen, anders kan de Promise niet gevonden worden. (niet dat dat zo'n ramp is, je kan dan nog wel de chipset IDE gebruiken, en vervolgens de oude BIOS weer terugflashen, maar ik wil 't liever in één keer goed doen :P

Ik kan de juiste Device ID's wel uit de drivers/BIOS ed destilleren, echter voor de zekerheid moet je even een met behulp van WCPUID even een overzichtje maken van de PCI devices. (View->Device List).

'T gaat me in principe alleen om de Device ID en de Subsystem waarvan de Vendor ID 105A is (de 'h' achter die tekens staat voor 'hexadecimaal' en hoort eigenlijk niet bij de ID, maar dat terzijde). Dus als je die info (screenshotje, of een duidelijke textfile) even zou willen plaatsen (of mailen - adres staat in profiel) heel graag :)
Ik heb nu in ieder geval gezorgd dat de promise controller een eigen irq heeft (zat samen met firewire op de audigy2 kaart).
Vraag ik me eigenlijk af, aangezien jij een SMP-systeem hebt, hoe jij dat eigenlijk hebt gedaan? Naar mijn weten kan je alleen (via BIOS) IRQ's wijzigen, als je ACPI uitzet, en dat gaat volgens mij niet samen met een SMP systeem en W2K/XP?

• Aesculapius
Dat lijstje komt eraan.....die irq gewisseld: ik heb eerst de kaart in een 64bits pci slot gedoopt en gehoopt dat de automatische toewijzing veranderde; deed hij niet, toen heb ik die firewiregedoe maar gedisabled, daar ik hem toch (nog) niet gebruik :) Nu is primise de enige op 11 :)

Even dat lijstje maken ....:
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/DEVICE-LIST.png
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/SYSTEM-INFORMATION.png
Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/CHIPSET-INFO.png

Heb je hier genoeg aan?

Het windows overzichtje van alle irq's ziet er trouwens zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/windows-irqs.png

[ Voor 38% gewijzigd door Aesculapius op 13-05-2003 18:14 . Reden: pics ]

Verwijderd

Dit zijn allemaal software IRQ's. Windows XP heeft geen moeite om alles over een en dezelfde IRQ te laten draaien of ze allemaal uit elkaar te trekken.

Het gaat erom wat het (bios) bootscherm voor Windows zegt.

• Aesculapius
owz, en dát moet je hebben? jeez; euhmz, daar werkt print-screen niet he :(

15 minuten later :), het koste me wel wat schrijfwerk en overtikwerk, maar heb et in een tabelletje gezet.....heb je nog iets nodig?

Afbeeldingslocatie: http://www.kroew.nl/~Laurens/got/biospci.png

[ Voor 57% gewijzigd door Aesculapius op 14-05-2003 01:16 ]

Verwijderd

Ik heb 't BIOS in elkaar geflanst, echter ik kan er nu even niet bij...

Zit momenteel in de T-periode van een LAT-relatie :P (maw vriendin heeft liever dat ik tegen haar aanhang O+ dan dat ik thuis achter mijn ramplank zit) 8)

Die F6-versie bevatte al de meest recente BIOS voor de pdc20267 controller in RAID modus. Die werkt mijn beste weten (en testen) iig zonder problemen met de nieuwste 8Mb schijven van WD en Maxtor.

Nu is 't best mogelijk om daar de BIOS van bv de FT TX2000 in te prakken, maar dan moet je ook weer de drivers aanpassen; nu kan je steeds de nieuwste van de Promise site pakken.

Wat betreft de Ultra100 BIOS, daar zat nog een oude in (build 38). Die heb ik iig vervangen door de meest recente voor de Ultra100 (versie 2.20.0.14 zo uit 't hoofd - kan er een nulletje naast zitten). Die gebruik ik zelf momenteel ook, en die draait als een zonnetje icm met m'n WD800JB.

Morgenmiddag zal ik die BIOS wel even uploaden :)

En wat die IRQ's betreft, WinXP maakt gelukkig gebruik van APIC. Dus onder XP heb je dan iig 32 IRQs tot je beschikking.. Knappe prutser die dan nog IRQ-conflicten zou weet te maken :D

'T BIOS kan echter niet met APIC overweg, vandaar dat hij dan toch IRQs deelt... Maar dat zal in de praktijk niet tot problemen leiden..

• Aesculapius
Ik heb zelf al even de nieuwe F6 bios van gigabyte erop gezet maar het probleem is er dus nog steeds :(

Ik heb uit een andere computer 2 schijven overgezet en op de 2e ata controller geplakt. Nu wil ik 10GB van de ene schijf (quantum fireball) overzetten naar de 80GB Maxtor.
Echter, hoe ik het ook probeer, na een minuutje gegevens kopieeren blijft de hele pc hangen.... ik heb het ook met Winternals ERD Commander 2002 geprobeerd (want de 80GB schijf is NTFS), maar zelfs die laat de pc hangen, lijkt me nu dus wel duidelijk dat in ieder geval in die promise het probleem zit.

Ik hooooooooooooop dat et nu die ultra100 bios is die het probleem gaat verhelpen :S
Succes met je vriendin ;) maak der wat van......ik zie het biosje morgen wel ;) en alvast errug hartelijk bedankt !!

Verwijderd

Nou istie dan (wéér een beetje laat, maar we komen er wel ;) )

Ik heb de gemodificeerde BIOS hier neergezet. Lees de readme.txt voor meer info.

Ik weet niet hoe je normaal 't BIOS flashed, want ik zag dat er een flash-utility in 't BIOS gebakken zat (Q-Flash). Mocht deze weigeren die BIOS te flashen, dan kan je altijd nog gewoon AWDFLASH gebruiken.

Met onderstaand commando zou 't gewoon moeten lukken
code:
1
awdflash.exe 7dpxdw-m.bin /PY /SN /CC /CP

En nu maar hopen dat dit je problemen een beetje oplost.... (en anders doorzoeken :P )

• Aesculapius
ga em nu proberen; klaat et (alsie niet crached :() meteen weten ;)

alvast supers bedankt @!@

Edit: de bios zit er nu in; alles ging goed, ik heb alleen nog geen zichtbare veranderingen gezien...Ik ga nu proberen om van zon vreemde schijf te lezen.....voorheen bleef de pc dan hangen....let's see....

Edit2: Hmz, hij lijkt wat sneller, alleen blijft hij bij het checken van die Quantum Fireball nog steeds hangen. De vraag is echter of dat aan de controller ligt of aan de schijf... Wel kl*te want er stonden nog belangrijke dingen op, en ook recovery en test apps draaien er niet meer op :(

Goed, ik zal hem maar low-level formatteren en hopen dat het over is....die maxtor tools, werken die ook op quantum?

[ Voor 94% gewijzigd door Aesculapius op 15-05-2003 23:53 ]

• Aesculapius
de powermax tool vindt geen fouten, dalijk voordat ik ga slapen gooi ik de advanced test er nog maar tegen aan en ander wordt et echt een low level format :'(
In ieder geval bedankt voor de bios upd. ik hoop dat het iets geholpen heeft!

• Aesculapius
Shit, Een goed weekend later: Problem is still there :'(
Ik wilde een quantum schijf (die ik net ge-low-level-formatted had) opnieuw formatteren in NTFS, en bam, hele systeem plat.
Ik die betreffende quantum schijf eruit gehaald en dacht dat alles goed was en dat die schijf gewoon gaar was.

Nu had ik nog een config bestand van een vorige windows install nodig, dus ik met Ontrack Easy Recovery proberen die nog even te vinden op de C --> schijf vast, altijd excact hetzelfde probleem; na opstarten heb ik res. 800x600 en moet hij alles weer opnieuw gaan chkdsk-en :(

Mijn vermoeden dat het de fasttrack controller is wordt steeds groter, en het feit dat zelfs een gemodificeerde bios niet wil helpen (thnx 2 HedKandi !!) zakt me de moed nog meer in de schoenen :'(

Alle scans, ook van PowerMax geven geen fouten, dus de schijven verdenk ik minder.....

Zijn dit dingen waar je garantie op hebt? kan ik gigabyte vragen een nieuw mobo te zenden?

Pagina: 1