[C#] Verschillende vragen over C#

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 17:43
Hallo, ik heb enkele vragen over C#.
Een tijdje geleden heb ik Java moeten leren voor mijn opleiding, wat opzich wel leuk was, en nu wil ik een beetje doorgaan met programmeren. Het nadeel (in mijn opzicht) is dat je er geen .exe files mee kan maken. Ik wil namelijk simpele programmaatjes schrijven die ik als .exe kan distribueren (het is voor mensen die relatief weinig ervaring met computers hebben, dus wil ik ze niet verplichten om een Java VM te installeren, te omslachtig etc, ze moeten gewoon de exe kunnen openen, zonder verder gedoe of uitleg).

Nu heeft iemand mij aangeraden om C# te gebruiken, omdat dit erg op Java lijkt (wat ik dus ken), exe files kan maken, en qua toekomstperspectief de beste keuze is.

Wat ik wil weten:

- Welke editor kan ik het beste gebruiken om C# programma's te maken? Ik weet dat Visual C# .Net (of Visual Studio.net) een optie is, maar is dat niet veel te uitgebreid etc? Het worden simpele programmaatjes, geen ingewikkelde dingen met webservices etc. Welke editor kunnen jullie me daarvoor aanraden?

- Hoe kan ik het beste C# leren? Ik geef de voorkeur aan een boek, kan iemand mij een (nederlandstalig) boek aanraden? Het niveau moet niet zijn zoals de dummy's boeken (veel te makkelijk), maar ook niet zo uitgebreid als een C# bible oid (te uitgebreid en ingewikkeld).

- Is C# inderdaad een goede keuze? (rekening houdend met dat ik in Java kan programmeren, ik .exe files wil kunnen maken, en kijkend naar de toekomst)

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken op dit gebied ;)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:31
Allereerst, als je geen Java programma's wilt distribueren omdat je dan een VM moet meeleveren, dan zal C# ook niets zijn voor je.
Daar moet je nl. ook de .NET runtime mee meeleveren. (Echter, die kan je dacht ik ook dmv Windows Update laten installeren op de pc's van je klanten).

VS.NET is op dit moment echt wel de beste IDE om .NET ontwikkeling te doen. Echter, de prijs is er ook naar. Je kan natuurlijk ook Visual C#.NET kopen, wat al een heel stuk lager is in prijs.
Je kan ook een gratis editor downloaden (Sharpdevelop bv) en de .NET SDK downloaden van de MS site.

Voor boeken wijs ik je graag op dit topic.

Een C# compileert dus naar MSIL (Microsoft Intermediate Language). Je hebt dus ook een runtime nodig zoals ik al gezegd heb. Echter, je kan er wel voor kiezen om te compileren naar native windows code (ngen). Ik weet dan wel niet of je dan nog die runtime nodig hebt of niet.

edit:
linkje voorzien naar het boekentopic.

[ Voor 7% gewijzigd door whoami op 16-04-2003 17:53 ]

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

DeadMetal schreef op 16 April 2003 @ 17:48:
- Is C# inderdaad een goede keuze? (rekening houdend met dat ik in Java kan programmeren, ik .exe files wil kunnen maken, en kijkend naar de toekomst)
Dat .exe maken is een beetje misleidend, als jij een een JVM zo ver krijgt dat hij ook .exe's accepteerd en je hernoemt een .class file naar .exe, heb je daarmee nog geen op zichelfstaande executable. Zo is het met C# ook. Een C# compiler compileert naar MSIL (vergelijkbaar met Java bytecode), om dat te kunnen draaien moet je het .NET framework geinstalleerd hebben (net als een JVM in het geval van Java). En die worden vooralsnog niet voorgeïnstalleerd (behalve bij Windows Server 2003).

Verwijderd

Ik denk dat als IDE voor C# Visual Studio.Net zonder meer de beste keus is...ook voor eenvoudige progs...maar zoals al is opgemerkt is Visual Studio.Net vrij prijzig. Als alternatief is SharpDevelop volgens mij behoorlijk goed.

Ik heb alles wat ik tot nu toe van C# ken, via tutorials geleerd. Ik heb ook 2 boeken over C#/.Net, maar daar heb ik niet meer mee gedaan dan een keer doorgebladerd...het voordeel van tutorials is dat je makkelijker van hot naar haar kunt springen en aangezien C# een vrij makkelijk taal is is dat (IMO) ideaal. Ik was met C++ Builder bezig voordat ik met C# ben begonnen, maar ik moet zeggen dat de overstap me 100% meeviel en eigenlijk alleen maar voordelen heeft gehad.

Nou begrijp ik dat Java een stuk dichter bij C# ligt dan C++ Builder, dus voor jou zal die overstap helemaal een makkie zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 20:03 ]

• DeadMetal
whoami schreef op 16 April 2003 @ 17:52:
Een C# compileert dus naar MSIL (Microsoft Intermediate Language). Je hebt dus ook een runtime nodig zoals ik al gezegd heb. Echter, je kan er wel voor kiezen om te compileren naar native windows code (ngen). Ik weet dan wel niet of je dan nog die runtime nodig hebt of niet.
Jammer dat er toch iets geïnstalleerd moet worden. Dat framework, hoe groot is dat? En is het een simpele installatie, zodat ik makkelijk een link ernaar kan zetten met de melding dat die eerste geïnstalleerd moet worden.
Voor Java is het namelijk nogal omslachtig, VM moet geinstalleerd worden, vervolgens moet vanuit een dos box een commando ingetypt worden met de class file als parameter, en daarna draait het programma pas. Dit is voor beginners dus geen slimme zet.
Het moet dus niet zo zijn dat gebruikers eerst een half uur moeten downloaden en installeren voordat ze mijn programmaatje eindelijk kunnen bewonderen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

DeadMetal schreef op 16 April 2003 @ 20:28:
Voor Java is het namelijk nogal omslachtig, VM moet geinstalleerd worden, vervolgens moet vanuit een dos box een commando ingetypt worden met de class file als parameter, en daarna draait het programma pas. Dit is voor beginners dus geen slimme zet.
Ik start al mijn Java-programma's via snelkoppelingen hoor. En er is ook nog Java Web Start: dan kan je je applicaties vanaf het Internet/Intranet downloaden en starten.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Als je mensen de link die mgfun hier aangeeft meestuurt dan kunnen ze door die ene executable te installeren daarna al je .NET-applicaties runnen door erop te dubbelklikken (ze gedragen zich dan als normale .exe files).

Visual C#.NET Standard Edition is een heerlijke editor voor zowel simpele als complexere applicaties. Voor 109 euro heb je'm al! Da's gezien de mogelijkheden van het pakket absoluut niet duur.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jeroen, wat is het verschil tussen dubbelklikken op een JAR-file en op een EXE-file?

Okay, snelheid :) Maar dat is IMHO het enige argument, verder kost het allemaal evenveel moeite: runtime installeren, programma installeren, snelkoppeling plaatsen in het menu/op het bureaublad.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

ola kenneth..ook hier? ;) maar erm...je vergeet nog 1 ding en dat is dat je met webstart/java in een sandbox omgeving zit te werken en in C# niet. Daarnaast kun je in C# net wat makkelijker van de standaard UI interface controls van Windows zelf gebruik maken. Daarnaast vind ik snelheid _wel_ een issue omdat het qua user experience heel belangrijk is dat een applicatie 'lekker werkt'. Zo vind ik het reuze irritant dat de 2 java applicaties die ik vaak gebruik ( Jbuilder en wat custom dingen voor MMBase ) vaak wat 'sluggish' aanvoelen. Voor C# gebruik ik nu Sharpdevelop, maar ik zal eens kijken naar Visual C#, misschien is dat wat.. :)

"You're only as good, as what you did last week."

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hey owen :)
Natuurlijk iswat je zegt waar. Punt was dat de overhead van een VM bij beide omgevingen hetzelfde is.

Ik ben btw zelf niet zo gecharmeerd van Sharpdevelop, maar dat is persoonlijk. En die € 110 vind ik Visual C# wel waard.
En gooi JBuilder in de prullenbak >:) Netbeans het antwoord op al uw problemen :Y)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Ik mag Jbuilder niet weggooien...policy hier dat we dat gebruiken.. :|

Maar om ff terug te komen....kweet niet echt wat de overhead is om de JVM op te starten vs de .NET Runtime, volgens mij neemt de laatste wel iets van minimaal 8mb geheugen in beslag. kweet ook niet of het interesant is dat te meten....

wat ik wel interesant vindt is of er handige manieren zijn om een C# applicatie te distribueren, dus samen met de .NET runtime ( mocht deze niet geinstalleerd zijn ), moet dat via een installatiesetup ala installshield? En is het uberhaupt te detecteren of de runtime is geinstalleerd?

Sorry voor wat simpele vragen, maar ik begin eigenlijk net te werken met C# en .NET :)

"You're only as good, as what you did last week."

• DeadMetal
Is deze ook geschikt voor NL versies van Windows?

// edit: goede vragen Oh_when, wil ik ook wel weten :)

[ Voor 11% gewijzigd door DeadMetal op 18-04-2003 09:33 ]

• whoami
Ja.

• Cuball
  • Laatst online: 19-08 15:46
misschien is dit een goedkopere oplossing: ?

http://www.go-mono.com

ik heb helaas nog de tijd niet gevonden om het allemaal es uit te testen, maar het ziet er wel veelbelovend uit.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Verwijderd

Cuball schreef op 18 April 2003 @ 19:00:
misschien is dit een goedkopere oplossing: ?

http://www.go-mono.com

ik heb helaas nog de tijd niet gevonden om het allemaal es uit te testen, maar het ziet er wel veelbelovend uit.
Goedkoper, goedkoper dan gratis :? Mono is geen IDE mocht je dat denken. Het is een Open Source port van .NET die ook onder unices draait.

• Cuball
  • Laatst online: 19-08 15:46
Ja weet ik, maar volgens mij zat daar een compiler bij niet ?

en als IDE kan gelijk welk texteditortje gebruiken volgens mij.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De .NET SDK van Microsoft zelf is ook gratis. En daar zit ook een compiler bij. Mono lijkt me alleen interessant als UNIX/Linux aan bod komt. Lijkt me niet van toepassing voor de TS.
Daarbij heeft mono nog wel even te gaan voordat het een volwaardig alternatief is.

• DeadMetal
Kan je detecteren of iemand .net runtime geïnstalleerd heeft?

• whoami
Hoe wil je dat detecteren? Via je C# applicatie?

Om je applicatie te runnen, heb je de .NET runtime nodig. Indien je die niet hebt, kan je ook in je programma niet nagaan of de runtime geinstalleerd is of niet, aangezien je applicatie niet gaat opstarten. Er zal wel een of andere foutmelding gegeven worden vermoed ik.
Ik heb het zelf nog nooit uitgetest ofzo.

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 10:40
DeadMetal schreef op 19 April 2003 @ 11:09:
Kan je detecteren of iemand .net runtime geïnstalleerd heeft?
Ik denk dat je dit zoekt: http://www.microsoft.com/...6F21403495&displaylang=en
The Setup.exe Bootstrapper sample complements Dotnetfx.exe and a .NET Framework application's Microsoft® Windows® Installer-based setup program (.msi file). The purpose of the sample is to demonstrate how to create a single setup program that, when launched, installs the .NET Framework redistributable package Dotnetfx.exe, if necessary, and then installs a .NET Framework application.
Pagina: 1