[PHP + MySQL] Descending

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de data in een tabel omgekeerd tevoorschijn toveren, wanneer ik GEEN mogelijkheid heb om 'ORDER BY ID DESC' te gebruiken? ?
(ID is een random getal, dus daarop orderen vergalt nog alles)

Simpel vraagje, maar MySQL website doet niet info daarover geven. Dus ik vraag me af of t wel mogelijk is.
Gewoon DESC opgeven werkt niet. ORDER BY DESC ook niet. Er moet dus een andere manier voor gevonden worden.

Het liefst rechtstreeks vanuit de MySQL query..
Je kan wel alles eerst in een dikke array gooien, en die omgekeerd terugroepen, maar ik zoek eigelijk een nettere manier als die er is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

je wilt het in omgekeerde volgorde sorteren, maar je kan niet zeggen op welke kolom? hoe weet je dan of iets omgekeerd is of niet? :?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt handmatig ingevoerd, dus de laatst ingevoerde, moet als eerste op t scherm geplakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zorg je niet gewoon dat er in je tabel een kolom is waarop gesorteerd kan worden?

Maak een kolom datum, volgnummer, whatever.

[edit]
Nog wat vragen:

Waarom is dat ID een random getal?
Waarom gebruik je geen AUTO_INCREMENT?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gaat niet meer, staan al ruim 10000 records in, weinig zin om die even te nummeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 22:12
WAT wil je gaan sorteren? Als het geen id is wattan wel, anders valt er weinig te sorten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Maar blijkbaar zit er een volgorde in, anders kan je toch nooit nummeren? Nieuwe tabel aanmaken, met de juiste kolom, en door middel van een select query alles overzetten, alleen dan met een volgnummer?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sybr_E-N schreef op 16 April 2003 @ 17:19:
WAT wil je gaan sorteren? Als het geen id is wattan wel, anders valt er weinig te sorten lijkt me.
de omgekeerde volgorde als dat ze in de tabel staan neem ik aan

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ID is random op verzoek, klant koning, ik rotzooi coden (ik weet)
anyway, die machine is zo geconfigged dat ik dus ook geen nieuwe tabel kan toevoegen, ook geen tabel kan alteren enzo ...
Maar als er geen MySQL query voor is, dan moet t maar op de minder nette manier, in een array. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Sterker nog, nu kan je niet garanderen dat het in de juiste volgorde eruit komt, aangezien je bij definitie van een database niet kan garanderen dat je bij een select, zonder een order by, altijd in dezelfde volgorde uit de database krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door dusty op 16-04-2003 17:37 . Reden: vernederlandst ]

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Waarom verander je de instellingen van mysql niet, een alter table is toch wel heel erg handig. Verder is het toch niet zo dat de lant bepaald hoe jij de database opzet, zeker niet als deze er geen verstand van heeft. Wat mij betreft maak je 2 unieke id kolommen, maar in ieders geval 1 met een autoincrement, en natuurlijk een index. Als de baas het leuk vind kun je hem dan met die random nummertjes laten werken maar je systeem kun je in ieders geval wel fatsoenlijk proggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 17:23:
ID is random op verzoek, klant koning, ik rotzooi coden (ik weet)
[..]
Als jij de klant laat bepalen hoe de database er exact uit moet zien terwijl de klant klaarblijkelijk geen ervaring (of zelfs kennis) erin heeft, kan je misschien wel een goeie programmeur zijn, echter als systeem ontwerper en database ontwerper sla je de plank volledig mis en leef je niet op aan de verantwoordelijkheden van een systeem ontwerper en database ontwerper.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Idd, maak dan een tabel met een normale oplopende id als primary key, en een aparte colom wat een soort van hash is op dat id (wat dus random lijkt). En daar kun je dan een index opzetten voor snelle zoekmogelijkheden

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:52
Kan je anders niet sorteren op rowid oid? (Informix kent een rowid. Dat is een 'verborgen id' per row die uniek is per table. Je kan het een beetje vergelijken met een PK, alleen dat je die rowid dan echt niet ziet).

Verder kan ik het alleen maar eens zijn met dusty.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1