Spamfilter / gateway - oplossingen

Pagina: 1
Acties:

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:19

Asteroid9

General Failure

Topicstarter
Even hopen dat dit topic hier goed staat, andere categorieen kwamen ook niet echt in aanmerking!

Ik ben op zoek naar een goed spamfilter systeem...
Bij voorkeur draait het op een apart systeem als gateway tussen onze Netscreen firewall en Samsung Contact mailserver.
De voorkeur gaat uit naar een UX-based platform maar dit is geen eis.
Aantal gebruikers: ca. 150

Whitelists/blacklists/challenge-response bieden de meeste aanbieders wel, wat ik nog niet heb kunnen vinden is een attachment-type / vandal-file blocking systeem.
Een quarantaine systeem voor verdere review van twijfelgevallen is ook noodzakelijk.
Ik ben al weer een tijdje op zoek maar heb nog niets kunnen vinden wat aan alle eisen voldoet.

Heeft iemand hier ervaring met een pakket wat wel aan deze eisen voldoet?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

attachment-type / vandal-file blocking systeem
Wat bedoel je daarmee :?
Als je met attachement-type bedoeld dat je bepaalde attachements niet wilt ontvangen/versturen .. diverse AV oplossingen voor mailservers kunnen dat wel.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Topicstarter
Inderdaad, bepaalde bestandstypen en bekende files zoals iloveyou.vbs, gator.exe en andere ellende...
Sommige AV-oplossingen kunnen dat inderdaad, maar de door ons gebruikte Ositis AVstripper helaas niet.

De AVstripper is verder echter een perfect systeem, zeer lage beheerslast en uiterst betrouwbaar.
Daarom wil ik de files kunnen afvangen in het spamfilter, een aantal client-side toepassingen kunnen dat wel.

Aangezien ons netwerk zich over 4 landen uitstrekt wil ik al het overbodige dataverkeer/vervuiling al bij binnenkomst kunnen filteren.
Internationale bandbreedte is ten slotte nog altijd erg prijzig...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misschien is MIMESweeper wat voor je ? Deze kunnen meen ik ook AV en Spam doen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Ga morgen snel ff naar TINE 2003 zou ik zeggen >:) ... Dr waren wel aardig wat Security-oplossingen aanwezig [Off-topic: Tine viel over het algemeen wat tegen :| ].
Bijvoorbeeld MailMarshal (importeur: Crypsys in Gorinchem) als email content/spam-filter leek mij wel wat. Ik heb in ieder geval al een afspraak met die jongens gemaakt.

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Topicstarter
MimeSweeper en MailMarshal komen in elk geval aardig in de buurt.

Zo zie je er altijd wel een paar over het hoofd, zelf had ik er al een stuk of 15 bekeken en afgekeurd.
Ofwel ontbraken er features, ofwel draaide het nauwelijks op een SMTP interface ofwel was het voor providers bedoeld (minimaal 10.000 users :) )
Mailserver plug-ins zijn hoe dan ook nauwelijks voorhanden voor een Samsung Contact (ex-HP OpenMail) server.

Ik ga even met deze 2 producten testdraaien, thanx!

Verwijderd

Even een schopje voor dit topic... Ik heb namelijk zelf al redelijk wat ervaring met zogenaamde spamboxen en software matige filters (alleen voor windows), maar hier ben ik toch nog altijd niet tevreden over... Meestal laten ze of nog veel te veel spam door, of je moet de hele dag alle mails controleren om alle mails er tussenuit te halen die niet als spam gemarkeerd moesten worden..

Verwijderd

Ik heb een tijd met de spamfilter xwall gespeeld en ben daar zeker over te spreken. (www.popbeamer.com)
Alles is er zo een beetje mee mogelijk. Maar draait wel op een windows bakkie.

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

Ik ben op het moment aan het kijken naar de barracuda spam firewall.
de 200 leek me wel wat en in verhouding tot software oplossingen nog goedkoper ook.
http://www.barracudanetworks.com

Nederlandse importeur:

www.blackip.nl

But then again, I could be wrong..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Misschien is gewoon een relay-mailserver ertussen zetten iets voor je. Je gooit er een oud bakkie tussen waarop linux / postfix als relay draait en hier draai je spamassassin/av op.

Moet je alleen even goed kijken naar hoe je te werk wilt gaan, want als het een internationale org is dan wordt het wat moeilijker om op taal te gaan filteren ( = altijd een van de eerste filters die ik erin gooi, want 99% van mijn klanten is boerenklompen nederlands en doet geen zaken met engelsen etc. ) alhoewel dit volgens mijn bevinding altijd wel goed werkt.

En dan gewoon in je av-scripts zetten dat je niks van windows-executables accepteert ( .vbs / .exe / .bat etc. ) en dat je excell bestanden door xls2csv laat halen, en dan het csv bestand doorsturen, word-bestanden door doc2txt halen en dan het txt bestand doorsturen. In eerste instantie krijg je gezeur van de klanten / mensen dat ze dingen missen ( maar als je doorvraagt naar wat ze missen dan blijkt het alleen maar een logo'tje te zijn wat er alleen maar voor de zier zat en geen nuttige info ontbreekt ) en na een maand ofzo dan is de klant hardstikke blij omdat hij geen emailvirussen meer heeft.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Misschien is de oplossing van www.messagelabs.com iets. Dit is een externe oplossing wat weer wat beheer scheelt, maar je kan dus ook weinig tweaken ;)

Een aantal voordelen:
- De mail wordt door drie verschillende virusscanners getest
- Er wordt natuurlijk ook op spam getest
- Gebruikers kunnen daarbij zelf hun trust/junk list beheren (als je daarvoor kiest)
- Mocht je mail server door een storing onbereikbaar zijn dan vangen ze je mail op
- Mail en spam die afgevangen worden verbruiken dus ook geen lijn-capaciteit
- Gerejecte mail wordt een aantal dagen bewaard en kan je eventueel toch laten passeren

Ik heb er zeer goede ervaringen mee. Ik weet niet precies wat de kosten zijn, maar wij (als een charity) betalen $1.50 per user per maand. Ik weet alleen niet of je ook per attachment kan blocken (zal ik nog even naar kijken).. Je kan wel de standaard attachments laten blocken (.exe.com.bat etc.).

[ Voor 16% gewijzigd door JoetjeF op 13-05-2004 02:39 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:52

igmar

ISO20022

Gomez12 schreef op 12 mei 2004 @ 22:50:
Misschien is gewoon een relay-mailserver ertussen zetten iets voor je. Je gooit er een oud bakkie tussen waarop linux / postfix als relay draait en hier draai je spamassassin/av op.
Bak, Debian d'r op, amavis_new installeren + eventueel de webgui, sophie + libsavi, spamasasin d'r op en gaan met de banaan. Werkt erg goed, en kost geen bakken met geld zoals de Barracuda oplossing.

Verwijderd

@igmar:
Dit is geen optie voor mij. Ik heb niet genoeg unix kennis om een server te plaatsen in een operationele bedrijfsomgeving. Ik weet dat dit de beste oplossing zou zijn, maar helaas heb ik niet de tijd om daar mee bezig te zijn. Ik wil een doos hebben die ik daar plaats, en waarbij het bedrijf zelf zo af en toe een controle in de quarantine doet om te kijken of er niet toevallig een goed mailtje is tegengehouden omdat het spam lijkt.

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Misschien is GWAVIX iets (http://www.beginfinite.com/html/gwavix.html)?

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Gwavix is van GWAVA. Wat wij weer gebruiken op onze groupwise server. Geniaal spul! Werkt hartstikke gemakkelijk. Lage beheerslast en werkt perfect. Samen met Symantec Antivirus en hij filterd op Attachments en Spam. :)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

DGTL_Magician schreef op 13 mei 2004 @ 20:30:
[...]

Gwavix is van GWAVA. Wat wij weer gebruiken op onze groupwise server.
Beetje slechte marketing van Beginfinite (make van GWAVA), want GWAVIX is een soort hybride oplossing. Je download een boot diskette, start er een server mee op en die download de software van de beginfinite server en installeert Unix/Linux of je computer.

Deze wordt remote geupdate en scanned http/https/ftp/smtp. Je hebt dus helemaal geen GroupWise nodig terwijl het woord 'GWAVA' dat toch teweeg brengt.

Maar ik ben het helemaal met je eens, GWAVA is een prachtige oplossing (wij gebruiken zelf ook GroupWise.
Pagina: 1