Verwijderd

Topicstarter
Als deze vraag in een verkeerde topic staat, excusez moi alvast.

Ik ben op zoek naar een digitale camcorder, en nu heb ik er wel eentje op het oog.
De Sony DCR-TRV14E of de Sony DCR-TRV19E. Het enige verschil tussen deze twee modellen is dat de laatste over DV-in beschikt. Allebei beschikken ze wel over DV-out.

Mijn vraag is wat dat DV-in nu eigenlijk is. Ik wil met deze camera gewoon een beetje filmen, voornamelijk voor vakanties, dan wil ik ze wel op DVD gaan zetten (de DVD brander is er al :) )
Heb ik nu dat DV-in nodig of niet? Ik heb overal al gezocht wat dit precies doet, maar ik kom nergens verder, ook niet bij Sony.nl of webwinkels. Navraag bij een verkoper leverde ook niets op. Zit hier iemand die me dit effe snel kan uitleggen?

thanx!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Edit:

Shittepit...ik moet eens lezen.
DV-in is alleen als je terug wilt scrhijven naar de camcorder, dus als je geen DVD-brander hebt of iets dergelijks. Heb je een DVD-brander, dan heb je dit in principe niet nodig.

[ Voor 88% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-04-2003 15:14 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Verwijderd

DV in biedt je de mogelijkheid de video data terug op je tape in de camera te zetten.

Daar je toch op je computer bewerkt en een DVD brander bezit zou ik eerder kijken naar extra accesoires voor je camera ipv. de dv-in die je bijna niet zal gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
wat een supersnelle reacties jongens! Hardstikke bedankt!

Ik dacht al dat ik dat DV-in niet nodig zou hebben, en het scheelt me dus ook meteen weer bijna 100 euro!! Ik ga meteen maar bestellen.

Waarom staan er trouwens nooit camcorders in de pricewatch? Ik neem aan dat er toch ook redelijk wat tweakers zijn die wat met beeldbewerking doen?

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12
DV-in is wel makkelijk als je direct via een externe monitor (tv) je bewerkte video's wilt bekijken. De camcorder wordt dan als een digitaal naar analoog converter gebruikt.

Een andere handigheid is dat als je twee camera's aan elkaar zet via een dv verbinding je makkelijk een tape-je kan copieren (als 1 van de 2 een dv-in heeft tenminste)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie Bigsurf, dat maakt het nog iets duidelijker. Maar aangezien ik deze optie toch nooit zal gebruiken, neem ik het model zonder DV-in.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:59
Is er trouwens een site a-la dpreview.com maar dan voor camcorders?

Verwijderd

Ik vind het ook jammer dat digital still cams hier meer besproken worden dan dv cams... Ikzelf zit met een dilemma bij aankoop van een digicamcorder van sony: De DCR TRV-60 of de PC101, de ene is 2 megapixel en heeft een deftig formaat maar heeft ook een flits en allerlei functies voor digital still (heb ik niet nodig, heb een stillcam), de andere is 1 megapixel maar heeft zo een veel te klein formaat.
Iemand ervaring met die cams? of andere tips bij de aankoop van dv cams?

• GoeGie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 19:30
Het is een afwezig die je zelf moet maken. Zelf gebruik ik still af en toe in mijn films, wat een leuk effect kan zijn. Echter, 1 of 2 megapixel zie je niet op de TV.
Wat ik zelf veel belangrijker vind, is hoe de camera te bedienen is als je ermee aan het filmen bent. Ook hoe een camera in de hand ligt, is op den duur belangrijker dan allerlei features die men zelden gebruikt.

Een model zoals de PC-101 is compact maar nadeel vind ik dat hij niet zo stabiel in de hand ligt als een model zoals de TRV60.

Opmerking: Waarom een sony en geen Canon ? Als het vanwege de vorm is, probeer 'm dan eerst eens uit en je zult merken dat die verrassend lekker in de hand ligt, beter dan de sony's.

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Als je het geld hebt zou ik de Sony TRV-60 nemen.

-2 megapixel CCD (dus eindelijk WEL goede foto's)
-Hij heeft een CCD-chip met een grote oppervlakte, waardoor beter bij weinig licht (dit wordt weer opgeheven door de hoge dichtheid, maar hij's aanzienlijk beter dan bijv. de MX500 van panasonic)
-Heeft de nieuwe Carl Zeiss T lens (beter contrast ed.)
-Heeft een zeer scherp 2.5" 211.000 pixel LCD scherm. Dit is aanzienlijk scherper dan bijv. een 3.5" 240.000 pixel LCD scherm. Heb zelf dit 2.5" LCD getest en navigeren met m'n vinger (het is een toucscreen) viel me ZEER mee! ik had d'r geen enkele problemen mee. De TRV-80 (die hetzelfde is als de TRV-60, maar met bluetooth en een 3.5", maar nog niet uit is) heeft slechts 184.000 pixels LCD. Dit geeft erg onscherp beeld... (gezien op de JVC DV4000 die overigens erg last heeft van een lensafwijkingen!)
-Kan ook in TRUE 16:9 formaat filmen (dus niet simpel balken plaatsen)
-Heeft een vorm van progressief filmen waardoor je niet meer hoeft te de-interlacen
-Support voor Memmry stick versie 2 (gaat tot 32 gb geloof ik :) )

Het enige nadeel van deze cam is dat ie slechts een 2.5" LCD heeft, maar of dat nou echt een nadeel is valt nog te betwijfelen. Oh enneh, de zoomknop was ietwat klein, maar daar had ik geen enkel probleem mee.

/edit
Voor beeldkwaliteit heb je niet meer nodig dan 400.000 (0.4 megapixel) - De PAL resolutie is namelijk 720x572 en daarvoor is 400.000 genoeg. Meer pixels is leuk voor:

-breedbeeld
-digitale beeldstabilisatie
-oversampling
-digitale still foto's
-? en nog wat dingetjes

Dus inderdaad: het verschil tussen 1 mpix en 2 mpix is op je tv logischerwijs niet te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Undertaker2 op 17-04-2003 21:54 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:33
er staan trouwens wel gewoon digitale videocamera's in de pricewatch:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/318

ik ga trouwens misschien een simpele cam kopen, JVC DVL-145 lijkt me wel wat en is niet zo heel duur (rond 500 euro)

[ Voor 53% gewijzigd door actieman op 18-04-2003 10:27 ]

I’m not like the OTTERS

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:59
Jasper schreef op 16 april 2003 @ 16:28:
Is er trouwens een site a-la dpreview.com maar dan voor camcorders?
Kzal even antwoord geven op mijn eigen vraag: http://osnews.pricegrabbe...id=47/ut=c26df7a9734a8117

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Undertaker2 schreef op 17 April 2003 @ 21:52:
Als je het geld hebt zou ik de Sony TRV-60 nemen.

-2 megapixel CCD (dus eindelijk WEL goede foto's)
-Hij heeft een CCD-chip met een grote oppervlakte, waardoor beter bij weinig licht (dit wordt weer opgeheven door de hoge dichtheid, maar hij's aanzienlijk beter dan bijv. de MX500 van panasonic)
-Heeft de nieuwe Carl Zeiss T lens (beter contrast ed.)
-Heeft een zeer scherp 2.5" 211.000 pixel LCD scherm. Dit is aanzienlijk scherper dan bijv. een 3.5" 240.000 pixel LCD scherm. Heb zelf dit 2.5" LCD getest en navigeren met m'n vinger (het is een toucscreen) viel me ZEER mee! ik had d'r geen enkele problemen mee. De TRV-80 (die hetzelfde is als de TRV-60, maar met bluetooth en een 3.5", maar nog niet uit is) heeft slechts 184.000 pixels LCD. Dit geeft erg onscherp beeld... (gezien op de JVC DV4000 die overigens erg last heeft van een lensafwijkingen!)
-Kan ook in TRUE 16:9 formaat filmen (dus niet simpel balken plaatsen)
-Heeft een vorm van progressief filmen waardoor je niet meer hoeft te de-interlacen
-Support voor Memmry stick versie 2 (gaat tot 32 gb geloof ik :) )

Het enige nadeel van deze cam is dat ie slechts een 2.5" LCD heeft, maar of dat nou echt een nadeel is valt nog te betwijfelen. Oh enneh, de zoomknop was ietwat klein, maar daar had ik geen enkel probleem mee.

/edit
Voor beeldkwaliteit heb je niet meer nodig dan 400.000 (0.4 megapixel) - De PAL resolutie is namelijk 720x572 en daarvoor is 400.000 genoeg. Meer pixels is leuk voor:

-breedbeeld
-digitale beeldstabilisatie
-oversampling
-digitale still foto's
-? en nog wat dingetjes

Dus inderdaad: het verschil tussen 1 mpix en 2 mpix is op je tv logischerwijs niet te zien.
De TRV-80 heeft nog een ander GROOT voordeel! Het handmatig scherpstellen schijnt namelijk veel beter te gaan met de 80 dan met de 60. daarbij komt dat de 80 nouwelijks duurder is dan de 60. (check pricewatch)

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16
Als een cam geen DV-in heeft kun je er altijd nog een kastje tussen zetten. Dan kun je hem wel gewoon gebruiken als DV-in.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1