Toon posts:

[samba/cups] printerinstellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een bestaand netwerk ben ik de bestaan Windoos-server aan het vervangen door een FreeBSD server. Deze nieuwe server wordt ook gelijk gebruikt voor domain logons en voor het sharen van de printer.

Momenteel heb ik samba, cups e.d. allemaal aan het spelen. Ik kan dus vanaf een win2k PC gebruik maken van m'n netwerkprinter.

So far ben ik helemaal gelukkig.

Maar nu het probleem:

Ik heb één printer (HP laserjet 5000), maar heb er twee shares van gemaakt. Een share (laserjet) om normaal mee te printen en een share (laserjet ECO) om zuinig mee te printen.
Per share moeten de instellingen dus anders worden. Via de webinterface van cups kan ik wat instellingen wijzigen per share, maar dit zijn veel minder instellingen dan dat er (vroeger in de oude situatie) mogelijk waren. Ik kan bij de ECO share bijvoorbeeld niet selecteren dat er 2 pagina's per kantje moeten worden afgedrukt.

Waar kan ik deze informatie wijzigen en opslaan zodat dit altijd geldt?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
op je client instellen

dus 2 printers lokaal, beiden printen naar de share op de server, en iets met raw printing doen zodat puur de gegevens worden doorgelust naar printer

zoiets dacht ik

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ligt eraan ... Als je al de ppd van hp zelf gebruikt die (meestal) aanzienlijk meer opties heeft dan kan het op de server nog aan te passen zijn! Zie http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=67136 voor info

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
imdos schreef op 16 april 2003 @ 15:24:
Ligt eraan ... Als je al de ppd van hp zelf gebruikt die (meestal) aanzienlijk meer opties heeft dan kan het op de server nog aan te passen zijn! Zie http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=67136 voor info
Zelfs met de ppd file van HP krijg ik niet alle opties die te verkrijgen zijn als ik in windows op properties van de printer klik

Het lijkt mij inderdaad dat de instellingen op een client gemaakt moeten worden en dan vervolgens op de server moeten worden opgeslagen.
Ik ben nu een gebruiker die onder de printer admins van de smb.conf valt. Ik kan dus de settings zo zetten als ik ze wil hebben. Maar volgens mij worden ze nu nergens opgeslagen :'(