[Mac OS X] Classic na X installeren?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
Ik zit hier op school met een Dual G4 867 met 256MB en waarschijnlijk een IDE disk van 60GB.
Vanmorgen OS X op geinstalleerd, helemaal schoon dat ding, aangezien de installatie nogal verneukt was en de Mac voor videobewerking gebruikt moet gaan worden.

OS X 10.2 erop, 10.2.5 system upgrade erover, klaar...

Final Cut Pro installeren... Eerst 2.0, want 3.0 is een upgrade. Tja, dan klap je tegen de muur: Final Cut Pro 2.0 is een Classic app en dat is (nog?) niet geinstalleerd.

Ik vrolijk weer naar beneden wandelen om een OS 9.1 CD, ding erin, booten, C ingedrukt (of welke andere toets dan ook), ding start, wil ik installeren: geen hdd gevonden. Ik heb alleen een bureaublad, network, iDrive en de CD bij mn volumes. Mijn IDE diskje is geformatteerd als Mac filesystem, niet als een Unix filesystem.
Ook als ik gewoon de install start vanuit die gebootte 9.1 CD, zegt ie dat ik niet kan installeren en dat ik de documentatie mag raadplegen (welke? die hebben ze hier niet en de vaste mac sysbeheerder is ziek)
Wat doe ik hier fout?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

Reboot naar OS X, CD erin, installer opstarten?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Volgens mij MOET het andersom.. Ik stuitte op ditzelfde probleem, na t installen van OSX.
Ik dacht dus ook dan eens 9 te installen :P Nja, niet dus..
Ik heb het maar zo gelaten, kgbruik classic toch bijna niet, maar dat is voor jou geen optie :/
Ik vrees het ergste..
Nja, was er ook niet een verschil in filesystem? Tussen classic en X dus?
chem schreef op 16 April 2003 @ 14:20:
Reboot naar OS X, CD erin, installer opstarten?
OMG, als dat het was ga ik mezelf echt slaan :D

[ Voor 23% gewijzigd door Okyah op 16-04-2003 14:21 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Je kunt tijdens installatie van X kiezen voor OS9 comptabiliteit, als je dit niet aanvinkt ziet je OS9 install disk geen schijf.
Remedie; Disk utility van OS9 vanaf CD opstarten, opnieuw schoonvegen en 9 installeren, daarna Final Cut Pro 2.0.
Daarna pas OSX installeren op dezelfde schijf, klaar.
256 mb is trouwens wel aan de magere kant voor FCP, een giegje erbij proppen scheelt aanmerkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 14:25 ]

• _JGC_
Gaan we dus lekker opnieuw beginnen :P

Hmm, heeerlijk: OS 9 ziet niet alleen de volumes niet, hij ziet ook compleet de disks niet. Als ik bij de systeeminfomatie kijk, zie ik een videokaart, een toetsenbord, een muis, een IDE controller met een "CDRW" eraan en that's it, geen andere IDE apparaten :(

[ Voor 78% gewijzigd door _JGC_ op 16-04-2003 14:34 ]

Verwijderd

Inderdaad OS 9 erinstoppen, Schijf wissen, 3 partities aanmaken( 9 ruime ivm FCP, X, data), updaten naar 9.2.2 via Apple sofware download, FCP install, X install (haal talen en printer beschrijvingen eruit via opties, dat scheelt aanmerkelijk in MB's)
Op deze manier kan je heel makkelijk nog in 9 werken(dus niet classic onder X) en is denk ik ook nog sneller dan in X maar niet stabieler......

stripje Xtra geheugen en een harde schijf is voor FCP zeker aan te bevelen

Succes

Verwijderd

oja hou het HFS+ systeem van Apple tenzij je een UNIX server gaat draaien.

Verwijderd

Je moet dus schijfinstallatie gebruiken die op je 9 cd staat en overnieuw formatteren.
Dus opstarten van CD en schijfinstallatie van CD draaien.

• _JGC_
Zoals ik hierboven al zei wordt de hele harddisk niet gezien. Als ik het "Schijfinitialiseer" programma start, wordt er alleen een CD gezien, geen hdd die ik mag/kan nullen.

Verwijderd

Weet je zeker dat je in het programma schijfinstallatie zit (op de cd in hulpprogramma's)?
Bij mijn weten krijg je dan geen CD te zien.
Als de OSX installatie wel lukte kun je het nog proberen met de disk-utility van osx.
Start hiervoor op met de OSX cd, kies nadat hij opgestart is tot aan het eerste scherm onder het appeltje voor schijfutilitie en formatteer overnieuw met OS9 comptabiliteit.
Hierna zou het wel moeten lukken om 9 te installeren.

• _JGC_
Heb net die hele Seagate 60GB disk leeggeflikkerd met OS X schijfprogje, opnieuw gepartitioneerd met 2 partities: 1 voor OS (10GB), 1 voor rest (50GB).
Vervolgens rebooten in Mac OS 9.1 installCD (PowerMac G4 installatie heet ie trouwens), en dan ziet ie mn HDD weer niet, alleen de CD-ROM op SCSI ID 0,0,0.
Als ik dan domweg op installatie starten druk, krijg ik te zien dat ik niet kan installeren en dat ik de docs moet raadplegen.

Iets zegt mij dat die PowerMac G4 installCD die ik heb dus niet voor deze macs zijn, maar voor het oudere G4-466 model die ze hier ook hebben staan.

Verwijderd

Probeer als noodoplossing hetvolgende; installeer OSX, kopieer dmv slepen daarna vanuit OSX de OS9 systeemmap van CD naar de hd en probeer hier van op te starten dmv regelpaneel opstartschijf.
Als het mapje z'n systeemsymbool verliest even de het bestand finder eruit slepen en weer terugplaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 16:07 ]

• _JGC_
Heb ff met CyBeR gesproken in #nos op IRC, wat ie ervan dacht is dat Mac OS 9.1 de IDE controller van dat beestje niet ondersteunt.
oplossing is niet zo moeilijk: sloop dat kreng open, trek die IDE disk eruit, hang em samen met de CD-ROM aan de normale IDE controller, OS 9.1 erop, updates erover, Final Cut Pro 2 erop, disk terug hangen en OS X installeren.

Verwijderd

Je hebt toch OS9 compatibiliteit? Of heb je dat niet geinstalleerd... in het laatste geval: |:(

• _JGC_
Hmm, ik heb dus toch de foute CDs. Ik kan dus niet eerder dan dinsdag weer gaan installeren, want in dit hele schoolgebouw van 4 verdiepingen hoog is geen enkele CD te vinden met zo'n mooie oranje 9 erop. Ik heb hier van die grijze installatieCDs die zeer waarschijnlijk gelockt zijn op de hardware waar ie bij geleverd is.

En ja, ik heb OS 9 compatibility geinstalleerd.
Pagina: 1