[Win2k] 40GB wel in bios, niet in windows

Pagina: 1
Acties:

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 10:01

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Het gaat om een Celeron 500, op een ASUS P2B-VM moederbord (met 128mb PC133 geheugen en een HD van 2,5GB)
Nadat we ontzettend veel problemen hadden onder Windows '98, hebben we besloten om over te stappen naar Windows 2000 Professional.
Toen ik bezig wat met alles weer te her-installeren, kwam ik er al snel achter dat de harddisk te klein was, het ging om een schijf van 2,5GB. Gelukkig had ik nog een schijf van 40GB thuis liggen. Nu ik deze erin gezet heb (en met GHOST alles heb omgezet van die oude schijf naar de nieuwe) ziet Windows 2000 het maar als 'n schijf van 5.5GB :?
Normaal gesproken zou ik direct denken aan een BIOS update, maar de BIOS ziet de schijf (bij het opstarten/autodetectie) wel als een 40GB schijf.. komt dat nu omdat ik met GHOST alles heb omgezet?? normaal zou hij dan toch alleen 'n melding moeten geven dat er nieuwe hardware gevonden is (die harddisk) en dan even reboot, en klaar is kees. Maar dat werkt dus helaas niet zo.
Komt het dan toch door de BIOS? dat hij 't wel goed aangeeft, maar niet goed mee kan werken ofzo??

Als ik "CHKDSK" uitvoer, dan krijg ik dit:

C:\>chkdsk
Het type bestandssysteem is FAT32.
Het volumenummer is 1871-15FD
Windows is bezig met het controleren van bestanden en mappen...
Bestands- en mapcontrole is voltooid.
Het bestandssysteem is gecontroleerd en er zijn geen problemen vastgesteld.
5.513.208 kB totale schijfruimte.
225.708 kB in 255 verborgen bestanden.
2.976 kB in 696 mappen.
3.505.136 kB in 12.586 bestanden.
1.779.384 kB beschikbaar.

4.096 bytes per cluster.
1.378.302 clusters in totaal op schijf.
444.846 clusters beschikbaar op schijf.

C:\>

ik weet niet of jullie hier iets (verkeerds) aan zien.. ?

Ik heb nog een vraagje, bij het aanmelden, is er ook een optie waarmee je kunt aanmelden met een inbel verbinding. Is dit ook weg te halen?? het kan wel door op dat knopje te drukken van "<<Opties" maar natuurlijk klikken de gebruikers er dan toch weer op, en gaan allemaal dingen uit proberen en dat is niet de bedoeling :)

[ Voor 24% gewijzigd door DaaNium op 16-04-2003 13:20 ]

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 15:40
als je met fdisk de schijf info bekijkt,staat er daar dan ook maar 5.5gb?
Misschien is de overige 35gb gewoon niet toegekend aan een partitie

editje:
bij "Computer Management" in "administrative tools" vind je meer info over je hd
die chkdsk geeft enkel info over die partitie waarin je het oproept en dus niet over de hele fysieke schijf

[ Voor 42% gewijzigd door DaRKie op 16-04-2003 13:22 ]

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
ik ben momenteel even bezig met het downloaden van 'n paar updates.. maar ik zal het zometeen proberen.
Ik heb wel gekeken bij "Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer --> Schijfbeheer"
maar daar zie ik ook maar één balk (niet verdeeld in meerdere stukken ofzo, en loopt helemaal door tot aan het rechter kader)

Ik zie trouwens dat bij "Schijfbeheer" WEL 37,27 GB is aangegeven :?
maar in de verkenner dus niet

[ Voor 18% gewijzigd door DaaNium op 16-04-2003 13:23 ]

Verwijderd

onder windows ff kijken bij instellingen/configuratiescherm/systeembeheer/computerbeheer

Dan ff kijken bij schijfbeheer, 't kan zijn dat de schijf nog niet is toegewezen

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-08 15:17
Ik zou toch als eerste de laatste BIOS erop zetten. Een P2B-VM is niet echt nieuw meer.

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
ik kan daar wel "Update uitvoeren naar dynamische schijf" selecteren, maar ik weet niet wat dat is?

• wizzzzzz
Dat is voor jou probleem niet de oplossing

Ik heb hetzelfde bord in mijn server met een Maxtor 60 Gb. Wel de laatste bios erop moeten zetten

[ Voor 55% gewijzigd door wizzzzzz op 16-04-2003 13:27 ]

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
hmm okee, bedankt trouwens allemaal voor de snelle reacties.
Maar in "Schijfbeheer" ziet windows 'm dus wel als 40GB, maar in de verkenner niet. De Bios ziet 'm ook als 40GB..
Er zit nu trouwens de 1011 BIOS versie op, 1012 is volgens mij de nieuwste.. maar daar ligt het niet aan denk ik (want de bios en schijfbeheer zien 'm wel als 40GB)

[ Voor 37% gewijzigd door DaaNium op 16-04-2003 13:30 ]

• wizzzzzz
Heb je een partitie van 5,5 Gb gemaakt ?????

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
ik weet helaas op 't moment niet precies of het 1 geheel was, of meerdere partities :?
maar dan zou je toch ook de rest (wat nog niet toegewezen is) ergens moeten zien??
Als ik op "Eigenschappen" klik, dan staat er bij "Niet toegewezen ruimte" 0MB
maar zodra die updates binnen zijn, kijk ik even met f-disk (ik begin me nu wel 'n beetje dom te voelen :))

en daarnaast, bij "Schijf beheer" staat hetvolgende:

---------------
Schijf 0
Standaard
37,27 GB
On line
---------------

(C:) 37,27 GB FAT32
In orde (Systeem)

[ Voor 31% gewijzigd door DaaNium op 16-04-2003 13:50 ]

• wizzzzzz
Bij schijfbeheer kun je toch zien hoe groot je schijf is en hoe die is ingedeeld.

Verwijderd

DaaNium schreef op 16 april 2003 @ 13:15:
ik weet niet of jullie hier iets (verkeerds) aan zien.. ?
Ehm, nee? :P

Wat betreft de toegewezen partitie grootte, zoals eerder gezegd: Is de hele schijf wel toegewezen(te zien in schijfbeheer) aan die partitie?(overigens niet aanbevolen, je kan beter meerdere partities maken, en bv data en OS gescheiden houden; Verder kan ik je aanraden NTFS als filesystem te nemen, is een stuk robuuster).

In 't andere geval: Heb je misschien nog een partitie, die je niet van een schijfletter voorzien hebt?

Maak anders even een screenshot van 't schijfbeheer, en plaats die hier. :)

In ieder geval, je zegt dat windows in 't schijfbeheer wel de grootte van de schijf correct weergeeft, dus met W2K en 't BIOS van je plank zit 't wel snor.

'T zit 'm in 't partitioneren. Heeft er niet héél toevallig een ander OS op gestaan? Linux oid? Misschien dat een vreemde partitie de boel in de was schopt?

EDIT:
4.096 bytes per cluster.
Ehm, nog een probleempje als je partitie groter wil hebben... Met een cluster groote van 4KB kan de partitie hooguit 8GB groot worden. Als je van een maximale cluster grootte van 16KB uitgaat, kan de partitie maximaal 32GB als omvang hebben. (Vergroten kan overigens alleen met 3rd party software als Partition Magic ed)

Nogmaals, 't is een goed idee om de boel van FAT32 naar NTFS te converteren. :)
Ik heb nog een vraagje, bij het aanmelden, is er ook een optie waarmee je kunt aanmelden met een inbel verbinding. Is dit ook weg te halen?? het kan wel door op dat knopje te drukken van "<<Opties" maar natuurlijk klikken de gebruikers er dan toch weer op, en gaan allemaal dingen uit proberen en dat is niet de bedoeling :)
Ga in 't register naar de sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

En maak (of verander indien reeds aanwezig) daar een String-waarde aan met de naam 'RASDisable' met '1' als waarde. Zonder haakjes uiteraard ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 14:13 . Reden: Ingeving ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 22:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mensen is dit nou zo'n apart geval? TS zegt dat ie met ghost de partitie heeft overgezet. En wat doet GHOST standaard? Juist, de partitie terugzetten met de groote zoals die was. de rest van de schijf laat hij met rust. Oplossing voor het aanspreken van de hele disk: ff partition magic er overheen om de rest van de vrije ruimte bij de schijf te trekken, of gewoon de schijfbeheer van w2k gebruiken.
Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• wizzzzzz
Ghost past standaard de nieuwe partitie grootte aan.

En anders zie je in schijfbeheer echt wel dat er een stuk niet gepartitioneerd is

[ Voor 45% gewijzigd door wizzzzzz op 16-04-2003 14:13 ]

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
HedKandi heel erg bedankt voor het inbel dingetje..

Er zit verder geen ander OS op, alleen windows 2000

kan iemand even zeggen waar (en hoe) ik een screenshot ergens kan uploaden?? ik heb zelf geen pagina ofzo waar ik dit kan neerzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door DaaNium op 16-04-2003 14:15 ]

Verwijderd

DaaNium schreef op 16 April 2003 @ 14:13:
HedKandi heel erg bedankt voor het inbel dingetje..

kan iemand even zeggen waar (en hoe) ik een screenshot ergens kan uploaden?? ik heb zelf geen pagina ofzo waar ik dit kan neerzetten.
TheForumIsDown

Oh en lees m'n editje nog even ;)

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
okee, hier is dan 'n screenshotje.. helaas is de kwaliteit niet geweldig, maar wel goed genoeg (denk ik)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/info.JPG

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 14:04:
[...]

EDIT:

[...]

Ehm, nog een probleempje als je partitie groter wil hebben... Met een cluster groote van 4KB kan de partitie hooguit 8GB groot worden. Als je van een maximale cluster grootte van 16KB uitgaat, kan de partitie maximaal 32GB als omvang hebben. (Vergroten kan overigens alleen met 3rd party software als Partition Magic ed)

Nogmaals, 't is een goed idee om de boel van FAT32 naar NTFS te converteren. :)
okee, maar dan zou ik dus 'n partitie van 8GB moeten krijgen? nu zit ik met eentje van 5,5GB :? hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik er van snap (en dat voor iemand die voor systeembeheerder aan het studeren is ;))

• wizzzzzz
Bij een nieuwe installatie van W2K krijg je bij een partitie groter als 32 GB niet eens de keus om FAT32 te kiezen.
Ik denk dat daarmee iets aan de hand is.

Verwijderd

yup, met bv partition magic je partitie groter maken zodat je de_nu_niet_geformateerde ruimte ook kan gebruiken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:33
Als je je disk nou eens opnieuw imaged. Dus de file erop nieuw overheen mikt met Ghost en dan aan ghost opgeeft dat de schijf eigenlijk 40GB is. Heb ik ook moeten doen met ghost. Dan werkt het wel. Anders geeft je schijf aan dat deze kleiner is. Het probleem ligt dus aan de ghost kant.

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Thnx allemaal, ik denk dat we dan Partition Magic er maar eens bij moeten pakken.
Helaas heb ik hier geen schijf meer liggen waar ik deze schijf op kan zetten (met ghost). En daarom kom ik vrijdag nog eens terug naar deze pc (tis ongeveer 'n uurtje rijden met de auto) mét partition magic :)

Allemaal heel erg bedankt voor de snelle hulp!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 17:02

Jimbolino

troep.com

persoonlijk zou ik liever backuppen wat je wilt bewaren, en windows opnieuw installen

dat gerommel met ghost/partitionmagic altijd...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

DaaNium schreef op 16 April 2003 @ 14:23:
okee, hier is dan 'n screenshotje.. helaas is de kwaliteit niet geweldig, maar wel goed genoeg (denk ik)
Gij Verneuckt den ordening dezer paginae!

Verander de tags van 't plaatje even in onderstaand, dan blijft de layout behouden, en kunnen mensen erop klikken (8>

code:
1
[url=URL plaatje][img=600]URL plaatje[/img][/url]

Als ik zo kijk, dan wordt 't allemaal veroorzaakt door datgene wat ik hierboven al meldde, namelijk de combinatie van FAT32 en de clustergrootte. Je kan in W2K schijfbeheer niet de partities resizen, maar hebt niet de maximale grootte voor een FAT32 partitie gekozen (bij de setup vermoed ik). Ik vermoed dat W2K dan gewoon de hele schijf als bezet aangeeft, aangezien je nu (zonder programma als Partition Magic) toch niets meer kan veranderen.

Je hebt nu een paar mogelijkheden:

1. Je verandert de partitie grootte en cluster grootte, houdt FAT32 met Partition Magic en maakt er één of meerdere partities bij om de volledige schijfruimte te gebruiken.

2. Je maakt een image van de schijf mbv Ghost of Driveimage, en resized 'm bij terugplaatsing.

3. Je converteert de schijf naar NTFS, en krijgt 1 partitie met de maximale omvang.

Converteren kan via de 'command prompt' met 't volgende commando:
code:
1
convert c: /fs:ntfs

Misschien wel een goed idee om de belangrijkste data te backuppen.

Zo, en nu lekker ijsje eten :P

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022

Minotic

Mimimi

Als ik jou was zou ik de belangrijke data bewaren, de schijf in 2 stukken splitsen, en dan opnieuw W2000 installeren.

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
..alles is weer goed :)
ik heb 'm opnieuw geinstalleerd (zonder ghost o.i.d.) met NTFS
allemaal bedankt voor de hulp!

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
dubbel... 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door DaaNium op 22-04-2003 13:01 ]

Pagina: 1