XP2200+ reboot @55 graden

Pagina: 1
Acties:

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Volgende probleem doet zich sinds het warme weer voor.

Mijn XP2200+ op een Asus A7V333 met Zalman CNPS6000-Cu Copper reboot sinds kort. En waarschijnlijk door de temp (55 graden) die de cpu bereikt.

Eerst had ik er geen last van en MBM5 geeft aan dat hij rond de 51 graden schommelt. Nu met de warme dagen stijgt deze alleen naar 54 graden. En zodra die naar 55 gaat, reboot het systeem. Dit is heel consequent.

Na het verwijderen van het deurtje van mijn chieftek draait het systeem vrolijk op 51 graden verder zonder te rebooten. Plaats ik het deurtje terug en laat ik de temp oplopen naar 55 graden, dan reboot hij weer.

Ik heb extra fans in de kast zitten. 1 zit voor de hdd en zuigt lucht van buiten naar binnen. De tweede fan zit achterin de kast en blaast naar buiten. Die zitten er al in vanaf dat ik het systeem bouwde.

waarom reboot het ding bij 55 graden? Die cpu moet toch warmer kunnen worden dan dat of niet? Is de cpu mogelijk defect?

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:03

Exterazzo

Qeasy

staat niet in je bios ofzow ingesteld dattie automatisch bij 55 graden afsluit?
Kweet het ook niet, want mijn BIOS kan maar tot minimaal 70 graden. Maar misschien kan die van jou wel lager

Audentia

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40

Sa1

Ik heb zelf een A7V8X (kt400 ding), draar kan je het idd in 't bios instellen, tot max 100 graden en minimaal weet ik eigenlijk niet. Maar punt is, kijk der even naar. Heb idd ook een xp2200+, toen ik nog geen goede koeling had werd ie geregeld 85+ graden, totaal geen probleem draait vlekkenloos.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Jep dat heb ik ook met mijn 1700+ @ 23xx Mhz. Zodra het ding >55C wordt reboot het systeem of springt het spontaan uit en gaat het mobo raar piepen. Ik heb verder niks in het mobo ingesteld dat hij dat uit zou moeten gaan.
Misschien koelt je koeler niet goed genoeg voor jou systeem? Wat gebeurt er als je de Vcore hoger zet?

tvw

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022

Minotic

Mimimi

De temp van je proc mag iig meer worden dan 55 graden. Controleer eerst je bios of daar iets in staat waardoor die reboot optreedt.

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

• GreenGolf3
Ik heb de waarde in de BIOS aangepast. Die stond op auto. Nu staat hij ingesteld op 85C. De temp is net opgelopen tot 57C en toen hield IGI2 het voor gezien. Ik kwam dus terug in Windows. Morgen zal ik nog eens een paar keer proberen om te kijken of de temp verder oploopt.

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022

Minotic

Mimimi

Is het mogelijk om te spelen met de kast open, en dan kijken hoe warm het zaakie dan wordt?

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

• Djivo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik heb precies hetzelfde probleem! Als ik een spel aan het spelen ben en me CPU wordt 55 graden, bevriest alles!
Ik kan dan alleen resetten, en als ik dan in de bios kijk, zie ik dat m'n systeem precies 55 graden was......
/edit ook mijn pc draait @2200+

[ Voor 9% gewijzigd door Djivo op 16-04-2003 23:05 ]

• GreenGolf3
Met de kast open wordt hij max 53C. En dan draait het systeem lekker door. Nergens geen last van.

Verwijderd

Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem met mijn 2200xp en Zalman cooler. Nog nooit iets gehad qua spontaan rebooten, nu inderdaad hetzelfde probleem als hierboven. Laat ik de bovenkant van de kast open (blijft rond de 50 gr schommelen) dan blijft ie werken. Maak ik de hele handel weer dicht dan kan ik er op wachten dat ie reboot. |:(|:(
Ik erger me er kapot aan, ben onderhand in staat om het hele ding uit het raam te mieteren maar dat is zo zonde. Waar kan dit aan liggen (in bios staat de reboot-temperatuurcontrole op 110gr volgens mij dus daar kan het niet aan liggen)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 08:54 ]

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
ik heb met 't warme weer dus ook al probs met m'n XP 2000+ en CoolerMaster HHC-001 + een zooi casefans, normaal draaide ie @ 50 graden (dat ding kan geloof ik 75 graden hebben) nu hangt ie of reboot ie steeds @ ~53 graden ik begin me nu wel af te vragen of 't geen algemeen probleem van de proc is (de palomino? core bedoel ik dan)

I'm not weird, I'm a limited edition

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06
mijn xp 2000+ draait nu ook constant op 50 gradne en bij UT makkelijk 55 en geen problemen(dichte kast), en mijn geforce 4 haalt zelfs de 60 graden :/

If it aint broke, fix it till it is!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
Venxir schreef op 17 April 2003 @ 09:33:
mijn xp 2000+ draait nu ook constant op 50 gradne en bij UT makkelijk 55 en geen problemen(dichte kast), en mijn geforce 4 haalt zelfs de 60 graden :/
das dus ook 't vreemde... als ik ga zitten gamen blijft ie wel lopen, als ik de }:O aanzet is 't binnen een paar seconden over :(

vermoedelijk heeft dat te maken met de schommelingen in de temp.
bij de }:O blijft de temp nl constant hoog omdat de belasting van de proc ook constant op 100% blijft staan dan (duh!) nou hoop ik dat deze hoge temps niet al te lang aanhouden...

I'm not weird, I'm a limited edition

• GreenGolf3
Ik heb gisteren nog eens gekeken. Met de kast dicht wordt hij 55C en dan klapt IGI2 eruit. Dat doet hij consequent. Met de kast open haalt hij 48C en soms 49C en meer niet. En dan blijft hij stabiel.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
processor is hier constant 52 graden, 55 graden is nog geen probleem voor de processor, je moet je pas zorgen maken bij 60+.

je kan altijd je airflow nakijken als je de temp wat lager wil, of een andere koeler nemen (zalman 6000cu ;) )

maar ik denk dat het een veiligheids instelling van je mobo is.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:09

d-motion

zow... en dan nu...

Er zit nog verschil tussen de interne sensor en de diode op je mobo :

Bijvoorbeeld :

Mijn diode op het mobo geeft weer : 44
De Athlon core interne diode geeft weer : 73

Wat is nu de temperatuur ?

Ik heb hier geen last van reboots etc... maar ben wel benieuwd?

WWW.RC5.NL

Verwijderd

73 ;)

Je moet er rekening mee houden dat de buitenkant van de CPU altijd 15 tot 25 graden koeler is dan de binnenkant.

ASUS borden staan er bijvoorbeeld bekend om dat de BIOS sensors daar op geprogrammeerd zijn, en een veel hogere mobo-sensor temp. aangeven. :P

Verwijderd

mijn xp 2200 wordt maar 36,5 graden met de kast dicht :)

als ik aan het gamen ben wordt hij max 42 graden :)

lekker koel zou ik zeggen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 April 2003 @ 08:32:
mijn xp 2200 wordt maar 36,5 graden met de kast dicht :)

als ik aan het gamen ben wordt hij max 42 graden :)

lekker koel zou ik zeggen :)
En als je hem overklokt ??

Mijn 2100+ zit zonder overklokken op 36 idle en 39 stressed met Burncpu.
Hij heeft wel een half uur op die snelheid gedraaid :D

(Daarna nooit meer, maar op 2100Mhz ~ 2600+ )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 09:05 ]

• GreenGolf3
D'r zit gewoon iets niet lekker. Die CPU moet toch warmer kunnen worden dan 55C of hoe heb ik dat? Ik heb een goede koeler, namelijk de 6000-cu van Zalman. Dus daar kan het toch niet aan liggen.

De airflow is het enige dat ik nog kan aanpassen. Of een andere koeler pakken, maar die van mij moet goed genoeg zijn. In de bios heb ik de veiligheidwaarde al omhoog gegooid naar 85C. Ik zal anders eens naar 90C gaan en kijken wat er dan gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door GreenGolf3 op 18-04-2003 09:24 ]

Verwijderd

GreenGolf3 schreef op 16 april 2003 @ 12:51:
Volgende probleem doet zich sinds het warme weer voor.

Mijn XP2200+ op een Asus A7V333 met Zalman CNPS6000-Cu Copper reboot sinds kort. En waarschijnlijk door de temp (55 graden) die de cpu bereikt.

Eerst had ik er geen last van en MBM5 geeft aan dat hij rond de 51 graden schommelt. Nu met de warme dagen stijgt deze alleen naar 54 graden. En zodra die naar 55 gaat, reboot het systeem. Dit is heel consequent.

Na het verwijderen van het deurtje van mijn chieftek draait het systeem vrolijk op 51 graden verder zonder te rebooten. Plaats ik het deurtje terug en laat ik de temp oplopen naar 55 graden, dan reboot hij weer.

Ik heb extra fans in de kast zitten. 1 zit voor de hdd en zuigt lucht van buiten naar binnen. De tweede fan zit achterin de kast en blaast naar buiten. Die zitten er al in vanaf dat ik het systeem bouwde.

waarom reboot het ding bij 55 graden? Die cpu moet toch warmer kunnen worden dan dat of niet? Is de cpu mogelijk defect?
hij reboot niet ivm met temp: 55 graden is namelijk niets. zoek het in een andere reden, bios-settings, cpudefect, in winkel uitleggen ander exemplaar krijgen

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 10:25
Hmm, wat ben ik blij dat die Dondervogel van mij niet kan resetten maar gewoon door fikt als ie te warm wordt ;) Ahum. Maar vind het vreemd dat die proc's al bij 55 graden eruit slaan. Mijn Dondervogel van 1,4ghz die draait gewoon de hele dag op 65graden met de koe aan. In de zomer kan hij nog wel eens tegen de 70 graden kruipen.

Als je een asus mobo hebt, gewoon die Q-Fan zooi uitzetten!

Verwijderd

Hoe kan het dat jullie proc allemaal zo heet is met zelfde koeler als ik heb :? Ik heb 2000+ @ 1,75 Ghz @ 1.775v en draait heerlijk 34C idle en 39C stressed met me zalman fan bijna op z'n laagst ingesteld :)

Als jullie hem nou iets beter koelen dan heb je toch ook niet meer het probleem dat die bij 55C uit gaat :>

Verwijderd

Het feit dat je temperatuur zakt als je de kast open laat staan geeft aan dat je airflow niet voldoende is. Als je een goede airflow hebt wordt je temp hoger als je je kast open zet.
Nietemin, 55 graden is echt niet te hoog voor een XP proc. Persoonlijk vindt ik dat wel veel te hoog. Dan deugt er in mijn ogen toch iets niet met je koeling.

In je bios heb je een veel hogere temperatuur ingesteld, dus die is het niet. Heb je hetzelfde probleem als je een ander OS gebruikt ? Zo ja, dan geeft de sensor de temp niet goed weer. Zo nee, dan heb je iets aanstaan in je OS dat voor de reboot zorgt.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Heb je er wel koelpasta tussen ipv zo'n koelstickertje? Dat wil nml ook nog wel eens helpen... Mijn Thunderbird (1,33 Ghz) wordt zon 55C Idle :)

XXXVI

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
ShotGun schreef op 16 April 2003 @ 13:35:
Jep dat heb ik ook met mijn 1700+ @ 23xx Mhz. Zodra het ding >55C wordt reboot het systeem of springt het spontaan uit en gaat het mobo raar piepen. Ik heb verder niks in het mobo ingesteld dat hij dat uit zou moeten gaan.
Misschien koelt je koeler niet goed genoeg voor jou systeem? Wat gebeurt er als je de Vcore hoger zet?
Wat d8 je van trug klokken ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• GreenGolf3
Ik zal de extra fans eens uitschakelen om te kijken wat de temp dan doet. Of er koelpasta tussen de CPU en koeler zit weet ik niet, maar ik neem aan van wel. Hij is er namelijk door de leverancier opgezet. Of dat het misschien toch zo'n stickertje is. Anders haal ik de koeler er wel eens af en maak allebij goed schoon. En vervolgens wat artic silver ertussen. Dan zou het zaakje goed moeten koelen lijkt me.

• GreenGolf3
Hmmm, dit is heel vreemd. Ik heb de kast 'opgeruimd'. Dus alle kabels netjes aan de kant, 3 kilo bundelbandjes gebruikt en het geheel ziet er netjes uit. De lucht zou nu geen last meer moeten hebben van de kabels.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/greengolf3/118-1898_img.jpg

Echter: heb ik alweer een reboot gehad. Het vreemde is wel, dat het systeem erg lang op 55C heeft gedraaid. Voorheen was het zo, dat als het systeem de 55C bereikte dat in een reboot resulteerde.

Nu heb ik eens bij de voeding gevoeld en uit de achterkant van de voeding komt erg warme lucht. Maar er zit geen snelheid achter. Het is een flauw briesje... nog eens niet eigenlijk. Kan het zijn dat de voeding te warm wordt en daardoor reset????

[ Voor 6% gewijzigd door GreenGolf3 op 23-04-2003 12:30 ]

• art2d2
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

art2d2

art2d2

Ik heb het ook gehad dat mijn pc rebooten maar dat bleek achteraf te liggen aan mijn enermax voeding wan ik heb nu als 3 maanden een chieftec erin zonder 1 probleem dus probeer een andere voeding eens.

http://www.art2d2.nl

• GreenGolf3
Nu zitten er twee extra fans in het systeem. Allebij aan de rechterkant. De 1ste zit voor de hdd maar die blaast bijna niets naar binnen. De 2e zit onder het laagste bracket en blaast frisse lucht de kast in.

De zalman heb ik iets lager gezet zodat hij beter op de vinnen blaast. Maar dat heeft niets uitgemaakt. is het verstandig/nuttig om een gat in de bovenkant van de kast te maken en met een fan die lucht er uit te blazen? Zou dit het zaakje beter koelen? Of misschien toch maar eens eerst de fan van de voeding vervangen?

Pagina: 1