Gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 07:57
hoi

Ik heb even een vraagje wij hebben een aantal computers en daar wil ik dan een netwerk mee gaan vormen, zo is de situatie nu:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/t.visser24/diversen/netwerknu.jpg

en zo wil ik het dan hebben
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/t.visser24/diversen/gewenstenetwerk.jpg

Hier moeten de 3 computers in elkaars harde schijf kunnen bladeren en je moet via elke pc met de hp kunnen printen
pc2 en pc3 hoeven niet op internet aangesloten te worden en hoeven ook niet met de canon te kunnen printen.

Gaat dit zo werken??

[ Voor 9% gewijzigd door PcFer op 16-04-2003 11:46 ]

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

De IMG tags-codes zijn

code:
1
[img]http://plaatje.hl/plaatje.jpg[/img]

Op die manier kan je ze hier wel showen :)

Om welke OS-en en dergelijke gaat het? En hoe hebj e alles in gesteld e.d. ?

[ Voor 25% gewijzigd door GGS_VR6 op 16-04-2003 11:46 ]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Euhm, als je toch een router hebt, waarom zit die PC1 dan nog tussen de router en de hub.
Je kan even je router direct op de hub zetten, dan heeft iedereen internet.

en als er toch maar 1 pc internet moet hebben, waarom heb je dan een router ? 8)7

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• PcFer
ik moet dit nog gaan aanleggen maar ik weet niet of dit kan werken, want anders koop je alles voor nix

• PcFer
Predator schreef op 16 April 2003 @ 11:48:
Euhm, als je toch een router hebt, waarom zit die PC1 dan nog tussen de router en de hub.
Je kan even je router direct op de hub zetten, dan heeft iedereen internet.

en als er toch maar 1 pc internet moet hebben, waarom heb je dan een router ? 8)7
omdat de andere 3 pc's niet op dit plaatje te zien zijn, ze hebben er ok nix mee te maken

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

tsja gewoon alles achter de router en HUB zetten.

Bestand en printerdeling aanzetten in Windows en je kan alles. Internet, printen, file browsen. Ik snap niet echt waarom je zo moeilijk doet.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• PcFer
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/t.visser24/diversen/gewenstenetwerk2.jpg

zo?

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Nee, zo
code:
1
2
3
4
               - PC1 > Printer
Router > Hub   - PC2
               - PC3
                        - HP LaserJet

Dit zal wel werken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Go0s op 16-04-2003 12:10 ]

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
yep zoiets kan je doen ja !!! maar neem dan een 10/100Mbit switch das nl beter voor je performance !!

I'm not weird, I'm a limited edition

• PcFer
heeft iemand voorkeuren welke hub of switch ik het beste nemen kan?

• Go0s
PcFer schreef op 16 April 2003 @ 12:11:
Ik heb zelf een switch van Sweex. Goed zat, is 8 ports 10/100Mbit. Kost iets rond de 35 euro dacht ik :)

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sommige routers hebben een ingebouwde printerpoort zodat je via de router een printer kan delen.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
SWEEX is goedkoop en goed. voorheen was dat safeway dacht ik.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:16

Smarron

The bend

PcFer schreef op 16 april 2003 @ 12:11:
Gewoon een simpele 4-ports 10/100Mbit switch. Geen hub nemen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• PcFer
ik kan dus beter een switch nemen ja, ok bedankt ik ga vanmiddag meteen aan de slag

• Go0s
Suc6 :)

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

neem een router met ingeboude switch, dan ben je voor 80 euro klaar. je kan daar dan evt. ook nog een HUB / switch aanhangen zodat je meer clients kan routen.

voor een goede router keuze zie: [rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml]

ik heb de Sitecom DC-202 4S Broadband Router, met ingebouwde switsch dus en nog een Hub erachteraan, draait hier met zijn 6-en prima @ studentenhuis.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

aardbeix15 schreef op 16 April 2003 @ 12:45:
neem een router met ingeboude switch, dan ben je voor 80 euro klaar. je kan daar dan evt. ook nog een HUB / switch aanhangen zodat je meer clients kan routen.

voor een goede router keuze zie: [rml][ Routers] Verschillen/voordelen tussen merken + ervaringen[/rml]

ik heb de Sitecom DC-202 4S Broadband Router, met ingebouwde switsch dus en nog een Hub erachteraan, draait hier met zijn 6-en prima @ studentenhuis.
Als je nu het hele topic had gelezen |:(
Dan had je het antwoord op deze vraag ook geweten:..
PcFer schreef op 16 April 2003 @ 11:51:
[...]

omdat de andere 3 pc's niet op dit plaatje te zien zijn, ze hebben er ok nix mee te maken
M.a.w. er komen op de router nog meer PC's die verder niets met de situatie te maken hebben.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
Je 2e plaatje klopt perfect :) Dan moet je alleen wel 2 netwerkkaarten in pc1 hebben.

Zet je de router meteen op de switch (iedere willekeurige 10/100 switch is goed) dan kunnen die 2 pcs nl wel op internet (al dan niet door jou ingesteld, maar dat hacken ze er dan wel bij)

Ook moeten netwerk1 (plaatje) en netwerk2 (andere 3 internetpc's) beiden in een ander subnet zitten, anders zal pc1 flippen omdat hij niet weet welke pc nu op welke nic te benaderen is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Wat wil je nou?
Eerst wil je drie pc's en twee printers aan elkaar knopen zodat ze allemaal via één router op intenet kunnen.
En nu komen er plotseling nog drie pc's bij die NIETS met de rest te maken mogen hebben.
Dat kan wel, maar je zou gebruik moeten maken van subnetting, of een managed switch waar je VLAN's mee kunt configgen.

Als je subnetting wilt gaan gebruiken moet je handmatig de ip adressen gaan invullen omdat de DHCP server in de router anders alle pc's een ip adres uit hetzelfde subnet gaat geven. Je gebruikt dus twee subnetten, bijv. 192.168.0.x en 192.168.1.x De drie pc's die niets met de rest te maken mogen hebben geef je 192.168.0.1 t/m 192.168.0.3 als ip adressen. De subnetmask wordt gewoon 255.255.255.0 en de default gateway wordt het ip adres van je router.
Het subnet met die printers maak je 192.168.1.1 t/m 192.168.1.3 met subnetmask 255.255.255.0 en defaultgateway het ip adres van je router. Als het goed is kunnen al je pc's nu op internet en kunnen ze elkaar niet zo zien.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

CyberJ schreef op 16 april 2003 @ 14:53:
[...]
Als je nu het hele topic had gelezen |:(
Dan had je het antwoord op deze vraag ook geweten:..
dat had ik ook toen ik replyde, echter de vraag van PcFer is dusdanig vaag geformuleerd dat ik daarom een fout antwoord gaf. Het kan dus ook wel wat minder met de |:( :(

overigens ben ik niet de enige die de vage omschrijving van het probleem niet begijpt, smartsys heeft dit ook.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

aan een router zit meestal 4 Rj45 poorten, kan je de hub achterwege laten.
(tenminste als 1 poort niet bezet is voor link naar de modem, of als er speciale WAN poort van router naar modem)

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• PcFer
ik heb nu een switch (8xswitch van sweex) en het sharen van bestanden werkt perfect maar hij kan geen printer vinden als ik die zo in de switch doe, en het internet kan ik ook niet via die switch voorelkaar krijgen, er staat dat er een uplink poort achterop moet zitten maar die zit er helemaal niet. weet iemand hoe dit werkt?

• ALF
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 13:43

ALF

meestal zit de uplink op de laatste poort!

• PcFer
Internet werkt nu wel, der stond nog een dns server ingesteld, wat nu nog niet werkt is de hp laserjet printer die ik met een kabel meteen verbonden heb met de switch. ik kan het wel instellen m.b.v. een ip adres maar hoe kan ik dit in windows 98 configureren? met windows xp lukte het wel maar ik weet niet hoe het met 98 moet. iemand een idee?

[ Voor 126% gewijzigd door PcFer op 16-04-2003 18:33 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
PcFer schreef op 16 april 2003 @ 17:14:
Internet werkt nu wel, der stond nog een dns server ingesteld, wat nu nog niet werkt is de hp laserjet printer die ik met een kabel meteen verbonden heb met de switch. ik kan het wel instellen m.b.v. een ip adres maar hoe kan ik dit in windows 98 configureren? met windows xp lukte het wel maar ik weet niet hoe het met 98 moet. iemand een idee?
WinXP kan native al naar ip-adressen printen, w98 niet.

Er zijn 2 oplossingen: Die HP installeren en dan delen op je/een server, of een tooltje van de HP-site halen waarmee je hem onder w98 aan kunt spreken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1