[Linux, muis] Trust muis werkt niet mee

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83069

Topicstarter
Ik heb een gruwelijk goedkope optische muis van trust gekocht (http://www.trust.com/products/frame-product.htm?artnr=12521), en het was natuurlijk best te verwachten dat daar geen linux drivers voor bestaan. Het ding werkt prima onder windows. In linux console schiet de cursor ongecontroleerd klikkend over het scherm zodra je de muis aanraakt, en onder X werkt hij redelijk alleen blijft de cursor stilstaan als je de muis heel langzaam beweegt, waardoor precies werk onmogelijk wordt (tweaken aan de windowmanager-muis-settings lost dit niet op).

Heeft er iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden? Zijn er 3rd party drivers die dit ondersteunen, moet ik iets in mijn kernel veranderen?

Veel dank,

Marijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Welke distro?

Post je XF86Config(-4) eens en.....
Lees dit dus eens: NOS policy - updated 01/04/03 ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Welkom op GoT :)

Zoals DeMoN al aangeeft, er gelden wat regels voor een topicstart in NOS. Een daarvan is dat je voldoende informatie geeft over de gebruikte software. Een ander is dat je ook aangeeft wat je tot zover hebt ondernomen en wat je hebt gezocht. Dat staat dus te lezen in NOS policy - updated 01/04/03 .

Mouse drivers voor Linux ? Bij X zit standaard een driver en op de plain console zou je voor mouse ondersteuning gpm kunnen gebruiken. Dat je muis raar reageert heeft vaak te maken met dat je een van die 2 verkeerd hebt geconfigureerd. Dus :
- info over je config (/etc/X11/XF86Config(-4) ) en dan het gedeelte over je muis
- heb je gpm geladen en zo ja met welk commando ?
- als je gpm hebt geladen, heb je het ook al zonder gpm geprobeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ahja, de policy niet gelezen, sorry.

Extra info:
Platform: Redhat 8.0 met zelfgecompilede kernel
Ik gebruik windowmaker (GNUstep) als window manager.
Ik heb mijn XF86config hier niet bij de hand, ik heb er al wat in zitten klooien maar dat helpt niet, de settings voor de muis zijn in principe de settings die redhat-config-mouse er ingestopt heeft nadat ik een wheelmouse geselcteerd heb.

... ennuh ik zal nu even op gaan zoeken wat gpm is.

Marijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
Als de muis 'uit zichzelf' random loopt te klikken en heel raar beweegt, is 99 van de 100 keer het protocol verkeerd ingesteld. Copy-paste eens de sectie "InputDevice" die als identfier iets met 'muis' er in heeft uit je XF86Config.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

idd, en ik denk dat je Option "Protocol" "IMPS/2" moet hebben :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het random-klikken kwam alleen in console voor. Dat bleek inderdaad een geval van verkeerd protocol, gpm stond op imps2 en nu ik hem op ps2 gezet heb werkt het goed (geen scrollwheel in console is nou niet echt een groot probleem.)

X vertoont nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb wat andere windowmanagers geprobeerd voor de zekerheid maar overal treedt hetzelfde op: De muis reageert pas als hij met een bepaalde snelheid beweegt, waardoor langzame bewegingen verloren gaan en het een ramp is om kleine bewegingen te maken.

Dit staat in de XF86Config:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/mouse"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "no"
EndSection

Deze definitie staat als CorePointer. Ik heb hier eens imps/2 in ps/2 veranderd maar dat maakt niets uit (behalve dat het wiel niet meer werkt). Kan hier iets verbeterd worden? Staan er nog ergens in andere files dingen die het gedrag van de muis onder X beinvloeden?

Marijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 16:17

deadinspace

The what goes where now?

Helpt het als je gpm helemaal uit zet? gpm en XFree tegelijk van de muis gebruik laten maken kan problematisch zijn.

Wat is /dev/mouse? Een symlink waarschijnlijk, maar waarheen?

Je kunt
code:
1
Option          "Resolution"            "400"

toevoegen, dat verhoogt de resolutie (en daarmee de gevoeligheid), misschien dat dat wat helpt.
Pagina: 1