[AC3 Divx]4.1 film ->5.1 kaart en setje

Pagina: 1
Acties:

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-01 09:29

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Ik heb hier een Divx met AC3 geluid, wat volgens g-spot en windows properties 5 kanaals is. Dat zal dan dus wel 4.1 zijn (toch?).
Om toch maar eens gebruik te maken van m'n seismic edge en abit 5.1 setje wou ik het nu wel eens horen. Dus AC3filter geinstalleerd, filmpje afgespeeld, en zowaar een duidelijk hoorbaar verschil met gewoon stereo. Behoorlijk cool zelfs. Alleen de rearspeakers worden wel HEEL erg weinig gebruikt. Als ik 'm behoorlijk hardzet hoor ik heel zacht de achtergrondmuziek.
edit:
zou evengoed gewoon ruis kunnen zijn...

Nou heb ik begrepen dat rearspeakers in een normale film ook niet veel gebruikt worden. Maar omdat het echt wel heel erg weinig is vroeg ik me af of het iets met het missende kanaal te maken heeft? Dus kan ik het 4.1 geluid "upsampelen" oid, of gebeurt dat automagisch als ik 5.1 geluid instel bij m'n seismic edge properties?
Als ik kijk bij de properties van de ac3 filter tijdens het afspelen zie ik wel dat C(enter), L(eft), R(ight), SL(??links) en SR(???rechts) output geven, maar dat LFE dat niet doet. Wel raar, omdat ik front left, front right, center en sub hoor.
Wat zijn nu m'n vragen:
-Wat is SL en SR in de AC3filterproperties van de file?
-Hoe zit dat met 4.1 geluid over 5.1 speakers afspelen?
[edit2]
Ah, tijdens heftige scenes geven alle 5 kanalen output. Dus ook LFE. Dus blijkbaar tovert ac3filter er toch 5 kanalen uit. Moet ik dus aannemen dat die rear l+r gewoon weinig gebruikt worden in de betreffende film?
[/edit]

[ Voor 41% gewijzigd door bloasfist op 16-04-2003 02:19 ]

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

ik kan me niet voorstellen dat je een 4.1 AC3 hebt eigenlijk. De meeste Divx/Xvid's die ik heb gehad / gezien zijn gewoon 5.1 en worden ook zo herkend door mijn receiver.
Antwoord op je vraag:
1. SL staat voor Surround Left en SR staat voor Surround Right (of heb ik je vraag nu verkeerd begrepen?)
2. Ik kan me dus nite voorstellen dat het 4.1 is want dan zou 1 speaker hetniet doen en ze doen het allemaal volgens jou. Dat er word aangegeven dat het een 5 channel is denk ik omdat het subchannel meestal achter wege word gelaten bij dat soort "uitspraken" (denk ik). :)

ActueleWind

• flipm0
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je es wil testen of je codec en speakers goed werken, kan je deze file es afspelen. Deze test alle 5 kanalen + je subwoofer. Op het beeld kan je zien welke speaker je zou moeten horen.

http://www.quellicheilpc....oad.php?op=scheda&lid=376

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
bij de dvd films die ik heb hoor je de rear speakers eigenlijk ook alleen bij piano achtergrond muziek en special effects als een overvliegende straaljager

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Met 5-kanaals wordt wel degelijk 5.1 bedoeld, en niet 4.1

Het sub-kanaal is namelijk geen echt kanaal, maar die ontstaat door de lage tonen uit de 5 kanalen te filteren.

Het kan inderdaad goed zijn dat je nauwelijks geluid hoort uit de achterste kanalen. Welke film heb je gekeken? The Matrix is anders wel een inkoppertje om je surround mee te testen.

Siditamentis astuentis pactum.

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
edit:

oops

[ Voor 96% gewijzigd door bloasfist op 16-04-2003 11:41 ]

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Lurge schreef op 16 april 2003 @ 09:08:
ik kan me niet voorstellen dat je een 4.1 AC3 hebt eigenlijk. De meeste Divx/Xvid's die ik heb gehad / gezien zijn gewoon 5.1 en worden ook zo herkend door mijn receiver.
Maar bij die 5.1 rips die jij hebt noemt windows/gspot ook "maar" 5 channels?
Antwoord op je vraag:
1. SL staat voor Surround Left en SR staat voor Surround Right (of heb ik je vraag nu verkeerd begrepen?)
Ja, je hebt m'n vraag goed begrepen. Alleen wat verwarrend waarom ze dat niet Rear left en rear right noemen. Thanks anyway.
2. Ik kan me dus nite voorstellen dat het 4.1 is want dan zou 1 speaker hetniet doen en ze doen het allemaal volgens jou. Dat er word aangegeven dat het een 5 channel is denk ik omdat het subchannel meestal achter wege word gelaten bij dat soort "uitspraken" (denk ik). :)
Ok, maar om ff te mierenneuken, technisch gezien is de file dus maar 5.0 encoded, waarvan de lage tonen er door de sub uitgehaald worden. Bij DVD's bijvoorbeeld is het toch wel "echt" 6 kanaals geluid?
flipm0 schreef op 16 April 2003 @ 09:36:
Als je es wil testen of je codec en speakers goed werken, kan je deze file es afspelen. Deze test alle 5 kanalen + je subwoofer. Op het beeld kan je zien welke speaker je zou moeten horen.
Cool die italiaan die engels praat :). Maargoed, volgens deze test werkt alles naar behoren. (m'n seismic edge driver kan me btw ongeveer hetzelfde laten horen).
arjandijk schreef op 16 April 2003 @ 09:41:
bij de dvd films die ik heb hoor je de rear speakers eigenlijk ook alleen bij piano achtergrond muziek en special effects als een overvliegende straaljager
Dat zal idd wel de verklaring zijn....
Varienaja schreef op 16 April 2003 @ 09:44:
Met 5-kanaals wordt wel degelijk 5.1 bedoeld, en niet 4.1
Het sub-kanaal is namelijk geen echt kanaal, maar die ontstaat door de lage tonen uit de 5 kanalen te filteren.
Ok, maar bv bij DVD's is het stiekum dus ook gewoon 5.0 geluid, waarvan de sub de lage tonen pakt?
Het kan inderdaad goed zijn dat je nauwelijks geluid hoort uit de achterste kanalen. Welke film heb je gekeken? The Matrix is anders wel een inkoppertje om je surround mee te testen.
Total Recall, ben The Matrix en Saving private Ryan aan het regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door bloasfist op 16-04-2003 11:43 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

bloasfist schreef op 16 April 2003 @ 11:40:
Total Recall, ben The Matrix en Saving private Ryan aan het regelen.
Ik heb Total Recall ook, en die heeft ECHT WEL veel lawaai van achteren.

Weet je zeker dat je naar hardwarematige 5.1 AC3 luistert? Ik heb het idee dat je alleen de twee frontkanalen hoort, uitgesmeert over al je speakers.

Siditamentis astuentis pactum.

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Varienaja schreef op 16 April 2003 @ 14:39:
[...]

Ik heb Total Recall ook, en die heeft ECHT WEL veel lawaai van achteren.

Weet je zeker dat je naar hardwarematige 5.1 AC3 luistert? Ik heb het idee dat je alleen de twee frontkanalen hoort, uitgesmeert over al je speakers.
Als ik de ac3filter deinstall hoor ik gewoon de stereo, die het over al m'n speakers uitsmeert. Als ik ac3filter (0.63b) install hoor ik m'n front en center speaker, en m'n sub. Als ik naar de outputmetertjes in de ac3filter kijk zie ik soms echter wel SL en SR uitslaan. Plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/l.j.n.brederode/totrec.jpg
Alleen ac3filter is wel softwarematig dus. Geen idee hoe ik m'n hardwarematige ac3 decoding aan de gang krijg op m'n seismic edge. Btw: ik gebruik geen SPdif, maar gewoon 3 aparte stereo kabels voor Fl/Fr, Rl/Rr en Center/LFE. Dat moet toch ook gewoon kunnen?

Verwijderd

flipm0 schreef op 16 April 2003 @ 09:36:

Oké, aangezien ik AC3 niet aan de praat krijg op mijn FPS1000 4.1 boxen ... hier nog eens een schets van mijn probleem ...

Ik gebruik dus Bsplay + AC3filter, alletwee laatste versie, en krijg gewoon stereo wanneer ik een avi met AC3 probeer af te spelen.
Ik heb hier al eens een topic over opgestart, maar het probleem is nog niet opgelost, heb al héél veel geprobeerd.

AC3filter staat ingesteld op 2/2+SW 4.1 quadro of 3/1+SW 4.1 surround
Wanneer ik die Italiaanse avi afspeel, hoor ik het volgende:
- front left: links-voor en links-achter box
- center: niets bij 2/2 en heel stil links-voor en rechts-voor bij 3/1
- front right: rechts-voor en rechts-achter
- rear left: niets
- rear right: niets
- LFE: niets

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

en heb je ook een test programmatje van je speakers/geluidskaart geprobeerd? Doet die het wel met de afzonderlijke kanalen?
Heb je wel een 5.1 geluidskaart? (en heb je de speakers goed aangesloten?)

ActueleWind

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Nou, ik heb nog wat lopen zoeken met instellingen binnen AC3 filter, en uiteindelijk lag het toch ECHT aan Total Recall, want andere films (the ring, Sum of all fears, Adaptation) laten gewoon heel lekker 5.1 geluid horen ;).
Btw, als ik hem op spdif zet bij Total Recall krijg ik wel dolby surround, maar das toch een stuk minder dan 5.1 channel.

Verwijderd

Lurge schreef op 17 april 2003 @ 09:51:
en heb je ook een test programmatje van je speakers/geluidskaart geprobeerd? Doet die het wel met de afzonderlijke kanalen?
Heb je wel een 5.1 geluidskaart? (en heb je de speakers goed aangesloten?)
Ja, ik heb zelfs een Audigy 2, dus zou geen probleem mogen zijn.

Als ik de boxen test met Creative Surround Mixer, zijn wél alle kanalen afzonderlijk hoorbaar.
Meer nog, als ik m'n Lord Of The Rings DVD afspeel met PowerDVD, heb ik wel degelijk surround ....

Het zijn enkel AC3-streams die stereo blijven ...
Pagina: 1