router deelt meerdere ip's uit aan gebruiker?

Pagina: 1
Acties:

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:08

ultimateharry

Team Slayer:-)

Topicstarter
Ik heb meerdere faq's doorgewerkt en ook google leverde niets bruikbaars op. Mijn probleem is niet bepaald dramatisch, maar ik blijf mijn kop er over breken.
Mijn probleem is de volgende: Ik heb een Unex Nexip ISO50S router, om mijn @home verbinding over 5 clients te verdelen.
DHCP staat aan, netwerk en internet werken naar behoren. De router is te configureren via mijn browser, zoals dat bij bijna alle routers het geval is.
De router heeft als ip, de bekende 192.168.1.1.
De dhcp range die ik heb ingesteld is: 192.168.1.2~192.168.1.11.
Inderdaad er zijn maar 5 clients, maar als ik de range strakker instel, kunnen sommige clients geen ip verkrijgen en hebben dus geen verbinding.
Het vreemde is dat met deze range, telkens 1 client meerdere ip's zou krijgen toebedeeld.
B.V. client 1 staat in de DHCP client list 4 keer met ip 192.168.1.4 t/m 192.168.1.7. Hoe kan dit?
Onder de clients zijn twee win xp pro gebruikers, 1 win 98 SE gebruiker, 1 win2k gebruiker en 1 win 95 gebruiker. Het probleem doet zich echter willekeurig voor bij alle gebruikers, en dus bij 1 tegelijk.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

En zou je misschien even je text kunnen editen en er wat enters in willen stoppen zodat het geheel wat beter leesbaarder is? :)

Je zou oa even naar de lease tijd kunnen kijken.
heb je al geprobeert om gewoon vaste ip nummers te gebruiken?

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
De lease tijd is "forever". Ik heb vaste ip's nog niet geprobeerd idd, het probleem is ook niet dramatisch, maar ik breek mijn kop erover.
Het zou moeten werken en ik wil liever geen kunstgrepen toepassen, maar doorkrijgen wat hier het "probleem" veroorzaakt.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
Volgens je router heeft 1 mac adres 4 ips gekregen? Wat vind die pc dat hij voor ip heeft?

Ik heb het ook ooit gehad (gewoon 240 ips in de scope op 4 pc's :P waarom niet, kost niets), dat kwam omdat er een nieuw ip werd aangevraagd en het oude (nog?) niet werd vrijgegeven.

4x laptop rebooten (achter elkaar, updates ed installeren) was resp 12, 13, 14 en 15 als laatste octet :) Ondanks de leasetijd van een week of zo.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
De router houdt zich dus gewoon niet aan de lease tijd. De desbetreffende client heeft gewoon 1 van de 4 ip's. Het is idd niet echt een probleem, in ieder geval bedankt.

• TimTie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 08:35
Zet de lease tijd eens op een uur of 2 of 3.

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
TimTie schreef op 16 april 2003 @ 10:15:
Zet de lease tijd eens op een uur of 2 of 3.
Zal dat eens proberen.
Nieuwe firmware helpt niet. Nog steeds lease tijd gekloot.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nieuwe firmware proberen?

This footer is intentionally left blank

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
ultimateharry schreef op 16 april 2003 @ 10:14:
De router houdt zich dus gewoon niet aan de lease tijd. De desbetreffende client heeft gewoon 1 van de 4 ip's. Het is idd niet echt een probleem, in ieder geval bedankt.
Ik denk dat de router zich er wel aan houd (daarom staan ze nog in de cache, leasetijd is niet verlopen), maar de client niet. DIE vraagt iedere keer een nieuw ip :)

Leasetijd is volgens mij alleen van belang zolang de client aan blijft staan.
Ik heb wel eens gehad dat tijdens een heftig spelletje UT mijn leasetijd verstreek: alle spelers op (uiteraard 8)7 ) mijn server gedisconnect, het ip was immers niet meer te vinden |:( :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ultimateharry

ultimateharry

Topicstarter
De cliens gebruiken idd dhcp, maar als de ip's nog in de cache van de router staan, krijgen ze (de clients), toch weer dezelfde ip toegewezen. De lease tijd is immers "forever".
Pagina: 1