RAID maakt systeem sloom ?

Pagina: 1
Acties:

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Oke mensen ik heb eindelijk mijn Raid meuk aan de praat maar nu viel me op dat windows Xp SP1 en Windows 2000 SP3 wel errug bagger zijn icm raid :S

Ik heb

Epox 8KHA
1gb RAM
180gb WD 8mb cache ( windows en zooi)

Promise FastTRAK100 TX2
2x Maxtor 80gb 7200rpm

Als ik Onder de NET geinstalleerde Windows 2000 op My Computer clickt dan duurt het wel 2 min voordat hij alles in beeld brengt :S Alles is heel erg sloom gewoon en ik heb zonet alle drivers ge-update.

Iemand een idee wat het ken zijn ?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 21:34
Heb je wel je RAID goed ingesteld? Nl. geen mirroring maar striping genomen (welk RAID-niveau?), het is softwarematige RAID maar op IDE met 'slechts' twee HD's & Windows op een aparte drive, no good.

[ Voor 12% gewijzigd door Guru Evi op 16-04-2003 01:18 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Tijdens windows install op (geloof F5 drukken), dan kan je je raid installeren. Installeer je controller, en je kan je disken stripen, partitioneren, en dan gewoon je OS van die 2 disken draaien. Haal je het beste resultaat. Heb hetzelfde geprobeerd met een Asus P4T, en deze manier gaat echt een heel stuk beter

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Hmm, ik zou zeggen met mijn technisch inzicht dat er heel iets anders aan de hand is als het twee minuten duurt voordat je uberhaupt info voor je neus krijgt.

Tijdens de windows install moet je overigens op F6 drukken. Daarvoor dien je wel al een schijf te hebben aangemaakt door een aantal instellingen in je raid-bios te kiezen en zo een array te maken.

Anyway, als ik jou was zou ik even kijken hoe je je kabels hebt aangesloten op je hdd's (wat staat master, wat staat slave?) en checken of die kabels wel ok zijn (80pins?).
En ik zou voor de zekerheid even een memory testje runnen.
Je zit toch niet toevallig in een AD-Domein he? Zo ja, misschien nog een DNS iets?
Trouwens, je kan als het goed is ook even in je eventviewer kijken, zie je ook al massive info en je kan eens een bootlog maken en kijken wat die doet.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Je 2 schijven die je raid wil schakelen allebij Master, en los op kabel. Draai voor de gein ff diagje van je hd leverancier (mail maar als je hem niet kan vinden, heb hem hier wel) en kijken wat die geeft. Ik weet alleen niet of je hem ook kan testen in een raid situatie, maar dan moet je hem maar op IDE-0 hangen en ff testen. Weet je je disk status ook zeker.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jumpers en kabels 100% zeker weten goed? En welke RAID level gebruik je?
Check eens de FAQ .. http://gathering.tweakers..._message/16985205#idebrak

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Dus wat jullie zeggen is dat windows op het raid systeem moet staan :? Ik meende dat je dat juist niet moest doen :S vandaar die dure 180gb disk , zodat ik die 2x 80 eindelijk in raid kan hangen. Die 2 disks heb ik al sinds ze uit zijn maar nooit zin gehad om raid controller te kopen :D

Ik reboot zo wel ff of maak ff nieuwe Array , er staat nu nog niks op. Ik post ook ff hoe alles eruit ziet.

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Nou ik heb ook mijn raid nu niet als primary staan (windows staat op een losse schijf) en in performance heb ik nergens last van.
Ik denk eerder een conflict. Kijk even bij je apparaatbeheer of hier niet ergens een ! staat.
Bedenk ook dat een software raid je cpu gebruik voor het gebeuren. Kan je pc wat langzamer worden, maar niet zo traag.
Wat voor cpu?
Maar iig kijk even naar een conflict.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
OKe net ff nieuwe Array gebouwd , je hebt weinig keus in die Fastbuild Utility v1.32

code:
1
2
3
4
Array No     Mode    Total Drives     Capacity   Status
----------    ------    ---------------    ----------   --------

ARRAY 1    STRIPE       2               160107   FUNCTIONAL

en dan bij het booten zie je heel snel voorbij flitsen iets van STRIPE 2+0

Je kan dat ook nergens instellen in die bios :S

Ik heb een Xp2000+ ( Palomino) en er zijn geen ! tekentjes bij HW manager , naja alleen die van me SB LiVE! maar die doet altijd stom , zal zo drivers daarvoor ff fixen

Verwijderd

Check eens je IRQ's...

Wanneer je RAID-kaart zijn IRQ moet sharen met een andere kaart, dan gaat alles natuurlijk wel een tikkie trager :+

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 21:22

n00bs

Het is weer Zomer!

Mogelijke oplossingen:

*Zorg dat je geen IRQ sharing hebt
*Install VIA4in1 4.38(v2)
*Install RAID Performance driver (staat ook op www.viaarena.com)
*Gebruik de laatste Promise drivers

*Update je BIOS
*Zet write verification uit in je Promise BIOS (als het aan staat)
*Tune je BIOS goed

*Gebruik FAT32 ipv NTFS!

Zowiezo onlogisch om nog 1 losse HDD te gebruiken voor Windows... je had beter 2 van die mooie 180GB disks kunnen gebruiken voor RAID. maar al goed. Of gewoon alleen die disk en geen raid. Want deze WD is op zekers sneller dan die 2 Maxtors in RAID opstelling.

[ Voor 33% gewijzigd door n00bs op 16-04-2003 11:06 ]

Verwijderd

ja, misschien zit je SBLive wel te f*cken met je raid controller, zet je Raid controller maar eens op een ander IRQ

Verwijderd

Heb ik zelf ook veel last van gehad. Na diverse via latency patches geinstalleerd te hebben, en er weer vanaf gegooid, werkte het opeens wel goed. Geen enkele patch meer aktief, dus ik begrijp het nog niet helemaal, maar het werkt wel goed. Overigens ook meteen in alle os'en die ik gebruik. Geen idee meer waar het aan gelegen heeft.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Oke mensen ik ben nogsteed sgeen stap verder :|
niks werkt en niks helpt :S

Enigste wat ik er nu bij heb is om de 10 min een Reboot :D

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03 21:22

n00bs

Het is weer Zomer!

Heb je mijn Posting opgevolgd?

Verwijderd

Om de 10 minuten reboot??? Word je voeding niet te warm, en hoe zwaar is je voeding?

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Heb een gestabiliseerde Aopen 300Watt samen emt Aopen H600A.

n00bs ikheb alle sgedaanw at in je post stond alleen het helpt niet. Ik kan op geen manier een STRIPE 1 aanmaken ofsow , blijft stripe 2+0.

Ik ben nu in windows XP geen reboots meer! wel ubertrage raid partietie van 150gb :S videobeelden stotteren zelfs :S

Verwijderd

waarom heb je 1 partitie van 150gb :?

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
dat is wat hij ervan maakte

meb net ff southpark episode erop gegooid en extracten ( unrarren) duurde 4min tot 60% en toen hing pc :|

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Ik begin nu best wel genoeg te krijgen van dit gekut met raid :S

Verwijderd

Schuif maar door die disken en controller :P

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
Dit is niet te geloven , dis RAID setup is gewoon 23x langzamer dan mijn 180gb :? Naja als het zo doorgaat pleur ik die dingen weg of ruil het in voor 180gb hd :|

Verwijderd

Maar probeer dan eens een kleinere partitie te maken, kijken wat die dan doet.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Topicstarter
heb een 20gb partitie gemaakt
en het helpt niet echt ofsow :S

Verwijderd

:S, damn, mijn opties zijn op, misschien controller zelf?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

He, je hebt een hardware conflict. OP zeker !
Heb je de Promise-controller al es in een ander PCI-slot geprobeerd :?
Of je Live :?
Iig wil je ze niet op hetzelfde IRQ hebben. Oja, sharing mag normaal gesproken geen probleem zijn. Ken zat configs waar veel geshared word en het gewoon draait. Dus wie zegt dat ie niet geshared mag zijn lult uit zijn nek. Wel is het zo dat sommige apparaten (merken) slecht te sharen zijn en die moet je een vrij IRQ geven. Meestal is dat de tweede PCI vanaf je AGP-slot. Trail en error zou ik zeggen :)

Ehmm, kleinere partitie maken lost niks op. Nutteloze test zou ik zeggen.
En je Windows mag gewoon vanaf je single-disk starten, niks mis mee.

Wat ook wil helpen als je hebt zitten klooien met je config is in veilige modus alle apps verwijderen uit je apparaatbeheer en XP ze opnieuw laten zoeken/vinden.

suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1