[discussie]Waarom ga ik elke keer weer aan het switchen?

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Situatie:

Ik koop een nieuwe pc, een leuke AMD 2200+ met 512 mb geheugen. Gewoon omdat ik mijn Athlon classic op 800 mhz wat te traag vond worden. Nou heb ik de afgelopen 2 jaar op die classic altijd netjes gentoo gehad. Ik had geen MS Windows meer op mijn pc staan en dat beviel me goed. Totdat ik een half jaar geleden van opleiding switchte en er gezeur ontstond over het al dan niet gebruiken van MS Word etc. Ik hield netjes vol om gewoon elke keer openoffice doc's in te leveren. Nu heb ik die nieuwe pc, en daar stond nog netjes een xp op geinstalleerd. En na de zoveelste keer gezeik gehad te hebben over een .ppt docje met een docent heb ik daar ook maar MS office 2000 bijgezet. Nu zit ik dus na 2 jaar weer naar een MS Windows scherm te kijken, en eigenlijk ben ik daar dus niet gelukkig mee. Maar een werkzame manier om beide te gebruiken heb ik nog niet gevonden, of het moet een KVM switch zijn.

Wie heeft dit probleem nog meer? Dat ze door de BBW (Boze Buiten Wereld) bijna gedwongen worden om MS producten te gebruiken? En wat voor oplossing hebben jullie daarvoor? Want het gebruiken van OpenOffice is *door het niet 100% compatible zijn van die twee* niet een oplossing. Nu had ik de hoop dat met het verschijnen van XML in MS Office het probleem opgelost zou zijn, gaan MS ineens een aangepaste XML gebruiken.

offtopic:
het doel is om een discussie te voeren over hoe jullie het volhouden om je pc MS free te houden wbt het OS. Dus niet om te vragen naar alternatieven, daarover staat genoeg in de FAQ.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Mijn pc is op dit moment vrij van Microsoft software. Dit is veroorzaakt door een diskcrash, vlak nadat ik een nieuwe schijf had gekregen begaf mijn oude het. Weg Windows ME (ja ik weet het, de meest brakke versie, maar ik gebruikte het toch alleen voor spelletjes en dat ging wel prima) en weg Slackware . Gelukkig heb ik het meeste kunnen backuppen.

Mijn pc is microsoftwarevrij omdat ik verder geen connecties heb met organisaties die zeuren om een bepaald formaat (afgezien van de belastingdienst, maar die kloppen het maar lekker over van papier ) . Voor de enkele keer dat ik niet een bestand fatsoenlijk kan lezen of schrijven in het gegeven formaat pruts ik wel even op de pc van mijn vriendin, daar staat al die software wel op.

Als de boze buitenwereld wil dat ik andere software gebruik dan regelen ze maar een computer met die software voor me. En anders krijgen ze het wel in een door mij geprefereerd formaat aangeleverd. Ik ga geen pakket van weet ik hoeveel geld aanschaffen omdat een ander dat kennelijk graag gebruikt .

Overigens kun je ook stellen dat MS Office niet OpenOffice.org compatible is. Het is maar net wat jij standaard vindt lijkt me.
Steek eens met een groep lotgenoten de koppen bij elkaar en probeer de schoolleiding te overtuigen dat het gebruik van OpenOffice.org voor de studenten en de school voordelen biedt.

• Zwerver
  • Niet online
hehe, daarom zeg ik ook dat ze niet 100% compatible zijn, en geef ik geen van de twee de schuld :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Als je verslagen in moet leveren dan doe je dat toch gewoon als PDF? Dan kunnen ze niet gaan zeuren dat ze het niet kunnen lezen, en je kan het maken met wat je zelf maar wel. Een Latex document ziet er echt veel gelikter uit dan een Word documentje. Zeker als er clickable verwijzingen in zitten, dan zullen ze wel even staan te kijken! ;)
Bijkomend voordeel is dat ze niet al te makkelijk je tekst kunnen aanpassen, maar ik neem aan dat je docenten dat toch al niet doen :p
Presentaties moet je ook kunnen maken in PDF, maar helaas heeft PowerPoint wat dat betreft wel veel meer mogelijkheden. ;(

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Zwerver
  • Niet online
ja oke, maar dan ga je weer, dan heb je dus van die mooie gezamenlijke opdrachten *project onderwijs noemen ze dat* en dan moeten er dus dingen bij elkaar gevoegd worden, de docent wil dingen kunnen wijzigen notes aanbregen etc. En zover ik weet kan ik geen PDF maken @ my linux box wat dan weer door mijn medeprojectleden gewijzigd kan worden met bijv. word. Dus het blijft een probleem als je met meerdere mensen samenwerkt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
2 computers en X-win32 helpt (heb je ook niet zo'n irri KVM-switch nodig).

Momenteel gebruik ik ook helemaal geen win32, sowieso niet om 'echte' dingen te doen, heeeeeeeeel af en toe boot ik nog wel 'es in WinXP om een spelletje te spelen (toch weinig tijd voor). Documenten wil ik *best* saven in Word-formaat (in Open Office), maar layout-dingen doe ik dus niet met word-docs nee....dan PDF, of printen vanuit OO.o (rechtstreeks naar Postscript).

Maar misschien is Crossover Office dan juist iets voor jou?

• Zwerver
  • Niet online
Wilke schreef op 16 April 2003 @ 01:24:
Maar misschien is Crossover Office dan juist iets voor jou?
Hebben die ook student licenties? Nee ff ontopic dan maar reageren. Het gebruik maken van XWin32 drukt me dan toch weer naar mijn xp systeem voor het gewone werk, en ik wil het juist andersom. Nu heb ik er aanzitten denken om gewoon een terminal service connectie te maken vanaf mijn linuxbak, puur alleen voor word etc... is dat geen goede oplossing dan?
Maar ik merk iig dat jullie er minder last van hebben dan ik, ook vast geen studenten?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:01
Voor documenten gebruik ik gewoon pdf (wordt gelukkig op school al veel gebruikt), en desnoods wijs ik andere mensen ff op openoffice

Verder heb ik nog wel een windows install, maar puur voor sommige windos-only spelletjes
Verder draai ik vmware+windows om snel ff spss (statistiek progje) en vooral vanwege girotel sinds de postbank je voor het overmaken van geld dwingt om windows te draaien)

Ik heb verder geen ms-office omdat die mn openoffice docs niet kan importeren ;P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geen MS software hier, hooguit wat DLLs van wine. Voor die ene keer in het halfjaar dat ik een windows bak nodig heb, heeft mn broer die wel staan op zn slaapkamer, die is toch amper thuis.
Moest laatst nog ff wat servicepacks op CD zetten, hoe kom je aan een complete dir met IE6SP1 als je de websetup niet kunt draaien? Das ff moeilijk, voor dat soort gevallen staat hier nog een K6/2-450 met 128MB en een grote poot harddisk.

Op school nog geen last gehad met mn linux only leventje: documenten gewoon als PDF maken lukt wel, presentaties geven met Staroffice werkt ook wel, Proggen in Delphi+interbase doe ik gewoon met Kylix en MySQL.

Verder zijn ze hier heel veel met linux bezig op de opleiding: C++ proggen hebben we op windows nog niet hoeven doen, er wordt continu gesproken over hoe je dat met gcc/g++ doet :P

Verwijderd

Ik print mijn teksten uit en die lever ik hardcopied in bij de leraren. Geen gek gaat mij wijsmaken dat zij geen openoffice printjes zouden kunnen lezen. :P. Samenwerken gebeurde hier altijd in .rtf, en op het eind deden we de opmaak op een van de computers (boeit niet welke) en dan printen we het weer uit. De enige keer dat ik hardcopies moest inleveren heb ik een .doc'je gemaakt en opgestuurd zonder verder te checken. Aangezien er een hardcopy bijzat boeit de layout-verneuking niet, ik zeg toch dat het niet aan mij ligt. :P.

Algemeen: het boeit me weinig wat anderen ervan denken. Ik gebruik Linux omdat het werkt. Als zij iets willen wat niet kan, dan zeg ik dat gewoon zo. Dan doe ik dat wel op een van de schoolcomputers. Voor de rest ga ik de discussie niet aan - en dat weet men ook wel hier - over het wel of niet gebruiken van Windows op mijn eigen PC.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 13:11
om ff op dat probleem terug te komen: Dualboot misschien iets??

gewoon een partitie van 2 gig voor windows/office en de rest voor linux

I'm not weird, I'm a limited edition

• Wilke
  • Nu online
zwerver schreef op 16 april 2003 @ 01:44:
Maar ik merk iig dat jullie er minder last van hebben dan ik, ook vast geen studenten?
Jawel dus (Informatica zelfs, en dat helpt ook al een beetje :) ).

Maar ik heb de meeste 'projectvakken' al gehad, waarbij je grote word-documenten in elkaar moet zetten en waarbij het echt niet werkt om OO.o en MS Word door elkaar te gebruiken.

Maar we heben ook al wel eens afgesproken dan gewoon alles met OO.o te maken - er is tenslotte gewoon een Windows-versie - , o.a. omdat die een veel betere formule-editor heeft (was voor een wiskunde-achtig vak waarvoor we opdrachten moesten inleveren).

Crossover heeft student-licenties, check hier (onderaan). Majah, kost nog steeds $44 (zo'n 39-40 euro vandaag de dag?) en je moet een Office 2000 licentie hebben wil je het legaal doen (als dat je boeit) - voor studenten zijn die trouwens wel goedkoop te krijgen.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

nou zelf ben ik op het moment helemaal windows vrij, dit is redelijk makkelijk voor mij, ik lever mijn teksten standaard in textfiles aan dus gewoon text en ook geen opmaak, degene die als laatste de opmaak gaat doen die zorgt er gewoon voor dat het er netjes uit ziet.

De meeste programeer talen zijn compilers voor onder linux, dus dat is ook geen probleem.
het enigst waar ik tegen aan zou kunnen lopen zijn de spelletjes, maar nu de client voor neverwinternights er is zit alles wel goed voormij.
ik heb een aantal linux spellen nu origneel deze variareren een beetje, ik heb simcity ,heroes of might and magic, unreal tournement 2003 en neverwinternights. dit zijn genoeg spellen voor mij.

dus mijn conclusie is dat ik niet meer terug wil naar windows omdat linux gewoon lekker snel doet wat ik wil.

;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Zwerver
  • Niet online
tja ik merk wel dat de studenten het makkelijker hebben dan bij ons op school. Moet ik wel toegeven dat toen ik nog de richting (HI) deed waar ik weinig documentatie moest inleveren het ook geen probleem was ;) Maar ja die halfzachte Communicatie Systeem Studenten (kortom CSS, waar kennen we dat van :) ) willen alles netjes lay-out perfect aangeleverd krijgen. En de enige reden voor mij om over te stappen naar CS was toch omdat er bij de HI te veel nadruk lag op het proggen, niet echt mijn sterkste kant :'(. Maar goed, zo te zien zijn er toch al aardig wat mensen die compleet MS software free zijn.

Hoe zit dat eigenlijk met spellen bij jullie? Mijn ervaring met de weinige spellen die ik deed onder Linux (ut, ut2k3, cube) was dat deze wel redelijk draaiden, maar toen ik een Red Alert (of C&C Generals, maakt nie zo bar veel uit) in mijn handen kreeg wilde die iig niet draaien met winex.

Wel heb ik nu toch weer wat redenen om terug te schakelen naar Linux gevonden: Volgende project gaan ze helemaal in Delphi werken, met een MSSQL database, en geloof toch echt dat Kylix dat net zo goed kan :>

Verwijderd

Ik kon altijd m'n programmeer opdracht in G++ maken (wel gezeur dat het niet compilede met VC6 maar dat zoeken ze mooi uit ;)) Sinds kort moeten we GUI proggen en hebben de docenten een framework gemaakt, (wat uiteraard alleen onder Windows werkt) waarmee je eenvoudig GUI progs kun maken. Dit is omdat we niet zo uitgebreid daar op moeten ingaan.

Probleem is nu dus dat ik op de uni moet gaan zitten om die opdrachten te maken, en als je Linux gewend bent is dat Windows dus wel ff enorm brak :X

Documentjes lever ik in in plain (unix) tekstformaat, of in PDF, PS kunnen ze ook nog wel krijgen :)

Verwijderd

Vraagje: krijg je dan een MSOffice licentie, of zijn die niet zo duur? (Ben al even geen student meer, en tijdens mijn studie had ik geen compu (raar maar waar, voor een Elektrostudent...))

Wat is er tegen om met zijn allen gewoon OOo te gebruiken? Ik bedoel, gratis tov lage licentieprijs, maakt nog altijd uit... van het verschil kan je zeker een avondje gaan stappen, en dat bouwt weer het groepsgevoel, waardoor de samenwerking weer veel beter gaat.
;)

Verwijderd

zwerver schreef op 16 April 2003 @ 10:41:
Hoe zit dat eigenlijk met spellen bij jullie? Mijn ervaring met de weinige spellen die ik deed onder Linux (ut, ut2k3, cube) was dat deze wel redelijk draaiden, maar toen ik een Red Alert (of C&C Generals, maakt nie zo bar veel uit) in mijn handen kreeg wilde die iig niet draaien met winex.
Ik heb altijd het idee dat de spellen die onder WineX draaien (of zelfs native) veel vaker te vinden zijn bij Linux-freaks dan een "gemiddeld" spel. :+. Oftewel, we passen ons geloof ik nogal aan aan het aanbod. :D.

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Helaas speelt de licentieprijs voor de gemiddelde student zelden een rol. Een illegale kopie van MS Office en MS Windows XP lijkt haast wel standaard voor studenten, zeker bij een Informatica opleiding. (Ik kan dit echter niet staven met concrete cijfers, maar baseer dit op m'n eigen observaties als 4e-jaars HI'er)

Ik draai nu ongeveer een jaar nagenoeg volledig Linux (de uitzondering is Windows XP voor een paar spellen die niet onder Linux draaien) Ik ben nu aan het afstuderen en doe mijn hele verslaggeving in OpenOffice, met feedback aan de leraren in PDF. Ik heb voor m'n opleiding geen Windows meer nodig.

Trouwens, een presentatie houden met OpenOffice Impress op je laptop geeft wel een professionele indruk. :P

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Ik moet op school (VWO) ook regelmatig werkstukken e.d samen met anderen maken. Ik zorg dan gewoon altijd dat iedereen het naar mij mailt (.doc formaat, liefst rtf) en met openoffice maak ik er een mooi totaal van. Alleen als je powerpoint presentatie's moet maken is het behoorlijk kut. Maar dan ga ik gewoon naar de win XP pc van mijn ouders...

• Wilke
  • Nu online
Freak_NL schreef op 16 April 2003 @ 12:22:
Een illegale kopie van MS Office en MS Windows XP lijkt haast wel standaard voor studenten, zeker bij een Informatica opleiding. (Ik kan dit echter niet staven met concrete cijfers, maar baseer dit op m'n eigen observaties als 4e-jaars HI'er)
Niet alleen bij informatica studenten. Niet alleen bij studenten. Een illegale kopie van MS Office hoort haast "standaard" bij een PC, als je begrijpt wat ik bedoel. Je dacht toch niet dat alle thuisgebruikers, waarvan een groot percentage Word gebruikt, dat legaal heeft, wel? Als een groot deel werkelijk de prijs zou moeten betalen die Microsoft er voor vraagt, begint OpenOffice ineens een stukken interessanter alternatief te worden. Vooral nu je voor 1000 euro een prima werkende PC kunt bouwen, beginnen software kosten mee te spelen (als de legaliteit/licensing je voor thuisgebruik uitmaakt, natuurlijk!)

Inderdaad zijn licentie-kosten voor veel mensen nog absoluut geen item. Microsoft werkt er hard aan om dat te veranderen, prima! Ga zo door Microsoft! Hopelijk willen mensen dan eindelijk eens inzien dat er prima alternatieven zijn, die veel minder (of zelfs niks) kosten.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Alles wat ik wil doen kan ik met vrije software, als ik windows zou gebruiken zou ik enkele dingen kunnen doen die ik NIET kan met vrije software, maar ik zou ook heel veel dingen niet meer kunnen doen die ik enkel met vrije software onder een vrij OS kan doen.

Dus als iets niet 'free' kan, dan hoeft het ook niet voor mij, omdat het alternatief niet aanvaardbaar is. Tegen de muur lopen ? Graag, ik neem het erbij, en trust me; als je nozems ziet lopen kutten met MS Word troep terwijl je zelf in Emacs een LaTeX file schrijft dan weet je *waarom* je die keuze maakte ;)

• Red Sonja
  • Laatst online: 03-05 19:27

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Ik doe zelf ook een Informatica opleiding en heb eigenlijk weinig last van dat .doc gedoe. Thuis werk ik met OO.o en op school ook. M'n medestudenten werken weliswaar met MS maar, het lukt me om steeds meer mensen over te halen om OO.o (en andere OSS) te gebruiken.

Spelletjes doe ik niet zoveel mede omdat ik een oude PC heb dus zoveel mis ik het echt niet. Software waar je voor moet betalen heb ik langzamerhand een hekel aan gekregen mede omdat het naar mijn zin vaak te beperkt is om er ook maar een cent voor uit te geven. Dat ik af en toe dingen niet kan doen boeit me weinig, ik loop vaker te vloeken als Windows niet kan doen wat ik wil.

[edit below]
Als ik hun site mag geloven ben je bijna verlost van je lijden.
Features uit OO.o 1.1:
- Import/export formats such as PDF, Macromedia Flash, DocBook, several PDA Office file formats, flat XML and XHTML

modbreak: MS schrijf je niet met dollarteken, zie ook de NOS policy. Dank u

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 02:08 . Reden: extra info gevonden ]

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Wat betreft het aanleveren van documenten en dergelijke lever ik tegenwoordig vrijwel altijd pdf'jes aan. Vrijwel alles kan je printen naar een postscript bestand en daarna gelijk converten naar pdf met ps2pdf.

Als iemand zelfs niet in staat is iets met een pdf bestandje te kunnen beginnen dan moet ie maar van computers afblijven vind ik.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Nou, ik heb gelukkig in het geheel geen problemen met mijn school o.i.d. over bestandsformaten etc, het is momenteel zelfs zo dat we voor ons afstudeerproject allemaal ene eigen schijf hebben gekrijgen, die we naar eigen smaak mogen inrichten. Daar draait nu bij mij een MDK linux 9.1 op. Maar hoe dan ook, als je Word-compatibiliteit wilt hebben, waarom dan geen AbiWord? Dat is erop gemaakt om Word-documenten te kunnen schrijven en lezen. Dat het Word-97 formaat is, zou denk ik niet veel moeten uitmaken, want dat kunnen de nieuwere Word-versies ook goed lezen/schrijven...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
ik ben ook student informatica, in belgië dan.

Ik draai momenteel geen linux, maar heb er al wel aantal keer over gedacht, paar pogingen gedaan maar die dan afgebroken wegens hardware die maar niet wou werken, waardoor ik productiviteit verloor...

Tot zover is de discussie gegaan rond Office - openoffice toestanden. Mijn grootste probleem zou zijn, dat ik voor m'n opleiding Macromedia Flash en Adobe Photoshop nodig heb. (geen enkele student heeft dit legaal, maar ja).

De enige oplossing voor mij zou zijn een Apple kopen, vermits OS X die dingen wel draait en ook een unix variant is. Allthough dit is financieel een heel grote stap, vroeg me dan ook af of apple niet iets heeft, buiten in de winkel testen, om bvb zo'n ding een week te huren oid. Of iets lekker werkt dat kan je nl niet uitzoeken op een half uur, dat doe je in je werkomgeving.
Aankopen en binnen termijn in retour terugsturen is iig geen oplossing, als ze het dan niet weernemen zit ik met een duur spul. Ik zou dus gewoon even een week ermee willen werken, en zien wat het geeft. Iemand een idee naar mogelijkheden?

Verder gebruik ik dus maar tot nu toe windows en voel hoelanger hoe meer dat ik tussen twee lijntjes gehouden word qua mogelijkheden. Als ik iemand had in m'n vriendenkring die *nix onder de knie had, zou windows wss snel verdwijnen.

Btw, kzou m'n laptopje kunne gebruiken voor die flash - photoshop toestanden & windows, maar das niet windows bannen he ;).

Reacties?

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Zwerver
  • Niet online
Tja, _moet_ je photoshop en Flash gebruiken? Kan het niet ook Gimp als photoshop vervanger zijn? Want qua functionaliteit zit daar niet zoveel verschil in, de Gimp levert volgens mij wel photoshop bestanden uit?! Over Flash: Is dit niet met wine(x) te emuleren? Want ik weet dat photoshop wel wilde werken onder Wine, maar dat vond ik toen een beetje bull eigenlijk. Probleem met MS is eigenlijk meer dat de formaten van MS office zich niet aan enige standaarden houd en dat er ook geen specificaties uitgegeven worden voor het MS office bestandsformaat.
Bij zaken als Photoshop en in mindere mate Flash heb je altijd nog te maken met een hele reeks aan bestandsformaten die overeenkomen met de bestandsformaten die andere progjes ook in kunnen lezen, wbt Flash zit er zelfs een complete programmeer taal onder.

[ Voor 1% gewijzigd door Zwerver op 18-04-2003 08:59 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Als student rechten moet ik nogal wat teksten schrijven. Inleveren gebeurt meestal bij hardcopy, en anders stuur ik gewoon een PDFje. Er wordt wel eens aangekondigd dat in te leveren documenten in MS Word formaat moeten zijn - dan gebruik ik gewoon RTF.

Ik ben blij dat ik van Windows af ben - ik heb nu gewoon een stabiele PC, die misschien wat oud is, maar toch lekker draait met Linux. Microsoft-spul heb ik helemaal nergens meer voor nodig, OpenOffice voldoet prima voor mij.

Verwijderd

Mijn ervaring is dat de mensen wel vaak nieuwsgierig zijn. Als je ze tenminste uitlegt dat
- a) die word formaten onderling ook al niet compatible zijn. (weten ze zelf ook)
- b) word regelmatig crashed (hebben ze ook last mee)
- c) er standaarden zijn die altijd goed werken
Maar als het puntje bij paaltje komt, zijn ze toch te terughoudend voor vernieuwing.
1 van de beste voorbeelden is de QWERTY toetsenbord, die is al 30 jaar overbodig, dat is een hele generatie... slechte eigenschappen worden gewoon van mens tot mens overgenomen!!!

[edit]
hmmmm, kom ik opeens een topic van vorig jaar tegen die hier beetje op lijkt.
Wat te doen om Linux "hype" weer terug te krijgen?/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 11:28 ]

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
zwerver schreef op 17 April 2003 @ 23:21:
Tja, _moet_ je photoshop en Flash gebruiken? Kan het niet ook Gimp als photoshop vervanger zijn? Want qua functionaliteit zit daar niet zoveel verschil in, de Gimp levert volgens mij wel photoshop bestanden uit?! Over Flash: Is dit niet met wine(x) te emuleren?
µ

Ja dat _moet_ photoshop zijn. En flash en wine, ik ben eig echt wel een linuxn00b en ken niemand die me daar ff verder mee zou kunne helpen. Het maakt de stap dus alleen nog maar wat groter.
Want ik weet dat photoshop wel wilde werken onder Wine, maar dat vond ik toen een beetje bull eigenlijk. Probleem met MS is eigenlijk meer dat de formaten van MS office zich niet aan enige standaarden houd en dat er ook geen specificaties uitgegeven worden voor het MS office bestandsformaat.
Bij zaken als Photoshop en in mindere mate Flash heb je altijd nog te maken met een hele reeks aan bestandsformaten die overeenkomen met de bestandsformaten die andere progjes ook in kunnen lezen, wbt Flash zit er zelfs een complete programmeer taal onder.
Actionscript bedoel je? das niet echt een programmeertaal, maar een scriptingtaal dacht ik. Nuja anyway de Gimp leek mij minder uitgebreid dan photoshop en voor flash is er bij mijn weten helemaal niets. :(

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Zwerver
  • Niet online
Robbeke schreef op 18 April 2003 @ 12:39:
[...]
µ

Ja dat _moet_ photoshop zijn. En flash en wine, ik ben eig echt wel een linuxn00b en ken niemand die me daar ff verder mee zou kunne helpen. Het maakt de stap dus alleen nog maar wat groter.
Mwah wbt wine is het meer een kwestie van heel goed lezen waar je wat moet aangeven.... Als je onder Dos vroeger ooit een keer een autoexec.bat en/of config.sys hebt gemaakt wat ietsje verder ging dan het starten van windows 3.11 dan kom je daar ook wel uit.
[...]

Actionscript bedoel je? das niet echt een programmeertaal, maar een scriptingtaal dacht ik. Nuja anyway de Gimp leek mij minder uitgebreid dan photoshop en voor flash is er bij mijn weten helemaal niets. :(
Ik neem toch aan dat flash ook een echte onderliggende taal heeft ;) Maar zeker weten doe ik het niet. Of de Gimp minder uitgebreid is dan photoshop, dat zou je aan de multimedia experts moeten vragen.

[ontopic maar weer]
Ik zag net in een flits iets langs komen over het volledig compatible worden van Oo met XML, toevallig las ik daarnet dit over onze grote vrienden in RedMond in de Computable:
..... Dat doet ze met een intelligente XML-code, getiteld Microsofts Right Managment (RMS). Vooral commercieel een slimme zet: gebruikers van oudere office varianten kunnen deze documenten alleen nog maar in hun webbrowser openen, die daarvoor ook nog eens opgewaardeerd moet worden...... ..... Gedwongen winkelnering en het beperken van toegang tot informatie; het zijn twee stenen des aanstoots voor een van de beruchtste open source pleiters Richard Matthew Stallman, in opensource kringen beter bekend als RMS.
Naast het feit dat ze RMS zijn afkorting gebruiken, zie ik hier toch een leuk extra-tje voor mensen zoals wij in: Want als alle oude office gebruikers de keuze hebben tussen een dure upgrade of een gratis Oo pakket denk ik dat het ineens wel eens heel snel zou kunnen gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Zwerver op 18-04-2003 13:13 . Reden: typo ]

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
...een van de beruchtste open source pleiters Richard Matthew Stallman, in opensource kringen beter bekend als RMS...
Hij zou er nog minder mee kunnen lachen dat je hem een open source pleiter noemt :)
RMS is een Free Software advocate, het steigert van het woord open source :)

• Zwerver
  • Niet online
tjah, vandaar ook dat quote-je, zo staat het in de Computable van 4 april ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Zwerver op 18-04-2003 13:24 ]

Verwijderd

zwerver schreef op 18 April 2003 @ 13:11:
Want als alle oude office gebruikers de keuze hebben tussen een dure upgrade of een gratis Oo pakket denk ik dat het ineens wel eens heel snel zou kunnen gaan.
Geloof je het zelf?

Iedereen brandt dat. Zie ook de reply van Wilke eerder. Ik ken niemand die Office of Windows legaal heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 April 2003 @ 13:59:
Iedereen brandt dat. Zie ook de reply van Wilke eerder. Ik ken niemand die Office of Windows legaal heeft.
/me een liedje over een kaboutertje dat Palladium heet.. O-)

Verwijderd

Robbeke schreef op 17 April 2003 @ 23:02:
ik ben ook student informatica, in belgië dan.
ik ook :)
Ik draai momenteel geen linux, maar heb er al wel aantal keer over gedacht, paar pogingen gedaan maar die dan afgebroken wegens hardware die maar niet wou werken, waardoor ik productiviteit verloor...
zul je denk'k met een recente linux niet meer tegenkomen. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad (RH7.2->RH9.0 met enkele mandrakes af en toe).
(wel met 5.2 op oude 486, maar 'k verwacht dat je voor flash en fotoshop iets beter uitgerust bent.
<knip>
De enige oplossing voor mij zou zijn een Apple kopen, vermits OS X die dingen wel draait en ook een unix variant is. Allthough dit is financieel een heel grote stap, vroeg me dan ook af of apple niet iets heeft, buiten in de winkel testen, om bvb zo'n ding een week te huren oid. Of iets lekker werkt dat kan je nl niet uitzoeken op een half uur, dat doe je in je werkomgeving.
Aankopen en binnen termijn in retour terugsturen is iig geen oplossing, als ze het dan niet weernemen zit ik met een duur spul. Ik zou dus gewoon even een week ermee willen werken, en zien wat het geeft. Iemand een idee naar mogelijkheden?
http://www.secintosh.be
verhuren mac's...
Verder gebruik ik dus maar tot nu toe windows en voel hoelanger hoe meer dat ik tussen twee lijntjes gehouden word qua mogelijkheden. Als ik iemand had in m'n vriendenkring die *nix onder de knie had, zou windows wss snel verdwijnen.

Btw, kzou m'n laptopje kunne gebruiken voor die flash - photoshop toestanden & windows, maar das niet windows bannen he ;).

Reacties?
en dan weer ontopic...
het allerergste is moeten VB'en voor school, no way out...
maar m'n eindwerk (PHP+MySQL) maak'k wel onder linux, omdat'k daar direct goede testomgeving heb. M'n eindwerk is in openoffice, en dat ga ik op school afprinten via PDFje.
Documenten inleveren is steeds afgeprint. Of ze moeten het met een kromme doc-file doen. Nog nooit iemand weten klagen, ik gebruik geen fancy layout stuff, en als er een bullet beetje raar uitziet, ligt het aan tekstverwerker van mijn docent :D

Ik noem mezelf zeker geen linux-kenner, maar ik trek m'n plan, zoals ik het onder windows ook heb moeten leren, en eens je eraan gewend bent gaat het beter.

(maar ik typ dit onder win2k, omdat'k de hele week VB aan't proggen ben, als je dat proggen kan noemen, zo'n prutswerk :s )

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 13:59:
Mijn vader heeft dat soort meuk legaal, ook alleen maar omdat hij het bij z'n computer kreeg, maar toch.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:36
Ik studeer Telematica, op de faculteit Informatica. Ik lever alles in PDF aan. De INF-docenten weigeren doorgaans MS Word documenten te bekijken, die vragen PDF of hardcopy. Met mijn medestudenten LaTeX ik, bestanden over CVS. Werkt perfect. En als ik echt met mensen moet samenwerken die Word'en, dan stuur ik wel plain text, en mogen ze het zelf opmaken.

Helaas hadden we pas docenten van die nep-nerds van een BIT-ers, en die _eisten_ MS Word formaat. Ik naar ze toe "dat is toch zeker niet serieus bedoeld he", maar ze waren erg serieus. Toen heb ik dat vak maar laten vallen, bij BIT moet je toch niet wezen >:)

• Zwerver
  • Niet online
[...]

Geloof je het zelf?

Dit vind ik wel heel erg zwart wit en kort door de bocht. Nee, er zullen weinig particulieren zijn die het legaal hebben, of het moet als OEM zijn meegeleverd. Maar als je kijkt naar het MKB dan is het al heel snel rendabel om niet bij MS producten te blijven; het is dan een keuze tussen een BSA bezoekje, een $$$ licentie of Oo. Dan wordt de keuze toch sneller Oo als blijkt dat MS ze docjes door de strot duwt waar ze weer een nieuwe office moeten aanschaffen tegen 400 tot 800 euro per licentie.
En dan hebben we het niet eens over de Hogescholen en de Universiteiten. Als je 500 pc's hebt staan tegen 100 euro per licentie (dat kosten die dingen nog steeds voor de Hogescholen en de Unie's) dan heb je het toch over 50.000 euro per keer dat MS weer met een nieuw office pakket komt, waar dan weer een andere truc inzit waardoor je bijna wel moet.
Even om te voorkomen dat een boel mensen nu gaan schreeuwen dat die licenties voor scholen niet zo duur zijn: een school met 50 pc's betaald op dit moment 800 euro per jaar. En dat zijn de basisschool prijzen.
De hogescholen en Unie's zitten nou eenmaal niet meer onder dat Kennisnet e.a. stimulerende middelen om de leerlingen maar zo snel mogelijk achter een pc te krijgen.

Dus mijn hoop is toch echt gevestigd op het MKB en de scholen die op een gegeven moment geen zin meer hebben om mega veel centen te moeten neertellen om te upgraden

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

zwerver schreef op 18 April 2003 @ 15:57:
En dan hebben we het niet eens over de Hogescholen en de Universiteiten. Als je 500 pc's hebt staan tegen 100 euro per licentie (dat kosten die dingen nog steeds voor de Hogescholen en de Unie's) dan heb je het toch over 50.000 euro per keer dat MS weer met een nieuw office pakket komt, waar dan weer een andere truc inzit waardoor je bijna wel moet.
Even om te voorkomen dat een boel mensen nu gaan schreeuwen dat die licenties voor scholen niet zo duur zijn: een school met 50 pc's betaald op dit moment 800 euro per jaar. En dat zijn de basisschool prijzen.
De hogescholen en Unie's zitten nou eenmaal niet meer onder dat Kennisnet e.a. stimulerende middelen om de leerlingen maar zo snel mogelijk achter een pc te krijgen.

Dus mijn hoop is toch echt gevestigd op het MKB en de scholen die op een gegeven moment geen zin meer hebben om mega veel centen te moeten neertellen om te upgraden
Tis ook wel opvallend dat scholen en universiteiten, waar je leert om zelf leert na te denken, je eigen mening te vormen, vrij te zijn, juist zelf helemaal vastgeplakt zitten op MS Office.

Ikzelf gebruik gebruik sinds een paar maanden linux op de desktop, tis ff doorbijten om alles uit te zoeken, maar ik zou nu voor geen goud meer terugwillen naar Windows.

It seemed like a good idea at the time

• Zwerver
  • Niet online
Stacium schreef op 18 april 2003 @ 16:29:
[...]

Tis ook wel opvallend dat scholen en universiteiten, waar je leert om zelf leert na te denken, je eigen mening te vormen, vrij te zijn, juist zelf helemaal vastgeplakt zitten op MS Office.

Ikzelf gebruik gebruik sinds een paar maanden linux op de desktop, tis ff doorbijten om alles uit te zoeken, maar ik zou nu voor geen goud meer terugwillen naar Windows.
Dat sowieso, dat scholen en uni's je bijna met secondenlijm proberen vast te plakken aan MS Office is slecht, daar ben ik ook al behoorlijke discussies op school met verschillende docenten over begonnen, met als gevolg dat bij ons nu eindelijk ook StarOffice e.a. in het surfspot gebeuren zit.
Verder heb ik de afgelopen 2 jaar ook alleen met Linux gewerkt maar werd ik (na de aanschaf van een nieuwe pc) door school toch wel heel erg hard richting MS geduwd. Zo erg dat mijn cijfer voor een practicum met een vol punt omlaag gehaald is omdat het lay-out technisch niet goed in elkaar zat.

Toen heb ik overigens de docent wel Oo op zijn pc laten installen, waarna het cijfer weer omhoog gehaald is :S

• Wilke
  • Nu online
Geloof je het zelf?

Precies wat ik bedoel idd...particulieren al sowieso absoluut niet, maar ook veel kleinere bedrijven (zeg, tot 25 man personeel) hebben echt niet (voldoende) licenties (if any) voor Office e.d.

En nee, particulieren krijgen dat ook niet met OEM-licentie, dan krijg je zo'n El Cheapo uitgeklede versie (MS Works ofzoiets?) waarbij het eerste en enige wat je er mee doet is: Control panel - Uninstall software, en daarna een illegale kopie van Office 2000 of XP erop.

Windows zelf hebben veel mensen idd wel legaal, omdat het bij hun computer zat. Maar zelfs in dat geval is er vaak een (illegale) andere/nieuwere/niet-vol-met-baggerzooi-van-de-computer-winkel versie op geinstalleerd.

Verwijderd

hmm, in België krijgen scholen echt wel goedkopere licenties hoor. Office 2000 professional draait op hele school (voor zover het netwerk draait, maar dat is een heel ander verhaal :)).
Er is indertijd getwijfeld tussen StarOffice (5.2) en MSOffice. Maar het gebruik in bedrijven, en het verschil tussen adabas en Access maakte de doorslag (heb'k onlangs horen vertellen van een docent)
We hebben dus deels een kip of het ei probleem. Bedrijven gebruiken veel MSOffice, dus studenten moeten MSOffice leren, alle studenten kennen MSOffice, dus kopen bedirjven nieuwe licenties daarvan....klotesysteem..

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Zeker een interessant topic. Ik denk dat zeer veel mensen met deze vragen en problemen zitten.
Zwerver: ik heb je naam al behoorlijk vaak gezien en dacht dat de keuze van je username nauw verwant was met het probleem dat je hier poneert. Ik weet dus niet of dat ook werkelijk zo is. :)

Ik verwacht zelf, dat ik nooit een keuze hoef te maken tussen Windows aan de ene kant en Unix aan de andere kant. Het probleem is alleen dat ik gewoon niet zo houd van rebooten en zou daarom zeer blij zijn met een groter aantal software pakketten dat op beide draait.

Een groot voordeel van Linux is in mijn ogen dat het meer geschikt is voor servers en automatisering. Toch ben ik de laatste tijd aan het overwegen om mijn pa (die zeer weinig van computers afweet) een linux distro op zijn desktop pc aan te smeren. Er staat nog maar een zeer klein aantal dingen in de weg:
* software van de abn-amro bank :r
* misschien de gebruikersvriendelijkheid wat toch een must is voor hem

Voordelen zijn in mijn ogen enorm:
* betrouwbaar en veilig (nooit meer 4ussen per email)
* uitermate stabiel
* Gratis (eindelijk van de peperdure licentie kosten af ;) )

//ok ok. Ik denk aan Xandros (gemakkelijke migratie) en dit is niet gratis. Maar in de betreffende eenmanszaak is er geen behoefte en zin om veel geld uit te geven aan Microsoft dan wel de BSA.

* irondog denkt inderdaad dat Gnu/Linux geschikt is voor een midden en klein bedrijf

Waarom gebruik ik gewoon altijd een dualboot? Nou, voor mij als thuisgebruiker is er geen enkele reden om geld neer te leggen voor Software. Dus illegaal gebruik maken van software is geen enkel gevaar in deze situatie en waarom zou ik mezelf dwingen tot beperkte mogelijkheden?

* irondog vindt gamen in Gnu/Linux moeilijk doen als het makkelijk kan.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Sinds twee jaar ben ik ook geheel windows vrij. Ik heb inderdaad ook een aantal projecten gehad waar mijn project genoten met word aan de slag gingen. Ik heb steeds in het begin gezegt dat layouten iets is wat je aan het eind doet. Dus iedereen heeft tijdens het project alles in wordpad gemaakt en als .rtf opgeslagen. Zo kon ik gewoon onder linux blijven werken. De uiteidenlijke versie maakte we dan gewoon op de uni met Word. Ook heb ik een keer de lay out op me genomen en ook geeist dat de bestanden als .rtf bij mij kwamen. Zelf heb ik het verslag toen in elkaar gezet met Latex. Toen het verslag af was heb ik nog nooit zoveel mensen zien kwijlen van de kwaliteit......

Verder is het gewoon een kwestie van zeer rustig brengen. Zoals mijn moeder altijd zeg: "Je vangt meer vliegen met stroop, dan met azijn". Wat ik hiermee wil zeggen is, dat beter niet MS producten kunt afkraken maar de alternatieve kunt opwaarderen. De formule editor van OO is daar een goed voorbeeld van. Iedereen weet dat de formule editor van Word gigantisch zuigt. Laat mensen even met de versie van OO werken en ze zijn voor dat deel verkocht. Laat ze eens gaan werken met documenten layouten en na een tijdje hebben ze door dat het beter geimplementeerd is.

Alle documenten die ik verstuur altijd pdf en de meeste mensen weten ondertussen ook wel dat ik het prettig vind als ik documenten in pdf ontvang. Ik heb gewoon verteld dat als mensen een pdf krijgen, dat de verstuurder dan ook zeker weet dat het document bij de lezer er zo uit als hij bedoelt heeft. En niet het argument aandragen dat ik zelf word documenten niet goed kan openen.

Momenteel ben ik bezig met mijn afstuderen, hier moet ik aan het werk met MS VC++. Ik heb hier geen andere keus omdat het programma al voor 70% gereed is. Wel heb ik het voor elkaar gekregen dat ik een gedeelte van mijn tijd mag steken in de linux portering. Ik heb ze gewoon duidelijk verteld wat de voordelen zijn. Het alogoritme wat ik gebruik werkt al voor een deel onder Linux, dit om het lekker in ANSI C geschreven is. Het levert ook nog eens een snelheids winst op van 150% in sommige gevallen.....

Verder speel ik nooit spelletjes dus daarvoor zal ik zeker geen windows installeren.

Het zal nog wel een tijd zo blijven dat je voor bepaalde toepassingen echt niet op MS producten heen kan, daar zul je dan mee moeten leven.

Als ik echt windows moet hebben loop ik wel ff naar de pc van mijn huisgenoot (Girotel bv....)

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Zwerver
  • Niet online
wilke schreef:
Precies wat ik bedoel idd...particulieren al sowieso absoluut niet, maar ook veel kleinere bedrijven (zeg, tot 25 man personeel) hebben echt niet (voldoende) licenties (if any) voor Office e.d.
Lang leve de BSA, als ze dan waat vaker gaan kijken bij het MKB... MS zijn clubje als doodsteek voor MS zelf :>
En nee, particulieren krijgen dat ook niet met OEM-licentie, dan krijg je zo'n El Cheapo uitgeklede versie (MS Works ofzoiets?) waarbij het eerste en enige wat je er mee doet is: Control panel - Uninstall software, en daarna een illegale kopie van Office 2000 of XP erop.
Jij en ik wel ja. Maar voor een groot deel van de mensen is het kunnen tekstverwerken met een compatible formaat al voldoende, dat kan Works ook!!
Windows zelf hebben veel mensen idd wel legaal, omdat het bij hun computer zat. Maar zelfs in dat geval is er vaak een (illegale) andere/nieuwere/niet-vol-met-baggerzooi-van-de-computer-winkel versie op geinstalleerd.
Klopt. Maar een niet-vol-met-baggerzooi-van-de-computer-winkel versie is nog steeds een legale versie als je een licentie hebt hoor ;)
irondog schreef op 18 April 2003 @ 19:57:
Zeker een interessant topic. Ik denk dat zeer veel mensen met deze vragen en problemen zitten.
Zwerver: ik heb je naam al behoorlijk vaak gezien en dacht dat de keuze van je username nauw verwant was met het probleem dat je hier poneert. Ik weet dus niet of dat ook werkelijk zo is. :)
Hehehe, nee hoor dat was ooit een geintje van een (ex)vriendin van me...
Ik verwacht zelf, dat ik nooit een keuze hoef te maken tussen Windows aan de ene kant en Unix aan de andere kant. Het probleem is alleen dat ik gewoon niet zo houd van rebooten en zou daarom zeer blij zijn met een groter aantal software pakketten dat op beide draait.
Same here, en ik haat Rebooten, en als mijn Ws uitgaat (snachts wel eens) dan gaat die 's ochends aan met het eerste OS wat er in grub staat. En dat hangt erdus vanaf wat ik op dat moment het meeste moet gebruiken. Maar dual boot zuigt sowieso big time... Want FAT mist te veel beveiligingsdingen tov NTFS en NTFS wil je niet gaan beschrijven vanuit *nix....
Een groot voordeel van Linux is in mijn ogen dat het meer geschikt is voor servers en automatisering. Toch ben ik de laatste tijd aan het overwegen om mijn pa (die zeer weinig van computers afweet) een linux distro op zijn desktop pc aan te smeren. Er staat nog maar een zeer klein aantal dingen in de weg:
* software van de abn-amro bank :r

Voordelen zijn in mijn ogen enorm:
* betrouwbaar en veilig (nooit meer 4ussen per email)
* uitermate stabiel
* Gratis (eindelijk van de peperdure licentie kosten af ;) )
Tjah, is je pa een beetje handig met computers? Anders zou ik het voorlopig niet doen, of je moet ze het root password niet geven :)
//ok ok. Ik denk aan Xandros (gemakkelijke migratie) en dit is niet gratis. Maar in de betreffende eenmanszaak is er geen behoefte en zin om veel geld uit te geven aan Microsoft dan wel de BSA.
Ik ken Xandros niet van gebruik. Maar het sterke aan Linux is ook zijn zwakte, diegene die het root password weet kan het systeem slopen. Mijn pa zou het iig niet kunnen verkroppen als die geen progje's kan installen op zijn eigen systeem, en raad eens? 3/4 van de linux progjes op een rpm based systeem moeten toch echt met een root account. Nou weet ik niet hoe dat gaat met eventuele progjes die met een grafische install schil komen (denk aan Oo) maar de meeste andere progjes (zeg maar de .tar.gz 'tjes) zijn iets te moeilijk voor de gemiddelde pc gebruiker.
* irondog denkt inderdaad dat Gnu/Linux geschikt is voor een midden en klein bedrijf

Waarom gebruik ik gewoon altijd een dualboot? Nou, voor mij als thuisgebruiker is er geen enkele reden om geld neer te leggen voor Software. Dus illegaal gebruik maken van software is geen enkel gevaar in deze situatie en waarom zou ik mezelf dwingen tot beperkte mogelijkheden?

* irondog vindt gamen in Gnu/Linux moeilijk doen als het makkelijk kan.
Kip-en-ei-probleem ;) Niemand die iets gratis kan krijgen wil overstappen zonder dat het significante voordelen heeft voor hem of haar. Binnen de PC gebruikers wereld hebben we het dan meestal over gebruiksvriendelijkheid. En dat is toch meestal waar vind ik wat van oorsprong en waarom zit het bij mijn nieuwe OS ergens anders?

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 17:04
ik heb al jaren geen ms product meer gekocht. Ik ben best berijd software te kopen maar alleen als ik het goede software vind(sorry ik heb aom gekocht dus wel iets van ms gekocht). spellen die ik goed vind koop ik gewoon. maar om nu winxp te kopen dan ben ik 1000 gulden kwijt (ja in guldens klink nog duurden dan dat het al is). ik weiger iets te kopen wat dat gewoon te duur is voor wat je krijgt. voor 100 euro wil ik het nog wel kopen maar dan moet ik eerst een pc kopen. en ja dan mag ik het weer niet gebruiken op een andere pc. dus koop ik het maar niet. ben ik net zo illegaal bezig als anders.

en blijkbaar kan er nog heel wat van die prijs af aangezien ms ms 2 miljard winst maakte.
<font size=1 color="blue"> modbreak: stop nou eens met het verkrachten van de naam MS, Micorsoft en Windows. Lees de policy daarover eens door </font>

[ Voor 19% gewijzigd door Kevinp op 08-05-2003 13:12 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

kevinp:

Het is nog altijd MS, niet M$. Zie ook de NOS policy daarover.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

irondog schreef op 18 April 2003 @ 19:57:
[...]
[...]
jup dat was een jaar geleden ofzo een groot sta-in-de-weg maar sinds KDE3.x is dat naar mijn mening uit de weg geruimt. Sterker nog, ik vind het gebruiksvriendelijker dan Windows. Als ik weer ff op een MSbak werk vraag ik me altijd af waarom de copy paste functie niet werkt.. :D

En over dat gamen heb je gelijk, het is nog steeds moeilijk doen in linux om te kunnen gamen, vandaar dat ook ik nog een dual boot heb.

Als meer bedrijven hun software gewoon poorten naar linux en alle games dat ook ff doen zal de drempel om over te stappen een stuk lager zijn.

It seemed like a good idea at the time

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik ken het gevoel. Ik gebruik dan nu een paar jaar Linux en dat bevalt me uitstekend. Weinig tot geen elende gehad, alleen een vriendin die wel eens zeurt dat een bepaalde site het niet doet of dat een ppt niet te openen is. OpenOffice gebruik ik dan meestal even snel om een docje te bekijken.

De discussie over tekstverwerkers of chatter (icq vs msn) ga ik allang niet meer aan. Ik gebruik onder windows altijd WordPerfect. Ja, het werkt inderdaad perfect maar niemand schijnt het meer te gebruiken. Toen de tijd kwam dat ik steeds meer Linux begon te gebruiken was ik de discussie al aardig gewend en heb ik gewoon gezegd dat ze allemaal de ziekte konden krijgen. Ik gebruik wat ik wil en Linux geeft me voldoende mogelijkheden om teksten uit te wisselen. Maar omdat, zeker in projectgroepjes op school (informatica aan de HHS) de meeste errrug windows georienteerd zijn zit het er ook niet in om met LaTeX of DocBook te werken. Je kan schreeuwen wat je wil, maar er wordt niet geluisterd. Dan alles maar in plain tekst en misschien nog RTF.

MS Office heb ik inderdaad ook verleden jaar een keer geinstalleerd omdat de BBW het perse wilde gebruiken. Mijn vriendin blij, want die kon ook haar docjes weer normaal bekijken. Jammer voor haar, maar toen het project over was was het ook over met MS.

Mijn ervaring is dat het best te doen is zonder MS software en zelfs zonder Windows. Het ligt veelal aan je eigen eisen. Ik werk het liefst in een console, KDE is dan ook geinstalleerd om tien konsole's te kunnen openen. _/-\o_ Dus, laat ze weten wat je gebruikt en als ze het anders willen overleg dan hoe jij toch je eigen zaken kunt gebruiken. Er is altijd een weg om zonder windhoos windows te werken.
modbreak: stop nou eens met het verkrachten van de naam MS, Micorsoft en Windows. Lees de policy daarover eens door

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 18:51 ]

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Tsja, ik heb zelf atm een dualboot (RH9 en WinXP) en ben nog steeds volgens mij veel te veel geneigd om naar windows te booten. Misschien moet ik hem er maar eens afhalen (speel toch amper spellen meer, tot mn eigen verbazing, gebruik ik nu meer mn N64/GC voor) en wat GB's unallocated laten voor een LAN-party, en gewoon alleen Linux draaien.

Hopelijk werkt dat dan als een stok achter de deur en ligt de drempel wat hoger om naar Windows terug te rennen.

Wel ben ik het met de vaak genoemde stelling dat de incompatibiliteit van office irritant is eens. (moet je eens proberen bij je leraar biologie en anw - en volgens mij zwaar msaddict - permanent wordperfect documenten in te leveren, reken maar dat ie op een gegeven moment tegen het plafond schiet)

• Zwerver
  • Niet online
* Zwerver weet ineens weer waarom die van MS af wil...

vandaag ineens een gigantisch network load... blijkt er een standaard Windows XP progje even aan mijn Inet verbinding te lurken... even afschieten helpt, maar wat t doet, no idea... Nu maar ff snel de nieuwste live-cd van gentoo aan het downloaden, want mede doordat ik nu crossover office heb kunnen bemachtigen (ik zeg niet hoe, ik zeg niet hoe, ik zeg niet hoehoe :P) zal het MS office compatible probleem ook wel uit de wereld zijn....Nu nog C&C Generals werkend onder WineX en ik ben weer terug waar ik was. Good old gentoo !!!

• irondog

irondog

zwerver schreef op 20 april 2003 @ 23:03:
Same here, en ik haat Rebooten, en als mijn Ws uitgaat (snachts wel eens) dan gaat die 's ochends aan met het eerste OS wat er in grub staat. En dat hangt erdus vanaf wat ik op dat moment het meeste moet gebruiken. Maar dual boot zuigt sowieso big time... Want FAT mist te veel beveiligingsdingen tov NTFS en NTFS wil je niet gaan beschrijven vanuit *nix....
Tja, ik ben soms ook wel eens bang dat ik als gewone gebruiker in ms windows een hele partitie leegflikker. Maar mijn voorkeur blijft toch altijd fat32. Over het algemeen geen gezeur en altijd overal kunnen schrijven.
Laatst was zowel winxp als gentoo niet in staat bepaalde bestanden te verwijderen. Dos wel, vandaar....
Tjah, is je pa een beetje handig met computers? Anders zou ik het voorlopig niet doen, of je moet ze het root password niet geven :)
Hij is niet handig met computers. Afgezien het feit dat ie gewoon lekker snel kan werken ermee (typen kan ie bijna sneller dan ik) weet ie er niets van. Programma's installeren doe ik voor hem.
Ik ken Xandros niet van gebruik. Maar het sterke aan Linux is ook zijn zwakte, diegene die het root password weet kan het systeem slopen. Mijn pa zou het iig niet kunnen verkroppen als die geen progje's kan installen op zijn eigen systeem, en raad eens? 3/4 van de linux progjes op een rpm based systeem moeten toch echt met een root account. Nou weet ik niet hoe dat gaat met eventuele progjes die met een grafische install schil komen (denk aan Oo) maar de meeste andere progjes (zeg maar de .tar.gz 'tjes) zijn iets te moeilijk voor de gemiddelde pc gebruiker.
Ik mag de enige zijn die dit soort dingen kan op zijn pc.

Voor hem is maar een klein aantal dingen belangrijk:
* textverwerken en printen
* tele-bankieren
* mailen (ik heb nog steeds geen goede en veilige mail client voor hem trouwens)
* website aanpassen (via gebruikersvriendelijk cms dat ik gemaakt heb voor hem)
* foto's binnen halen van camera
* muziek-cd's luisteren tijdens het werk
Hier hoef je echt geen root voor te zijn :)
Volgens mij is Xandros trouwens gebaseerd op Debian en heeft het geen rpm.
Kip-en-ei-probleem ;) Niemand die iets gratis kan krijgen wil overstappen zonder dat het significante voordelen heeft voor hem of haar. Binnen de PC gebruikers wereld hebben we het dan meestal over gebruiksvriendelijkheid. En dat is toch meestal waar vind ik wat van oorsprong en waarom zit het bij mijn nieuwe OS ergens anders?
Mijn pa weet de verkenner niet eens te vinden (misschien omdat ik het zelf ook niet gebruik en hem nooit op het bestaan gewezen heb).
Hij kan werkelijk alles wat hij wil en verder ook echt niets.
Als al zijn programma's binnen handbereik staan (lees: aanklikbaar via een of ander menu / bureaublad) merkt ie het verschil tussen kde en windows echt niet.

Het is echt alleen de ABN-amrobank die mij in de weg staat :) Ik heb ook niet zo veel ervaring met emuleren, want ik vind het voor mezelf niet bijster zinvol.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Zwerver
  • Niet online
mwah, dan laat je hem toch overstappen naar ABN-Amro Internet bankieren? Ik geloof dat die wel goed overweg kan met Mozilla. Hoe het zit met emuleren van een bankpakket, dat zou ik niet weten.

Verwijderd

zwerver schreef op 23 April 2003 @ 01:27:
* Zwerver weet ineens weer waarom die van MS af wil...

vandaag ineens een gigantisch network load... blijkt er een standaard Windows XP progje even aan mijn Inet verbinding te lurken... even afschieten helpt, maar wat t doet, no idea... Nu maar ff snel de nieuwste live-cd van gentoo aan het downloaden, want mede doordat ik nu crossover office heb kunnen bemachtigen (ik zeg niet hoe, ik zeg niet hoe, ik zeg niet hoehoe :P) zal het MS office compatible probleem ook wel uit de wereld zijn....
Je wil van MS af en je gebruikt wel MS Office? Wat klopt daar niet :?
Nu nog C&C Generals werkend onder WineX en ik ben weer terug waar ik was. Good old gentoo !!!
WineX is evil

Verwijderd

Wilke schreef op 16 April 2003 @ 01:24:
2 computers en X-win32 helpt (heb je ook niet zo'n irri KVM-switch nodig).
Wat ik laatst heb gezien: een Windows XP notebook, met VMWare, daarin NetBSD (of FreeBSD, dat weet ik niet meer) die zijn venstertjes op X-Win32 (Windows XP desktop dus) neerzette, en in zo'n xterm een VAX-simulator met daarop OpenVMS. Zo kan het dus ook!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik verbaas me een beetje over de houding die veel mensen tegenover MS hebben.
De hoge prijs of de lage pakkans worden aangegeven al legitimatisering van het illegaal
kopieren.... FOUT FOUT FOUT.
Ik wil graag een Porsche , maar die kan ik niet betalen.......dus moet ik hem maar stelen ?????
Ja STELEN. Illegaal kopieren = diefstal.
Het beste wat je kunt doen is het gewoon helemaal niet gebruiken. Ikzelf ben al een jaar of 7 volledig
op Open Source overgestapt. Of je betaalt gewoon voor je software, of je zoekt een gratis
alternatief. Er is geen tussenweg.
Juist het blijven gebruiken van MS software in plaats van het overstappen (en de consequenties voor lief nemen) is precies wat MS wil. Zij hebben er belang bij dat 99% van de PC's windows heeft,
en dat daar best een groot gedeelte illegaal is , vinden ze vast minder erg dan wanneer er
een Open Source OS op staat.
Kortom, flame intended , voor alle lamers die roepen dat ze windows illegaal gebruiken,
"omdat het zo duur is" , gewoon even diep ademhalen en "format c:" :)
En daarna een linux cdtje erin natuurlijk !

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 24-04-2003 21:24 . Reden: dubbel woord verwijderd ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Nephilim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:00
Ik wil graag een Porsche , maar die kan ik niet betalen.......dus moet ik hem maar stelen ?????
Ja STELEN. Illegaal kopieren = diefstal.
Beetje kromme vergelijking, niet? Als je software kopieert, is er iemand mee die het kan gebruiken, als je die Porsche steelt, kan enkel jij die gebruiken.

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 19:06:
[...]

Je wil van MS af en je gebruikt wel MS Office? Wat klopt daar niet :?

[...]
Lees eerst ff de draad voordat je met zo'n reactie komt... de reden van het gebruik van crossover is in deze draad al duidelijk aangegeven. Voor jou een korte samenvatting: projectgenoten die alles in MS Office eisen, maar zelf toch geen windows meer willen gebruiken, uberhaupt liever geen MS software meer, maar Oo is helaas nog niet compatible genoeg, of MSO nog niet compatible genoeg met Oo, zo je wilt

• moto-moi

moto-moi

Nephilim schreef op 24 April 2003 @ 21:11:
Beetje kromme vergelijking, niet? Als je software kopieert, is er iemand mee die het kan gebruiken, als je die Porsche steelt, kan enkel jij die gebruiken.
Het blijft diefstal, je gebruikt iets wat je onrechtmatig hebt verkregen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nephilim schreef op 24 april 2003 @ 21:11:
[...]

Tja, beetje krom misschien........

maar Moto-moi vat het prachtig samen :Y)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Nephilim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:00
moto-moi schreef op 24 April 2003 @ 21:13:Het blijft diefstal, je gebruikt iets wat je onrechtmatig hebt verkregen.
Daar kan ik alleen maar mee akkoord gaan natuurlijk, maar je weet wat ik bedoelde :)
u_nix_we_all schreef op 24 April 2003 @ 21:22:Tja, beetje krom misschien........

maar Moto-moi vat het prachtig samen :Y)
True, true :)

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:01
Nephilim schreef op 24 april 2003 @ 21:11:
[...]

Als je geld kopieert zijn er meer die het kunnen gebruiken.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Blijft alleen het argument dat als je het niet van was om het te kopen MS ook geen schade (verlies) onder vindt van de diefstal. In tegendeel zelfs want hoe meer gebruikers hoe groter de monopolie.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• irondog

irondog

u_nix_we_all schreef op 24 april 2003 @ 20:35:
Het beste wat je kunt doen is het gewoon helemaal niet gebruiken. Ikzelf ben al een jaar of 7 volledig
op Open Source overgestapt. Of je betaalt gewoon voor je software, of je zoekt een gratis
alternatief. Er is geen tussenweg.
Ga me nou niet vertellen dat je ook maar e e n seconde minder lang slaapt omdat al je vrienden die de hele computer stijf hebben staan van de illegale shit. Weet je niet waar ik het over heb? Zet dan maar snel die computer uit en ga vrienden maken!

Bovendien, denk je nou echt dat al die lieden hun teletubbie doosje in willen ruilen voor een xterm? (ik graag, daar niet van).
Juist het blijven gebruiken van MS software in plaats van het overstappen (en de consequenties voor lief nemen) is precies wat MS wil. Zij hebben er belang bij dat 99% van de PC's windows heeft,
en dat daar best een groot gedeelte illegaal is , vinden ze vast minder erg dan wanneer er
een Open Source OS op staat.
Schijt aan MS en wat ze vinden. Tis wat je zelf wil. Ik ken niet zoveel mensen met probs en klachten over Microsoft en niemand zal die kleine hackerwereld (opensource ja) ooit als concurrent van Microsoft zien. Het kan niet want het is namelijk gratis.
Open source gebruiken om Microsoft te doden is zinloos!

Wat ik iig niet wil is ook maar een cent extra te betalen voor hardware waar dan iets van MS software bij zit (een laptop ofzo). Dat is veel belangrijker dan welk OS je computer uiteindelijk draait.
Kortom, flame intended , voor alle lamers die roepen dat ze windows illegaal gebruiken,
"omdat het zo duur is" , gewoon even diep ademhalen en "format c:" :)
En daarna een linux cdtje erin natuurlijk !
format c: ? Ik denk dat als je dit commando legaal kunt gebruiken het geld voor Microsoft al lang binnen is. ;)

Overstappen op linux moeten meer mensen en vooral bedrijven doen. Echt een aanrader!! Echt doen!!

Verwijderd

moto-moi schreef op 24 april 2003 @ 21:13:
[...]

Het blijft diefstal, je gebruikt iets wat je onrechtmatig hebt verkregen.
De kern van diefstal is dat de bestolene de feitelijke heerschappij over het goed verliest. Stel, bijvoorbeeld, dat je iemand een pistool op het hoofd zet om zijn pincode te verkrijgen en dat lukt, dan heb je die pincode niet gestolen. De ander kan er immers nog steeds over beschikken (je pleegt natuurlijk wel een aantal andere misdrijven). Diefstal is strafbaar gesteld in artikel 310 Wetboek van Strafrecht en is een misdrijf met vier jaar gevangenisstraf en/of een boete van €11.250 als strafmaximum.

Illegaal kopiëren is het opzettelijk inbreuk maken op andermans auteursrecht en is een misdrijf waar maximaal zes maanden gevangenisstraf en/of boete van €11.250 (art. 31 e.v. Auteurswet) op staat. Verdien je hier je geld mee, dan gaat het strafmaximum omhoog naar vier jaren gevangenis en/of boete van €45.000

Softwarepiraterij is dus geen diefstal - in Nederland niet en daarbuiten ook niet, ongeacht wat de propagandamachines van BSA, RIAA c.s. iedereen ook proberen wijs te maken. Het woord 'diefstal' is retorisch gezien wel lekker, natuurlijk, maar is dus onzin ten aanzien van piraterij.

Iets gebruiken dat je onrechtmatig hebt verkregen is niet apart strafbaar, maar kan onder omstandigheden wel het misdrijf heling opleveren (416 e.v. Sr).

Laten we de discussie zuiver houden, er is al retoriek te over overal.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 13:22 ]

Verwijderd

G33rt schreef op 21 April 2003 @ 18:23:
Tsja, ik heb zelf atm een dualboot (RH9 en WinXP) en ben nog steeds volgens mij veel te veel geneigd om naar windows te booten.
De default in lilo.conf op linux zetten met een timeout van 1 seconde wil ook wel eens helpen. Of een wachtwoord op je windowsboot dat f**ng irri te typen is. ;)

/me werkt onder linux trouwens meestal ook met windows, al is het maar een x-term, het blijft een window :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2003 13:26 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 25 april 2003 @ 13:25:
[...]

De default in lilo.conf op linux zetten met een timeout van 1 seconde wil ook wel eens helpen. Of een wachtwoord op je windowsboot dat f**ng irri te typen is. ;)

* DeMoN werkt onder linux trouwens meestal ook met windows, al is het maar een x-term, het blijft een window :P
Of zoveel intresse in linux hebben dat je er schijt aan hebt dat niet alles meteen werkt in linux en dat je graag wilt kloten in linux om het werkende te krijgen omdat je er zoveel lol in hebt.

iig, dit was bij mij 1,5 jaar geleden genoeg voor de _blijvende_ overstap naar linux. Ik heb alleen nog een dualboot met XP om af en toe een flash filmpje te kunnen maken.

Zover ik weet heeft Macromedia nog niks gemaakt voor linux wat betreft swf/fla creaties.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 09:25

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Nou ik game op zich wel graag en ik studeer nog, dus ik moet nog wel onder win blijven werken.
Maar als ik normaal onder linux zou kunnen gamen/proggen voor school, dan was ik allang over gestapt.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

DeMoN schreef op 25 April 2003 @ 14:02:
[...]
Zover ik weet heeft Macromedia nog niks gemaakt voor linux wat betreft swf/fla creaties.
Wine installeren? FLash 5/MX werken prima met Wine. Installeren op een windows machine en de Flash map vanuit de 'program files' kopieren naar de 'fakewindows' map werkte bij mij prima.

Het switchen was ik op een gegeven moment beu. Dus nu staat er alleen nog RedHat 9 op m'n systeem.

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-03 15:24
FendtVario schreef op 21 April 2003 @ 10:09:
<font size=1 color="blue"> modbreak: stop nou eens met het verkrachten van de naam MS, Micorsoft en Windows. Lees de policy daarover eens door </font>
Hmm, het gebruik van de term "M$" of "windhoos" vind ik eigenlijk maar weinig meer met flamen te maken hebben hoor, is zeer algemeen geaccepteerd... en nog terecht ook, een bedrijf dat 85% winst maakt op een produkt van op zij minst bedenkelijke kwaliteit...
Of is MS misschien niet zo blij met negatieve publiciteit op GoT en.....

Trouwens, wtf is Micorsoft? >:)

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• moto-moi

moto-moi

jalumsx schreef op 28 April 2003 @ 11:35:Hmm, het gebruik van de term "M$" of "windhoos" vind ik eigenlijk maar weinig meer met flamen te maken hebben hoor, is zeer algemeen geaccepteerd...
Ah.. en omdat het algemeen geaccepteerd is, is het opeens geen flame meer :?
en nog terecht ook, een bedrijf dat 85% winst maakt op een produkt van op zij minst bedenkelijke kwaliteit...
Of is MS misschien niet zo blij met negatieve publiciteit op GoT en.....
Ik denk niet dat MS zich bezighoud met dit soort dingen, maar de crew wel. Ik vind het persoonlijk ook vrij iritant om te zien. We weten allemaal dat ze bakken met geld verdienen, dat ze koppelverkoop doen, etc. etc. Maar dat is nog steeds geen reden om te gaan flamen.
Niet iedereen kan het grote geld zomaar naast zich neerleggen. Dat Linus dat wel kan, is ons grote voordeel geweest ;)

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

jalumsx schreef op 28 april 2003 @ 11:35:
Hmm, het gebruik van de term "M$" of "windhoos" vind ik eigenlijk maar weinig meer met flamen te maken hebben hoor, is zeer algemeen geaccepteerd...
Het is helemaal niet algemeen geaccepteerd. En het verhaspelen van een naam om te beledigen is gewoon flamen, punt. We willen dat niet zien hier op GoT, en daar word je geacht je aan te houden.
en nog terecht ook, een bedrijf dat 85% winst maakt op een produkt van op zij minst bedenkelijke kwaliteit...
Ik vind het een beetje vreemd dat je flames probeer te rechtvaardigen, maar het doet er niet toe. Al was het rechtvaardig, we wensen het niet te zien.

• Wilke
  • Nu online
zwerver schreef op 20 April 2003 @ 23:03:
[...veel mensen installeren zelf windows over de voorgeinstalleerde versie heen...]

Klopt. Maar een niet-vol-met-baggerzooi-van-de-computer-winkel versie is nog steeds een legale versie als je een licentie hebt hoor ;)
Het is alweer even geleden dat ik in deze draad las, maar deze kan ik toch even niet voorbij laten gaan: YOU WISH!!

Dat is als het aan MS ligt dus *niet* het geval (en dit ligt aan MS, als de BSA bij je langs mocht komen...)

De licentie die je hebt gekregen is *alleen* geldig voor die OEM-versie zoals die op je systeem staat. Als jij een 'normale' versie van precies datzelfde OS installeert, dan is dat illegaal (tenzij je er een aparte, tweede licentie voor hebt natuurlijk).

Van de pot gerukt? Nee dan dit:

Veel bedrijven kopen computers, bijvoorbeeld bij Dell, met tientallen gelijk. Hier zit al een windows-licentie bij, waar je voor betaald.

Uiteraard is het eerste dat ieder weldenkend bedrijf doet: een perfecte Ghost-image maken voor binnen hun bedrijf, en deze overal overheen gooien, want die crap die er default op staat, dat wil je niet in je bedrijfsnetwerk hebben hangen. Hiervoor heb je Volume Licensing, dat het legaal maakt om windows-versie zus-of-zo op een X aantal PC's te installeren.

Je betaalt dan dus voor elke PC 2 keer een windows-licentie.

Nee, dit is geen grapje!

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 30-04-2003 14:13 ]

Verwijderd

Ben op het moment (langzaam) aan't overschakelen op linux..
Tis in het begin beetje aanklooien..vooral ook met wine.. want ik game ook nog graag, denk daarom ook dat windows er nooit helemaal af zal gaan..

Probleem met office & co bij mij is dat school zegt 'dat het in Word moet omdat ze dat op school aanbieden'.
Op school staan nl allemaal windows pc's met office. Als je dus thuis geen windows en office hebt kun je het altijd op school doen.
Gelukkig moeten we 99% nog uitgeprint inleveren, dus ff thuis afdrukken..

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Wilke schreef op 30 april 2003 @ 14:11:
[...]

Van de pot gerukt? Nee dan dit:

Veel bedrijven kopen computers, bijvoorbeeld bij Dell, met tientallen gelijk. Hier zit al een windows-licentie bij, waar je voor betaald.

Uiteraard is het eerste dat ieder weldenkend bedrijf doet: een perfecte Ghost-image maken voor binnen hun bedrijf, en deze overal overheen gooien, want die crap die er default op staat, dat wil je niet in je bedrijfsnetwerk hebben hangen. Hiervoor heb je Volume Licensing, dat het legaal maakt om windows-versie zus-of-zo op een X aantal PC's te installeren.

Je betaalt dan dus voor elke PC 2 keer een windows-licentie.

Nee, dit is geen grapje!
Maar er staat toch in de EULA dat is je de "overeenkomst" niet accepteert dat je dan de licentie terug kan brengen naar de verkopen (Dell) en je je geld terug krijgt.

>:)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• loial
  • Laatst online: 17-09-2024
Ook hier stond er al geregeld een Linux Distro als dual-boot op de computer. Omdat mijn vader en mijn zusje 'gewoon windows' wilden werd er veel ge'reboot. Toen ik mijn eigen pc kocht heb ik daar windows en linux op gezet. Maar ja, ik merkte dat ik steeds vaker 'maar gewoon windows startte' omdat ik anders toch weer de pc opnieuw moest opstarten.
Kheb toen besloten om windows eraf te gooien en ik draai sindsdien al bijna 2 jaar allerlei distro's. Net als Zwerver heb ik ook elke x maanden een andere distro geprobeerd. Begonnen met Redhat 5.2, toen 6 en 7 geprobeerd, Mandrake 7 tot 8 en SuSE 8.0, 8.1 en 8.2. Toen was het tijd om een 486 firewall te maken en kben toen stoer met LinuxFromScratch aan de gang geweest. Dit stond me op zich wel aan, lekker basic en geen onnodige features. Dit wilde ik ook wel op mijn Desktop PC, want SuSE updates komen meestal pas een paar dagen tot weken na een nieuwe software versie en stoppen na een tijdje ook qua nieuwe features (alleen nog grote bugfixes ofzo)
Toen vond ik Gentoo.
Dat is het.
Niet meer tarballs unpacken en configure draaien en opties uitzoeken, vervolgens de zooi maken en installen, maar gewoon 'emerge xfree' intypen. Geniaal.
Een keer precies installeren wat je wil en je krijgt op elk moment dat je maar wil een lijst van alle laatste software versies en de mogelijkheid ernaar te upgraden. De installs duren wel wat langer omdat je alle software zelf compileert, maar dat boeit eigenlijk alleen bij software van 20+mb, daaronder is het echt maar tikken. Grote software pakketten upgrade je natuurlijk gewoon 's nachts, dan merk je er ook niets van ;-)
Het verheugt me dat 'de zwerver' weer Gentoo gaat gebruiken ;)

Wat betreft incompatible software; VMWare is mijn vriend. Mijn vader/zusje starten een win98 installatie in vmware als ze MSOffice willen gebruiken. Ikzelf gebruik vmware alleen om webpagina's te bezoeken die niet werken in mozilla, en zelfs dat doe ik bijna nooit. Ik vind dat een pagina die zich niet aan W3C standaarden kan houden het bezoeken niet waard is.
Voor mijn studie hoefde ik na het 2e jaar nog maar 2 verslagen in te leveren. De eerste (interne stage) heb ik in Word97 gemaakt (de opmaak perfect krijgen was een hel) en mijn tweede verslag (externe stage, genoten in Australie :9) heb ik in LyX gemaakt op een laptop van de TU/e, waarop ik snel na ontvangst Linux geinstalleerd had. Dat was voor mij een hele openbaring.
Wat nou twee keer enter? Ik had je bij de eerste enter ook al wel begrepen! Regel jij de inhoud nou maar, dan doe ik de layout wel
Het eindresultaat was een layout-orgasme, wezenlijk! Ik kan nog uren verlekkerd naar dat verslag kijken :X
Sindsdien heb ik nooit meer een verslag in hoeven leveren, dus eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook OO, alhoewel geinstalleerd, je weet maar nooit 8), nooit gebruik :)
Wat betreft spellen onder Linux; het meest online gespeelde spel, CounterStrike, draait op 1024x768 bij mij perfect onder puur wine. Verder speel ik nog wel eens Neverwinter Nights, en daar is sinds een maand of wat ook een native Linux versie van. Ook Quake3 en Return To Castle Wolfenstein draaien native onder Linux. Oh, nu vergeet ik bijna Warcraft 3, wat ook perfect draait onder wine. Ik heb dus 3 FPS, een RPG en een RTS game beschikbaar. Het enige wat nog mist is een vet race spel. Ja ik ken Tuxracer, dat ziet er goed uit, maar is nogal saai. Ook Racer ziet er goed uit, maar is ook geen match voor een NFS oid.
Wat ik nog wel zou willen zien, ik hoopte eigenlijk dat dat in XFree 4.3 zou zitten, maar het was nog niet af, is de mogelijkheid om m'n TFT 90 graden te draaien en dan alles in portrait mode te zien. Maja, dat komt nog wel *twiddle*

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

deadinspace schreef op 28 april 2003 @ 13:49:
[...]

Het is helemaal niet algemeen geaccepteerd. En het verhaspelen van een naam om te beledigen is gewoon flamen, punt. We willen dat niet zien hier op GoT, en daar word je geacht je aan te houden.
Ik dacht dat M$ gewoon een variable was?

let M$="Microsoft"

gewoon een handige afkorting dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door moto-moi op 01-05-2003 17:17 . Reden: ff tag toegevoegd voor de duidelijkheid ]

• hammerhead
  • Laatst online: 08:16
ajvdvegt schreef op 16 april 2003 @ 01:19:
...
Presentaties moet je ook kunnen maken in PDF, maar helaas heeft PowerPoint wat dat betreft wel veel meer mogelijkheden. ;(
Was eens bezig met dit topic lezen en kwam op de eerste pagina bovenstaande reactie tegen. Voor presentaties als PDF moet je eens kijken naar het LaTeX pakket prosper. Er staan een aantal voorbeelden hoe je het in elkaar moet zetten en als je zelf ooit al wat dingen met LaTeX hebt gedaan is het echt ziekelijk simpel. Je hebt hetzelfde gelikte resultaat als van Powerpoint gecombineerd met de kracht van LaTeX. Ik heb zelf tot nu toe al een aantal presentaties moeten geven waarvan ik de sheets gemaakt heb met dat pakket en ik moet zeggen dat de sheets er atlijd gelikt uitzien (Vooral whitecross ziet er zeer strak uit, is te vinden in de screenshots....)

Het is dus vrij makkelijk om mooie PDF presentaties te maken.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

it0 schreef op 01 May 2003 @ 15:27:
[...]

Ik dacht dat M$ gewoon een variable was?

let M$="Microsoft"

gewoon een handige afkorting dus ;)
Dan zou het $M moeten zijn ;)
(kinky! :P)

• moto-moi

moto-moi

Verwijderd schreef op 01 mei 2003 @ 18:05:
Dan zou het $M moeten zijn ;)

Nogmaal het verzoek om dit geflame te laten.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
IK heb niet de hele draad gelezen maar is iemand al op het idee gekomen om documenten gewoon in html te maken (of naar html te exporteren), die kan iedereen immers op een microsoft/linux of waar-dan-ook-een-browser-voor-beschikbaar-is-bak bezichtigen.

• hammerhead
  • Laatst online: 08:16
PrisonerOfPain schreef op 01 May 2003 @ 20:12:
IK heb niet de hele draad gelezen maar is iemand al op het idee gekomen om documenten gewoon in html te maken (of naar html te exporteren), die kan iedereen immers op een microsoft/linux of waar-dan-ook-een-browser-voor-beschikbaar-is-bak bezichtigen.
Een nog veel beter formaat hiervoor is PDF (=Portable Document Format) en ziet er ook op elk platform hetzelfde uit. En verder is er al wel een PDF viewer voor een helehoop verschillende platformen.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
hammerhead schreef op 01 May 2003 @ 21:03:
[...]

Een nog veel beter formaat hiervoor is PDF (=Portable Document Format) en ziet er ook op elk platform hetzelfde uit. En verder is er al wel een PDF viewer voor een helehoop verschillende platformen.
Alleen kan niet iedereen die bewerken als dat nodig is, da's wel weer jammer

• Wilke
  • Nu online
HTML is geen layout-taal, dus dat is tamelijk ongeschikt (subtiel gezegd).

OpenOffice 1.1beta1 kan trouwens PDF's schrijven, ik heb dit gisteren even geprobeerd met een requirements document van een project waarmee ik bezig ben; telt ca. 50 pagina's, en zitten aardig wat tabellen, plaatjes, inhoudsopgave, hoofdstuk/paragraafnummering etc. in.

Uiteraard was het ook nog eens een Word-document. OpenOffice heeft 'm perfect geopend, en na "Export to PDF" zag het er echt super-gelikt uit. Geen foutje aan te ontdekken. En dat bij een import van een niet-native formaat en export naar een niet-native formaat. Way to go OpenOffice!

• gwystyl
  • Laatst online: 21:32

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hmm ik vind het wel jammer dat dit topic aan het verzanden is in MS Office tegen andere office pakketen. Ik hoopte eigenlijk op een meer theoretische discussie over waarom mensen zich wel of niet aan willen passen aan de menigte (die MS gebruikt) of hoe men andere mensen kan laten inzien dat niet-standaard programma's niet altijd slecht zijn.

Ik ben hier zelf waarschijnlijk een slecht voorbeeld voor (ik zal ff een voorzetje geven voordat dat gevraagd word ;)). Ik heb na MS-DOS ongeveer met elke Windows- en Office versie gewerkt, dus daarin weet ik behoorlijk goed de weg. Ik kon vroeger al niet wennen aan WP 5.1, omdat we thuis Word 2.0 (?) hadden waar ik altijd mee werkte. Toen WordPerfect Windows-versies ging maken heb ik die ook wel geprobeerd, maar ik was er niet van overtuigd dat WP zoveel beter was dan MS Word (en Quattro Pro beter dan Excel). Bovendien gebruikte ongeveer iedereen in mijn omgeving MS Office, dus als ik dan een keer een documentje in WP wilde bewerken zorgde dat voor grote conversie problemen (met name voor de opmaak).

De afgelopen jaren heb ik ook wat geexperimenteerd met Linux, onder andere met RedHat 5.1,5.2, 6.0, Mandrake (weet niet meer welke versie), SuSE 7.1, 7.2, 7.3 en een heel stapeltje Gentoo-releases. Over Gentoo was ik nog het meest te spreken, om de al eerder genoemde reden dat je gewoon 'emerge bla' intypt en dattie dan aan het werk gaat. Geen geklooi met zelf dependencies uitzoeken of kilo's papier aan manuals doorspitten voor je iets kan installeren. Op het moment heb ik geen Linux-variant meer op mijn computer staan, omdat ik niet veel tijd heb om daar mee te experimenteren en ik zo gewend ben aan mijn windows (XP) dat het behoorlijk veel moeite kost om alles zo in te delen als ik dat wil. Als ik dit zo lees is het dus voornamelijk gemakzucht O-) . Ik heb me voorgenomen om Gentoo weer te proberen als 1.4 uitkomt (de final, niet RCx) maar als ik eerlijk ben verwacht ik dat ik daar niet langer dan een maandje mee ga experimenteren en dat het dan weer 'good old Windows' word. De nieuwsgierigheid naar andere opties dan MS-producten is er wel, maar er is geen noodzaak voor en dan blijf je toch (te) makkelijk hangen op het bekende.
Bij mij is het dus net het omgekeerde als bij Zwerver: na een tijdje linux (meestal dualboot) ga ik toch weer volledig terug naar Windows. Waarschijnlijk is de enige methode om echt meer energie in linux te steken gewoon heel Windows eraf gooien, maar of dat gaat gebeuren :?

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 15-05-2003 00:36 ]

Pagina: 1