1)U320 of gewoon U160?
Als het een nieuwe controller moet worden, zou ik een single channel Ultra320 apparaat nemen. De prijzen zijn vergelijkbaar met nieuwe single channel Ultra160 controllers. Als je er eentje van Ebay gaat halen of uit een Amerikaanse overstockshop dan zou ik kiezen voor een dual channel Ultra160 controller.
2)10k of 15k schijven?
Dat ligt aan je budget en hoe belangrijk je opslagcapaciteit en geluidsproductie vind. Met 10K schijven kun je voor een lagere prijs dezelfde performance en een grotere opslagcapaciteit bereiken als met 15K schijven, maar je warmte- en geluidsproductie zal veel hoger zijn. Als het maar twee schijven worden is het de vraag hoe belangrijk je de extra prestaties van de 15K.3 vind. De prijs van de 15K.3's is voorlopig nog véél hoger.
Welke SCSI RAID-controller
De RAID controllers van Adaptec hebben een niet al te beste waardering. De MegaRAID Elite 1600 en Enteprise 1600 (4 channel) is een veilig keus. Deze controllers zijn voor erg aantrekkelijke prijzen in de VS verkrijgbaar. De support van LSI is nog steeds erg goed.
Heel simpel. Een 33mhz, 32bit PCI bus doet onder ideale onstandigheden 133MB/s. Als je schijven, in hun raid-set, er samen meer data door heen kunnen jassen dan je PCI bus aankan heb je al te maken met congestie.
Tenzij je de schijven de hele dag niets anders doen dan sequentieel lezen en schijven (wat erg onwaarschijnlijk is), zal die 32-bit 33MHz weinig problemen opleveren. 64-bit PCI is misschien een paar procent procent sneller. De prestaties bij heftige random I/O zijn gelijk. Een RAID 0 software stripe van drie 10K.6'jes presteert volgens mijn benchmarks vrijwel gelijk in IOMeter op een nForce2 en een 760MPX plank. De maximale theoretisch transfer rate wordt nooit gehaald omdat veel tijd verloren gaat tijdens het seeken. 15K drives zijn daardoor ook zeker geen overkill.
En aan de andere kant, als je netwerk het niet kan aanleveren (in het geval van 100Mbit ethernet) heeft wat je wilt helemaal geen nut. Wat heb je aan een 4 baan snelweg als je toegangsweg (het netwerk) een 2 baans weg is.
Bij zware random I/O mag je blij zijn als je boven een paar MB/s throughput komt.
Aangezien topicstarter nog steeds geen gedetailleerde info geeft: Neem de Adaptec 39320R
De Adaptec 29320-R is zeker een mooie oplossing als je goedkoop over bootbare RAID 0 en 1 wilt beschikken. Voor dezelfde prijs koop je echter in de VS een hele mooie dual channel LSI MegaRAID,Mylex AcelleRAID of Compaq Smart Array. De intelligente controllers zijn vanwege hun cache wel een stuk sneller dan firmware RAID.
Voor de duidelijkheid: er bestaat geen directe relatie tussen sequentiële transfer rates en real world performance als er prefechting en write-back caching door grote cachegeheugens meespelen. Er wordt hier weer veel te veel gehamerd op STR's en bottlenecks met betrekking tot STR's.
Om bij de eerste vraag te beginnen: 60% is games wat erop draait. Die wil ik versnellen (laadtijden) ,wat videobewerking en last but not least mijn OS versnellen.
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een RAID controller met een grote cache en write-back caching een merkbare verbetering oplevert van de schrijfperformance. De prestaties tijdens gelijktijdge lees- en schrijfoperaties neemt ook sterk toe. Dit kan zeker van pas komen bij videobewerking.
De overstap op langere termijn naar ander mobo + nieuwe PCI-variant doet me idd neigen naar een 64-bits kaart, of ze ook allemaal 32-bits compatible zijn is me niet altijd duidelijk. Alleen v. Adaptec weet ik dat deze 33/66 zijn.
Alle 64-bit 66MHz en PCI-X kaarten die ik heb geprobeerd werken ook probleemloos op een 32-bit 33MHz bus.
LSI nu trouwens dezelfde als AMI??
AMI en Mylex zijn vorig jaar overgenomen door LSI Logic. LSI was al een belangrijke fabrikant van SCSI controllers en andere storage logica en is door de inlijving van AMI en Mylex ook één van de grootste fabrikanten van RAID controllers geworden. AMI en Mylex stonden beide hoog aangeschreven.
Ik heb vandaag voor de lezers van de 2CPU.com en Storage Review forums een kort artikel gepost met HostRAID, Integrated Mirroring en MegaRAID desktop benchmarks. Morgen zal hier waarschijnlijk een Nederlandse versie van verschijnen. In het artikel staat ook wat info over het draaien van je eigen RankDisk benchmarks:
reviews: Adaptec HostRAID & LSI MegaRAID desktop benchmarks