Verschil ICS Win2k (sbs) en WinXP

Pagina: 1
Acties:

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:29
Ik ben laatst overgestapt van een computer met Windows XP die internet deelde via ICS, naar een Win2k Small Busnuiss Server met ICS. Het princiepe is het zelfde, maar toch merk ik verschillen in het gebruik voor de clients.

Met Windows XP konden de client computers gewoon met msn 5.0 met elkaar praten, bestanden verzenden, hulp op afstand gebruiken, enz, zonder de benodigde poorten te mappen hiervoor. Het zelfde geld voor een programma zoals netmeeting. zolang de andere kant maar direct aangesloten zat op het internet lukte alles wel.

Dit was vrij handig, omdat er meerdere gebruikers deze functie's gebruikte en poortmappen geen optie was.

Nu ik met ICS via win2k sbs het internet deel kunnen de client computers niet meer gebruik maken van deze functie's. Poortenmappen is niet een bruikbare optie, omdat dan maar een gebruiker van deze functie's gebruik kan maken.

Hoe kan ik dit probleem oplossen, zonder weer terug te gaan naar Windows XP als OS.

wat ik al geprobeert heb is het internet delen via de ingebouwde NAT functie van Win2k, die ergens in routing en remote acces verstopt zit. Maar omdat ik ook een VPN server wil draaien en ik niet beide optie's tegelijk kan configureren viel dit weer af.

Is er misschien een update voor ICS in van win2k beschikbaar zodat deze dezelfde functie's krijgt als die van Winxp

/dev/null

Verwijderd

Het grote verschil is waarschijnlijk UPNP in winXP. Poorten worden hierdoor automatisch tijdelijk gemapt. Ik ken het verhaal niet helemaal precies, wist niet dat ICS in winXP dat kon, maar dacht eigenlijk dat alleen hardware routers icm winXP-clients dat konden, moet je maar even gaan zoeken naar UPNP.

Ik geloof niet dat hier een oplossing voor is

• vriesdude
en lost het probleem zich op door NAT te gebruiken om het internet mee te delen of niet ?

/dev/null

Verwijderd

dat doet ICS onder win2k geloof ik automatisch al..

• vriesdude
Verwijderd schreef op 18 April 2003 @ 12:19:
dat doet ICS onder win2k geloof ik automatisch al..
is er een manier hoe ik dat kan testen

/dev/null