WD800JB in RAID 0 maakt soms een tik geluid

Pagina: 1
Acties:

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 13:10

amd187

Ondertitel

Topicstarter
heel simpel vraagje, waar ik het antwoord niet echt op kan vinden.

ik ben redelijk nieuw in het RAID fenomeen, maar sinds kort heb ik 2 Western digital 80 GB WD800JB's in RAID draaien.
Dit werkt perfect maar op sommige momenten, meestal 1 keer per dag, maakt 1 van de schijven een reset geluid.
een "tik"dus, net zoals het klinkt als de schijven aan gaan.
is dit normaal bij een RAID 0 array?
er is voor de rest niets aan de hand, alles werkt gewoon, en als het tijdens gamen gebeurt slowed er niets down of iets dergelijks.
ik gebruik een simpel Advance 133 RAID 0, 1, 0+1 controllertje.
met sisoft HDD benchmark haal ik rond de 54 MB/s.

mijn vraag is dus, is dit normaal?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

lijkt me niet. Als er maar 1tje zo'n "tik" maakt is er misschien iets niet lekker....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

ff diagnose tool van WD draaien over je schijven? (let wel op je zal ze uit de raidconfig moeten halen)

Verwijderd

ik heb dezelfde schijven in raid. Ik heb Niet het tik geluid.

ik had wel een ibm die tikte die er daarna een uurtje meeophield :(

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:23

DDX

staat er niet iets van powersave aan ?

zoiets als dit dus misschien ? :

http://support.wdc.com/raid.asp

[ Voor 49% gewijzigd door DDX op 16-04-2003 17:07 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 20:52

tweakerbee

dus..?

Koppen die zich parkeren op de schijf. Is het na een tijdje zonder activiteit gestaan te hebben? Of midden in een programma. Als je veel geheugen hebt kan het zijn dat je tijdens die game je HDD niet nodig hebt.
Als je er geen last van hebt zou ik me er geen zorgen over maken. Anders even een diagnostisch tooltje van wd overheen jassen.

You can't have everything. Where would you put it?

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Voor het testen van je schijven maakt het niet uit of ze in RAID staan of niet, dlgdiag van WD kijkt daar niet naar.

Canon Digital Ixus V3

• amd187
  • Laatst online: 19-03 13:10

amd187

Ondertitel

Topicstarter
tweakerbee schreef op 16 april 2003 @ 22:07:
Koppen die zich parkeren op de schijf. Is het na een tijdje zonder activiteit gestaan te hebben? Of midden in een programma. Als je veel geheugen hebt kan het zijn dat je tijdens die game je HDD niet nodig hebt.
Als je er geen last van hebt zou ik me er geen zorgen over maken. Anders even een diagnostisch tooltje van wd overheen jassen.
het is gewoon zomaar 1 keer per dag ofzo, terwijl ik vol aan het werk ben met me pc.
zodra ik die tik hoor, probeer ik ook altijd gelijk een programma op te starten om te kijken of ze nog werken.
maar dat werkt dus gewoon goed, zonder slow down...
ik vind het maar raar, maar ja, ik denk dat het gewoon hoort aangezien ik voor de rest geen problemen heb ondervonden.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Kheb zelf de de WD800BB, draait ook 24/7 maar van tikken heb ik geen last. Vind het maar verdacht.....

Verwijderd

Hoeveel Watt voeding heb je? Misschien heb je er net iets te veel apparatuur op aangesloten.

Als ik mijn 'cold cathode' lampen uit de voeding trek als mijn PC aan is, maakt mijn HD ook een geluid net of je hem aan zet.

Verwijderd

Oei Oei, vlug backuppen dat ding, en binnen brengen indien onder waarborg, heb hier zonet zelfste voorgehad, tikkend geluid wijst er meestal op, dat de HD z'n leventijd er al opzit ( dit kan binnen de korste keren resulteren in een volledige kapote HD en zodus verlies van data ! ). -- De MatrixLover

• voodooless
  • Laatst online: 21:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Ligt het nu aan mij of hebben die WD800JB heel erg vaak problemen? Ik zie hier elke week wel een topic opduiken van tweakers die er problemen mee hebben. Misschien een aanrader om deze disk niet te kopen ofzo...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb dat tikken ook gehad (uiteindelijk ging de schijf kapot) maar dat was met een Maxtor ;)

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 10:53

Thomix

cAFFEÏNE!

mijn 2 WD's (BB, maar toch) tikken ook eens in de zoveel tijd; de ene trekt het nu bijna een jaar, de andere een maand. Lijkt mij dus niet echt iets om je druk om te maken.

Bij het booten hoor ik meestal uit beiden een tikje komen (is wel aardig, tik tik piep bij het booten ;)), en dan af en toe weer. Haast nooit 2x op een dag, maar mijn schijven zijn eigenlijk nooit idle dankzij emule.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

idd, heel af en toe tikken geeft ie. Maar zoals ie zegt gebeurt het dageljiks. Iets waar ik me wel degelijk zorgen om zou maken.

Pagina: 1