Toon posts:

[slack9] insmod melding bij booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik draai nu heel erg tevreden m'n slackware 9, maar er irriteert me toch nog wel iets telkens als ik opstart. Ik krijg dan ik keer of 10 de foutmelding:
insmod: /lib/modules/2.4.20/kernel/drivers/net/8139cp.o.gz: insmod /lib/modules/2.4.20/kernel/drivers/net/8139cp.o.gz failed
insmod: /lib/modules/2.4.20/kernel/drivers/net/8139cp.o.gz: insmod 8139cp failed

Dit is een netwerkmodule die hij probeert te laden, deze moet hij helemaal niet proberen te laden, want ik gebruik de 8138too.o en dat werkt prima.

Ik dus greppen op dit bestand in me etc dir en het enige statement dat ik krijg is een modprobe hiervan in de rc.modules maar deze staat gecommentariseerd :S

Heeft iemand misschien een idee waar ik dit toch uit kan zetten?

Heb ook al de search gebruikt en de google (zowel normaal als groups) Maar nergens heb ik een antwoord kunnen vinden hoe dit uit kan.

Ik gebruik trouwens met slack de bare.i kernel.

• RvdB
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02-2025
hotplugging disablen (pkgtool)

Athlon 800 @ A7V133; 256MB; 40GB, GeForce2MX-GS 205/205

Verwijderd

Topicstarter
ghehe... yep je had gelijk de foutmelding is weg... maar ook geloof ik 20 andere drivers die hij wel moet laden ;)
Is er geen manier om dat hotpluggin (is een script lijkt me?) aan te passen?
Of moet ik gewoon een lsmod doen bij beide keren en kijken wat er niet geladen is, en dan vervolgens de rest laden?

• RvdB
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02-2025
Hmm, ik had dat hotplugging niet nodig dus ben verder niet op onderzoek gegaan. Twee opties die je voorstelt lijken zinvol: of hotplugscript aanpassen, of rc.modules/modules.conf aanpassen

Athlon 800 @ A7V133; 256MB; 40GB, GeForce2MX-GS 205/205

Verwijderd

Die module toevoegen in /etc/hotplug/blacklist is de nette manier om het aan te passen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk nu ineens dat hij ook allemaal modules laad, die ik eigenlijk niet nodig heb/gebruik.. (muis werkte ook zonder hid)

Toch maar uitgezet thx

Verwijderd

en de 8139too in de /etc/rc.d/rc.modules zetten

dan werkt je realtekje lekker :) zelfde gezeik hier op mn P133 gehad, gaat nieuwe kernel in van de week met echt alleen wat tie nodig heeft :)

Verwijderd

Slackware lijkt tegenwoordig het /etc/rc.d/rc.netdevice script voor te gebruiken voor het laden van netwerk modules. Dus die zal w.s. al wel bestaan en uitgevoerd worden tijdens het opstarten. Dan lijkt me dat ook de plek waar je de netwerkmodules laadt en niet via rc.modules (alhoewel dat ook goed werkt).

Verwijderd

hmm ok ok ik werk pas 2 weken met slack nu (bevalt wel hoor :) ) maar tis voor mij allemaal ff wennen

maar iig zo werkt je nic tenminste wel goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Deze heeft hij idd al bij de setup van slackware in me rc.netmodules gezet. En niet via het hotplugging gebeuren :)

Wat ik alleen nog steeds niet door heb is hoe je wanneer je iets compileert dit ook kan "loggen" dus dat deze bijvoorbeeld ook in het lijstje van pkgtools enzo terecht komt.

Want ik zit altijd te kloten als ik iets weer weg wil halen, dat niet gebeurt is met "officiele" packages dat ik maar zit te zoeken en te zoeken waar wat weg te halen..

Verwijderd

Daar zijn verschillende oplossingen voor.
Uninstallen wordt vaak ondersteund in de source van een programma met het commando make uninstall. Maar dat gaat niet altijd op en je moet (een deel van) de source dan bewaren om dat te kunnen doen, als het al ondersteund wordt. Deze software zie je niet terug in pkgtool.

Een andere mogelijkheid is dat je er een Slackware package van maakt. Op diverse sites vind je daar wel info over (o.a. slackware, linuxpackages.net) . Slackware packages zie je in de pkgtool terug.

Weer een andere mogelijkheid is om checkinstall of iets dergelijks te gebruiken. Deze staat in de extra dir. Lees voor de specifieke informatie de documentatie van checkinstall maar eens door als je dit wilt gebruiken. Ook deze zie je dan niet terug in je pkgtool.
Pagina: 1