Toon posts:

Windows 98 Setup breekt heel snel af!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een bedrijfs-pc met daarop Windows NT 4 klaar te stomen voor huis-tuin-en-keuken-gebruik. Eerst dus geformatteerd (stonden gelukkig twee harde schijven met FAT op) en nu probeer ik Windows 98 SE te installeren. Het systeem is een Pentium 233 MMX (yeah!). Tot mijn grote verbazing wil het niet lukken. Ik boot vanaf floppy, ga naar de cd-rom typ SETUP en dan begint er een analyze van de harde schijf. Dan zou er een Windows Setupscherm moeten verschijnen, maar het enige dat er gebeurt is dat de MS-DOS-prompt weer verschijnt. Ik kom dus geen steek verder.

Het gekke is dat ik nu voor de gein XP aan het installeren ben en het gaat voorspoedig! Dit wil ik natuurlijk niet, gewoon 98SE, maar waarom wil die niet geinstalleerd worden en XP wel???

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zal wel iets met de oude partities zijn. Je kan proberen deze helemaal weg te halen en dan verse nieuwe aan te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Coppertop op 15-04-2003 23:44 ]

Verwijderd

kan je nie van de cd-rom booten? dan wordt de setup direct geladen (kan je ook kiezen op welke partitie enzo dacht ik en of je die dan wil formatteren)

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

heb je de virus check in de bios uitgezet dat zorgt voor dit soort ongein

die van hen is mooi....

Verwijderd

zet er win2000 op dat werkt prima op zo'n ding en dan heb je t gezeur met uitzoeken waar de fout aan ligt bij 98se installatie ook niet...

Verwijderd

Topicstarter
Het zou inderdaad best eens aan die partitionering kunnen liggen. En nee, helaas is mijn cd-rom van 98SE niet bootable. Ik heb de bestanden wel naar een map op de harde schijf gekopieerd en vervolgens daarmee de installatie gestart, maar ook dat mocht niet baten. Windows 2000 klinkt op zich wel leuk, maar daar kan ik geen spelletjes op spelen en ik heb die versie van Windows ook niet.

• TNT78
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

TNT78

De goeroe

Spelletjes spelen kan heel goed onder 2K ik doe het zelf ook.
Waar het idd op lijkt is de bios virus scanner en anders een onboard kaart waar die op loopt te klote.
Iets van een Raid controller.
Kijk ook even na of dat hij op netwerk service boot staat.
Zet dit dan uit.

Mous XP

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf is SCSI en dus aangesloten op een SCSI-controller. Maakt dat misschien verschil?

Verwijderd

Ja, als win98 de drivers voor je scsi niet heeft maakt dat uit ja.
wat ook een goeie kan zijn, is dat ie je bootsector niet ziet, of niet kan aanpassen omdat je de beveiliging in de bios nog aan hebt staan. sowieso: eerst ntfs er uit knallen met fdisk, formateren, dan win98 installeren.

Verwijderd

Win98 laat standaard wel een paar SCSI devices om de cd-rom te detecteren... Maar oftie dat ook voor de HD's doet... :? Ik denk dat je eerst een DOS driver voor je SCSI controller moet installeren (in je config.sys en autoexec.bat endezo)... hehe, in dat geval, veel succes :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 22:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn advies: idd ook een volledige fdisk en format, dan cd op hdd zetten, en dan setup /?
Dan zie je daar de opties die je mee kunt geven...scheelt je vaak flink wat tijd. Kun je ook eindelijk dat ellendige scandisk uitzetten vwb de setup :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Waarom wil XP dan wel geinstalleerd worden en 98SE niet?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 13:10 ]

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 21:38:
Tot mijn grote verbazing wil het niet lukken. Ik boot vanaf floppy, ga naar de cd-rom typ SETUP en dan begint er een analyze van de harde schijf. Dan zou er een Windows Setupscherm moeten verschijnen, maar het enige dat er gebeurt is dat de MS-DOS-prompt weer verschijnt. Ik kom dus geen steek verder.
Ik weet dat er opties zijn om bijv. de scandisk uit te schakelen, je zou even moeten googlen / searchen om deze te vinden.
Misschien dat ie dan wel win 98 wil installeren?
Aan de andere kant werkt XP ook nog wel op dat systeem, als het maar eenmaal opgestart is ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Tja, helaas is de installatie van XP ook niet gelukt. De setup kwam een heel eind ('nog 22 minuten resterend') tot hij de cd-rom opeens niet meer kon vinden. Helaas dus.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 17:02

Jimbolino

troep.com

maar daar kan ik geen spelletjes op spelen
win2k =! nt4
onder 2k kan ik alle games draaien hoor
tot hij de cd-rom opeens niet meer kon vinden
cdromspeler niet gewoon brak?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Na het verwijderen en opnieuw instellen van de partities werkte alles meteen en nu loopt Windows 98SE als een zonnetje! Bedankt voor alle reacties.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet dat er opties zijn om bijv. de scandisk uit te schakelen, je zou even moeten googlen / searchen om deze te vinden.
setup /?
daaruit komt:
setup /is

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
setup /is /iv /id /im /ie /nr gebruik ik altijd :) Lekker snel en zo min mogelijk op enter drukken op domme vragen.

Ik zou niet 123 weten waar elke parameter voor staat maar dat kan je makkelijk vinden met Google.
Pagina: 1