Een vriend van mij doet veel met licht op feestjes enzo. Hij heeft ook zo'n lichtloop-kastje, waar hij z'n lichtjes op aansluit (niet professioneel dus, maar dat had je vast al door
). Nou had ik laatst een relais gevonden ergens en ik dacht dat hij daarmee via een computer z'n lichten kan schakelen. Hij vond het een goed idee, en ik ben voor hem gaan zoeken op internet naar schema's enzo. Ik heb het volgende gevonden:

Nou hebben wij nog een paar vraagjes:
• Hoeveel kanalen kan ik maximaal op de parallele poort tegelijkertijd bedienen? Ik heb gezien dat ieder kanaal van de parallele poort afzonderlijk aan/uit gezet kan worden door er een nummer naartoe te sturen waarvan de binaire vorm aangeeft wat aan/uit staat. Het programmeerwerk is trouwens geen probleem
• Is dit een veilige/handige oplossing? Kan dit zo eigenlijk wel?
• Waar moet ik op letten bij het kopen van de onderdelen (ik las ergens wat over spoelweerstand van het relais, please explan
)
• Moet de 12-volt spanning die staat aangegeven wisselspanning of gelijkstroom zijn? Kan ik een transformator zo aansluiten hierop of heb ik meer nodig?
Ik wil dus even weten of ik het zo goed doe
edit::
het is misschien wel handig om erbij te vertellen dat zijn lampen gewone gloeilampen op 230V zijn en een vermogen hebben tussen de 50 en 100 Watt. Dit is natuurlijk belangrijk bij de keuze van een relais.
en bedankt voor de hulp alvast

Nou hebben wij nog een paar vraagjes:
• Hoeveel kanalen kan ik maximaal op de parallele poort tegelijkertijd bedienen? Ik heb gezien dat ieder kanaal van de parallele poort afzonderlijk aan/uit gezet kan worden door er een nummer naartoe te sturen waarvan de binaire vorm aangeeft wat aan/uit staat. Het programmeerwerk is trouwens geen probleem
• Is dit een veilige/handige oplossing? Kan dit zo eigenlijk wel?
• Waar moet ik op letten bij het kopen van de onderdelen (ik las ergens wat over spoelweerstand van het relais, please explan
• Moet de 12-volt spanning die staat aangegeven wisselspanning of gelijkstroom zijn? Kan ik een transformator zo aansluiten hierop of heb ik meer nodig?
Ik wil dus even weten of ik het zo goed doe
edit::
het is misschien wel handig om erbij te vertellen dat zijn lampen gewone gloeilampen op 230V zijn en een vermogen hebben tussen de 50 en 100 Watt. Dit is natuurlijk belangrijk bij de keuze van een relais.
en bedankt voor de hulp alvast
[ Voor 17% gewijzigd door MisterData op 15-04-2003 20:01 ]