NTFS schijf uit win2k fileserver migreren naar linux

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 21:21
Ik ben momenteel bezig een windows 2k router/fileserver/workstation te migreren naar een linux server, zodat op die windows pc weer beter gewerkt kan worden.
Alleen staat alle data op NTFS partities op die windows server. Aangezien ik moet lezen en schrijven op die schijf lijkt het me niet fijn om met experimentele drivers aan het werk te gaan. Dus ik moet die data op een of andere manier op een ander filesysteem krijgen. Liefst ext3.

Een bijkomende moeilijkheid is dat het om een 80 GB schijf gaat, en ik (nog) geen extra schijf heb van die grootte, of zoveel schijfruimte vrij. Alles zal dus op die HD moeten gebeuren, en kopieren wordt lastig.

Hebben jullie een idee hoe ik dat zo makkelijke en vooral veilig mogelijk kan aanpakken?
Mijn eigen idee is eerst die schijf omzetten naar FAT32, en dan in die linux bak hangen. Maar dat is meer omdat ik geen idee heb of ik fat32 ook weer om kan zetten naar ext3, oid.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Nee, dat laatste kan niet. Het omzetten van NTFS naar FAT32 is al vragen om problemen, wegens het andere rechtensysteem en allerlei andere limieten die FAT32 heeft en NTFS niet. Zeker als het gaat om bedrijfskritische gegevens wil je dit soort dingen zeker niet!

Als je een 100 MBit netwerk hebt en een andere computer met voldoende schijfruimte: alles kopieeren (of evt. archiveren) over het netwerk, dan Linux installeren op de server (op een ext3 partitie) en daarna alles daar op zetten. Dat is verreweg de makkelijkste oplossing.

Als je geen andere schijven hebt van deze grootte, hoe maak je dan backups van de server trouwens?

• Raafz0r
Ten eerste, die server is al geinstalleerd.
Het is een beetje een situatie die zo is gegroeid. Alles werd gewoon vanaf een 80 gieg schijf met windows sharing gedeeld. Nu wil ik dit beter aanpakken en het in een aparte server zetten (die ook nog eens router, ftp en mailserver is). Backups werden nooit gemaakt, maar dat zit wel in de planning. Dus misschien moet ik inderdaad maar wachten tot daarvoor een extra hd is gekocht. Of anders in delen opsplitsen en op andere pc's neerzetten.

• Wilke
Okee, als die 'nieuwe' Linux-server al geinstalleerd is en je de HD er bij wilt hangen: eerst alles er af zien te krijgen, dan de HD opnieuw partitioneren/formatteren, en dan alles terugkopieeren.

Het is wat omslachtig, maar ja .... wel de veiligste manier.

Ik zou dit zelf liever niet doen zonder dat er een fatsoenlijke backup bestaat van de gegevens, je zult maar hebben dat een deel van de gegevens kwijt of corrupt raakt tijdens het verplaatsen...

• Raafz0r
inderdaad, daar ben ik dus ook bang voor. Dus ik zorg wel dat er een extra HD komt. Dan gebeurt het tenminste veilig.

Verwijderd

oh als je dan toch een 2e HDD hebt en het om veilig gaat: gebruik RAID :)

Verwijderd

Je weet dat een nieuwe harde schijf maar iets van 100 Eur kost?

Ik zou voor dat geld niet teveel risico willen lopen, en lekker een nieuwe schijf in die Linux doos stoppen.

• Wilke
Precies mijn idee ja...als je bedrijf geen 100 euro kan uittrekken voor een backup, dan zou ik me ernstig zorgen beginnen te maken :)

Maar goed, dit is nu wel duidelijk, dit topic sluit ik bij deze. Succes met de migratie verder ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.