Toon posts:

ASUS Geforce4 Ti4200 niet te installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem aangeschaft met de volgende specs:
Athlon XP 2100+
Epox 8RDA(non+)
1x 512 MB Dimm 266DDR/CL2 Dane Elec
Asus V9280 GForce4 Ti4200-8X, 128Mb DDR, DVI,TVout
Chieftec Dragon MidiTower Blauw Metallic, inclusief de 360W voeding
Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb, 7200rpm 8Mb cache
Verder FDD, DVD speler en 2 papst fans

Ik had in eerste instantie het probleem dat ik de NForce2 en Geforce4 drivers niet geladen kon krijgen ivm foutmeldingen en vastlopers (zelfs verticale groene strepen in beeld gehad tijdens vastlopers :(). Ik heb mijn systeem teruggebracht naar de winkel voor reparatie en zij hebben de bios geflashed.

Tot mijn verbazing leek het hierna te werken ( :? ik was zelf overtuigd van een defecte kaart). Ik heb windows 98 SE geinstalleerd, meegeleverde drivers geladen en 3DMark 2001 gedraaid (score van +-9600).
Het viel mij echter al snel op dat beeld en geluid in 3D spellen haperde. Volgens mij komt dit doordat de videokaart en on-board geluid beiden IRQ 5 gebruiken.

Omdat Windows niet toestond om de bronnen te wijzigen heb ik in de BIOS ACPI op disabled, reset configuration data op enabled (wellicht overbodig) en Resources controlled by op manual gezet. Hierna heb ik Windows 98 SE opnieuw geinstalleerd.

Het vreemde is dat alles nu goed gaat (IRQ delen van video/geluid opgelost) totdat ik de meegeleverde Geforce of gedownloade Detonator drivers wil installeren. Wanneer ik opnieuw opstart krijg ik geen bureaublad maar een knipperende cursor :(.
Ik heb vervolgens diverse Detonator en NForce drivers geprobeerd en ook nog Windows XP Pro met SP1. Windows XP geeft in veilige modus aan dat het systeem instabiel wordt door de drivers van de Asus V9280.

Volgens mij zou het systeem normaal gesproken ook met deze instellingen in het BIOS moeten werken of vergis ik me hierin?

Ik heb inmiddels al Google gebruikt en topics op tweakers doorgespit (hier vondt ik in eerste instantie ook het gedeelde IRQ probleem).
Mijn vraag is dus: weet iemand hier een oplossing voor of moet hij echt weer in reparatie? :X

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Nieuwste Detonators van NVidia zelf al geprobeerd?

Wellicht een nieuwere versie van DirectX ofzo installeren.
Ik heb het hier in de winkel ook al wel meegemaakt dat die Ti4200 op AGP8x gewoonweg teveel vermogen wegslurpen uit het systeem. Vastlopers op de meest vreemde momenten etc. Ander mobo in het systeem, en de problemen waren opgelost. (Eerste mobo was een Matsonic, nu met de Gigabyte GA7-VAXP geen problemen meer).

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Wat je zou kunnen proberen is tijdens de installatie van windows XP, als ie vraagt als je op F6 (dacht ik :?) en of F2 kan drukken, op F5 drukken. Dan krijg je een schermpje met keuze van systeem (automatisch is dat ACPI), maar nu kan je dat veranderen naar een Standaard PC. Het voordeel is dat je nu zelf IRQ's kan bepalen en niet door windows laat doen.

Verwijderd

probeer anders in je bios je agp driving strength tussen de 0xEA en de 0xEE in te zetten heb hem zelf op 0xEC staan en alles werkt nu perfect. (gebeurt wel vaker met epox en nvidia samen!)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ga vanavond weer even wat dingen proberen (zit nu op mijn werk :/). Meer ideeen zijn natuurlijk nog steeds welkom.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Probeer acpi weer aan te zetten, en xp te installen, die kan namelijk HEEL goed omgaan met gedeelde irq's , en weet ik veel wat. Maar daar moet acpi wel voor aanstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ACPI weer aan gezet en daarna Windows XP met SP1 opnieuw geinstalleerd. Ik heb nu geen last van IRQ sharing tussen videokaart en geluidchip. Hij doet het volgens mij nu normaal :*).
Ik blijf het echter vreemd vinden dat hij zonder ACPI niet wil. Of doe ik nu te moeilijk en moet ik blij zijn dat hij het nu doet?

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:51
AI,

Heb je de drivers van de Asus CD ook geinstalleerd?
Wat ik vaak voor problemen tegen kom is dat mensen de Asus drivers installeren en daarover heen de NVIDIA DET. drivers, dit geeft vaak problemen.

Misschien een clean install en gelijk Direct-X 9.0a en de NVida 43.45 installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de ACPI modus uit zet kan ik de drivers van Asus en de Detonators geen van beiden installeren. Het is dus geen probleem tussen de drivers onderling. Ik heb net voor het installeren de laatste Detonator drivers van het internet gehaald, is dus geen verouderde versie.
Pagina: 1