[PHP] Lees bevestiging via mail functie website?*

Pagina: 1
Acties:
  • 758 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36681

Topicstarter
Is het mogelijk om een lees bevestiging te vragen als ik via de website(php) een mail verstuur?

Deze lees bevestiging moet dan naar een andere maar adres worden gestuurd.
Of dat ik op de website ergens kan zien dat de mail gelezen/aangekomen is...

Iemand nuttige tips hoe ik dus kan checken dat mails ook aankomen waar ze heen gestuurd worden via een website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 05:54
Hoe dit vaak wordt gedaan (in een HTML-mail) is door een afbeelding in de code op te nemen met een uniek ID erin; aan de hand van dit ID kan je dan nagaan naar welk adres het is gestuurd en dus dat het op dat adres gelezen is (dit is ook een reden waarom je spam nooit moet lezen: er kan worden bijgehouden welke mailadressen in gebruik zijn).

Een andere manier is zoals in Outlook een bericht meesturen dat de ontvangen kan aangeven of hij jou wil laten weten dat hij het gelezen heeft. Hoe dit moet weet ik eerlijk gezegd niet, maar gezien het feit dat het ook van Outlook naar bijvoorbeeld Eudora werkt, moet het een algemene header-code zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
PHP hoort bij de buren :)

move /13 -> /14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Disposition-Notification-To: malbox@domain

Dat moet je toevoegen aan de rfc822 header.

NB: Een gebruiker kan de leesbevestiging altijd negeren dus je hebt er niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aan moderator:
was niet echt PHP scripting, is meer een mail functie, ik dacht dat php voor de echte scripts was, sorry.....

Ja ok, maar het gaan om mails die ze willen lezen :) (geen spam, login gegevens etc)
Vroeger stuurde ik die met outlook en kreeg ik de lees bevestiging naar mijn mailbox, nu gaat dit volledig via de website, ik heb nu geen zicht meer of de mails ook aankomen.

Ik denk daarom ook dat het beter is om een bevestiging te gebruiken als ie is afgeleverd in de mailbox ipv de lees bevestiging van de ontvanger.
Weet je toevallig ook welke "code" dat is voor aflevering?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 36681 op 15-04-2003 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:52
dat is idd wel interessant om te weten ja. Je krijgt dan mooi een berichtje terug als je mail is afgeleverd bij de server (en het adres enzo dus bestaat)... Alleen.... stel je krijgt een bericht terug, in wat voor vorm is dat dan :? Ook een mail of weer totaal iets anders?

En (om er ff op terug te komen) wat is de 'code' voor aankomstbevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou dit is niks vreemds, in outlook zit deze optie standaard erin.
Je kunt een lees bevestging vragen of een bevestiging als het bericht is afgeleverd.

De vraag is nu alleen hoe doe je dat als je een website (via php mail functie) wilt gebruiken, ik wil dus weten dat als de website een mail verstuurd dat deze ook inderdaad aankomt bij de ontvanger doormiddel van een aflever bevestging of lees bevestiging.
Echter bij een mail via outlook komt deze bevestiging dus terug bij de afzender, maar dat is in mijn geval dus een webserver. Nu wil ik dus dat deze op een door mij gespecificeerde mail adres word bevestigd.

Ik heb dus begrepen dat wel wel kan van stekkel, echter het is me niet precies duidelijk hoe ik dit nu precies moet doen.
Ik gebruik de volgende php code om te mailen:
code:
1
2
3
4
5
6
$msg ="hier mijn bericht wat ik wil versturen";
$recipient = "mail@adres.ontvanger";
$subject = "onderwerp veld";
$mailheaders = "van: naam afzender  <>";
$mailheaders .="Reply-to: mail@adres.afzender";
mail($recipient, $subject, $msg, $mailheaders);

Hoe zet ik dus in de bovenstaande code de ontvangst bevestiging aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Anoniem: 36681 schreef op 16 April 2003 @ 03:08:
Nou dit is niks vreemds, in outlook zit deze optie standaard erin.
Je kunt een lees bevestging vragen of een bevestiging als het bericht is afgeleverd.

De vraag is nu alleen hoe doe je dat als je een website (via php mail functie) wilt gebruiken, ik wil dus weten dat als de website een mail verstuurd dat deze ook inderdaad aankomt bij de ontvanger doormiddel van een aflever bevestging of lees bevestiging.
Echter bij een mail via outlook komt deze bevestiging dus terug bij de afzender, maar dat is in mijn geval dus een webserver. Nu wil ik dus dat deze op een door mij gespecificeerde mail adres word bevestigd.

Ik heb dus begrepen dat wel wel kan van stekkel, echter het is me niet precies duidelijk hoe ik dit nu precies moet doen.
Ik gebruik de volgende php code om te mailen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
$msg ="hier mijn bericht wat ik wil versturen";
$recipient = "mail@adres.ontvanger";
$subject = "onderwerp veld";
$mailheaders = "van: naam afzender  <>";
$mailheaders .="Reply-to: mail@adres.afzender";
mail($recipient, $subject, $msg, $mailheaders);

Hoe zet ik dus in de bovenstaande code de ontvangst bevestiging aan?
PHP:
1
2
$mailheaders = "Reply-to: mail@adres.afzender\r\n";
$mailheaders .="Disposition-Notification-To: mail@address-waar-naar-toe"

Let er op dat je de mailheaders afsluit met "\r\n\"

Het mail-address-waar-naar-toe is het adres waar je de leesbevestigingen op wilt binnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:09
Ik zou, zeker als je het op een website wilt gebruiken, gewoon een afbeelding met een bepaalde code gebruiken. Dat script stuurt dan gewoon een transparante afbeelding terug en klaar.

Het voordeel van deze techniek is dat het op vrijwel alle cliënten/webmails werkt omdat ze vrijwel allemaal HTML mail kunnen ontvangen. Het enige probleem zou één of andere beveiliging voor "verborgen plaatjes met scripts" kunnen zijn. Al denk ik niet dat dit het geval is bij PHP scripts.

Dit werkt natuurlijk niet met txt e-mail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
djluc schreef op 16 april 2003 @ 09:57:
Ik zou, zeker als je het op een website wilt gebruiken, gewoon een afbeelding met een bepaalde code gebruiken. Dat script stuurt dan gewoon een transparante afbeelding terug en klaar.

Het voordeel van deze techniek is dat het op vrijwel alle cliënten/webmails werkt omdat ze vrijwel allemaal HTML mail kunnen ontvangen. Het enige probleem zou één of andere beveiliging voor "verborgen plaatjes met scripts" kunnen zijn. Al denk ik niet dat dit het geval is bij PHP scripts.

Dit werkt natuurlijk niet met txt e-mail ;)
Plaatjes die niet mee gestuurd zijn met de mail zijn per definitie onveilig.
Daarom laten we die plaatjes met het webmail programma SquirrelMail default niet zien.

Het content-type multipart/related is uitgevonden voor html mail met plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66593

alle info hierover staat op http://nl.php.net/mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Plaatjes die niet mee gestuurd zijn met de mail zijn per definitie onveilig.
Daarom laten we die plaatjes met het webmail programma SquirrelMail default niet zien.

Het content-type multipart/related is uitgevonden voor html mail met plaatjes.
Waarom zouden die per defenitie onveilig zijn? Heb je daar bepaalde argumenten voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 23:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

djluc schreef op 16 April 2003 @ 15:20:
[...]
Waarom zouden die per defenitie onveilig zijn? Heb je daar bepaalde argumenten voor?
Onveilig is een groot woord. Het is in principe niet onveiliger dan meegestuurde 'plaatjes' of surfen over het web. Het irritante alleen is dat dit soort praktijken over het algemeen veel worden gebruikt als leesbevestiging (zoals ook de topicstarter wil :) ). Plaatje wordt geladen en email adres wordt toegevoegd aan de 'word gelezen' lijst die vervolgens op CD wordt gezet en verkocht..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:44
Janoz schreef op 16 April 2003 @ 15:26:
Plaatje wordt geladen en email adres wordt toegevoegd aan de 'word gelezen' lijst die vervolgens op CD wordt gezet en verkocht..
Dat vind ik wel erg zwart. Het is nog minder dan 1% die dat doet. Je kan het ook overdrijven.

Kan je in in de broncode van een mailtje kijken die een ontvangstbevestiging heeft. En dat gewoon in je headers zetten?

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Gewoon een mailtje naar jezelf sturen ;)
Janoz: jouw reactie is inderdaad nogal overdreven, dit gebeurt zeker niet bij alle bedriijven, maar goed ik heb iets anders bedacht: Wat controleerd dat mailsysteem precies? Zoekt hij naar een bestand met bijvoorbeeld .php en .asp er in of écht alle externe bestanden?

Een oplossing zou dan kunnen zijn om de mooie url's te gebruiken zoals hier op het forum, dus geen bestandsnamen maar met slashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog steeds niet het juiste commando voor afleverings bevestiging gevonden.

De lees bevestiging werkt perfect, echter ik twijfel of het voor mijn gebruik niet beter is om een afleverings bevestiging te vragen.
Weet iemand daar de juiste code voor?
"Disposition-Notification-To" is namelijk voor een lees bevestging niet een afleverings bevestiging in de mailbox.

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Laatst online: 00:52
ja wat is nu die 'code' hiervoor....
Als je dan ook een mail terug zou krijgen zou je dat naar een apart adres kunnen sturen op je eigen bak. Die gat dan bv met een cronjob kijken of daar post in zit en dan kan hij een mailtje sturen naar de orginele afzender met een melding erin dat het niet is aangekomen...

..maar... kan het niet simpeler/makkelijker :? lijkt me namelijk van wel...
Je zou iets moeten hebben dat ie je mail verstuurd maar aangeeft of hij ook bij de mailserver van de ontvanger is aangekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat vraag ik dus...

Wat is de code zodat ie een bevestging stuurt als het op de mail server is afgeleverd.
Het moet kunnen!!!
Het werkt ook via outlook, daar kun je ook een bevestiging vragen las de mail is afgeleverd op de mail server van de geadresseerde. Versturen via de website met een lees bevestiging naar een ander mail adres werkt inmiddels ook goed. Nu nog de aflever functie...

Wie o wie weet het commando?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36217

Van php.net (link van Fragmentation) :
Return-Path: detect-bounce@yourdomain.com\r\n
en
Return-Receipt-To: bounce@yourdomain.com\r\n
beide niet getest.

========

Kan trouwens ook zijn dat het is voor email die niet geleverd kan worden, misschien dat je daar dan wat aan hebt (als je hier dus een mail van krijgt weet je dat hij niet ontvangen is :p)
Gewoon ff proberen

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 36217 op 17-04-2003 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
Anoniem: 36681 schreef op 16 April 2003 @ 22:38:
Ja dat vraag ik dus...

Wat is de code zodat ie een bevestging stuurt als het op de mail server is afgeleverd.
Het moet kunnen!!!
Het werkt ook via outlook, daar kun je ook een bevestiging vragen las de mail is afgeleverd op de mail server van de geadresseerde. Versturen via de website met een lees bevestiging naar een ander mail adres werkt inmiddels ook goed. Nu nog de aflever functie...

Wie o wie weet het commando?!?!
Je bent dan wel afhankelijk van de mailserver van de destination. Niet elke mailserver verstuurd die bevestigingsberichten. Bovendien is het ook vaak disabled.

Kijk verder eens op http://www.imc.org en check de rfc pages.
Pagina: 1