[C++] mogelijkheden programma over netwerk

Pagina: 1
Acties:

• PKP B-Man
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2023
Welke mogelijkheden zijn er om programma's over het netwerk te besturen?
Ik bedoel dus mogelijkheden als COM, DCOM, COBRA etc. En wat is hiervan volgens jullie de beste methode?

Alvast bedankt!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

heb je zelf al iets van de verschillen?
Bovendien is het CORBA, niet COBRA ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• PKP B-Man
Ik heb enkele dagen lopen stoeien met COM en DCOM, en ik denk dat ik dit nu wel aardig snap, alhoewel ik het niet voor elkaar krijg om een DCOM programma ook daadwerkelijk vanuit een andere computer te besturen (op de PC zelf lukt het prima met zowel het IP, de computernaam en localhost) (heb ook al lopen stoeien met dcomcnfg b.t.w.)
van CORBA kon ik eigenlijk zeer weinig vinden, maar dat komt waarschijnlijk inderdaad door wat jij al aangaf, dat het CORBA is ipv COBRA, hahahaha 8)7 Daar ga ik dus nog maar eens op zoeken, maar dan met de juiste naam :)

En naast deze twee (of drie) methoden kan ik eigenlijk geen verdere methoden bedenken om een programma te besturen (buiten een "normale" socket connectie dan). Maar ik vroeg me af of dit inderdaad de enige methoden waren...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

nou COM (en de opvolgers DCOM en .NET) is nogal windows specifiek... Je kunt met VB en Delphi goede COM applicaties maken, met C++ implementaties als die van Borland en Microsoft wordt dat al gauw wat vervelender.

CORBA komt min of meer op hetzelfde neer, maar is een standaard die in heel veel talen en platformen te implementeren is.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

SOAP, .Net remoting, Java serilization, tcp/ip of welk ander netwerk protocol, mailslots, pipes, NetworkDDE, smtp, ftp, gewone bestanden op een share, enz...

De beste methode hangt af van alleen wel meer zaken dan alleen de naam.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• PKP B-Man
Bedankt. Dan blijkt het toch dat ik aardig in de juiste richting aan het denken was.
Zoals ik al zei, ik ben nu op zoek naar informatie over CORBA, dus daar ben ik hopelijk binnen kort ook wel achter wat dat is en hoe het werkt.

Maar zijn er buiten COM en CORBA nog mogelijkheden dan? In dat geval ga ik daar ook informatie proberen te vinden...

Tnx

• PKP B-Man
LordLarry schreef op 15 April 2003 @ 15:06:
SOAP, .Net remoting, Java serilization, tcp/ip of welk ander netwerk protocol, mailslots, pipes, NetworkDDE, smtp, ftp, gewone bestanden op een share, enz...

De beste methode hangt af van alleen wel meer zaken dan alleen de naam.
Misschien was het inderdaad verstandig om te vermelden wat voor een soort programma ik wilde gaan besturen :)
Ik ga een programma schrijven dat perse op een computer moet worden uitgevoerd omdat daar een specefiek apparaat aan hangt. Dat apparaat kan ik besturen d.m.v. een sdk die ik erbij heb gekregen. Die SDK is alleen lokaal en met C++ te gebruiken en deze wilde ik graag vanuit een andere locatie gaan besturen. Nu ben ik aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en hoe welke in mijn geval het beste is. Het gaat dus niet over bestanden of gegevens delen, maar ook echt om besturen...

Dat SOAP klinkt me ook onbekend in de oren :/ , ook maar eens bekijken wat dat is dan maar :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mwoa, dan lijken al die gedistribueerde technieken een beetje overkill, vooral omdat het interfacen met C++ over het algemeen vrij lastig gaat.

Misschien is een gewone TCP/IP verbinding opzetten dan het makkelijkst

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Zoek eens bij MSDN naar IPC oftewel Inter Process Communication. Bevat een uitgebreide vergelijking tussen alle distributed en non-distributed vormen van communicatie inclusief alle pro's en con's.

Professionele website nodig?

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

Op Unix was lange tijd DCE/SUN RPC de standaard voor IPC. Je kunt ook rauwe BSD sockets gaan gebruiken maar er zijn eigenlijk veel betere alternatieven. CORBA is zeker het proberen waard, er zijn genoeg gratis CORBA ORB implementaties te vinden.

FireFox - neem het web in eigen hand

• PKP B-Man
super, nu ik een aantal namen weet van communicatie methoden en de verzamelnaam IPC gaat het zoeken en vergelijken gelijk al stukken makkelijker. Ik zal in ieder geval ook eens gaan stoeien met CORBA, aangezien dat me wel leuk lijkt...

Bedankt voor de info, en als je ineens weer een naam ofzo te binnen schiet (puntje puntje puntje) ;)
Pagina: 1