Professionele 2D Videokaart met DVI op 1920x1200

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Op mijn werk gaan we een Samsung Syncmaster 241MP kopen. Dat is een 24" TFT scherm met max. resolutie van 1920x1200. Ik zoek een goede videokaart herbij. Ik heb gelezen dat een DVI-output altijd het scherpste beeld geeft, omdat het beeld dan in het digitale domein blijft.
Wat ik dus zoek is een kaart die perfect 2D beeld geeft (scherp) en een DVI-output heeft die op 1920x1200 kan.
De Matrox G550 werd in reviews aangegeven als de beste kwaliteit voor 2D, maar die kan maar tot 1280x1024 op de DVI output.

Iemand tips? (hoeft niet budget te zijn ;) )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je überhaupt al gekeken naar andere videokaarten?
Ken je Matrox's topmodel, de Parhelia?

Verwijderd

FF een linkje voor de Parhelia om het helemaal makkelijk te maken ;)

http://www.matrox.com/mga/products/parhelia/home.cfm

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:54

Croga

The Unreasonable Man

Ga overigens ook eens op zoek naar de DVI standaarden... Het komt er op neer dat DVI een beperking heeft in de resoluties die aangestuurd kunnen worden:

- Absolute maximum: 1920*1080 breedbeeld. Deze resolutie kan bij maximaal 60Hz gehaald worden.
- Monitor maximum: 1280*1024@85 Hz. Dit is de XGA standaard.

Als je dus de 24" monitor wilt aansturen zul je een zogenaamde DVI-D ofwel Dual-DVI aansluiting moeten gebruiken. Ik weet niet of de Parhelia dit ondersteund, maar je zult zowieso na moeten gaan of dat 24" scherm dat überhaupt wel ondersteund.

Ik vindt deze vraag overigens wel in de categorie "Zoek eens wat verder dan je neus lang is" vallen......

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Croga schreef op 15 April 2003 @ 15:02:
Ik vindt deze vraag overigens wel in de categorie "Zoek eens wat verder dan je neus lang is" vallen......
Nou, ik heb net ongeveer een half uur ge-Googled, gesearched en op de sites van Matrox, Nvidia, T.net, Tom's Hardware gekeken en niet echt een duidelijk antwoord gekregen, dus ik weet niet hoe lang jouw neus is...

Ik ga zeker even kijken naar die Parhelia. Maar zeg je dus dat DVI eigenlijk nooit 1920x1200 gaat kunnen? DVI-D da's dus dual DVI, kan je dat dat op één scherm aansluiten (ieder de helft ofzo?)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

TheLemon schreef op 15 april 2003 @ 15:09:
[...]
Ik ga zeker even kijken naar die Parhelia. Maar zeg je dus dat DVI eigenlijk nooit 1920x1200 gaat kunnen? DVI-D da's dus dual DVI, kan je dat dat op één scherm aansluiten (ieder de helft ofzo?)
De Parhelia kan in ieder geval niet verder dan 1600*1200 op DVI. Volgens de DVI specs kun je dat alleen met een Dual-DVI aansluiting. En laat je niet misleiden door de Matrox site: de G550 Dual DVI is een ander soort Dual-DVI en betekend gewoon "2 schermen op DVI" :(

Een "normale" Dual-DVI aansluiting ziet er uit als een standaard DVI connector, maar wordt anders aangestuurd. Ik weet, eerlijk gezegd, niet of je daar dan ook een speciaal scherm voor nodig hebt. Mischien moet je een de specs van je scherm bekijken, die kunnen je waarschijnlijk meer vertellen over de resoluties die het scherm op de verschillende aansluitingen aan kan......

edit:

En als je dat doet, zul je er achter komen dat dat scherm helemaal geen DVI aansluiting heeft.....
[quote]Interfaces: 15pin D-sub, S-Video, RCA connector, Component x 2, HDTV, TV antenna/cable[/quote]
Dan heeft het dus ook geen zin om hem op de DVI aansluiting van de kaart te hangen, aangezien de kwaliteit die normaal in de Sub-D aansluiting verloren gaat, dan net zo hard aan de converter verloren gaat......

Mijn advies? Neem gewoon een Matrox Parhelia en sluit dit scherm op de 15 pins Sub-D aansluiting aan.....

[ Voor 24% gewijzigd door Croga op 15-04-2003 15:16 ]

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ik vond op de site van Samsung bij de 241MP dit:

signaal input connector
15 pin D-Sub
RF antenne
S-VHS / CVBS / SCART
video level 0.7 v p-p
plug & play DDC 1 / 2B
signaal kabels VGA / S-VHS / CVBS

Ik zie geen DVI aansluiting staan, laat staan dat er gesproken word over Dual DVI. Maar misschien handig om even te praten met je leverancier, denk dat hij hier wel wat meer over weet.

edit:

ah!! De kleine lettertjes niet gelezen. Maar goed, blijft idd weinig over dan het gewoon met D-sub aan te sluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door RawPeanut op 15-04-2003 15:23 ]

Canon Digital Ixus V3

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ja sh*t, dat zie ik ook net op de site van Smasung 8)7 . Maar het stomme is dat als je dan o pdie site verder gaat zoeken naar wat uitleg over de specs dat dan wordt aangegeven dat Samsung zo ontzettend modern en bij de tijd is dat zelfs DVI en Dual DVI worden ondersteund. Er staat alleen niet bij voor welke produkten dat precies geldt :( . Erg slechte site. Misschien moet ik ook maar eens gaan zoeken naar andere schermen dan.
De reden waarom ik dus DVI wil, is dat wij die Samsung even te leen hebben gehad en hij op goedkope Intel en Nvidia Vanta VGA-kaartjes behoorlijk wazig beeld gaf.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ik heb nog ff verder ge-googled en vond dat DVI-D tot max. 1900x1024 kan @ 60Hz. Dual-link DVI-D kan veel hoger, maar ik heb tot nu toe pas één kaart gezien die dat ondersteunt: de Nvidia Quadro FX. Ik kon hem niet vinden in de pricewatch, maar hij zal wel gruwelijk duur zijn. Daar komt bij dat ik dan een ander scherm moet kopen (Iiyama heeft er bijv. een met 2x DVI inout).

Ik hou het maar bij de D-sub dan. Dan lijkt me die Parhelia ook overbodig verder, die G55o moet dan genoeg zijn. Maar kan heet beeld bij zulke resoluties echt zoveel beter worden door een betere videokaart? (Matrox G550 vs. Nvidia Vanta in dit geval)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

TheLemon schreef op 15 April 2003 @ 16:15:
Ik hou het maar bij de D-sub dan. Dan lijkt me die Parhelia ook overbodig verder, die G55o moet dan genoeg zijn. Maar kan heet beeld bij zulke resoluties echt zoveel beter worden door een betere videokaart? (Matrox G550 vs. Nvidia Vanta in dit geval)
Ik heb persoonlijk speciaal voor mijn internet/develop/chat PC een G550 aangeschaft. Als ik het beeld van die kaart vergelijk met mijn Gf2, Gf3, ATi Rage 3D of ATi Rage Pro dan steekt de Matrox met kop en schouders er boven uit. De Rage 3D is erg wazig, de rest is bruikbaar maar de Matrox is haarscherp. Dit is natuurlijk lastig in getallen uit te drukken, maar ga eens op zoek op Toms Hardware of zo, daar staan vast reviews van dit soort zaken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:21
Al helemaal voor 2x DA/AD conversie wil je gewoon een goede videokaart en een goede kabel hebben.
Heb sinds 2 dagen ook een G550 omdat ik gek werd van dat geflikker met 2 videokaarten en Matrox de enige is die fatsoenlijke linux support levert met echte dualhead functionaliteit. Ik stond er versteld van wat mn Samsung 757dfx kon weergeven :)

Kabel is ook zeer zeker belangrijk: ik dacht dat het leuk was om 1 schaduwcursor te hebben in XFree86 4.3, maar 3 stuks vind ik toch een beetje te veel worden... dat krijg je met die 3 meter verlengsnoeren die ze bij een 2dehands monitor leveren omdat de originele kabel weg was :(

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, ja ik weet genoeg boys. Ik ga ook ff veel aandacht besteden aan die kabel en de G550 is besteld :)
Pagina: 1