[Hobby] Elektrisch gitaar opnemen

Pagina: 1
Acties:

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 10:25
Ik heb de search al gebruikt en daar kwamen eigenlijk alleen de wat meer proffesioneel georienteerde vragen tevoorschijn, daarom begin ik een nieuw topic.

Ik zit al een tijdje op gitaar (elektrisch) en het wil aardig lukken. Nu speel ik zelf in een bandje, maar ook speel ik graag thuis nogal eens wat na of mee. Nu leek het mij wel tof om het eens met de computer op te nemen en dan een liedje met behulp van cool edit en acid een beetje na te doen (Links 2 3 4 is bijvoorbeeld erg makkelijk :)). Ik heb dus een kabeltje gehaald voor mijn versterker naar mijn geluidskaart en ik start Cool Edit, maar de kwaliteit is uitzonderlijk bagger :+. Allemaal geknisper en gesnerp erdoorheen. Nu snap ik ook wel dat je voor een goed resultaat handenvol met geld uit moet geven, maar ik ben niet zo'n audiofreak (hoor het verschil tussen 128kbs en 196 of 256kbs niet :P) en ik wist ook wel dat het niet denderend zou zijn. Alleen dit was wel heel bagger. Toen heb ik de gain maar eens teruggedraaid en gewoon clean gespeeld. Dat ging dus wel redelijk, klonk een beetje hol, maar verder ok. Alleen ik wil met distortion spelen. Ik ga dus binnen een Boss Metalzone pedaaltje kopen ipv de brakke "distortion" op mijn Behringer versterkertje. Zou dit enigzins helpen?
Ik heb trouwens ook een Pioneer DTS 80W versterker voor mijn xbox, en daar kan ik de gitaar in principe ook op aansluiten en dan via de versterker weer naar de comp. Zou dat betere kwaliteit geven? Want ik heb de benodigde kabeltjes niet, dus heb ik het niet kunnen proberen.

Of kan ik er beter gewoon mee nokken? :)

Nogmaals, ik ben geen audiofreak. Ik doel dus niet op proffesionalisme. Ik doel op hobby.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-04-2003 12:31 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

maar als het voor de hobby is, kun je toch ook gewoon n computer-microfoontje gebruiken om het op te nemen?

Als ik bijvoorbeeld van bandrepetities opnames maak met mn md-spelertje, dan doe ik dat ook met zo'n goedkoop dingetje, kwaliteit is goed genoeg!

Gitaar via een directe lijn is bijna nooit mooi! Ik heb nog maar 1x meegemaakt dat dat redelijk goed klonk en dat was met output van een Boss GT5 op een podium. Want voor opnames is dat weer veel te direct, is ook weer niet mooi!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
als je direct opneemt klinkt het heel 'electronisch', niet mooi, je moet het geluid wat uit de versterker komt opnemen. Dat doe je met een mic --> computer.

• armageddon_2k1
Dus jij bedoelt dat ik mijn microfoon ernaast moet leggen en die dan moet aansluiten op de comp? Hmm...ik dacht juist dat dat voor gigantisch kwaliteitverlies zorgde. Ik zal het proberen in ieder geval.

Verwijderd

Zet er eens een potmeter tussen, waarschijnlik overstuur je nu je ingang van je geluidskaart...

Electreet microfoon elementjes geven het beste resultaat imo en zijn het makkelijkst te koppelen aan de PC zonder extra benodigdheden....

• armageddon_2k1
Bij CoolEdit knallen de metertjes inderdaad bijna de desktop af.
Maar Electreet? Wat is dat? Of is dat een hele domme vraag?

Verwijderd

Zet dan die input iets dichter.

Je hebt verschillende soorten microfoons:
- electreet [condensor/condensator-microfoon] (plaatje)
- dynamische microfoons (plaatje)
Uitleg pagina

Electreet is oa wat er in telefoons/pc-mic's zit en zijn verkrijgbaar in verschillende kwaliteitssoorten.

Opnametips:
- http://documents.epanoram...ts/pc/soundcard_tips.html
- http://www.audio-recordin...icle-electric-guitar.html

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 14:13 ]

• armageddon_2k1
Ik heb al zitten rommelen met input en dergelijke en daar is niet zoveel aan te beginnen. Ik probeer het wel met een microfoon. Wij hebben hier geloof ik wel een electreet microfoon liggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 13:37:
Zet er eens een potmeter tussen, waarschijnlik overstuur je nu je ingang van je geluidskaart...

Electreet microfoon elementjes geven het beste resultaat imo en zijn het makkelijkst te koppelen aan de PC zonder extra benodigdheden....
Impedantie van de ext. speaker op je gitaarversterker moet meestal rond de 32 Ohm zijn :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Slim plan: een Shure SM57 microfoon (of een van die Sennheiser e-serie dingen, zijn ook redelijk voor weinig knaken) scoren en een voorversterkertje. Behringer's Ultragain ofzo. Cheap en 2 kanalen erop. Dan zit je zowel qua impedantie als qua signaal niveau goed om de PC in te gaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Oh ja: de SM57 is een van de standaarden voor elektrische gitaar. Je kunt natuurlijk ook alweer duurder gaan kijken enzo, maar ja, dan is het hobby karakter er gauw vanaf.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De microfoon werkt dus idd als een soort WYHIWYG-filter - het gaat er gewoon om dat je het geluid van je vingers/plectrum op de snaren niet hoort, dat clipping-effecten worden "afgerond", dat soort dingen - (edit) en verder werkt de microfoon als een simpele maar effectieve limiter(/edit). Uit ervaring kan ik melden dat voor eenvoudig hobbyisme bijna elke microfoon voldoet - hoe goedkoper die microfoon, hoe verder 'ie van de box af moet staan (anders introduceer je alsnog clipping). Concreet betekent dat minder dynamiek en meer omgevingsgeluid.

Een Shure (die je tegen de speaker aan kan zetten) is natuurlijk erg mooi, maar een microfoon van twee tientjes voldoet voorlopig ook wel. Zodra je je muziek op feestjes en partijen wilt laten horen praten we verder :)

[ Voor 8% gewijzigd door Rataplan op 15-04-2003 14:43 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Gitaar via line-in is echt not done. Clean wil het inderdaad nog wel, maar zodra je gaat scheuren is het geluid helemaal zoek.
Zo'n pedaaltje kopen zal geen enkele verbetering geven wat de opnames betreft. Je gitaar op een hifi-versterker aansluiten moet je al helemaal nooit doen. Voor elektrische gitaar worden er niet voor niets speciale versterkers en speakers gemaakt. Via een hele goede gebalanceerde line-out (DI-out) van een dure versterker kan je nog wel een eindje komen, maar je zal altijd het geluid van de speaker missen zo. Niet doen dus.

Wat je wel moet doen:

Met budget van een paar knaken:
Koop een pc-microfoontje (electret zijn die altijd) en sluit die aan op de mic-in van je geluidskaart. Koop eventueel een ietsje betere dynamische microfoon (laat je adviseren in de winkel). Je moet misschien bij de driver van je geluidskaart een -6dB(of andere waarde) attenuation aanzetten als je meters in het rode blijven knallen.

Met budget van een paar honderd euro:
Koop een dynamische microfoon (shure/ sennheiser, wat hierboven al genoemd wordt), koop een goedkoop mixertje (mag zo simpel mogelijk zijn, als er maar een mic-input op zit) of een losse mic-voorversterker. Sluit de microfoon via die mixer aan op de line-in van je geluidskaart.

Zorg er altijd voor dat het opnameniveau van je geluidskaart goed is ingesteld (mag bij de hardste pieken net in het rood komen). Richt de microfoon op ca. 20cm afstand op de speaker, iets uit het centrum, dus meer naar de rand van de conus. Je kunt hier later een beetje mee schuiven voor ander geluid (naar het midden wordt het scherper, naar buiten van meer ouderwets geluid met veel mid).

[ Voor 5% gewijzigd door TheLemon op 15-04-2003 15:03 ]

Pagina: 1