Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
De headunit kan in principe alles zijn. In mijn geval is het een PC.
Siditamentis astuentis pactum.
[ Voor 83% gewijzigd door --HYPER--392 op 15-04-2003 11:49 ]
Koop een compo set voor voorin je auto.
Klink misschien heel raar, maar daar heb je echt veel meer aan. Je kan dan daarna eens gaan kijken of je en sub met versterker kan versieren en kan je meteen je speakers voor op de versterker aansluiten.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Verder hangt er natuurlijk veel van je budget af. Maar goede voorspeakers zijn erg belangrijk!
XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40
Ik zei dat ik een 5-kanaals versterker had, vier speakers en een sub. Ik dacht dat 't dan wel logisch was hoe 't is aangesloten. Daarbij heb ik ook nog gezegd dat ik een PC als headunit heb. Ik vraag me dan ook af hoe je ertoe komt om nog te vragen of ik m'n philipsjes op de 'radio' heb aangesloten.--HYPER-- schreef op 15 April 2003 @ 11:48:
heb je je philips speakers op je versterker aangesloten,of op je radio?
omdat ik dacht dat je alleen de achterste speakers op je versterker had aangesloten,en je voorste speakers op je pcVarienaja schreef op 15 April 2003 @ 14:39:
[...]
Ik zei dat ik een 5-kanaals versterker had, vier speakers en een sub. Ik dacht dat 't dan wel logisch was hoe 't is aangesloten. Daarbij heb ik ook nog gezegd dat ik een PC als headunit heb. Ik vraag me dan ook af hoe je ertoe komt om nog te vragen of ik m'n philipsjes op de 'radio' heb aangesloten.
dus dan zit het zo:clstat schreef op 15 April 2003 @ 14:36:
Precies wat SnowDude zegt... Koop een versterker 4 kanaals, compo set en sub daarop aansluiten.
Verder hangt er natuurlijk veel van je budget af. Maar goede voorspeakers zijn erg belangrijk!
achterste speakers op de radio, voorste (composet) samen met de sub op de versterker?
Dat ga ik nu dus ook doen, heb gisteren de radio en composet (voorin) aangesloten, ben nu aan het sparen voor sub en versterker. Sub komt dan op de amp, en over een tijdje misshcien nog een composetje, die komt dan op de radio en die composet van voor gaat dan op de amp.
Verwijderd
Maar idd je hoeft eigenlijk alleen maar een degelijke composet te hebben met een sub en versterker.
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 15:55 ]
Dan ben ik toch erg nieuwsgierig hoe je je dat dan precies had voorgesteld. Je weet toch dat er op een PC alleen een 3,5mm 'koptelefoon'-aansluiting zit?--HYPER-- schreef op 15 April 2003 @ 15:27:
omdat ik dacht dat je alleen de achterste speakers op je versterker had aangesloten,en je voorste speakers op je pc
Yep, Dat is precies wat ik bedoelde. Ik heb al heel wat instalaties gedaan (van 100 tot 6000 euro), en ik weet uit ervaring dat dit op termijn het goedkoopste is. Dit is namelijk wat schaalbaarder. Goede front speakers is erg belangrijk geluid moet namelijk goed in balans zijn en daarmee bedoel ik niet Links / Rechts balans maar de hoog/mid/laag/sub moeten elkaar niet overstemmen. Een sub-woofer is puur aanvulling van je geluid. En als je geen goed front geluid hebt heb je dus weinig toe te voegen.--HYPER-- schreef op 15 April 2003 @ 15:28:
[...]
dus dan zit het zo:
achterste speakers op de radio, voorste (composet) samen met de sub op de versterker?
Hieronder is een korte richtlijn voor mensen met een klein budget:
Eerst koop je een goede fornt compo set. Deze sluit je dan aan op je auto radio.
Vervolgens koop je er een 4 kanaals versterker bij om de fronts aan te sturen.
Dan komt de eerste sub, en kan je de twee overige kanalen van je versterker gebrugt gebruiken voor de sub.
In deze volgorde kan je elke keer een onderdeel kopen zonder dat dat in de kast gelegd hoeft te worden.
En let op zoals bij het meeste van dit soort dingen: Goedkoop is duurkoop!
Als je een te goedkope sub of versterker koopt ga je je er toch een keer aan ergeren en koop je toch een duurdere.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Verwijderd
klopt als een bus, ik had/heb ook zon fabrieksradio erin gehad.Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 16:16:
Ik heb ff een vraagje wat betreft die Fiat Bravo. Die heeft toch zo'n fabrieksradio erin zitten? Hoe kun je er dan een andere radio inzetten. Ik heb namelijk een Bravo 2.0HGT op het oog. Alleen wil ik mijn Pioneer DEH 7400MP wel kunnen inbouwen.
- je gaat naar de fiat dealer
- besteld een adapter, waar een gewone radio inkan
- gaat later terug naar de fiat dealers als onderdeel binnen
- laat de fiat dealer je originele radio uitbouten
- rest kan je zelf
ff pic hoe het eruit ziet,
voor:

na:
[ Voor 22% gewijzigd door --HYPER--392 op 15-04-2003 16:30 ]
euh... sb live ofso.. met een apart front en rear kanaalVarienaja schreef op 15 April 2003 @ 15:59:
[...]
Dan ben ik toch erg nieuwsgierig hoe je je dat dan precies had voorgesteld. Je weet toch dat er op een PC alleen een 3,5mm 'koptelefoon'-aansluiting zit?
[ Voor 3% gewijzigd door --HYPER--392 op 15-04-2003 16:28 ]
Verwijderd
Koop gewoon een goed compose setje en denk er aan met de aanschaf van een versterker... staar je neit blind op vermogen. Je kan beter een kwalitatief goede versterker nemen met wat minder vermogen als een minder merk met de nodige show-off watt's. Ik ken menig versterker van goede kwalitied die een mindere met 2x (!) zoveel vermogen er vrolijk uit speelt (op alle fronten).
Maar 2 belangrijke dingen...
1) Wat is je doel (gewoon mooie zuivere muziek of wil je een boomcar?)
2) wat is je budged?
doel: mooi zuivere muziek, maar van een "boom" ben ik ook niet viesVerwijderd schreef op 15 april 2003 @ 19:04:
Ik ben het HELEMAAL met snowdude eens!
Koop gewoon een goed compose setje en denk er aan met de aanschaf van een versterker... staar je neit blind op vermogen. Je kan beter een kwalitatief goede versterker nemen met wat minder vermogen als een minder merk met de nodige show-off watt's. Ik ken menig versterker van goede kwalitied die een mindere met 2x (!) zoveel vermogen er vrolijk uit speelt (op alle fronten).
Maar 2 belangrijke dingen...
1) Wat is je doel (gewoon mooie zuivere muziek of wil je een boomcar?)
2) wat is je budged?
buget: 400 € (rond die prijs)
Verwijderd
1Compose set van Phase Linear van 89 euro: http://www.rondevries.nl/...len&pid=295&hid=39&sid=55
Ik heb geen ervaring met compose set's van Phase Linear, maar in deze prijsklasse kun je nog een hoop varieren.
Zelf een woofer maken met bijv deze driver (woofer), een Phase Linear thriller 2500 van 10". Dit zal nog wel in een bescheiden beheuzing passen en zal zowel qua gluid wel aardig klinken doordat hij niet al te groot is en kan met ze 10" nog wel aardig SPL's produceren >:): http://www.rondevries.nl/...len&pid=264&hid=39&sid=55
Versterker: Als je binnen je budged wilt blijven kun je zo'n 180 euro aan een amp uit geven. Een niewe vierkanaals voor dit geld is wel te vinden, zoals deze (http://www.rondevries.nl/...len&pid=559&hid=44&sid=92). Maar als ik jou was zou ik eerder op marktplaats naar een 2e hands zoeken, voor dit bedrag kun je echt wel een goede 4 kanaals amp krijgen die het een stuk beter zal doen als sony of een ander low budged merk. Je kan ook besparen op je compose set en woofer. 'tis maar wat je wilt.
Als 2e hand bijv: http://www.marktplaats.nl....htm?av=a&rv=100&zoek=mtx of http://www.marktplaats.nl...32.htm?av=a&rv=100&zoek=4 kanaals.
50 euro voor bouwen kist en kabelsetje
Als je een tweede hands versterker koopt let dan uiteraard wel even op dat alle kanalen werken, of de cross-over filters werken, of alles onder een fatsoenlijke belasting ook goed blijft, en lat het spull even warm worden, sommige versterkers willen pas problemen geven als ze een graadje of 50 zijn. Als je van een beetje liefhebber een goed merk koopt kan je eigenlijk bijna geen miskoop doen als je bovenstaande even controleerd.
Verwijderd
Is bangelijke kwaliteit maar je betaalt het wel
we nemen een compo set.. dan ziet het er zo uit.
Woofer ------\
Tweeter------/---- filter---- radio cq versterker
toch?
Het filter heeft 1 ingang hierop komt uiteraard de uigang van de versterker (of dit nou de interne van de radio is of een losse eindtrap maakt uiteraard niets uit). Vervolgens heeft het filter een aantal uitgangen, een voor elke speaker in de set dus een filter voor een 2 weg systeem heeft twee uitgangen en voor de tweeter en een voor mid / laag. ee 3 weg filter heeft dus 3 uitgangen (Duh) Een voor de tweeter, een voor mid en eentje voor laag.--HYPER-- schreef op 16 April 2003 @ 11:28:
ff een stom vraagje tussendoor.
we nemen een compo set.. dan ziet het er zo uit.
Woofer ------\
Tweeter------/---- filter---- radio cq versterker
toch?
Dit betreft dus een passief filter die bij alle compo sets geleverd word. Dan heb je ook nog de active filters en die plaats je niet achter de versterkers maar er voor. Je hebt dan dus voor elke speaker een eigen kanaal nodig op je versterker.
Verwijderd
Maar wel een puike installatie!
Een radio/cd 4x40 watt, een versterkertje van 4x100 watt, en in totaal 10 speakers;
2 tweeters in dashbord (ORG)
2 speakers in voordeuren (100 watt)
2 speakers achterin (ORG, 100 watt)
en 4 speakers in hoedeplank (ook 100 watt)
kosten:
radio 229 euro
versterker 30 euro
speakers 80 euro
[edit[
het hoeft dus niet zo gek veel te kosten!
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 12:24 ]
Hoeveel daarvan zijn gewoon bij elkaar een enkel setje? Compo voorin (1), compo/coaxiaal achterin (+1 =2), setje in deur (+1=3).Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 12:23:
Ik heb een opel vectra uit 1990, en een klein budget.
Maar wel een puike installatie!
Een radio/cd 4x40 watt, een versterkertje van 4x100 watt, en in totaal 10 speakers;
2 tweeters in dashbord (ORG)
2 speakers in voordeuren (100 watt)
2 speakers achterin (ORG, 100 watt)
en 4 speakers in hoedeplank (ook 100 watt)
Ik kan ook gaan patsen met wel 12 speakers + 2 woofers in mijn auto als ik 4 triaxialen heb en een push pull sub. Per triaxiaal wel 3 hele speakers.
Dat is marketingtaal, geen taal die audiofielen onder elkaar praten. Een set is maar een (1) set, of 't nou een 2 weg is of een 5 weg.
Leuk, maar het spijt me, dat soort gezeur moet ik nou al jaren aan horen. Ik heb 2 versterkers van 4x110W hier liggen maar die leveren ook echt 110W RMS.
De meeste fabrikanten geven in de specs aan dat het maximum vermogen afgegeven wordt bij bijvoorbeeld 15V. Ja dat is het maximum wat je versterker slikt maar niet wat je versterker krijgt als hij in de auto ligt. Dat is namelijk 13.zoveel volt (als de motor draait). Ook zou ik die orginele 100w speakers wel eens naast mijn Boston Rally set ven "maar" 65W willen horen.
Ik zeik niet graag mensen af die niet zoals ik 5000 euro of meer uitgeven aan hun audio systeem, maar ga alsjeblieft niet met die vage marketing taal lopen te pronken. Dat is namelijk een belediging van mijn hobby.
Amen
Verwijderd
Dit wordt opgegeven bij 12V en 14,4V (dynamospanning) en deze liggen standaard al 5% á 10% hoger als de fabrieksopgave. Dus als er in de handleiding staat 37,5W rms bij 12V en 45W rms bij 14,4V zijn de gemeten waarden van de amp in werkelijkheid vaak iets van 40W rms bij 12V en 49W rms bij 14,4V. Dat zegt wel wat over de manier hoe ze bij MTX ontwerpen. Bij Osio gaan ze puur op het vermogen van het ontwerp af (theorie dus).
Ik heb anders nooit over klachten gelezen inzake Osio. Ook daar blijven ze keurig in de marges qua marketing, als ik het me goed herinner.Verwijderd schreef op 16 april 2003 @ 15:23:
Bij Osio gaan ze puur op het vermogen van het ontwerp af (theorie dus).
Osio is dan wel een instapper, nuff
Verwijderd
Door die grote tollerantie heeft het dus ook geen nut voor ze om ze te testen op vastgestelde waardes want door de grote tollerantie grens zijn er vele waarden mogelijk.
MTX gebruikt volgens mij een tollerantie van 2% op de meeste onderdelen en op sommige nog minder (niet om het aan te smeren, maar is zo).
Edit: Osio kwam even spontaan in me op, dit zou ook een ander kunnen zijn. Supertech ofzow...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 16:17 ]

Met recht een klassieker, deze vierkanaals versterker van Magnat. Menig liefhebber deed zijn intrede in de wondere wereld van de auto hifi met dit apparaat. En gelukkig bestaat die kans nog steeds. Op zoek naar een betaalbare versterker voor het aansturen van een vierspeaker-systeem of een set met twee speakers en een subwoofertje? Dan moeten de 4x120 watt max of 2x120 watt en 1x240 watt genoeg zijn voor goede prestaties. LET OP: de afbeelding wijkt iets af.
Supertech, alias MarquantVerwijderd schreef op 16 april 2003 @ 16:15:
Edit: Osio kwam even spontaan in me op, dit zou ook een ander kunnen zijn. Supertech ofzow...
Verwijderd
Er is een Osio versterker bijmij in de vrienden groep die al een tijdje ten ronde gaat. Elke keer sloopt die een paar speakers en wordt hij weer weg gegeven aan iemand die wel een versterkertje wil hebben. Zo heeft hij al in 4 auto's een paar spoelen gebraden (niet de mijne btwWekkel schreef op 17 April 2003 @ 11:59:
[...]
Supertech, alias MarquantBij Osio zullen ze erg bedroefd worden (en terecht) van ook maar de verste vergelijking van hun merk met Supertech.
jajaja, ik weet het. Niet echt een objectieve en eerlijke vergelijking met andere maar toch...
[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 19-04-2003 10:39 ]
Verwijderd
Zo zie je maar dat het gevoel voor een product voor een heel groot deel af hang van je ervaring er mee/ervaringen van anderen er mee.
Als ik eens een Osio over heb mag jij hem van me hebben
CinquecentoWekkel schreef op 19 April 2003 @ 10:39:
In mijn vriendengroep gaat juist een Osio rond die al heel wat blijde gezichten heeft gebracht. Overigens ooit een denderende Osio install geluisterd in een Fiat 600 of zo (zo'n blokkendoos, niet de ronde)

Moet ook nog een keer opzoek gaan naar geluid voor m'n karretje.
Er zit zo'n leuk in het dashboard verwerkt radiotje in.
En het eerste is toch wel cdspeler inbouwen en zoeken naar goeie speakers.
Versterker / Subs ? ... Watvoor versterker en sub speakers zijn goed voor deze wagen.
Ik heb totaal gene verstand van car audio dus in een winkel kan ik me van alles en nogwat aanlaten smeren
Tevens heb ik maar een forum opgestart over de bravo / brava omdat er nederlandstalig bijna niks te vinden is op internet vind ik.