Seriele Poort aansturen in XP lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:44
Ik heb hier een schakeling uit elektuur die 32 analoge ingangen via de seriele poort kan inlezen.
Het oorspronkelijke programma dat er bij zat is geschreven in Quickbasic en gebruikt OUT en INP voor de communicatie met de seriele poort.

Het programma zorgt voor de communicatie met het bordje door middel van de registers van de UART hoog of laag te zetten (DTR, RTS en Set Break) en door de ingangen uit te lezen (CTS, DSR, RI en DCD)
Het gebruikt dus de seriele poort deels parallel.

Nu werkt het QuickBasic programmaatje zelf nog steeds perfect, ook als ik het onder windows xp gebruik, dus de poort zelf wordt duidelijk herkend en werkt ook.

Nu heb ik het Quickbasic programma geport naar Visual Basic 6, en voor de Inp en Out functies te vervangen heb ik al volgende libraries geprobeerd (die ook in 2000/XP horen te werken)
NTPort Library : http://www.zealsoftstudio.com
DriverLINX Port I/O Driver Interface

Hetzelfde programmaatje werkt wel op een windows 98 computer, en ik heb het vroeger (ongeveer een half jaar geleden) ook al aan het werk gekregen, alleen weet ik niet meer zeker of het in windows xp of in windows 2000 was.

Ik heb ook al gezocht naar andere alternatieven, en hier op GoT al gezocht of er iemand al een gelijkaardig probleem had, en het enige dat ik kan vinden is :
[rml][ DLL] DriverLINX DLPORTIO wil niet op XP[/rml]

Dit probleem is erg gelijkend, ik krijg namelijk ook steeds 255 terug van de Inp functie, gelijk op welke com poort.
Ik heb ook al eens heel eenvoudig zelf de RTS proberen te switchen door middel van :
Outp comaddr + 4, inp(comaddr + 4) xor 2
Maar inp(comaddr + 4) and 2 blijft steeds 2 teruggeven, de poort veranderd dus niet.

Ik krijg ook geen foutboodschappen ofzo.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:45
Jupz
heb ik ook last van. Heb echt alle soorten exotische drivers geprobeerd maar kon er uiteindelijk 1 vinden:
JSpayne's I/O Active X Communcations driver

Tis een demo dus als je hem start moet je even op enter rammen. Hij kan zowel lpt als com aan.

Het is daarnaast idd irritant van windows dat ze kernel drivers nodig hebben om iets aan te sturen. Er zijn trouwens zat sites die dit behandelen....

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:44
Ik heb em net gedownload, en ik zie dat die ook een In() en Out() functie heeft, als ik ze gewoon gebruik (op de site stond dat bij deze functies het Openen niet nodig was) krijg ik hetzelfde.

Als ik echter Open wel eerst doe werkt het wel!

Die NTPort Library had nogtans ook een functie om een port range te locken, maar daar lukte het ook niet mee.

Hartelijk bedankt hoor!

Ook wel jammer dat het nogal duur is om te registreren, maar nu ik weet dat het na het openen van de poort wel gaat, ben ik aan het denken of die andere libraries ook niet zouden werken als ik eerst de poort open.
Voor zover ik tot hiertoe heb gevonden moet ik dat doen met CreateFile() ?

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram