Is dit kunst of vandalisme?

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81195

Topicstarter
Hier heb ik enkele plaatjes van een afschuwelijk kunstwerk wat beklad is de inwoners van deze gemeente vinden het niet mooi, wat vinden jullie van dit kunstwerk? Of is het pure vandalisme dat het beklad is? is het wel kunst?

links
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=92552

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=92554

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=92555

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 81195 op 15-04-2003 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

Of iets als 'mooi' of 'niet mooi' beoordeeld wordt wil niet zeggen dat iets wel of geen kunst is.
(Alles is dus kunst of iemand dat nu waardeert of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

'T is zonde van de cement en stenen ;(
Voor de rest is het net een pishok ;)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Of het kunstwerk nou mooi is of niet, bekladden blijft m.i. vandalisme. Het zijn ma.w. twee verschillende vragen. Je 'Of' in de vraagstelling is dan ook misplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekkel op 15-04-2003 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2022
Ik snap niet dat daar een pishok moet zijn?! Het ziet eruit als een rustig landelijk gebied? Ik vind het redelijk landschapsvervuiling als het ook daadwerkelijk midden in het landschap staat...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat een teksten staan er op ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Misschien kunnen ze verkeersborden in Irak maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
StarTAC schreef op 15 April 2003 @ 11:06:
Ik snap niet dat daar een pishok moet zijn?! Het ziet eruit als een rustig landelijk gebied? Ik vind het redelijk landschapsvervuiling als het ook daadwerkelijk midden in het landschap staat...
Om eerlijk te zijn is het niet eens een pishok, het moet echt kunst zijn, en idd het is echt landschap vervuiling

lees dit maar eens:

http://w3s.rotterdamsdagb...2321&w3s_template=Artikel

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 81195 op 15-04-2003 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 29349 schreef op 15 april 2003 @ 11:02:
Of iets als 'mooi' of 'niet mooi' beoordeeld wordt wil niet zeggen dat iets wel of geen kunst is.
ik vind dat als je kunst zit dat je gelijk moet denken "he dat is kunst" maar bij dit denk van "he, er staat een wc"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:48
Ik vind het er wel mooi uit zien. En die grafitti gasten kunnen er niks van imho.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13317

IDD, als het niks is probeer je het toch op te knappen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 13317 schreef op 15 April 2003 @ 11:53:
IDD, als het niks is probeer je het toch op te knappen :?
Ja maar er valt niks aan op teknappen heb jij een idee, behalve dan dat je er een pishok van kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik woon vlakbij dat kunstwerk (Krimpen a/d IJssel). Zal er eens langsrijden, maar ik vind het niet lelijk zo op het eerste gezicht.

Wel raar dat de 'inwoners' er problemen mee hebben, aangezien het buiten het dorp staat!

Waarschijnlijk kunnen die boeren geen enkele vorm van kunst waarderen, als ik die gemeente was zou ik dat ding bij Krimpen neerzetten en er een paar tractorbanden neerleggen, dat waarderen ze meer ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42791

Het heeft op het onderste plaatje wel erg veel van een urinoir weg inderdaad :D. Ik vind het desondanks schandalig dat mensen daar op gaan kladden met verf. Beetje kinderachtig, al dat gezeik om een pisbak ;)

ow, en btw, je vraag in de titel klopt niet zoals mensen boven mij al hebben gezegd. Tenzij je bedoelt dat het kunstwerk zo lelijk is dat het vandalisme is. hm. > sg?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 42791 op 15-04-2003 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Config schreef op 15 April 2003 @ 14:03:
Waarschijnlijk kunnen die boeren geen enkele vorm van kunst waarderen, als ik die gemeente was zou ik dat ding bij Krimpen neerzetten en er een paar tractorbanden neerleggen, dat waarderen ze meer ;(
Ik kan een goed stukje kunst wel waarderen, als het het landschap maar op een moeten manier weet te breken. Dit breekt niets, als ze dit van gebogen metalen platen hadden gemaakt dan had het er heel anders uitgezien. Het is de manier waarop het gemaakt is dat het op een urinoir lijkt. Dat pad er naartoe maakt het er ook niet beter op.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

[message=17542226,noline]Config schreef op 15 April 2003 @ 14:03
Ik heb zo het idee dat ze denken dat een metselaar die dit er even neerzetten stukken goedkoper was dan het hele 30k euro budget dat hier hoogstwaarschijnlijk aan opgegaan is. En dan valt dit nog mee, wij hebben hier een rotonde met 3 of 4 grote zwerfkeien, verbonden door stukken geroest plaatstaal.

Over smaak valt te twisten. Of je dan ergens op uitkomt is een tweede. Vast staat wel dat - als ze er graffiti aan hadden toegevoegd, dit op z'n minst wel fatsoenlijk zou moeten gebeuren - dan huur even een team in dat het goed doet in plaats van deze kladderij. Dit stukje omtoveren naar een felgekleurde installatie met psychedelische vormen zou een beter idee zijn.

Volgens mij hebben mensen geen aandacht voor wat gemeentes met kunst doen -pas op het moment dat het er staat en het iedereen een doorn in het oog is wordt er wat aan gedaan. Dit is laksheid van de burgers zelf - je gemeente kondigt het groot aan in de krant,, maar misschien kan de informatievoorziening van de gemeente beter.

Of wat misschien het beste idee is - pech gehad met allerhande soorten progressieve kunst in de buitengebieden, zet er alsjeblieft gewone beplanting neer, dan heeft er niemand iets over te klagen. Dan kun je kunst ergens neerzetten waar het wel gewaardeerd wordt, of dan kun je het budget beter besteden aan een open podium of het financieren van een locale organisatie die zich er mee bezig houdt. Dit is nu momenteel gewoon verspilling.

Elkweg, moet dit niet in SG?

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Anoniem: 81195 schreef op 15 April 2003 @ 10:59:
Hier heb ik enkele plaatjes van een afschuwelijk kunstwerk wat beklad is de inwoners van deze gemeente vinden het niet mooi, wat vinden jullie van dit kunstwerk? Of is het pure vandalisme dat het beklad is? is het wel kunst?

links
http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=92552

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=92554

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=92555
Het bouwwerkje op zich is als als kunst bedoeld, bekladden is dus vandalisme.
Indien je graffiti bijvoorbeeld op een brugpijler doet(en dan bedoel ik met graffiti niet teksten als "stomme brug pijler" en/of racistische leuzen) vindt ik het wel kunnen. Zo'n lelijk betonnen geval mag best opgefleurt worden, indien dit geen gevaar oplevert voor de verkeersveiligheid of te schunnig is.(ie. gedetailleerde naakt afbeeldingen etc etc)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Config schreef op 15 April 2003 @ 14:03:
Ik woon vlakbij dat kunstwerk (Krimpen a/d IJssel). Zal er eens langsrijden, maar ik vind het niet lelijk zo op het eerste gezicht.

Wel raar dat de 'inwoners' er problemen mee hebben, aangezien het buiten het dorp staat!

Ja maar als ze aankondigen dat er een kunstwerk komt dan verwacht je ook dat er een kunstwerk komt en niet zo'n stom geel gebouw midden in het landschap. Bouw dan gewoon een leuk fonteintje wel afgezaagd maar wel mooier dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63243

Waarom zetten ze er niet gewoon een mooie boom neer? of een fonteintje idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Anoniem: 81195 schreef op 15 April 2003 @ 15:37:
[...]

Ja maar als ze aankondigen dat er een kunstwerk komt dan verwacht je ook dat er een kunstwerk komt en niet zo'n stom geel gebouw midden in het landschap. Bouw dan gewoon een leuk fonteintje wel afgezaagd maar wel mooier dan dit.
Fontein is toch geen kunst...

Dit wel, je hoeft het natuurlijk niet mooi te vinden, maar de meeste mensen *zien* het geeneens als kunst...Een fonteintje of wat planten voegen niks toe aan je... artistieke ontwikkeling zeg maar, je wordt er niks wijzer uit...Tis gewoon ... een plant, of een straaltje water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Config schreef op 16 April 2003 @ 07:45:
[...]

Fontein is toch geen kunst...

Dit wel, je hoeft het natuurlijk niet mooi te vinden, maar de meeste mensen *zien* het geeneens als kunst...Een fonteintje of wat planten voegen niks toe aan je... artistieke ontwikkeling zeg maar, je wordt er niks wijzer uit...Tis gewoon ... een plant, of een straaltje water.
Maar als je het landschap bekijkt zal een fontijn beter op zijn plaats vallen dan zo'n geel steen gebouwtje dat midden tussen het groen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-11-2024
vind 't niet mooi, maar vandalisme is gewoon fout !!

I'm not weird, I'm a limited edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die foto's zijn 1 dag voor de opening gemaakt, dan waren ze nog net optijd met schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53083

Nu het toch in W&L staat (ik meen me te herinneren dat het eerst in SG stond):

Is dít (het vandalisme) dan geen uiting van kunst? Wat is de definitie van kunst? Is dat niet de uiting van hetgeen leeft in de maatschappij?

De teksten zetten mij namelijk wel aan het denken:

lekkerker kfailliet
scheef pishok
en het nog meer tot de fantasie aanzettende (dit zou zo de titel kunnen zijn van een schitterend gedicht):
geen plaats voor kraanvogels

Het geeft zeker aan wat er omgaat in de maatschappij. Dit kunstwerk roept ook om een reactie. De reactie van de graffitiespuiter ontlookt ook weer een tegenreactie.

Is dit dan ook niet wat de kunstenaar heimelijk wilde?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 53083 op 16-04-2003 11:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03 13:22
Ik heb dat artikel dat Berkenwoude linkte gelezen en moet zeggen dat ik het wel een interessant kunstwerk vind. Bekladden is natuurlijk vandalisme.

En nee, vandalisme is geen kunst, aangezien het op geen enkele manier iets toevoegd aan ons culturele erfgoed, hoogstens de realisatie dat asociale sukkels al erg lang bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Vandalisme is natuurlijk fout, maar ik vraag me af of dit hieronder valt.

Dit lijkt mij meer een protestactie van inwoners die geen zin erin hebben dat hun omgeving wordt vervuild door zinloze pisbakken die voor kunst moeten doorgaan en daarom heel veel geld kosten.

Ik sta helemaal niet per definitie negatief tegenover moderne kunst. Je komt soms best mooie dingen tegen. Maar dit is gewoon lelijk.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Anoniem: 29349 schreef op 15 april 2003 @ 11:02:
Sorry dat ik nu ga ranten maar ik kom deze opvatting iets te vaak tegen en ik kan het me goed voorstellen aangezien ik'em zelf ook altijd had :)

Het is echter niet waar. Niet alles is kunst. Er bestaat een definitie voor kunst waar iets aan moet voldoen wil het kunst zijn. Het woordenboek omschrijft kunst als "het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze".

Het probleem is dat niet iedereen kan beoordelen of iets kunst is. In een democratische maatschappij is het echter een veel voorkomende gedachte dat iedereen kunst moet kunnen beoordelen.

Ik zie echter niet in waarom dat zo zou moeten zijn. We vinden het ook normaal dat een elektrotechnicus een schakeling kan beoordelen en een automonteur een schokdemper. Dus waarom is het zo raar dat je kunsthistoricus moet zijn om te kunnen beoordelen of iets kunst is en, zo ja, goede kunst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 53083 schreef op 16 April 2003 @ 11:17:
Nu het toch in W&L staat (ik meen me te herinneren dat het eerst in SG stond):

Is dít (het vandalisme) dan geen uiting van kunst? Wat is de definitie van kunst? Is dat niet de uiting van hetgeen leeft in de maatschappij?

De teksten zetten mij namelijk wel aan het denken:

lekkerker kfailliet
scheef pishok
en het nog meer tot de fantasie aanzettende (dit zou zo de titel kunnen zijn van een schitterend gedicht):
geen plaats voor kraanvogels

Het geeft zeker aan wat er omgaat in de maatschappij. Dit kunstwerk roept ook om een reactie. De reactie van de graffitiespuiter ontlookt ook weer een tegenreactie.

Is dit dan ook niet wat de kunstenaar heimelijk wilde?
toon volledige bericht
even correctie het moet zijn Lekkerkerk failliet, Lekkerkerk is de plaats waar dat kunst werk staat. Denk jij dat de kunstenaar wilde dat het ondergespoten zou worden, of een tegen reactie in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Diadem schreef op 16 april 2003 @ 13:48:
Vandalisme is natuurlijk fout, maar ik vraag me af of dit hieronder valt.

Dit lijkt mij meer een protestactie van inwoners die geen zin erin hebben dat hun omgeving wordt vervuild door zinloze pisbakken die voor kunst moeten doorgaan en daarom heel veel geld kosten.

Ik sta helemaal niet per definitie negatief tegenover moderne kunst. Je komt soms best mooie dingen tegen. Maar dit is gewoon lelijk.
Ja dit is zeker een protestactie van de in woners, en inderdaad het heeft aardig wat geld gekost, ik heb het al gebrobeerd om het op te zoeken wat het gekost heeft, maar ik heb dat nog niet gevonden. en ik vind het ook erg lelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het kunst werk heeft FL.69.212,- gekost dus € 31407. een hoop geld voor iets waar je niet veel aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:03
Anoniem: 81195 schreef op 15 april 2003 @ 10:59:

links
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Het Kunstwerk is lelijk (vind ik) maar de "grafity" maakt het er niet mooier op. Ik vind het persoonlijk vandalisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Laatst online: 08-04 11:57
Het zou eigenlijk ergens anders staan, en met andere steentjes zijn opgebouwd (dat laatste vind ik overigens geen excuus). Los van of het nu 'mooi' of 'lelijk' is, het object komt iig nu sowieso niet goed tot z'n recht. De directe omgeving is ook nog niet af. De foto's geven ook niet een optimaal beeld van het object zelf, en de locatie. Ik denk dat je er omheen en naarbinnen moet lopen als alles klaar is, om het te beoordelen.

Dan heb je ook nog de factor tijd. Iets kan in eerste instantie een 'wow'-effect hebben, maar daarna snel gaan vervelen, of andersom. Ik zou graag meer foto's willen zien van het 'inwendige', want het object is me niet helemaal duidelijk. De bewust aangebrachte 'verzakking' die refereert naar de veengronden vind ik op zichzelf wel een aardig onderdeel in het concept. Dat mensen meteen "urinoir" roepen bij zoiets monumentaals, of "bureaulamp" bij een iMac, zegt soms meer over de toeschouwer dan het object ;) . Het klopt wel dat een urinoir ook een dergelijke inloop heeft, en een half-open beslotenheid heeft. Die beslotenheid is dus iets waar de kunstenares mee werkt.

De driftige bekladderaar is waarschijnlijk een lokale metselaar die de opdracht niet kreeg, een enorme openstaande rekening heeft bij het café, "Puinhopen van acht jaar Paars" tussen Konsalik en LudLum staan op de boekenplank, en boven het eikenbankstel en de schoorsteenmantel echte kunst aan de muur :'( :

Afbeeldingslocatie: http://www.cryingboyfanclub.nl/plaatjes/groot/DSC00061.jpg

:+

Volkskunst is óók een vorm kunst hoor ;)

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81696

Ik vind dat kunst en esthetiek aaan elkaar gekoppeld moeten zijn. Ja ik weet het: over smaak valt niet te twisten en nog meer van dat soort dooddoeners. Dat neemt niet weg dat in voorbije eeuwen kunstuitingen er op gericht waren iets moois te maken.

In de modene tijd is dat concept losgelaten. Kunst zou voORAL moeten uitdagen, iets los moeten maken. Mooi hoeft niet meer. De kunstenaar zelf hoeft het niet eens meer mooi te vinden. Resultaat is dat kunstwerken inderdaad iets losmaken, waaronder ook veel negatieve reacties. Je zou kunnen zeggen dat de kunstenaar zijn doel bereikt heeft.

Ik vind dat een verkeerde en erg arrogante doelstelling. En met veel anderen heb ik een stil vermoeden dat het bij veel kunstenaars het aan de bekwaamheid ontbreekt om iets moois te maken. Het veel gemakkelijk iets afstotelijks te maken en dat dan te verkopen met een wollig verhaaltje over de diepere zin die de kunstenaar erin heeft gestopt. Hoe minder mensen het begrijpen, hoe meer de kunstenaar zich verheft boven het gewone volk met hun primaire reacties.

Laten we weer terugkeren naar het idee dat kunst mooi moet zijn. Dat niet iedereen de mening over mooi van de kunstenaar deelt vind ik niet zo erg. Vernieuwingen in de kunst zijn aanvankelijk altijd op veel weerstand gestuit. Nu vind bijna iedereen de Eifeltoren mooi, ooit was dat anders. Toch heeft de liefde die Eifel in zijn bouwwerk heeft gestopt uiteindelijk de harten van de mensen veroverd en dat zelfde geldt voor Picasso etc.

Dit pishok vind ook over 1000 nog niemand mooi. Voor mij is het geen kunst, hooguit de demonstratie van de degeneratie van kunst in onze tijd. Ooit zag een tentoonstelling van een kunstenaar die van allles had geboetseerd uit drollen. Het stonk als de ziekte. Hij willde er mee aantonen hoezeer de kunst is verworden. Je kunt zelfs stront nog als kunst presenteren. Zo'n tentoonstelling met een knipoog kan ik wel weer waarderen. Geholpen heeft het echter niet. Nog steeds krijgen we stront voorgescholteld. Als de buurtbewoners die wanprodukt afbreken, mag de kunstenaar tevreden zijn met uitgelokt reactie. De gemeente zou zich moeten schamen dat tienduizenden euro's uitgeeft aan dit soort uitingen die zelf een vorm van vandalisme zijn, namelijk een aanslag op de goede smaak. Mijn ervaring is dat naderonderzoek meestal uitwijst dat de kunstenaar familie is van de leden van de gemeensteraad of burgemeester. Mensen probeer toch geen ruimdenkendheid voor te wenden. Een drol is een drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Anoniem: 81696 schreef op 17 April 2003 @ 16:57:
Ik vind dat kunst en esthetiek aaan elkaar gekoppeld moeten zijn. Ja ik weet het: over smaak valt niet te twisten en nog meer van dat soort dooddoeners. Dat neemt niet weg dat in voorbije eeuwen kunstuitingen er op gericht waren iets moois te maken.
Niet alleen dat; kunst werd/wordt voor allerlei dingen ge- en misbruikt. Om status en macht zichtbaar te maken, of om als communicatiemiddel te dienen. Wat esthetisch of mooi is, is persoonlijk. Dat kun je een dooddoener noemen, maar wat wil je dan? Als je vindt dat dit niet zo is, ben je dan bereid te aanvaarden dat alleen vakmensen kunnen en mogen bepaalen wat kunst, esthetisch, of mooi is? Het verschil tussen vakmensen/kenners en leken is o.a. niet alleen kennis, ervaring, een geoefend oog, maar ook het vermogen om visuele en abstracte dingen te benoemen.
In de modene tijd is dat concept losgelaten. Kunst zou voORAL moeten uitdagen, iets los moeten maken. Mooi hoeft niet meer. De kunstenaar zelf hoeft het niet eens meer mooi te vinden. Resultaat is dat kunstwerken inderdaad iets losmaken, waaronder ook veel negatieve reacties. Je zou kunnen zeggen dat de kunstenaar zijn doel bereikt heeft.

Ik vind dat een verkeerde en erg arrogante doelstelling. En met veel anderen heb ik een stil vermoeden dat het bij veel kunstenaars het aan de bekwaamheid ontbreekt om iets moois te maken. Het veel gemakkelijk iets afstotelijks te maken en dat dan te verkopen met een wollig verhaaltje over de diepere zin die de kunstenaar erin heeft gestopt.
Ik zou zeggen, probeer het maar eens. Wedden dat je dat vies tegenvalt?
Hoe minder mensen het begrijpen, hoe meer de kunstenaar zich verheft boven het gewone volk met hun primaire reacties.
Ik zal niet ontkennen dat menig mens, of dat nou een architect is, of een regisseur, een monnik, of een kunstenaar, naar 'het hogere' streeft, of zich wil verheffen. Dat hogere kan echter nogal verschillende vormen aannemen, ook die van een studie of vormenonderzoek, om maar een dwarsstraat te noemen. Echter, 'succes' is niet gegarandeerd, en net als dat je slechte artsen en piloten hebt, heb je ook mindere, onder- en overgewaarde kunstenaars. Dat komt allemaal voor, en niet alleen in de kunst. Jouw kritiek klinkt mij eerder als een soort boosheid over het feit dat bepaalde werelden, gedachtengangen of waarden van anderen jou niets zeggen, niet 'nuttig' lijken ('mooi zijn' is ook een nut/funktie), of je er niets mee uit de voeten kunt. Een vorm van jaloezie ook misschien. Alsof kunst per se aan 1 norm of verwachting moet voldoen.
Laten we weer terugkeren naar het idee dat kunst mooi moet zijn. Dat niet iedereen de mening over mooi van de kunstenaar deelt vind ik niet zo erg.
En als je nu eens geen kunst wil hebben omdat het alleen maar 'esthetisch' staat te wezen, maar je ook nog inhoud zoekt? Je kunt dat toch niet zo versimpelen, of voorschrijven?
Vernieuwingen in de kunst zijn aanvankelijk altijd op veel weerstand gestuit. Nu vind bijna iedereen de Eifeltoren mooi, ooit was dat anders. Toch heeft de liefde die Eifel in zijn bouwwerk heeft gestopt uiteindelijk de harten van de mensen veroverd en dat zelfde geldt voor Picasso etc.
Daarmee haal je toch je verhaal onderuit, met die voorbeelden van verschillend gewaardeerde werken, zowel door de verschillende groepen mensen, als in de verschillende tijdsperiodes? Daarmee onderstreep je nou juist dat je niet zo generaliserend kunt spreken, laat staan voor anderen, zoals je hier dus botweg doet:
Dit pishok vind ook over 1000 nog niemand mooi.
En meteen weer zelf onderuithaalt met:
[u]Voor mij[/i] is het geen kunst, hooguit de demonstratie van de degeneratie van kunst in onze tijd.
Wat is het nou: jij vindt het geen kunst, of niemand vindt het mooi?
Ooit zag een tentoonstelling van een kunstenaar die van allles had geboetseerd uit drollen. Het stonk als de ziekte. Hij willde er mee aantonen hoezeer de kunst is verworden. Je kunt zelfs stront nog als kunst presenteren. Zo'n tentoonstelling met een knipoog kan ik wel weer waarderen. Geholpen heeft het echter niet. Nog steeds krijgen we stront voorgescholteld. Als de buurtbewoners die wanprodukt afbreken, mag de kunstenaar tevreden zijn met uitgelokt reactie. De gemeente zou zich moeten schamen dat tienduizenden euro's uitgeeft aan dit soort uitingen die zelf een vorm van vandalisme zijn, namelijk een aanslag op de goede smaak. Mijn ervaring is dat naderonderzoek meestal uitwijst dat de kunstenaar familie is van de leden van de gemeensteraad of burgemeester. Mensen probeer toch geen ruimdenkendheid voor te wenden. Een drol is een drol.
Leg nou eens uit waarom dit een drol is (behalve dat jij dacht dat je die in dit werk moest draaien), wat 'goede smaak' is, en hoe dat dan in zo'n vrij terrein als kunst te definiëren valt; de Gulden Snede verplicht stellen :) ? Ik zou dit eerst met eigen ogen willen zien alvorens ik het definitief affakkel :P . Ik mis ook nog het verhaal t.a.v. de vraag & aanbod in de kunst; als het goed verkoopt is het kunst, zoniet dan niet? Als ik jou een drol verkoop met een goed verhaal, en jij waardeert dat, is het dan kunst? Is het onesthetisch of onwenselijk? Een rotschop onder de kont is voor de één lekker en 100 euro waard, voor de ander mishandeling. Gaat het niet om de gedachte en het gevoel die je bij die rotschop hebt, m.a.w. boodschapper <-> boodschap <-> ontvanger :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83168

wat een moeite over een paar stenen, dit is nog lang niet het lelijkste!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

testcase schreef op 17 april 2003 @ 18:09:
[...]
Niet alleen dat; kunst werd/wordt voor allerlei dingen ge- en misbruikt. Om status en macht zichtbaar te maken, of om als communicatiemiddel te dienen. Wat esthetisch of mooi is, is persoonlijk. Dat kun je een dooddoener noemen, maar wat wil je dan? Als je vindt dat dit niet zo is, ben je dan bereid te aanvaarden dat alleen vakmensen kunnen en mogen bepaalen wat kunst, esthetisch, of mooi is? Het verschil tussen vakmensen/kenners en leken is o.a. niet alleen kennis, ervaring, een geoefend oog, maar ook het vermogen om visuele en abstracte dingen te benoemen.
Niet de vakmensen maar het publiek moet bepalen of iets mooi is. Kunst wordt tenslotte gemaakt voor een publiek. Daar hoeft niemand badinerend over te doen. Grootse kunstwerken worden als zij breed toegankelijk zijn altijd door een groot publiek gewaardeerd. Goede wijn behoeft geen krans.

Het publiek waarvoor dit kunstwerk bedoeld is heeft zijn oordeel duidelijk gegeven. Niet het publiek moet hier voor dom worden verklaard maar de maker. Het idee dat het gros van de kunstenaars onbegrepen genieen zijn moet eens losgelaten worden.
Ik zou zeggen, probeer het maar eens. Wedden dat je dat vies tegenvalt?
Helemaal niet. Je hoeft alleen je weerzin te overwinnen. Dat laatste valt mij niet mee, maar dit ligt natuurlijk anders voor de kunstenaar die daar een financieel en sociaal belang bij heeft.
Ik zal niet ontkennen dat menig mens, of dat nou een architect is, of een regisseur, een monnik, of een kunstenaar, naar 'het hogere' streeft, of zich wil verheffen. Dat hogere kan echter nogal verschillende vormen aannemen, ook die van een studie of vormenonderzoek, om maar een dwarsstraat te noemen. Echter, 'succes' is niet gegarandeerd, en net als dat je slechte artsen en piloten hebt, heb je ook mindere, onder- en overgewaarde kunstenaars. Dat komt allemaal voor, en niet alleen in de kunst. Jouw kritiek klinkt mij eerder als een soort boosheid over het feit dat bepaalde werelden, gedachtengangen of waarden van anderen jou niets zeggen, niet 'nuttig' lijken ('mooi zijn' is ook een nut/funktie), of je er niets mee uit de voeten kunt. Een vorm van jaloezie ook misschien. Alsof kunst per se aan 1 norm of verwachting moet voldoen.
Dit soort ruimdenkendheid is zo verschrikkelijk clichématig. Het lijkt wel of de moderne mens bang is om te oordelen. Als ik mij al boos maak, dan toch niet over het feit dat anderen niet mijn waarden of mening of schoonheidszin delen. Jammer dat dit soort vanzelfsprekendheden niet vanzelfsprekend blijken te zijn. Juist de kritiekloosheid waarmee dit soort drollen worden geaccepteerd en door intelectuelen worden verdedigd wekt bij mij weerzin. De reactie van de mensen die dit soort wanproducten bekladden vindt ik natuurlijk, echter en eerlijker dan het gekunstelde verhaal van de kunstenaar over de intentie achter het kunstwerk.
En als je nu eens geen kunst wil hebben omdat het alleen maar 'esthetisch' staat te wezen, maar je ook nog inhoud zoekt? Je kunt dat toch niet zo versimpelen, of voorschrijven?
Daar zeg je goed: "ook nog inhoud". Echte schoonheid komt van binnenuit. Het is niet gemakkelijk iets moois te maken. Een kunstwerk is net als een handschrift een uiting van iemands persoonlijkheid. Achter een groots kunstwerk staat een groots mens. De mensen die dit soort drollen fabriceren missen ten ene male de diepgang en innerlijke schoonheid om zoiets moois te maken.

Beter zouden zij zich er eerst op kunnen richten om vakmanschap aan te leren. Een goed stukje vakmanschap wordt door mensen bewonderd al roept het geen diepe emoties op. Pas als men volleerd is en bovendien zijn eigen persoonlijkheid heeft verdiept, zou men moeten proberen tot een synthese te komen. In die volgorde: eerst moet men leren de technische aspecten van schoonheid onder de knie te krijgen. Niet voor niets zie je dat juist de grootste kunstenaars enorm veel research deden naar allerlei technieken. Ook een groots kunstwerk is veel meer transpiratie dan inspiratie.

Wij leven echter in een tijd waar geen geduld meer is voor langzame maar diepe ontwikkeling. Snel scoren is het devies. Jongeren gaan naar de kunstacademie en zijn bezeten van het idee dat ze oorspronkelijk moeten zijn. Helaas zijn maar weinig mensen oorspronkelijk, nog niet een of de duizend. Maar in deze egotrippende maatschappij maken we ons zelf wijs dat onze gedachten origineel zijn. Het is een illusie.
Daarmee haal je toch je verhaal onderuit, met die voorbeelden van verschillend gewaardeerde werken, zowel door de verschillende groepen mensen, als in de verschillende tijdsperiodes? Daarmee onderstreep je nou juist dat je niet zo generaliserend kunt spreken, laat staan voor anderen, zoals je hier dus botweg doet:

En meteen weer zelf onderuithaalt met:

Wat is het nou: jij vindt het geen kunst, of niemand vindt het mooi?
Je zou ook kunnen denken dat je mij kennelijk niet helemaal goed begrepen hebt. Het gaat er mij niet om dat kunstwerk X door mij of jou of Y procent van de bevolking mooi gevonden wordt. Waar het omgaat is dat kunstenaars weer kunst gaan maken met de intentie iets moois te maken. Het gaat om het streven. Dat is wat ik mis in de hedendaagse kunst. Het streven naar esthetiek is losgelaten. Kunstenaars moeten die verschrikkelijke hang om kosten wat kosten origineel te zijn, loslaten.

De moderne mens is ontworteld, hij maakt kunst maar streeft niet meer naar esthetiek. Hij bedrijft sex, maar streeft niet meer naar liefde. Hij werkt, maar probeert niets meer tot stand te brengen.
Leg nou eens uit waarom dit een drol is (behalve dat jij dacht dat je die in dit werk moest draaien), wat 'goede smaak' is, en hoe dat dan in zo'n vrij terrein als kunst te definiëren valt; de Gulden Snede verplicht stellen :) ? Ik zou dit eerst met eigen ogen willen zien alvorens ik het definitief affakkel :P . Ik mis ook nog het verhaal t.a.v. de vraag & aanbod in de kunst; als het goed verkoopt is het kunst, zoniet dan niet? Als ik jou een drol verkoop met een goed verhaal, en jij waardeert dat, is het dan kunst? Is het onesthetisch of onwenselijk? Een rotschop onder de kont is voor de één lekker en 100 euro waard, voor de ander mishandeling. Gaat het niet om de gedachte en het gevoel die je bij die rotschop hebt, m.a.w. boodschapper <-> boodschap <-> ontvanger :? ;)
Dit kunstwerk gaat mank als zo velen van zijn soort. Het is als een man die zijn taalgebruik doorspekt met moeilijke woorden, maar de betekenis niet helemaal snapt. Hoogdravend en nietszeggend. Wij Nederlanders zijn zulke lieden als het op schoonheid aankomt. Wij zijn lomp en grofbesnaard. In onze onwetendheid zijn wij trots op onze boerse uitingen. Als je in contact treedt met landen waar de cultuur op een hoger peil staat, ga inzien wat een hopeloos gepruts dit is. De dorpskampioen denkt dat hij een wereldprestatie verricht.

Ik wil mij omringen met schoonheid. Schoonheid in gedachten en schoonheid in intenties en schoonheid in de dingen om mij heen. Het maken van lawaai, stankoverlast, en ook deze lelijke dingen, dat is in mijn ogen gewoon millieuverontreiniging. Er is geen redenering nodig om een kunstwerk te verwerpen. Dit doet pijn aan mijn ogen, laat die man metselaar worden. Het is mijn mening, je hoeft het er niet mee eens te zijn, daarom ga ik het ook niet verder verdedigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 81696 op 18-04-2003 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Mensen vonden de eerste Cubistische werken van Picasso ook gruwelijk om te zien. In retrospect zijn het ongelofelijke meesterwerken. Nou weet ik niet of we het pishok (die naam heeft het nu toch al :)) in die richting moeten duwen, maar het feit dat het nu niet wordt begrepen of wordt mooi gevonden zegt op voorhand 0,0 over de kwaliteit of relevantie in onze culturele historie.
emanuel schreef:
Dit kunstwerk gaat mank als zo velen van zijn soort. Het is als een man die zijn taalgebruik doorspekt met moeilijke woorden, maar de betekenis niet helemaal snapt. Hoogdravend en nietszeggend. Wij Nederlanders zijn zulke lieden als het op schoonheid aankomt. Wij zijn lomp en grofbesnaard. In onze onwetendheid zijn wij trots op onze boerse uitingen. Als je in contact treedt met landen waar de cultuur op een hoger peil staat, ga inzien wat een hopeloos gepruts dit is. De dorpskampioen denkt dat hij een wereldprestatie verricht.
Ik vind het best als je jezelf een lompe boer wilt noemen, maar laat mij er alsjeblieft buiten :)

Heb je je overigens wel eens verdiept in de geschiedenis van de kunst en cultuur? Je zult dan ontdekken dat Nederland een bijzonder belangrijk aandeel erin heeft. Je opmerking hierboven is dus feitelijk volledig onjuist.

Daarbij komt dat ik het kunstwerk wel mooi vind. Ik las de beschrijving (dat er in beide gedeeltes een bankje zit en dat het weggezakte stuk comfortabeler zit omdat de achterleuning niet recht is) en zag daarin al een wijze les: Ouwe weggezakte troep kan beter zijn dan strak nieuw spul. Ik vind het een mooie voorstelling.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenB op 18-04-2003 09:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 18 april 2003 @ 09:30:
Mensen vonden de eerste Cubistische werken van Picasso ook gruwelijk om te zien. In retrospect zijn het ongelofelijke meesterwerken. Nou weet ik niet of we het pishok (die naam heeft het nu toch al :)) in die richting moeten duwen, maar het feit dat het nu niet wordt begrepen of wordt mooi gevonden zegt op voorhand 0,0 over de kwaliteit of relevantie in onze culturele historie.
Dat veronderstelt dat elk werk van Picasso een meesterwerk is. De eerste werken van grote kunstenaars zijn vaak niet zo bijzonder. De waarde komt voort uit het feit dat ze van een groot kunstenaar komen en zo een ontwikkelingsproces laten zien. Op zichzelf is de artistieke waarde vaak gering, ondanks dat de verzamelwaarde de prijs enorm opdrijft. Te veel mensen roepen "O wat mooi" als ze de naam van de kunstenaar lezen. Dat is ook logisch, want smaak is geen op zichzelf staande eigenschap, maar wordt gevormd onder invloed van tal van factoren, waarvan sommige heel subjectief. Wie een schilderwerk van Picasso ziet zal op zijn minst moeite doen om het mooi te vinden. Zoals jij het ook als een vaststaand feit aanneemt dat de eerste cubistische werken van Picasso mooi zijn.

Aldus werd ook de reclame geboren. Ons volk is volledig geindoctrineerd dat Heiniken een lekker biertje is en dat Nachtwacht een prachtig schilderij is, etc. Met eigen smaak heeft dat weinig te maken. Wij hebben een eigen smaak. Maar veel dingen waarwij van genieten zijn verworven smaak. Smaak moet je ontwikkelen. Wie nooit eens buiten de deur eet zal blijven vinden dat de gehakbal het summum is op gebied van fijnproeverij, wat in dat geval natuurlijk ook zo is.
Ik vind het best als je jezelf een lompe boer wilt noemen, maar laat mij er alsjeblieft buiten :)

Heb je je overigens wel eens verdiept in de geschiedenis van de kunst en cultuur? Je zult dan ontdekken dat Nederland een bijzonder belangrijk aandeel erin heeft. Je opmerking hierboven is dus feitelijk volledig onjuist.

Daarbij komt dat ik het kunstwerk wel mooi vind. Ik las de beschrijving (dat er in beide gedeeltes een bankje zit en dat het weggezakte stuk comfortabeler zit omdat de achterleuning niet recht is) en zag daarin al een wijze les: Ouwe weggezakte troep kan beter zijn dan strak nieuw spul. Ik vind het een mooie voorstelling.
Of jij een lompe boer bent kan niet beoordelen. Je ontkenning helpt niet echt, omdat ik nog nooit een mens ben tegengekomen die zichzelf wel als lompe boer beschouwde. Niettemin wil ik graag aannemen dat jij geen lompe boer bent, iets anders zou minder dan hoffelijk zijn.

Wij zijn een hele jonge natie en behalve de Gouden eeuw kent onze geschiedenis weinig hoogtepunten. Zelfs in de Gouden eeuw stonden de fregatten, die wij nu zo mooi vinden, bekend om hun armoedige uitvoering.

We hebben een aantal verdienstelijke schilders. Voor schoonheid hebben weinig over. Die paar interessante oude gebouwen breken we het liefst snel af omdat de onderhoudskosten te hoog zijn. Op culinair gebied zijn wij een van de minst ontwikkelde volkeren. Soep uit een zakje, vieze kant en klaar producten, het zijn typsich nederlandse uitvindingen.

Onze mentaliteit wordt gevormd door twee dingen: zakelijkheid en een calvinistisch inslag die wantrouwend staat tov genieten. Misschien kun je wat meer uitweiden over het historische belang van Nederland.

Een volk dat cultureel zo arm is, is snel tevreden. Dat is zowel een slechte als een goede eigenschap. Neem plaats op je bankje en laat de schoonheid op je inwerken. Het is zeker niet mijn bedoeling mensen ontevreden te maken. Ondertussen, neem mij niet kwalijk dat ik blijf gruwelen van de wanprodukten die ik in Nederland, ondanks onze puissante rijkdom, zie blijven verrijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 81696 op 18-04-2003 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Anoniem: 81696 schreef op 18 April 2003 @ 15:16:
Dat veronderstelt dat elk werk van Picasso een meesterwerk is. De eerste werken van grote kunstenaars zijn vaak niet zo bijzonder. De waarde komt voort uit het feit dat ze van een groot kunstenaar komen en zo een ontwikkelingsproces laten zien. Op zichzelf is de artistieke waarde vaak gering, ondanks dat de verzamelwaarde de prijs enorm opdrijft. Te veel mensen roepen "O wat mooi" als ze de naam van de kunstenaar lezen. Dat is ook logisch, want smaak is geen op zichzelf staande eigenschap, maar wordt gevormd onder invloed van tal van factoren, waarvan sommige heel subjectief. Wie een schilderwerk van Picasso ziet zal op zijn minst moeite doen om het mooi te vinden. Zoals jij het ook als een vaststaand feit aanneemt dat de eerste cubistische werken van Picasso mooi zijn.
Je komt met hele goede argumenten merk ik, wat ik alleen jammer vind is dat je iets teveel aannames doet met betrekking tot anderen in de discussie :)

Ik neem het bijvoorbeeld absoluut niet als een vaststaand feit aan dat Picasso een groot kunstenaar was - of althans, het feit opzich misschien maar mijn persoonlijk overtuiging daarvan is gekomen door naar Parijs te gaan en een groot deel van zijn vroege werken uit die periode te bekijken (Centre Pompidou). Op basis daarvan verkondig ik dit nu - ik heb doorgaans geen interesse om conclusies op het gebied van kunst te propageren zonder dat ik zelf weet of ik erachter sta.
Aldus werd ook de reclame geboren. Ons volk is volledig geindoctrineerd dat Heiniken een lekker biertje is en dat Nachtwacht een prachtig schilderij is, etc. Met eigen smaak heeft dat weinig te maken. Wij hebben een eigen smaak. Maar veel dingen waarwij van genieten zijn verworven smaak. Smaak moet je ontwikkelen. Wie nooit eens buiten de deur eet zal blijven vinden dat de gehakbal het summum is op gebied van fijnproeverij, wat in dat geval natuurlijk ook zo is.
Dit vind ik wel opvallend: Je geeft nu zelf aan dat smaak moet worden ontwikkeld. Hoe kun je dan wel meteen stellen dat het pishok(tm) afschuwelijk is? Heb je een zeer ontwikkelde kijk op werken uit de stroming waar dit werk bij hoort? Ben je er gaan kijken voordat je definitief koos uit te spreken tegen dit kunstwerk? Dat lijkt me toch allemaal niet. Dus misschien moet je je eigen advies eerst opvolgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 19 april 2003 @ 10:24:
[...]

Je komt met hele goede argumenten merk ik, wat ik alleen jammer vind is dat je iets teveel aannames doet met betrekking tot anderen in de discussie :)

Ik neem het bijvoorbeeld absoluut niet als een vaststaand feit aan dat Picasso een groot kunstenaar was - of althans, het feit opzich misschien maar mijn persoonlijk overtuiging daarvan is gekomen door naar Parijs te gaan en een groot deel van zijn vroege werken uit die periode te bekijken (Centre Pompidou). Op basis daarvan verkondig ik dit nu - ik heb doorgaans geen interesse om conclusies op het gebied van kunst te propageren zonder dat ik zelf weet of ik erachter sta.
Je kunt denk twee standpunten innnemen:
1 over smaak valt niet te twisten
2 over smaak valt wel te twisten
Standpunt 1 is te verdedigen maar dat is ook meteen einde discussie. Daarom ga ik voor standpunt 2 ook al realiseer ik mij dat datgene wat ik afschuwelijk vind door anderen wel gewaardeerd wordt en vice versa. Standpunt 2 veronderstelt wel dat er objectieve normen zouden zijn waaraan je de waarde van een kunstwerk kan afmeten en dat blijkt in de praktijk niet mee te vallen. Ik begrijp uit jouw woorden dat jij vindt dat een bestudering van de achtergronden van een kunstwerk onontbeerlijk is voor de beoordeling ervan.
Dit vind ik wel opvallend: Je geeft nu zelf aan dat smaak moet worden ontwikkeld. Hoe kun je dan wel meteen stellen dat het pishok(tm) afschuwelijk is? Heb je een zeer ontwikkelde kijk op werken uit de stroming waar dit werk bij hoort? Ben je er gaan kijken voordat je definitief koos uit te spreken tegen dit kunstwerk? Dat lijkt me toch allemaal niet. Dus misschien moet je je eigen advies eerst opvolgen :)
Je maakt het mij niet makkelijk. Wat is het ontwikkelen van smaak? Daar hoort inderdaad ook het bestuderen van de achtergronden bij. Maar dat alleen kan in mijn ogen nooit de rechtvaardiging van een kunstwerk zijn. Een goed kunstwerk hoeft niet verkocht te worden, het verkoopt zichzelf. Mensen worden erdoor op een aangename manier getroffen. Het maakt je nieuwsgierig naar de achtergronden, die je vaak later pas ontdekt.

Dit concept is in onze moderne tijd losgelaten. Er worden veel kunstwerken geproduceerd die nietszeggend, of afstotelijk zijn en nauwelijks enig vakmanschap verraden. Ze zijn niets meer dan een persoonlijk statement van de kunstenaar. Het heeft voornamelijk waarde voor de kunstenaar zelf, het interesseert hem niet wat anderen ervan vinden. Het is vooral egotripperij. Daarbij wordt teveel voorbij gegaan aan de publieke functie die een kunstwerk heeft.

Een kunstenaar die een kunstwerk maakt dat door groot publiek wordt opgevat als landsschapsvervuiling is verkeerd bezig. Kunst beoogt inderdaad om iets los te maken bij mensen, maar dan wel op een positieve manier. Zoniet dan kun je beter van anti-kunst spreken.

Een anders aspect dat ik belangrijk vind bij de beoordeling van een kunstwerk, is de omgeving waarin het geplaatst wordt. Het Nederlandse landschap staat werkelijk vol kunstwerken die in stedelijke of industriele omgeving misschien zouden passen, maar een natuurlandschap totaal ontsieren. Gisteren reed ik door een buitenngebied en zag ik in een bos een werk gruwelijke stalen modernistische brug. Rijd je door een land als italie dan zie je hoe perfect ze daar bouwwerken weten op te nemen in het landschap.

Nederlanders zijn wat dat betreft kleurenblind. ze vinden dat felle contrtasterende kleuren het in elke omgeving goed doen. Het bredere verband ontbreekt. Ooit vroeg tijdens het EK een journalist trots aan een italiaan wat hij vond van die zee van oranje shirtjes en of ze dat in italie ook hadden. Die antwoordde: dat zul je in italie niet zien, want italianen hebben smaak. Dat vond ik toendertijd regelrecht beledigend. Maar ik ben daarna vele malen naar Italie geweest en het is waar. Het is land is kleurrijk, maar het vloekt nooit. ze stemmen kleuren op elkaar af tot een harmonieus geheel. Overal waar je kijkt wordt je getroffen door subtiliteit en doordachtheid waarmee kleuren en vormen worden gekozen.

Wij Nederlanders zoeken bewust altijd weer de contrasten op, wij zetten ons af, stellen dingen op scherp. Harmonie en verfijning zijn ons vreemd. Het sterkst komt de platvloersheid tot uiting in onze films en de manier waarop we iedereen bij de achternaam aanspreken. Kijk eens naar Barend en van Dorp en kijk eens hoe Henk van Dorp en Jan Mulder hun gasten aanspreken, in de rede vallen en de waarheid vertellen. In geen enkel ander land is zoiets mogelijk, daar is gast altijd nog iemand die respect verdient.

Goed wat heb ik tegen het Pishok. De vorm is nietszeggend en roept geen positieve, eerder negatieve associaties op. Het gebruikte materiaal past bij een nieuwbouwwoning en lijkt mij niet goed gekozen. In de afwerking spreekt geen enkele bezieling of liefde. In zijn totaliteit vind ik dat het het landschap ontluistert. Het vloekt. Nu kan de kunstenaar zeggen dat het kunstwerk een aanklacht is tegen de verloedering van het Nederlands landschap, maar dat vind ik dan toch echt misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Anoniem: 81696 schreef op 20 april 2003 @ 17:04:
Je kunt denk twee standpunten innnemen:
1 over smaak valt niet te twisten
2 over smaak valt wel te twisten
Standpunt 1 is te verdedigen maar dat is ook meteen einde discussie. Daarom ga ik voor standpunt 2 ook al realiseer ik mij dat datgene wat ik afschuwelijk vind door anderen wel gewaardeerd wordt en vice versa. Standpunt 2 veronderstelt wel dat er objectieve normen zouden zijn waaraan je de waarde van een kunstwerk kan afmeten en dat blijkt in de praktijk niet mee te vallen. Ik begrijp uit jouw woorden dat jij vindt dat een bestudering van de achtergronden van een kunstwerk onontbeerlijk is voor de beoordeling ervan.
Waar het me om gaat is: Het is eigenlijk een vreemde gedachte dat iedereen in staat moet zijn om te oordelen over kunst. Let wel, ik zeg hier niet dat het vreemd is dat iedereen oordeelt over wat hij mooi vindt, want dat lijkt me namelijk nogal logisch :)

De waarde van een kunstwerk heeft te maken met zijn aandeel in de vorming van bijvoorbeeld cultuur. Niemand kan in een enkele oogopslag zien of twee strepen op een schuin hangend doek de kunst (en daarmee deels de cultuur) voor eeuwig zal veranderen. Toch kan het gebeuren (Mondriaan!) Oftewel: Oordelen over kunst is dermate ingewikkeld dat je er veel van moet weten wil je je eraan wagen zonder er waarschijnlijk naast te zitten.

Conclusie dus met betrekking tot het pishok:
1) Is het mooi? Daar verschillen de meningen over, de meerderheid lijkt het lelijk te vinden. Ondanks dat ik het concept wel leuk vind ben ik er ook niet kapot van.
2) Is het goede kunst? Dat weten we niet, tenzij iemand hier een analyse kan presenteren waarin alle aspecten van dit werk worden besproken en de conclusie is dat er niets waardevols in zit.
Je maakt het mij niet makkelijk. Wat is het ontwikkelen van smaak? Daar hoort inderdaad ook het bestuderen van de achtergronden bij. Maar dat alleen kan in mijn ogen nooit de rechtvaardiging van een kunstwerk zijn. Een goed kunstwerk hoeft niet verkocht te worden, het verkoopt zichzelf. Mensen worden erdoor op een aangename manier getroffen. Het maakt je nieuwsgierig naar de achtergronden, die je vaak later pas ontdekt.
Bij de eerste onafhankelijke expositie in Parijs van wat later de Impressionisten zouden worden werden de vernieuwende werken van Renoir, Monet en Pisarro lacherig bekeken. Le Salon (de officiele jaarlijkse expositie) wilde ze ook niet tentoonstellen. Het mag duidelijk zijn dat niemand iets heeft gekocht.

Waren deze kunstenaars prutsers? Als je zowel hun realistische als impressionistische kunstwerken bekijkt dan zullen veel mensen het erover eens zijn dat het grote meesters waren.

Ook hun historische relevantie is groot: Van Gogh, Picasso, etc. zijn dankzij de invloed van de Impressionisten op het idee gekomen om hun eigen stijlen te ontwikkelen.

We kunnen hierbij dus onafhankelijk van smaak vaststellen dat de kwaliteit van schilders als Monet en Renoir hoog is en dat hun werken hoogstaande kunstwerken zijn.

Misschien is dat bij het pishok ook het geval. De tijd zal het leren :) Voorlopig staat het niet bij mij in de buurt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Als je met kunst of vandalisme de graffiti bedoelt:
Aan de ene kant wel, want het zet aan tot nadenken (daarom zou je het kunst kunnen noemen), maar aan de andere kant vind ik het eigenlijk best lelijk (maar dat is smaak ;)).
Het gebouwtje is volgens mij gewoon geldverspilling, kunst of niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28813

Ik ben me door dit topic gaan afvragen of een non-pictionele uitting van gevoelens ook kunst kan worden genoemd: bijv. een boek.
Boeken vind ik persoonlijk kunst en een schrijver dus een kunstenaar, dus zodoende kan ik de beschrijving van openbare urinoir zien als kunst. Hoewel ik het niet mooi vind, maar ik vind ook niet alles in het Louvre mooi, dus dat is niet 'erg'.
Als je boeken niet als kunst zien (en veel mensen hebben die mening naar mijn weten), ben ik van mening dat je ook deze beschrijving niet als kunst kan zien: het gaat immers simpel gezegd om 'lettertjes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

Absoluut en dat is niet alleen mijn mening, Literaire kunsten is een gevestigde term. Of kunst esthetisch moet zijn is discutabel. Kitsch heeft vaker de intentie "mooi" gevonden te worden dan kunst. Ik vind eigenlijk de definitie van "kunst" door Schoppenhauer het best weergeven:
Kunst wil geen intellectuele abstractie zijn maar wil een 'idee' aanschouwelijk maken als dichtst mogelijke benadering van de onuitsprekelijke werkelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 76427 op 21-04-2003 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch bestaat er een onderscheidt tussen literatuur en lectuur, waar het de literatuur is die een idee probeert weer te geven: mensen tot nadenken probeert te zetten. Lectuur zijn ook boeken, lettertjes, maar vallen dus niet onder de literaire kunsten.
De vraag is dat: zetten de teksten op het betreffende bouwwerk mensen aan tot nadenken? Naar mijn mening wel en dus is het kunst, maar wederom komt de term 'mening' om de hoek kijken: de discussie lectuur of literatuur.
Kijk naar bijvoorbeeld De passievrucht ban Karel Glastra van Loon. Is dat boek lectuur of literatuur? Laat de 'ruzie' maar beginnen, je komt er toch niet uit, het is afhankelijk van het denkniveau van de lezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76427

Kunst zet aan tot denken, maar niet alles dat aan zet tot denken is kunst. Je kunt ook heel diep gaan filosoferen over "Harry Potter en de Steen der Wijzen" maar het boek blijft pulp.
Wat betreft het bouwwerk vind ik het vandalisme omdat de teksten schade maakt aan de oorspronkelijke vorm van het kunstwerk. De enige intentie van die teksten is kritiek op het bouwwerk. Wat je hoogstens als kunst kunt beschouwen zijn de gemaakte foto's. Zitten er achterliggende gedachtes bij de posities? licht? enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jånnis schreef op 21 april 2003 @ 23:06:
Kunst zet aan tot denken, maar niet alles dat aan zet tot denken is kunst. Je kunt ook heel diep gaan filosoferen over "Harry Potter en de Steen der Wijzen" maar het boek blijft pulp.
Wat betreft het bouwwerk vind ik het vandalisme omdat de teksten schade maakt aan de oorspronkelijke vorm van het kunstwerk. De enige intentie van die teksten is kritiek op het bouwwerk. Wat je hoogstens als kunst kunt beschouwen zijn de gemaakte foto's. Zitten er achterliggende gedachtes bij de posities? licht? enz.
De enige intentie van die teksten is idd krietiek op het bouwwerk. Kunst echter komt (zeker in letteren) voort uit kritiek.
Er wordt schade gamaakt aan de oorspronkelijke vorm van het bouwwerk, is een interpetatie die het tot vandalisme maakt. Als je het echter beschouwt als een verrijking van het bouwwerk is het weer kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Anoniem: 28813 schreef op 22 april 2003 @ 00:24:
De enige intentie van die teksten is idd krietiek op het bouwwerk. Kunst echter komt (zeker in letteren) voort uit kritiek.
Er wordt schade gamaakt aan de oorspronkelijke vorm van het bouwwerk, is een interpetatie die het tot vandalisme maakt. Als je het echter beschouwt als een verrijking van het bouwwerk is het weer kunst.
De term "pishok" zal in de omgeving waar het staat een normale term zijn om te refereren aan dit kunstwerk, dus een vernieuwende inzichtelijke kijk zal je door deze bekladding niet krijgen. Misschien wij die niet bekend zijn met de historie en omgeving, maar wij moeten er dan dus ook niet over oordelen. Wat ik in deze thread juist probeer te zeggen is dat je niet op 100km afstand zonder kennis van de locatie, geschiedenis, intenties, etc. kunt oordelen over iets. Behalve zo'n bekladding, want daar zijn we allemaal waarschijnlijk helaas wel bekend mee. Oordelen is in dat geval dus ook simpel: Vandalisme.

Om terug te komen op een eerder punt: Literatuur is ook lectuur :) Maar literatuur onderscheidt zich van andere lectuur doordat de inhoud behalve entertainment ook een diepere waarde bezit. Of dat wil zeggen dat het kritiek ergens op moet leveren of mensen aan het denken moet zetten gaat me dan weer een beetje te ver, maar het zijn allicht goede voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 22 april 2003 @ 09:07:
[...]

De term "pishok" zal in de omgeving waar het staat een normale term zijn om te refereren aan dit kunstwerk, dus een vernieuwende inzichtelijke kijk zal je door deze bekladding niet krijgen. Misschien wij die niet bekend zijn met de historie en omgeving, maar wij moeten er dan dus ook niet over oordelen. Wat ik in deze thread juist probeer te zeggen is dat je niet op 100km afstand zonder kennis van de locatie, geschiedenis, intenties, etc. kunt oordelen over iets. Behalve zo'n bekladding, want daar zijn we allemaal waarschijnlijk helaas wel bekend mee. Oordelen is in dat geval dus ook simpel: Vandalisme.

Om terug te komen op een eerder punt: Literatuur is ook lectuur :) Maar literatuur onderscheidt zich van andere lectuur doordat de inhoud behalve entertainment ook een diepere waarde bezit. Of dat wil zeggen dat het kritiek ergens op moet leveren of mensen aan het denken moet zetten gaat me dan weer een beetje te ver, maar het zijn allicht goede voorbeelden.
Ok, sterk punt. :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 20 April 2003 @ 21:38:
Waar het me om gaat is: Het is eigenlijk een vreemde gedachte dat iedereen in staat moet zijn om te oordelen over kunst. Let wel, ik zeg hier niet dat het vreemd is dat iedereen oordeelt over wat hij mooi vindt, want dat lijkt me namelijk nogal logisch :)

De waarde van een kunstwerk heeft te maken met zijn aandeel in de vorming van bijvoorbeeld cultuur. Niemand kan in een enkele oogopslag zien of twee strepen op een schuin hangend doek de kunst (en daarmee deels de cultuur) voor eeuwig zal veranderen. Toch kan het gebeuren (Mondriaan!) Oftewel: Oordelen over kunst is dermate ingewikkeld dat je er veel van moet weten wil je je eraan wagen zonder er waarschijnlijk naast te zitten.

Conclusie dus met betrekking tot het pishok:
1) Is het mooi? Daar verschillen de meningen over, de meerderheid lijkt het lelijk te vinden. Ondanks dat ik het concept wel leuk vind ben ik er ook niet kapot van.
2) Is het goede kunst? Dat weten we niet, tenzij iemand hier een analyse kan presenteren waarin alle aspecten van dit werk worden besproken en de conclusie is dat er niets waardevols in zit.
Daar raken we inderdaad de kern van de discussie: wie bepaald of iets kunst, of eigenlijk wie bepaalt wat kunst is, nog sterker wat goede kunst is.

Het is voor mij duidelijk dat de ideeën daarover de afgelopen honderd jaar zijn gaan schuiven. Naar mijn mening kan alleen het publiek daar een oordeel over vellen. Kunstuitingen zijn niet voorbehouden aan een bepaalde elite zoals hedendaagse kunstenaars ons willen doen geloven. Kunstuitingen horen bij het menselijk wezen. Wat een groot kunstenaar onderscheidt van de amateur is slechts de mate van waardering die hij bij andere mensen ondervindt.

Jij lijkt te suggereren dat kunst geëvolueerd is tot een hogere soort wiskundige die door voldoende hoog opgeleide vakgenoten moet worden bestudeerd om het gehalte te bepalen. De gewone mens zou niet meer in staat zijn om zich een oordeel te vormen. Dit is niets meer of minder dan elitarisme. Het komt voort uit de wens tot branchebescherming om concurrentie uit te bannen. Vroeger werd kunst gekocht door rijke mensen en die kochten wat zijn mooi vonden. Zij maakten de schifting. Net als bij alle producten bepaalde de vraag het aanbod.

Nu wordt kunst steeds vaker gekocht door overheden en musea. Daardoor worden er nu andere criteria aangelegd. Zijn die criteria objectief? absoluut niet! Pas geleden hoorde ik in een radioprogramma een discussie tussen twee museumdirecteuren die elkaar ervan beschuldigden alleen maar junk aan te schaffen. Het is nog steeds een kwestie van smaak en vooral vriendjespolitiek. De juiste connecties bij museumdirecteuren, overheden, en niet vergeten de galerieën zijn alles bepalend. Voor kunst geldt wat voor de naakte kleren van de keizer geldt: als belangrijke mensen het maar genoeg ophemelen, dan loopt de rest er achter aan.

Maar muziek is bijvoorbeeld net zo goed kunst als beeldende kunst. Iedereen zou het waarschijnlijk belachelijk vinden als de overheid muzikanten zou sponsoren en vervolgens de burgers elke dag zou dwingen om naar deze muziek te luisteren. Toch is dat precies wat er gebeurt met dit soort kunstwerken. Er worden in wijken foeilelijke artefacten neergezet waar de buurtbewoners elke dag gedwongen worden om naar te kijken.

Kunst wordt voor een publiek gemaakt, het publiek bepaalt de waarde en niet de kunstenaar of het belanghebbende kunstenaarsgilde. Vroeger was dat de rijke mecenas, die het kunstwerk zelf onderging. Tegenwoordig wanneer met gemeenschapsgeld een kunstwerk wordt aangeschaft, zou dat de gemeenschap moeten zijn. Helaas wordt in praktijk kunst aangeschaft van kunstenaars met de beste netwerken, niet zelden familie van de wethouder.
Bij de eerste onafhankelijke expositie in Parijs van wat later de Impressionisten zouden worden werden de vernieuwende werken van Renoir, Monet en Pisarro lacherig bekeken. Le Salon (de officiele jaarlijkse expositie) wilde ze ook niet tentoonstellen. Het mag duidelijk zijn dat niemand iets heeft gekocht.

Waren deze kunstenaars prutsers? Als je zowel hun realistische als impressionistische kunstwerken bekijkt dan zullen veel mensen het erover eens zijn dat het grote meesters waren.

Ook hun historische relevantie is groot: Van Gogh, Picasso, etc. zijn dankzij de invloed van de Impressionisten op het idee gekomen om hun eigen stijlen te ontwikkelen.

We kunnen hierbij dus onafhankelijk van smaak vaststellen dat de kwaliteit van schilders als Monet en Renoir hoog is en dat hun werken hoogstaande kunstwerken zijn.

Misschien is dat bij het pishok ook het geval. De tijd zal het leren :) Voorlopig staat het niet bij mij in de buurt >:)
Het beeld wat jij probeert op te roepen klopt naar mijn smaak niet. Namelijk dat grote impressionisten en expressionisten in het begin door het publiek zelf verguist werden. De kracht van grote kunstenaars is juist dat hun werken zoveel zeggingskracht en schoonheid hebben dat je absoluut geen studie of verkoopverhaal nodig hebben. Je wordt onmiddellijk door deze werken getroffen en niet voor niets hebben ze een grote schare aanhangers onder een heel breed publiek.

Wie verguisden deze mensen? Was dat het grote publiek, zoals jij wilt doen geloven? Wel nee het waren de zogenaamde kunstkenners, die van deze trendbreuk niets te maken moesten hebben. Het zijn dezelfde mensen die ons nu die rotzooi in de maag proberen te splitsen die geen oog hadden voor de kwaliteit van vakbroeders. Het draait uiteindelijk allemaal heel ordinair om prestige, geld en macht. Het ene moment trappen ze een kunstenaar in de grond en het volgende moment hemelen ze hem op.

Grote kunstenaars bereiken vaak hun doel tegen de verdrukking in, juist omdat er een publiek is voor hun werk. Dat Picasso nu waardering krijgt is echt niet omdat het kunstenaarsgilde het grote publiek opnieuw heeft opgevoed. Ze kunnen zo veel van die pishokken neerzetten als ze willen, maar over duizend jaar zien de mensen er nog steeds geen kunst in. Echter een kustenaar als Picasso of Monet kun je zoveel afbreken als je wilt, maar kwaliteit komt toch bovendrijven.

Ik blijf er daarom bij dat er zijn geen hoogdravende formules nodig zijn om de waarde van een kunstwerk te bepalen. Niet voor een stuk muziek, niet voor een schilderij, niet voor een boek en ook niet voor een sculptuur. De waardering van het publiek is het eindoordeel. Als nadere bestudering van het pishok aan het licht brengt dat de kunstenaar het allemaal heel bewust heeft geconstrueerd en dat vroeger op die plaats een Romeins badhuis stond etc. dan blijft het nog steeds een lelijk ontsierend ding dat beter maar afgebroken kan worden.

Wat de buurtbewoners doen vind ik fout. Ze moeten niet proberen iets lelijks nog verder te ontsieren, ze moeten het gewoon afbreken. Net zoals je ook weigert nog langer naar eindeloos lawaai te luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 81696 op 23-04-2003 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Net zoals je ook weigert nog langer naar eindeloos lawaai te luisteren.
Zoals dat van iemand die langs de kant van de weg met zelfgebeitelde stenen tafelen in de hand vanachter een spreekgestoelte heel lang oorverdovend hard met een klok zonder klepel staat te luiden, passanten waarschuwende voor de teloorgang van een wereld zonder 'innerlijke schoonheid'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83454

emanuel, je brengt hier onder woorden wat ik al heel lang voel en aan andere mensen duidelijk probeer te maken (waar ik maar zelden in slaag, mij ontbreekt in dit verband ook de juiste opleiding). Maar zoals jij het hier onder woorden brengt is het mij nog nooit gelukt. Ik weet niet wie je bent, maar mijn complimenten voor zoveel scherpzinnigheid.

Ik heb verder niet zoveel 'verstand' van kunst, d.w.z. ik ben er niet in geschoold. Dat betekent niet dat ik kunst niet kan waarderen. En daarbij speelt esthetiek een grote rol. Iets dat foeilelijk is, of in mijn ogen niets positiefs uitstraalt, zal ik nooit als kunst kunnen benoemen. Ik wordt in mijn dagelijkse omgeving al omringd door genoeg lelijkheid en troep.

Het maakt mij overigens niets uit wie het gemaakt heeft, troep=troep, ik laat mij geen mening aanpraten. Ik geef toe, dat ik hierin wellicht ook weleens tever zou kunnen gaan. Maar te vaak hoor ik de mening, dat 'alles' kunst kan en mag zijn, zonder verdere nuancering.

Volgens sommigen is iets al 'kunst', als het alleen al provoceert. In dat geval zou ik een wandelend kunstobject zijn. Ik weiger echter dat te geloven. Provoceren is een makkie, iedereen kan het.

Onlangs sprak ik een oude jeugdvriend van mij. Hij blijkt na vele omzwervingen inmiddels een zeer gewaardeerd dichter te zijn geworden. Ik zal overigens geen namen noemen. Hij vertelde me hoe het er in dat dichterswereldje aan toe gaat.

Regelmatig wordt hij omgeven door mensen, die het zelfs al 'kunst' vinden, als hij, na het nuttigen van enkele flessen dure, op overheidssubsidies aangeschafte wijn, de tafel op een 'artistieke' manier onderkotst. Die mensen die er op dat moment bijzitten, zijn dus vaak wel dezelfde mensen die subsidies toekennen, of op een andere manier geld rondstrooien. Hij zat zelf, nuchter als hij is (en dan doel ik niet op zijn drankgebruik), hartelijk om zijn ervaringen en vooral om die mensen te lachen.

Ook vertelde hij mij, hoezeer het wereldje van de kunstsubsidies wordt beheerst door vriendjespolitiek en andere zaken die mijns inziens eigenlijk niet door de beugel kunnen. Iets dat ik overigens altijd al vermoedde. En ook iets dat jammer genoeg niet alleen voor dit onderwerp geldt.

Overigens geen kwaad woord over de kwaliteit van het werk van deze vriend, hier kan ik eenvoudig niet over oordelen, omdat ik nog nooit iets van zijn hand heb gelezen.

In mijn ogen zou de overheid zich niet met kunst moeten bemoeien. De voornaamste reden hiervoor is, dat bij de overheid niet de juiste mensen hierover beslissen. En dit leidt keer op keer tot de aankoop van wanstaltige troep waar geen enkele burger op zit te wachten. Helaas...

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 83454 op 23-04-2003 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is het beiden of geen van beiden maar niet een van de twee:

Als het kunst is dan is vernieling vandalisme, als het geen kunst is dan is het niets en is vernieling ook geen vandalisme.

Het een gaat niet zonder het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Hmmz gezien de reacties hier, ik ga er vanavond even wat piccies van schieten, ook van de omgeving etc zodat mensen een beter beeld kunnen krijgen van wat het nou werkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Bukker: Of het nu kunst is of niet, het is nog steeds overheidseigendom, net als bijvoorbeeld de muren van het gemeentehuis, bushokjes, enzovoorts. Ook op die plaatsen is graffiti vandalisme.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 23-04-2003 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942 schreef op 23 April 2003 @ 09:31:
Bukker: Of het nu kunst is of niet, het is nog steeds overheidseigendom, net als bijvoorbeeld de muren van het gemeentehuis, bushokjes, enzovoorts. Ook op die plaatsen is graffiti vandalisme.
Okay, als je het zo stelt heb je gelijk.
edit:

Is het bouwwerk zelf geen vandalisme dan?, ik bedoel het bederft het uitzicht wel een beetje.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 13317 op 23-04-2003 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Anoniem: 81696 schreef op 23 april 2003 @ 01:01:
Jij lijkt te suggereren dat kunst geëvolueerd is tot een hogere soort wiskundige die door voldoende hoog opgeleide vakgenoten moet worden bestudeerd om het gehalte te bepalen. De gewone mens zou niet meer in staat zijn om zich een oordeel te vormen. Dit is niets meer of minder dan elitarisme. Het komt voort uit de wens tot branchebescherming om concurrentie uit te bannen. Vroeger werd kunst gekocht door rijke mensen en die kochten wat zijn mooi vonden. Zij maakten de schifting. Net als bij alle producten bepaalde de vraag het aanbod.
Wat ik zeg heeft absoluut niets met elitisme te maken. Ik claim juist niet dat alleen een kleine groep moet kunnen of mag oordelen over kunst. Iedereen mag overal over oordelen, het is echter veelal nogal ingewikkeld om grootschalig te oordelen over iets dat veel mensen raakt.

Om een voorbeeld te noemen: Het feit dat 5 GOT'ers en 10 boeren het pishok niet kunnen waarderen zegt 0,0 over of het een mooi kunstwerk is. Misschien zijn er veel mensen die er na die bekladding langsreden en er kapot van zijn geweest dat het kunstwerk dat ze erg mooi vinden zo werd beklad. Het is tenslotte doorgaans de luidruchtige minderheid die protesteert, terwijl het veelal onduidelijk blijft wat de massa ervan vindt. Daarom is het nuttig om je te verdiepen in kunst, geschiedenis en cultuur. Daarin kun je goede aanwijzingen vinden voor de relevantie van bijvoorbeeld zo'n werk en kun je een goede inschatting maken mbt de waarde van een kunstwerk. In plaats van te denken dat je zelf een afspiegeling bent van wat iedereen denkt :)
Het beeld wat jij probeert op te roepen klopt naar mijn smaak niet. Namelijk dat grote impressionisten en expressionisten in het begin door het publiek zelf verguist werden. De kracht van grote kunstenaars is juist dat hun werken zoveel zeggingskracht en schoonheid hebben dat je absoluut geen studie of verkoopverhaal nodig hebben. Je wordt onmiddellijk door deze werken getroffen en niet voor niets hebben ze een grote schare aanhangers onder een heel breed publiek.

Wie verguisden deze mensen? Was dat het grote publiek, zoals jij wilt doen geloven? Wel nee het waren de zogenaamde kunstkenners, die van deze trendbreuk niets te maken moesten hebben. Het zijn dezelfde mensen die ons nu die rotzooi in de maag proberen te splitsen die geen oog hadden voor de kwaliteit van vakbroeders. Het draait uiteindelijk allemaal heel ordinair om prestige, geld en macht. Het ene moment trappen ze een kunstenaar in de grond en het volgende moment hemelen ze hem op.
Je hoeft het niet te geloven maar ik heb weinig trek om je te overtuigen van dingen die je in een geschiedenisboek kunt lezen. Het "volk" vond het werk van de impressionisten ook niet om aan te zien. Simpelweg omdat ze toen nog veel meer hadden dan nu, de mening dat kunst een soort vakmanschap moet zijn dat meer te maken heeft met arbeid dan met iets anders. Oftewel: Als het er niet uitziet als bizar veel werk en een talent om fotorealistisch te schilderen, dan is het troep. In de negentiende eeuw vond men dat nog *veel* meer dan nu.
Grote kunstenaars bereiken vaak hun doel tegen de verdrukking in, juist omdat er een publiek is voor hun werk. Dat Picasso nu waardering krijgt is echt niet omdat het kunstenaarsgilde het grote publiek opnieuw heeft opgevoed. Ze kunnen zo veel van die pishokken neerzetten als ze willen, maar over duizend jaar zien de mensen er nog steeds geen kunst in. Echter een kustenaar als Picasso of Monet kun je zoveel afbreken als je wilt, maar kwaliteit komt toch bovendrijven.
En wat je dus maar niet inziet is dat je exact hetzelfde zegt als veel kenners *en* niet-kenners die werden geconfronteerd met het werk van Picasso in zijn vroege jaren. Nogmaals voordat je dit soort dingen weer wilt ontkennen, lees een geschiedenisboek :)
Ik blijf er daarom bij dat er zijn geen hoogdravende formules nodig zijn om de waarde van een kunstwerk te bepalen. Niet voor een stuk muziek, niet voor een schilderij, niet voor een boek en ook niet voor een sculptuur. De waardering van het publiek is het eindoordeel. Als nadere bestudering van het pishok aan het licht brengt dat de kunstenaar het allemaal heel bewust heeft geconstrueerd en dat vroeger op die plaats een Romeins badhuis stond etc. dan blijft het nog steeds een lelijk ontsierend ding dat beter maar afgebroken kan worden.

Wat de buurtbewoners doen vind ik fout. Ze moeten niet proberen iets lelijks nog verder te ontsieren, ze moeten het gewoon afbreken. Net zoals je ook weigert nog langer naar eindeloos lawaai te luisteren.
Maar wat moet er dan worden neergezet? Ga jij zonder hoogdravende formules bepalen wat wel en niet mooi is? Ik zal je eerlijk zeggen dat de beelden die je eerder in deze thread opriep mbt het gevoel voor stijl en kleur van de Italianen me toch mijn tenen deed krommen. Als ik dat soort troep ooit in Nederland op grote schaal tegenkom, dan zou *ik* wel eens geneigd kunnen zijn om het een en ander te bekladden (niet dat ik dat zou doen natuurlijk, ik heb altijd respect voor makers!)

Wat het echter aangeeft is dit: Hoogdravende formules of niet, zonder kun je ook geen zinvolle inschatting maken.

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenB op 23-04-2003 10:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42873

Volgens mij is het punt niet echt of het kunstwerk al dan niet kunst is. Het punt is dat het 'kunstwerk' de omwonenden stoort, en dat kan/mag simpelweg niet. Uiteraard is vandalisme de foute oplossing. Persoonlijk zou ik een petitie starten.
Ten eerste kan je zo zien of de meerderheid van de omwonenden het kunstwerk echt lelijk vindt.
Ten tweede zal de gemeente echt geen kunstwerk op een openbare plaats laten staan als de omwonenden het niet willen

Om dan ook mijn zegje te geven over de 2de discussie: Voor mij is het zeer simpel wat kunst is.
Kunst is een poging v/e persoon tot het opwekken van bep gevoelens bij een zeker publiek (dat ook alleen uit zichzelf kan bestaan).
Of dit lukt of niet lukt valt volgens mij buiten kunst, maar wordt volkomen bepaald door smaak. Een museum is dan ook een selecte verzameling van smaakvolle kunstvoorwerpen.
Voor kunst is er dan ook niets meer nodig dan het kunstwerk zelf. Geen formules, achtergrondkennis, historische context, ...
Voor smaak echter doet dit er allemaal WEL toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 23 april 2003 @ 10:49:
[...]

Wat ik zeg heeft absoluut niets met elitisme te maken. Ik claim juist niet dat alleen een kleine groep moet kunnen of mag oordelen over kunst. Iedereen mag overal over oordelen, het is echter veelal nogal ingewikkeld om grootschalig te oordelen over iets dat veel mensen raakt.

Om een voorbeeld te noemen: Het feit dat 5 GOT'ers en 10 boeren het pishok niet kunnen waarderen zegt 0,0 over of het een mooi kunstwerk is. Misschien zijn er veel mensen die er na die bekladding langsreden en er kapot van zijn geweest dat het kunstwerk dat ze erg mooi vinden zo werd beklad. Het is tenslotte doorgaans de luidruchtige minderheid die protesteert, terwijl het veelal onduidelijk blijft wat de massa ervan vindt. Daarom is het nuttig om je te verdiepen in kunst, geschiedenis en cultuur. Daarin kun je goede aanwijzingen vinden voor de relevantie van bijvoorbeeld zo'n werk en kun je een goede inschatting maken mbt de waarde van een kunstwerk. In plaats van te denken dat je zelf een afspiegeling bent van wat iedereen denkt :)
Ik denk dat je iets over het hoofd ziet. Namelijk: Het publiek moge oordelen, maar wie is het publiek. De stelling "Over smaak valt niet te twisten" heb ik al verworpen, maar laat ik het een proberen te preciseren. Binnen het brede gebied van kunst bestaan verschillende richtingen en binnen elke richting bestaan weer verschillende genres en subgenres.

Het is duidelijk dat ieder mens bepaalde genres waardeert en andere niet. Dat zegt niets over de waarde van het genre als geheel. Maar binnen een genre kunnen liefhebbers heel goed vergelijkingen maken en aldus tot een oordeel komen. De vraag is dus of het pishok binnen zijn genre, dat ik voorzichtig zal omschrijven als non-figuratieve, landschapskunst een hoogtepunt vertegenwoordigd.

Laten we eens aannemen dat de kleine kring van bewonderaars van dit soort kunst vindt van wel. Persoonlijk kan ik me dat moeilijk voorstellen omdat ik beslist betere creaties heb gezien, maar dat ter zijde. Dan blijft nog de vraag of dit kunstwerk moet worden blootgesteld aan een publiek dat in meerderheid met deze specifieke kunstvorm weinig tot niets opheeft.

Persoonlijk zou ik er niets op tegen hebben als liefhebbers van dit soort kunst geld bijeenbrachten om openluchtmusea op te richten waarin zij dit soort creaties tentoonstellen, zodat zij zich daaraan kunnen verlustigen.

Er is bijv. ook een muziekvorm waarbij kunstenaars allerlei flesjes aan de snaren van een piano hangen en daar gedurende enkele uren a-ritmisch en minimalistisch tegen aan slaan. De kleine maar gedreven groep bewonderaars bestaat voornamelijk uit de beoefenaars zelf. Het is voortreffelijk dat zij in besloten kring elkaar trakteren op hun exquise voortbrengselen. Toch lijkt het mij een mindergoed idee om een buitenwijk van een gemeente dagelijks te voorzien van hun delicatessen. Ik vind het dan ook niet gerechtvaardigd om de ondankbare toehoorders voor cultuurbarbaren uit te maken indien zij de geluidsinstallatie zouden verpulveren.

Ik vind ook niet dat tienduizenden of soms zelfs tientallen miljoenen guldens gemeenschapsgeld worden uitgegeven aan kunstvormen die slechts een kleine schare bewonderaars hebben. Het lijkt mij een beter principe dat kunst betaald wordt door haar bewonderaars, zodat er afstemming plaats vindt tussen vraag en aanbod. Het staat de kunstenaars natuurlijk vrij om hun kunstvorm onder de aandacht te brengen van een breed publiek om een breder draagvlak te krijgen, maar niet op de stikken of slikken manier veel gemeentes hanteren.
Je hoeft het niet te geloven maar ik heb weinig trek om je te overtuigen van dingen die je in een geschiedenisboek kunt lezen. Het "volk" vond het werk van de impressionisten ook niet om aan te zien. Simpelweg omdat ze toen nog veel meer hadden dan nu, de mening dat kunst een soort vakmanschap moet zijn dat meer te maken heeft met arbeid dan met iets anders. Oftewel: Als het er niet uitziet als bizar veel werk en een talent om fotorealistisch te schilderen, dan is het troep. In de negentiende eeuw vond men dat nog *veel* meer dan nu.

En wat je dus maar niet inziet is dat je exact hetzelfde zegt als veel kenners *en* niet-kenners die werden geconfronteerd met het werk van Picasso in zijn vroege jaren. Nogmaals voordat je dit soort dingen weer wilt ontkennen, lees een geschiedenisboek :)

Maar wat moet er dan worden neergezet? Ga jij zonder hoogdravende formules bepalen wat wel en niet mooi is? Ik zal je eerlijk zeggen dat de beelden die je eerder in deze thread opriep mbt het gevoel voor stijl en kleur van de Italianen me toch mijn tenen deed krommen. Als ik dat soort troep ooit in Nederland op grote schaal tegenkom, dan zou *ik* wel eens geneigd kunnen zijn om het een en ander te bekladden (niet dat ik dat zou doen natuurlijk, ik heb altijd respect voor makers!)

Wat het echter aangeeft is dit: Hoogdravende formules of niet, zonder kun je ook geen zinvolle inschatting maken.
Onder het gewone volk konden de kunstenaars hun werk wel degelijk kwijt. Van Gogh verkocht zijn schilderijen wel degelijk aan de plaatselijke middenstand, maar die heeft niet het geld, dat een kunstenaar nodig heeft om comfortabel te kunnen rondkomen. Daarvoor is een kunstenaar afhankelijk van de "kunstminnende" elite, de kunstcritici en de galerieën, etc die de rijken beinvloeden. Alleen met de juiste connecties in de kunstwereld zelf kunnen kunstenaars tot een goed inkomen komen. Dat heeft echter niets te maken met de waardering van het publiek. Ik heb genoeg met kunstenaars gepraat om te weten hoe schandalig en hypocriet dat wereldje in elkaar zit. Wie verketterden de Impressionisten het meest, de vakbroeders die op de ouderwetse wijze werkten en hun connecties gebruikten om deze nieuwlichters buiten te sluiten. Het is de valsheid waarmee kunstenaars elkaar onderling bestrijden die treurig is.

Over Italië kunnen de meningen natuurlijk verschillen. Feit blijft natuurlijk wel dat 70% van het culturele werelderfgoed in dat ene land staat (tegen Nederland 0,1%?) . Ze zijn toonaangevend op gebied van mode, wooninrichting en vele andere gebieden. Ik ga er regelmatig heen. "Italians are destined to beauty" las ik ergens. Ik ben het er helemaal mee eens.

Ik keer terug naar mijn aanvankelijke stelling: Sinds kunstenaars het idee van esthetiek hebben losgelaten is de waarde van creaties fors gedaald. Misschien heeft het waarde voor een kleine subgroepen, nou en, dat heeft een moddergevecht ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 81696 op 23-04-2003 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Anoniem: 81696 schreef op 23 april 2003 @ 17:37:
Ik vind ook niet dat tienduizenden of soms zelfs tientallen miljoenen guldens gemeenschapsgeld worden uitgegeven aan kunstvormen die slechts een kleine schare bewonderaars hebben. Het lijkt mij een beter principe dat kunst betaald wordt door haar bewonderaars, zodat er afstemming plaats vindt tussen vraag en aanbod. Het staat de kunstenaars natuurlijk vrij om hun kunstvorm onder de aandacht te brengen van een breed publiek om een breder draagvlak te krijgen, maar niet op de stikken of slikken manier veel gemeentes hanteren.
Daar ben ik het dus niet mee eens. We moeten moeite doen om de kunst vooruit te duwen. Als we besluiten dat we alleen nog geld willen uitgeven aan wat de grote massa op dit moment kan waarderen, dan is over 100 jaar nog steeds niets anders geworden. Misschien vind je dat positief, maar ik geloof erin dat de schoonheid van kunst en misschien zelfs van de mensheid zelf deels zit in die continue evolutie of soms zelfs revolutie van bijvoorbeeld esthetiek.
Onder het gewone volk konden de kunstenaars hun werk wel degelijk kwijt. Van Gogh verkocht zijn schilderijen wel degelijk aan de plaatselijke middenstand, maar
Van Gogh was geen Impressionist. Tegen die tijd waren de grote veranderingen al lang in gang gezet, en daar had hij voordeel bij (terecht, maartoch!)
die heeft niet het geld, dat een kunstenaar nodig heeft om comfortabel te kunnen rondkomen. Daarvoor is een kunstenaar afhankelijk van de "kunstminnende" elite, de kunstcritici en de galerieën, etc die de rijken beinvloeden. Alleen met de juiste connecties in de kunstwereld zelf kunnen kunstenaars tot een goed inkomen komen. Dat heeft echter niets te maken met de waardering van het publiek. Ik heb genoeg met kunstenaars gepraat om te weten hoe schandalig en hypocriet dat wereldje in elkaar zit. Wie verketterden de Impressionisten het meest, de vakbroeders die op de ouderwetse wijze werkten en hun connecties gebruikten om deze nieuwlichters buiten te sluiten. Het is de valsheid waarmee kunstenaars elkaar onderling bestrijden die treurig is.
Hoe moet je dit dan oplossen? Volgens mij juist door gemeenschapsgeld in allerlei projecten te steken, of het nou de vriendjes van de vriendjes zijn of niet. Dat heeft dan soms wel dit soort creaties tot gevolg - so what? Op deze manier krijgen mensen toch een kijk op dit soort kunst? Zelfs door de afkeer kan deels een interesse ontstaan in wat iemand dan wel mooi vindt. Of misschien dat iemands smaak kan veranderen doordat hij zich in zo'n werk als dit verdiept. Allemaal positief toch?

Je geeft eerder een vergelijking met makers van alternatieve muziek maar dat gaat natuurlijk niet op: Als je dat op een plein gaat doen hinder je mensen die gewoon hun werk willen doen of daar wonen. Een stilstaand opject is makkelijker te negeren en er kan (en moet!) dus veel makkelijker mee worden geexperimenteerd.
Ik keer terug naar mijn aanvankelijke stelling: Sinds kunstenaars het idee van esthetiek hebben losgelaten is de waarde van creaties fors gedaald. Misschien heeft het waarde voor een kleine subgroepen, nou en, dat heeft een moddergevecht ook.
De normen en waarden (populair onderwerp) rondom kunst mogen dus nooit veranderen? We moeten nu vaststellen dat esthetiek altijd de ultieme norm moet zijn en wie daar niet aan kan voldoen mag nooit met gemeenschapsgeld worden gesponsord om een bijdrage te leveren aan ons culturele erfgoed?

Volgens mij is met deze instelling juist al die narigheid begonnen waarvan je zelf claimt dat het het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 24 april 2003 @ 09:47:
Daar ben ik het dus niet mee eens. We moeten moeite doen om de kunst vooruit te duwen. Als we besluiten dat we alleen nog geld willen uitgeven aan wat de grote massa op dit moment kan waarderen, dan is over 100 jaar nog steeds niets anders geworden. Misschien vind je dat positief, maar ik geloof erin dat de schoonheid van kunst en misschien zelfs van de mensheid zelf deels zit in die continue evolutie of soms zelfs revolutie van bijvoorbeeld esthetiek.
Ik vind dat in het praten over de "grote massa" toch iets van elitarisme doorklinkt. Die grote massa waar jij aan refereert bestaat helemaal niet. Dat soort termen stamt uit de tijd dat de mensen zich bedreigd voelden door communisme en de ongeschoolde arbeidersmassa. Ben je wel eens in de metro in Moskou geweest, die is prachtig en met bezield idealisme gemaakt door diezelfde arbeidersmassa.

De weg die jij op wilt slaan, leidt volgens mij helemaal niet tot cultivering van het volk. Kunst wordt van boven opgelegd door kunstkenners. Niet worden de mensen gestimuleerd om zelf hun creativiteit te ontwikkelen en zo te komen tot meer ontwikkeling. Nee, voor hun voortbrengselen wordt nadrukkelijk de neus opgehaald en in plaats daarvan worden artefacten van kunstenaarsgilde zelf opgedrongen, waarmee de mensen totaal geen voeling hebben. Eindresultaat de mensen keren zich af van kunst. Ze hebben ook heel goed door dat achter alle mooie woorden over bevordering van cultuur, gewoon een club mensen zit die hun eigen afzet zit veilig te stellen.

Daarbij leiden al die opgedrongen kunstproducten helemaal niet tot verfraaiing omdat het vaak onnatuurlijke elementen zijn die van buitenaf en bovenaf worden opgedrongen. Wat ze doen is de harmonie verbreken. Dat wordt wel het duidelijkst gedemonstreerd door het feit dat mensen de kunstwerken gaan beschadigen. Zo'n reactie komt niet zomaar en het is te gemakkelijk om het af te doen als het werk van een paar vandalen.

Revolutie van de esthetiek. Ik geloof daar niet in. Smaken en voorkeuren veranderen geleidelijk, maar er zit ook een constante in. Objecten van grote schoonheid van duizenden jaren geleden zijn nog steeds objecten van grote schoonheid. Er is een kern van waarachtigheid die blijvend is. Het Pishok heeft die eeuwigheidswaarde niet. Feitelijk hebben dit soort creaties niets te maken met esthetiek. Want esthetiek heeft alles te maken met gevoel. Echter deze creaties zijn constructies, ze producten van de rede. Om ze mooi te vinden moet er eerst een redenatie worden gevolgd. Met esthetiek hebben ze daarom niets te maken.

Die wetenschappelijke benadering van kunst komt voort uit een drang van de kunstenaar om zich los te maken van het oordeel van het publiek. Het is vreselijk om je ziel en zaligheid in een creatie te leggen om vervolgens te horen dat men het niets vindt. Daarom hebben kunstenaars geprobeerd om van hun beroep een soort wetenschap te maken. Mensen die nu hun creatie verwerpen krijgen te horen dat ze niet van kunst snappen.
Hoe moet je dit dan oplossen? Volgens mij juist door gemeenschapsgeld in allerlei projecten te steken, of het nou de vriendjes van de vriendjes zijn of niet. Dat heeft dan soms wel dit soort creaties tot gevolg - so what? Op deze manier krijgen mensen toch een kijk op dit soort kunst? Zelfs door de afkeer kan deels een interesse ontstaan in wat iemand dan wel mooi vindt. Of misschien dat iemands smaak kan veranderen doordat hij zich in zo'n werk als dit verdiept. Allemaal positief toch?

Je geeft eerder een vergelijking met makers van alternatieve muziek maar dat gaat natuurlijk niet op: Als je dat op een plein gaat doen hinder je mensen die gewoon hun werk willen doen of daar wonen. Een stilstaand opject is makkelijker te negeren en er kan (en moet!) dus veel makkelijker mee worden geexperimenteerd.

De normen en waarden (populair onderwerp) rondom kunst mogen dus nooit veranderen? We moeten nu vaststellen dat esthetiek altijd de ultieme norm moet zijn en wie daar niet aan kan voldoen mag nooit met gemeenschapsgeld worden gesponsord om een bijdrage te leveren aan ons culturele erfgoed?

Volgens mij is met deze instelling juist al die narigheid begonnen waarvan je zelf claimt dat het het probleem is.
Wil je de cultuur bevorderen dan moet je mensen stimuleren zelf kunstzinnig bezig te zijn, dan krijgen ze vanzelf meer respect voor wat de professionals maken. Behalve musea moet de overheid zich geheel onthouden van het aankopen van kunst. Kunst die geen markt heeft, heeft geen bestaansrecht en zie geen enkele reden om een bedrijfstak die producten maakt die niemand wil hebben overeind te houden.

Jouw stellingname komt er op neer op dat "de grote massa" zoals jij die noemt, zich de normen en waarden over kunst moet laten dicteren door het elitaire kunstenaarsgilde. Bovendien moeten ze voor dat door hen ongewenste product ook nog betalen. Als excuus voer je daarvoor aan dat hun producten volgens jou geen noemenswaardige overlast bezorgen omdat je er langs kan kijken. (Ik kan je overigens wel een paar roestige platen in een woonwijk aanwijzen waarbij dat beslist niet gemakkelijk is, maar dat terzijde).

Verder gebeurt dit alles om de grote massa op te voeden. Misschien is het tijd om ons na de dictatuur van de kerk ons te ontdoen van de dictatuur van het kunstenaarsgilde. Laten we gewoon weer terug gaan naar de oude situatie waarin ieder mens geacht werd kunst te kunnen maken (ook zonder kunstacademie) en de waarde werd bepaald door de waardering van zijn medemens. Gewoon terug naar de tijd dat kunst om zijn schoonheid.werd bewonderd en niet zijn hoogdravende retoriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
emanuel:
Ga gerust terug naar waar je wilt zijn. Ik kijk liever vooruit :)

Het kunstenaarsgilde op een voetstuk plaatsen, dicteren wat kunst is, oordelen voor de grote massa -- ik doe het nergens maar wordt er wel van beschuldigd. Dit zegt mij dat de discussie ten einde is. Een debat interesseert me niet :)

Ik vond het wel interessant om te lezen hoe je er tegenaan kijkt, maar ik heb het gevoel dat onze meningen balanceren tussen een fundamenteel verschillende kijk op kunst en de toepassing ervan en een vorm van complexe semantische spraakverwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 24 April 2003 @ 16:23:
emanuel:
Ga gerust terug naar waar je wilt zijn. Ik kijk liever vooruit :)

Het kunstenaarsgilde op een voetstuk plaatsen, dicteren wat kunst is, oordelen voor de grote massa -- ik doe het nergens maar wordt er wel van beschuldigd. Dit zegt mij dat de discussie ten einde is. Een debat interesseert me niet :)

Ik vond het wel interessant om te lezen hoe je er tegenaan kijkt, maar ik heb het gevoel dat onze meningen balanceren tussen een fundamenteel verschillende kijk op kunst en de toepassing ervan en een vorm van complexe semantische spraakverwarring.
Ik denk dat onze standpunten wel redelijk uitgekristaliseerd zijn en ik heb alle respect voor je mening. Waar we het over eens zijn is dat kunstzin iets is dat ontwikkeld moet worden. De manier waarop daar verschillen wij nogal van mening. Hoewel jij je daar niet zo in herkent bespeur ik bij jou toch een meer paternalistische benadering. Ik vind het prima dat de overheid geld in musea stopt en bepaalde kunstvormen ondersteund. Ook zou ik er een groot voorstander van zijn om op scholen meer aandacht te besteden aan creatieve vakken en ook geschiedenis (waaronder kunstgeschiedenis) omdat ik vind dat persoonlijke ontwikkeling meer is dan rekenen en taal. Waar ik niets in zie is de wijze waarop overheden kunst aankopen en door de strot van de plaatselijke bevolkingen proberen te druwen en ik geloof ook niet dat dat de acceptatie vergroot.

Verder zie ik kunst meer dan jij denk ik als een onvervreemdbare uiting van ieder mens. De scheiding in wel en niet kunst vind ik fout. Dat past denk ik in het nederlandse hokjesdenken. In dit land wordt je alleen serieus genomen als een papiertje kan laten zien. Alleen gediplomeerde kunstenaars worden nog geacht kunst te produceren, zij hebben er een beroepsopleiding voor genoten en hun werk laat zich niet meer beoordelen door leken. Het loslaten van esthetiek als maatstaf, maakt elke beoordeling van kunst ongrijpbaar en het domein van kunstbobo's. Op die manier werk je elitairisme in de hand. Kunstenaars moeten naar mijn mening bereid zijn hun kunstwerken te laten toetsen aan het oordeel van het publiek. De kunst moet uit haar ivoren toren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83454

JeroenB schreef op 24 april 2003 @ 09:47:
Als zou gebeuren wat jij nu allemaal zegt, zou het inderdaad wellicht een positief gevolg kunnen hebben. (Overigens is dit dan wel ordinaire provocatie, niks meer, en ik vind niet dat kunst dit als hoogste doel zou moeten hebben, maar dit even terzijde.) Alleen dit gebeurt niet. De gemiddelde burger kijkt ernaar en haalt zijn schouders op, zich ondertussen bedenkend hoe hij in het vervolg nog beter de belasting kan ontduiken, omdat zijn zuurverdiende geld toch alleen wordt besteed aan dit soort troep. Misschien dat er een handvol bugers is die er serieus over na gaat denken (ik betwijfel het, magoed). Vind je dat die €31407,- waard? Lijkt me, dat je dat geld toch wel beter (voor mijn part weer aan kunst) kunt besteden.
Die vergelijking gaat wel op. Dus omdat jij vindt, dat jij er wel langs kunt kijken en jij er dus niet aan hoeft te ergeren, moet iedereen dat maar doen? Niet iedereen ergert zich aan hetzelfde. Klein voorbeeldje: er zijn mensen die zich kapot ergeren als ze in de bioscoop een knie in hun rug krijgen van hun achterbuurman. Anderen (vaak ook diegenen die dus die knie in de stoel van hun voorbuurman plaatsen) ergeren zich er totaal niet aan, sterker nog, ze merken het niet eens. Is dit dan een rechtvaardiging om de voorbuurman te treiteren?

Bovendien: jij loopt er misschien één keer langs. Iemand anders wordt misschien elke dag min of meer verplicht ernaar te kijken. Ik zou ook niet vrolijk worden van een pishok in m'n voortuin. En als het ondergeklad wordt (wat men vantevoren had kunnen voorspellen, dus simpel zeggen 'dan hadden ze dat maar niet moeten doen' is geen geldig argument), wordt het zicht er echt niet fraaier op. Bovendien zou het me niks verbazen, dat 'Het Pishok' vroeg of laat zijn naam eer aan gaat doen, oftwel dat het als urinoir gebruikt wordt. Mjammie :P

In bepaalde dingen die je hierboven zegt, klinkt een soort van elitaire arrogantie door. Een houding van 'ik vind het mooi en ik heb er verstand van, dus moet iedereen het maar mooi leren vinden', van 'ik erger me er niet aan, dus moet iedereen maar leren zich er niet aan te ergeren'. Lekker is dat. Ik zou je weleens willen horen als iemand dit om zou draaien en jou een vergelijkbaar kunststukje zou flikken. Liefst nog met je 'eigen' gemeenschapsgeld.

Overigens heb jij alle recht om het mooi te vinden. Net als een ander alle recht heeft om het afschuwelijk te vinden. Echter, wat maakt jouw mening zo speciaal? Het feit dat jij misschien wat meer van kunst 'weet' dan de gemiddelde burger? Lijkt mij niet.

Op het moment dat een kunstwerk wordt aangekocht met gemeenschapsgeld, zouden toch andere motieven een rol moeten spelen dan alleen 'JeroenB vindt het leuk'. Er moet een significant draagvlak voor zijn in de samenleving en blijkbaar is dat er in dit geval gewoon niet. Als jij het werkelijk zo mooi vindt, dan koop je Het Pishok toch gewoon zelf? En als je mensen ermee wilt provoceren, dan zet je het toch gewoon zelf neer op een plek waar iedereen het kan zien?

Hoe je het ook wendt of keert: blijkbaar is dit 'kunstwerk' voor het gros van de mensen voor wie het is neergezet (de burgers die er in de buurt wonen) ordinaire horizonvervuiling. Of jij het nu mooi of interessant vindt of niet.

Kunst is een eindprodukt, net als wijn. En goede wijn behoeft geen krans. En dus ook geen subsidie. Subsidie op eindprodukten is pure geldverspilling, het leidt alleen maar tot gemakzucht, overproduktie en bedenkelijke kwaliteit (zie ook bijv. het Europese landbouwbeleid). Subsidie verlenen op de verbetering van de processen die tot het eindprodukt leiden, is een veel beter plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
Shit nu reageer ik toch weer :) Nouja de discussie loopt wel af, ik wil alleen nog wat uitleg geven bij mijn standpunt :)
Anoniem: 81696 schreef op 24 april 2003 @ 19:46:
Ik denk dat onze standpunten wel redelijk uitgekristaliseerd zijn en ik heb alle respect voor je mening. Waar we het over eens zijn is dat kunstzin iets is dat ontwikkeld moet worden. De manier waarop daar verschillen wij nogal van mening. Hoewel jij je daar niet zo in herkent bespeur ik bij jou toch een meer paternalistische benadering. Ik vind het prima dat de overheid geld in musea stopt en bepaalde kunstvormen ondersteund. Ook zou ik er een groot voorstander van zijn om op scholen meer aandacht te besteden aan creatieve vakken en ook geschiedenis (waaronder kunstgeschiedenis) omdat ik vind dat persoonlijke ontwikkeling meer is dan rekenen en taal. Waar ik niets in zie is de wijze waarop overheden kunst aankopen en door de strot van de plaatselijke bevolkingen proberen te druwen en ik geloof ook niet dat dat de acceptatie vergroot.
Nog niet zo lang geleden, hoogstens een paar jaar, had ik dezelfde mening. Maar dan ook exact! Toen ging ik me meer in kunst verdiepen en kwam ik bijvoorbeeld een schilderij tegen van Kazimir Malevich, zijn eerste Suprematistische werk met de titel: The Black Square. Ik heb het aan veel mensen laten zien en vrijwel iedereen was het erover eens: "Wat een troep! Dit is toch geen kunst?" Hier was ik het niet mee eens. Een wat verdere verdieping in dit werk toont namelijk allerlei fantastische dingen aan:

1) Hoe vaak zie je tegenwoordig een bedrijfslogo dat bestaat uit een blokje of een cirkeltje, een combinatie daarvan of allicht iets simpels en herkenbaars, meestal bestaande uit wat geometrische vormen? Antwoord: Vrijwel overal. Malevich heeft daar waarschijnlijk een grote rol in gespeeld!
2) In Rusland werd het volk in die tijd met behulp van de kerk nogal onder de duim gehouden. Overal hing een icoon in de kamer die min of meer de afmeting en vorm had van dit schilderij. De communisten vonden het werk van Malevich mooi omdat het hielp om dit soort gewoontes te verwerpen: Een leeg icoon om alle bestaanden te vervangen. Je hoeft geen communist te zijn om de historische relevantie hiervan mooi te vinden.
3) Historisch gezien is de kans ook nog eens vrij groot dat daadwerkelijk in dit schilderij de basis ligt voor de moderne non-objectieve (dwz, niet representatieve) kunst. Iets dat gezien de dominantie ervan in onze tijd ook wel leuk is om te zien: Zo begint zoiets dus!

Nu kan je zo'n zwart vierkant natuurlijk esthetische kwaliteiten toekennen. Zelf vind ik dat die er ook wel duidelijk zijn. Waar het me echter om gaat is: Veel mensen die dit schilderij zouden zien zouden het waarschijnlijk afdoen als "van die typische kunsttroep van tegenwoordig" terwijl er veel meer achter zit.

Vandaar dat ik vind dat het niet erg is als je wat dieper moet graven om een kunstwerk te kunnen waarderen. Voor-de-hand-liggende esthetische kwaliteiten kunnen toch niet alles zijn wat de menselijke expressie te bieden heeft?
Verder zie ik kunst meer dan jij denk ik als een onvervreemdbare uiting van ieder mens. De scheiding in wel en niet kunst vind ik fout. Dat past denk ik in het nederlandse hokjesdenken. In dit land wordt je alleen serieus genomen als een papiertje kan laten zien. Alleen gediplomeerde kunstenaars worden nog geacht kunst te produceren, zij hebben er een beroepsopleiding voor genoten en hun werk laat zich niet meer beoordelen door leken. Het loslaten van esthetiek als maatstaf, maakt elke beoordeling van kunst ongrijpbaar en het domein van kunstbobo's. Op die manier werk je elitairisme in de hand. Kunstenaars moeten naar mijn mening bereid zijn hun kunstwerken te laten toetsen aan het oordeel van het publiek. De kunst moet uit haar ivoren toren komen.
Ik denk dat de situatie helemaal niet zo ernstig is als je hier doet voorkomen. Ik ben het overigens met je eens dat een ieder zelf moet bepalen of hij iets kan waarderen, daar is niets elitairs aan. Nergens in mijn hele standpunt overigens, als ik zo teruglees. Ik zoek hoogstens voor erkenning van de niet-standaard expressie, die naar mijn mening ook een plaats verdient in het dagelijkse leven.

Ook vind ik dat je nogal overdrijft als je zegt dat de overheid stom met gemeenschapsgeld omgaat wanneer het om kunst gaat. Ik liep pas in Rotterdam en zag daar bij het station een gigantisch mooi sculptuur (soort gezandstraalde steen) van Picasso en een stukje verderop een klassieke Rodin - midden op de Westersingel! Dan doen we toch heel eventjes niet onder voor jouw Italie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:27
Of het nu kunst is of niet hangt volgens er volgens mij van af of mensen het kunst vinden. Het is duidelijk dat de maker en de gemeente het kunst vinden. Voor hen is het dan ook kunst. Voor de bewoners zo te zien niet. En ik vind in dit geval de mening van de bewoners belangrijker dan die van de gemeente en de maker, omdat zij ermee opgescheept zitten.

Ik heb zelf ook wel eens zoiets meegemaakt: Er werd een kunstenaar aan een school toegewezen om samen met de kinderen een kunstwerk te maken. De kunstenaar bij een basisschool in onze wijk had ervoor gekozen om een piramide te laten maken en die te beplakken met vierkante platen, waarop een abstract patroon was getimmerd door de kinderen. Het geheel was spierwit geschilderd. De betrokken kinderen vonden er natuurlijk niks aan, omdat ze iets "saais" moesten maken en de schoonheid er niet van in zagen.
Een andere school had het beter getroffen en de kunstenaar werkte echt samen met de kinderen, wat een veel kleurrijker en speelser kunstwerk opleverde. Misschien is het volgens de critici mindere kunst, volgens mij niet omdat het door degenen die er tegenaan kijken mooier wordt gevonden en ook meer interesse voor kunst heeft gewekt.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenB schreef op 25 April 2003 @ 12:33:
Nog niet zo lang geleden, hoogstens een paar jaar, had ik dezelfde mening. Maar dan ook exact! Toen ging ik me meer in kunst verdiepen en kwam ik bijvoorbeeld een schilderij tegen van Kazimir Malevich, zijn eerste Suprematistische werk met de titel: The Black Square. Ik heb het aan veel mensen laten zien en vrijwel iedereen was het erover eens: "Wat een troep! Dit is toch geen kunst?" Hier was ik het niet mee eens. Een wat verdere verdieping in dit werk toont namelijk allerlei fantastische dingen aan:

1) Hoe vaak zie je tegenwoordig een bedrijfslogo dat bestaat uit een blokje of een cirkeltje, een combinatie daarvan of allicht iets simpels en herkenbaars, meestal bestaande uit wat geometrische vormen? Antwoord: Vrijwel overal. Malevich heeft daar waarschijnlijk een grote rol in gespeeld!
2) In Rusland werd het volk in die tijd met behulp van de kerk nogal onder de duim gehouden. Overal hing een icoon in de kamer die min of meer de afmeting en vorm had van dit schilderij. De communisten vonden het werk van Malevich mooi omdat het hielp om dit soort gewoontes te verwerpen: Een leeg icoon om alle bestaanden te vervangen. Je hoeft geen communist te zijn om de historische relevantie hiervan mooi te vinden.
3) Historisch gezien is de kans ook nog eens vrij groot dat daadwerkelijk in dit schilderij de basis ligt voor de moderne non-objectieve (dwz, niet representatieve) kunst. Iets dat gezien de dominantie ervan in onze tijd ook wel leuk is om te zien: Zo begint zoiets dus!

Nu kan je zo'n zwart vierkant natuurlijk esthetische kwaliteiten toekennen. Zelf vind ik dat die er ook wel duidelijk zijn. Waar het me echter om gaat is: Veel mensen die dit schilderij zouden zien zouden het waarschijnlijk afdoen als "van die typische kunsttroep van tegenwoordig" terwijl er veel meer achter zit.

Vandaar dat ik vind dat het niet erg is als je wat dieper moet graven om een kunstwerk te kunnen waarderen. Voor-de-hand-liggende esthetische kwaliteiten kunnen toch niet alles zijn wat de menselijke expressie te bieden heeft?
toon volledige bericht
Ik vind jouw voorbeeld goed gekozen want aan de hand daarvan kun je heel goed aangeven waar onze meningen uiteenlopen. Ook ik vind Malevitsj een groot kunstenaar. Maar is daarom dit schilderij ook een meesterwerk of zelf kunst? Ik vind van niet. Het is een politiek statement verpakt in kunstvorm. Dat doen kunstenaars overigens al duizenden jaren, soms openlijk soms verholen. Op zich is dat niet uniek. Maar ook een zwart vlak dat de afwezigheid van een icoon moet uitdrukken blijft een simpel ding ontdaan van elke schoonheid. Er is meer nodig dan een boodschap om van iets een kunstwerk te maken vind ik. Net als met de aap met de gouden ring, blijft het lelijk ding. Het lijkt mij ook niet onmogelijk dat Malevitsj dit met een knipoog heeft gemaakt, dat doen kunstenaars wel vaker.

Als je de andere schilderijen van Malevitsj op de site bekijkt zie je dat die zoveel zeggingskracht hebben dat ze absoluut geen verhaal nodig hebben, al maken ze je wel nieuwsgierig. Malevitsj had natuurlijk ook een kruis ondersteboven kunnen schilderen of iets anders, dat zwarte vlak is wat subtieler maar een leuke vondst maakt van iets geen kunstwerk. Als dit het enige schilderij was geweest dat Malevitsj had geschilderd zou niemand er een seconde aandacht aan besteden en als een minder bekende schilder het had gedaan evenmin. Het is duidelijk dat dit schilderij niet op eigen benen kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even buiten de bebouwde kom op een rotonde bij mij in de buurt liggen in het hoge gras 3 manshoge eieren, een witte en twee bruine. Groot is in, denk ik. Ik zie ook grote paarden, olifanten, kippen langs de wegen. Of het grootse kunst is weet ik niet, maar de omvorming van een saaie rotonde tot een nest met eieren vind ik wel een leuke vondst.

Nu wordt diezelfde rotonde door jongeren regelmatig gebruik om na het uitgaan nog even een flesje bier te drinken. Een paar maanden geleden zag ik dat een grapjas barsten op de eieren had geschilderd. Dat was nog goed gedaan ook, je zou zweren dat zo bedoeld was.

Een maand later was er grote commotie in de gemeenteraad over dit vandalisme van de jongeren. Schande werd er geroepen. Ik dacht nog bij mezelf, waar maken ze zich druk over, met een roller en twee potten betonverf is de schade in een kwartier hersteld. Maar wat bleek men sprak over de restauratie van een monument. Ze hadden een offerte bij de kunstenaar opgevraagd en de kosten van de restauratie bedroegen € 30.000. Nu kan je me veel wijsmaken, maar dan voel ik mij als belastingbetaler toch lichtelijk getild. Waar ik me misschien nog meer boos over maak is dat overheidsdienaren het publiek voor zo dom verkopen of misschien nog erger, dat ze niet eens meer hun best doen om geloofwaardig te liegen.

Goed de eieren werden weer egaal wit en bruin geschilderd voor een artistieke prijs. De week voor Pasen reed ik weer langs de rotonde. Ik kijk naar de eieren en schiet in de lach want iemand heeft er, heel netjes overigens, "vrolijk Pasen" op geschilderd. De enige die nog harder gelachen heeft is denk ik de kunstenaar zelf, tenzij de gemeente voortaan een schilder inhuurt.

De hele toestand doet mij een beetje denken aan de restauratie van schilderij "who's afraid of blue yellow and red". Dat schilderij werd beschadigd en moest gerepareerd worden. Het valt mij overigens op dat de daders vaak protesterende, als labiel omschreven kunstenaars zijn. Dat schilderij bestaat uit een groot rood vlak met links een dunne blauwe rand en rechts een dunne gele rand en is voor meen ik 4.0000.000 aangekocht. http://members.aol.com/mindwebart4/page69.htm Het schilderij is natuurlijk volstrekt uniek hoewel maker Barnett Newman van dit eenvoudige thema meerdere versies heeft gemaakt waarbij hij o.a. bijv. de dikte van de randen subtiel laat veranderen. Deze hebben namen als "Who's Afraid of Red, Yellow and Blue IV" zie http://www.freunde-der-nationalgalerie.de/newman.html of http://www.wimdegroot.nl/...rnett-newman_01-01-03.htm of http://www.tate.org.uk/modern/exhibitions/newman/room13.htm. Het is een dankbaar thema waarop je eindeloos kan variëren.

Voor reparatie door een vakman moest helemaal terug naar de VS. De kosten bedroegen fl 800.000. Na terugkomst was er grote commotie want sommige kenners beweerden dat het gebruikte rood een duidelijk andere tint had dan voorheen en dat de restaurateur er met een verfroller overheen gegaan was in plaats van 2 miljoen rode puntjes te zetten. Ik vraag mij dan in alle onschuld af of dat bij zo'n schilderij nog iets uitmaakt, maar goed. Terecht nam de restaurateur deze naamsbeschadiging niet en de gemeente moest nog eens fl 170.000 betalen. Daarmee kwamen de totale kosten inclusief proceskosten op fl 2.000.000. zie http://www.pro-art.org/ckv2/Kunstenaar/Newman2.html. Alles welbeschouwd had onze gemeente met die € 30.000 misschien toch een koopje.

Aan de andere kant begint bij mij te dagen dat het maken van kunstwerken die agressie oproepen of door hun saaie grote vlakken uitnodigen tot nader invulling, misschien een profijtelijke bezigheid kan zijn.

Overigens wie de schilderijen van Barnett Newman beter wil snappen lees dit statement:

1. To us art is an adventure into an unknown world, which can be explored only by those willing to take the risks.

2. This world of imagination is fancy-free and violently opposed to common sense.

3. It is our function as artists to make the spectator see the world our way not his way.

4. We favor the simple expression of the complex thought. We are for the large shape because it has the impact of the unequivocal. We wish to reassert the picture plane. We are for flat forms because they destroy illusion and reveal truth.

5. It is a widely accepted notion among painters that it does not matter what one paints as long as it is well painted. This is the essence of academicism. There is no such thing as a good painting about nothing. We assert that the subject is crucial and only that subject matter is valid which is tragic and timeless. That is why we profess spiritual kinship with primitive and archaic art.

Ik vindt de uitgangspunten behoorlijk aanmatigend en pompeus. Ergens doet het mij een beetje denken aan de leerstellingen van sektes met hun wereldvreemde en absolute ideeën. Nu wordt er wel gezegd dat dingen waard zijn wat de gek er voor geeft. De vraag die blijft hangen is : Wie is hier de gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 14:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Anoniem: 81696 schreef op 25 April 2003 @ 20:24:
Ik vindt de uitgangspunten behoorlijk aanmatigend en pompeus. Ergens doet het mij een beetje denken aan de leerstellingen van sektes met hun wereldvreemde en absolute ideeën. Nu wordt er wel gezegd dat dingen waard zijn wat de gek er voor geeft. De vraag die blijft hangen is : Wie is hier de gek?
evenzeer aanmatigend om te denken dat er een specifieke speler in zulke gevallen 'de gek' is:

1 persoon is bereid een miljoen te betalen voor een originele Newmann, daartegenover betalen honderduizend mensen 10 euro voor een Anton Pieck reprodutie:
is het ene geval 'gekker' dan het 'andere'?
nee, de economische waarde van beiden is gelijk, een oordeel over de 'artistieke' waarde van beide kunstenaars is ook subjectief. maar laat eenieder zijn eigen mening over hebben, en pas op met pogingen tot 'definitie' verklaringen over wat een werk waard is en waarom (geloof me, ik hou ook erg van malevich, en zn zwarte ding, maar ik moet er niet aan denken dat ik dat 'goed' zou moeten vinden, omdat het wel wat wegheeft van het Fortis-logo [:insert braaksmilie:])

Edoch de onderbouwing van Newmann, 'sekte'-achtig noemen is een stap te ver; ik geloof dat je darmee suggereert dat een bepaalde stroming in de kunstwereld daarmee 'minderwaardig' is aan een mogelijk ander:

Kunst mooi vinden staat los van het eens zij met het gedachtengoed hierachter:
De grootste kunst komt in opdracht van criminele dictators (De Medici's in Florence, Paus Julius II).
Ook zoiets als de grote dictator-standbeelden vind ik zelf persoonlijk ook waanzinnig mooi, van die Stalins, lenins uit Oost-duitsland, toen dat beeld van Saddam werd omgetrokken deed dit me evenzeer pijn (en die hele mooie 'foute' Boulevard van de Martelaren in Basra, uitkijkend op Iran, met wijzenden gesneuvelde iraakse soldaten)
het werk van Futuristen vind ik fantastisch, ook waar dit direct raakt aan hun fascistische ideologie (vliegtuigen van bommenwerpers, oprukkende tanks of dat standbeeld van Mussolini van Boccioni)

Dat staat los van of je iets mooi vind, er waarde aan toehecht, maar bovenal zou dat altijd los moeten staan van of er respect voor toont.
Dat mis ik erg in je (verder kostelijke) verhaal rond de kippe-eieren.
je doet net of de kunstenaar daar fout zou zijn, terwijl hij hoogstwaarschijnlijk zijn creatie probeert te beschermen, als dat ruwe steensoorten zijn, is het geen oplossing om er een 'kwastje over te gooien'.

Dat er 'politieke' spelletjes gespeelt worden rondom geld is onderdeel van politiek, niet van de kunst, maar de voornaamste schuld ligt bij de vandaal;
uiteindelijk is dat 'de gek' degene die met een scheermes voor die Newman staat, vreemd dat juist die nauwelijks in je verhaal voorkomt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
RM-rf: Ik claim nergens dat ik The Black Square mooi vind vanwege zijn impact op moderne commerciele vormgeving. Ik geef hoogstens aan dat het een relevante invloed is. Daarom vind ik het jammer dat je een beetje denigrerend reageert op mijn eerder genoemde punt 1. Verder ben ik het vrijwel compleet met je eens namelijk :)

emanuel: Het is mijn mening dat The Black Square wel degelijk een kunstwerk is en dat het makkelijk op eigen benen kan staan. Het is een andere vraag of het bekend zou zijn geworden als het het enige werk was geweest van Malevich, maar dat staat los van of het een groot kunstwerk is.

Ik vrees dat ik nogal weg ben van het werk van Barnett Newman, dus deze discussie kan alleen nog maar escaleren als je daarover begint :)

Zoals Newman zijn uitgangspunten omschrijft ben ik het volledig met hem eens. De vakmanschap van een "knap stukje schilderwerk" heeft juist niets met kunst te maken en dat is wat hij daarmee probeert te zeggen. Ik heb afgelopen museumweekend in het Stedelijk in Amsterdam met veel plezier gekeken naar zijn "Right Here". Erg mooi!

(Nu we toch in een soort casual discussie over kunst terechtkomen, mijn favoriete schilder is wellicht Edgar Degas, check zijn Three Dancers in Yellow Skirts!)

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenB op 27-04-2003 01:04 . Reden: toevoeging degas-link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05 14:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

JeroenB schreef op 27 April 2003 @ 00:58:
... Daarom vind ik het jammer dat je een beetje denigrerend reageert op mijn eerder genoemde punt 1. Verder ben ik het vrijwel compleet met je eens namelijk :)
dat (mn tekstuele vermelding van een kots-smilie) was niet als belediging bedoelt voor jouw woorden, maar om aan te geven dat een verklaring over het werk van Malevich geen reden is om hem wel of niet te waarderen.
Al snel loop je het risico dat een discussie zoals deze (over kwetsing van Kunst) terugvalt in een soort van verdediging van die 'kwetsbare' kunst op gronden dat dit 'goede' kunst is.

Dan valt de discussie al snel terug op een opsomming van mooie of minder mooie kunstwerken en hun makers:

Essentieel is echter dat iets 'mooi vinden' geen reden is om dus ook maar werk dat 'niet mooi' is te vernietigen, beschadigen, en vervolgens de makers en politiek ononderbouwd te beschuldigen van 'moeilijkdoenerij'.

Dat in dit specifieke geval het werk niet bepaald hoogstaand te noemen valt (nogal tien-in-een-dozijn: dit soort semi-landelijke gemeentes hebben de neiging bij toegangs-B-wegen aan de entree van het dorp een kunstwerk te willen plaatsen met een 'stadspoort'-functionaliteit: om het binnentreden van het dorp 'herkenbaar' te maken)
Als er vanit de burgerij geen ondersteuning, gevoel is bij het kunstwerk is inderdaad slecht, in eerste instantie falen van de opdrachtgever (de gemeente), maar ook een zwak punt van de kunstenaar.

In die zin vallen wel degelijk bewuste kunstenaars die daar wel mee omgaan als voorbeeld te nemen, zoals bv. Daniel Liebeskind, de architect van het nieuwe WTC-center en het Berlijnse Joods-Historisch Museum; deze man doet bewust een poging tot inspraak van de achterban van een kunstwerk, de burgers van New York, of de duits-Joodse gemeente (grappig is dat Liebeskind, visueel een direct erfgenaam is van het Constructivisme, Malevich en Consorten).

Een ander voorbeeld daarvan was te zien bij de recente Documenta XI te Kassel (één van de belangsrijkste internationale kunstfestivals)
De kunstenaar Thomas Hirschhorn zette het 'Georges Bataille'-project op, in een sociaal 'laagstaande ' wijk in kassel (40% werkloosheid, veel turkse allochtonen) wilde hij een monument maken voor de franse filosoof Georges Bataille: Hirschhorn verkoos het om gedurende een jaar in de wijk te leven, de mensen uit de wijk zelf actief deel te laten uitmaken van het monument, er reed een door de mensen zelf beschilderde taxi tussen het kassel-museum en de achterwijk.

Gezien de teksten van Bataille, de "metaphysician of evil". een filosoof van het Imperialisme, het kapitalisme, die consumenten-drang (of -dwang) beschreef, een eroticus en zwaar bordeel-bezoeker, is het kunstwerk een exact eerbetoon.
De wijk kende al een standbeeld en een plein, genoemd naar Bataille, maar Hirschhorn is het niet enkel gelukt de figuur volgens zijn eigen woorden weer 'levend' te maken bij de mensen die in de achterstandswijk wonen, darbij heeft hij de mensen zelf ook laten meeodoen in een anders losstaand eliterair festje in hun stad (de Documenta in Kassel).

Ook dit kan je mooi, belangrijk, interessant, of geen van bovenstaande opties vinden, maar los daarvan dien je respect te hebben.
de titelstart: Is dit kunst of vandalisme?, over het bekladden van een kunstwerk door bewoners die het er niet geheel mee eens zijn, is me teveel een goedpraten van een misselijke daad (ook al hebben de teksten idd wat poetisch);
het vernietigen van een uiting van een ander, als reactie erop, staat voor mij gelijk met een Flame in een discussie, intollerant en afkeurenswaardig, losstaand of de uiting zelf iets is waarmee ik instem.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
RM-rf: Daar ben ik het in ieder geval roerend mee eens. Hence mijn verdediging eerder in deze thread, je hebt het er een mooi voorbeeld aan toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RM-rf schreef op 25 April 2003 @ 22:58:
evenzeer aanmatigend om te denken dat er een specifieke speler in zulke gevallen 'de gek' is:

1 persoon is bereid een miljoen te betalen voor een originele Newmann, daartegenover betalen honderduizend mensen 10 euro voor een Anton Pieck reprodutie:
is het ene geval 'gekker' dan het 'andere'?
nee, de economische waarde van beiden is gelijk, een oordeel over de 'artistieke' waarde van beide kunstenaars is ook subjectief. maar laat eenieder zijn eigen mening over hebben, en pas op met pogingen tot 'definitie' verklaringen over wat een werk waard is en waarom (geloof me, ik hou ook erg van malevich, en zn zwarte ding, maar ik moet er niet aan denken dat ik dat 'goed' zou moeten vinden, omdat het wel wat wegheeft van het Fortis-logo [:insert braaksmilie:])

Edoch de onderbouwing van Newmann, 'sekte'-achtig noemen is een stap te ver; ik geloof dat je darmee suggereert dat een bepaalde stroming in de kunstwereld daarmee 'minderwaardig' is aan een mogelijk ander:

Kunst mooi vinden staat los van het eens zij met het gedachtengoed hierachter:
De grootste kunst komt in opdracht van criminele dictators (De Medici's in Florence, Paus Julius II).
Ook zoiets als de grote dictator-standbeelden vind ik zelf persoonlijk ook waanzinnig mooi, van die Stalins, lenins uit Oost-duitsland, toen dat beeld van Saddam werd omgetrokken deed dit me evenzeer pijn (en die hele mooie 'foute' Boulevard van de Martelaren in Basra, uitkijkend op Iran, met wijzenden gesneuvelde iraakse soldaten)
het werk van Futuristen vind ik fantastisch, ook waar dit direct raakt aan hun fascistische ideologie (vliegtuigen van bommenwerpers, oprukkende tanks of dat standbeeld van Mussolini van Boccioni)
toon volledige bericht
Ik kan me hier aardig in vinden. Natuurlijk heeft Newman als zodanig niets met een sekte te maken. Maar zinnen als: It is our function as artists to make the spectator see the world our way not his way vragen om een reactie. those willing to take the risks moeten ook de gevolgen durven aanvaarden. Ik vermoed dat mensen als Newman daar ook best wel bereid toe zijn, ook al lijken jullie dat niet te doen.
Dat staat los van of je iets mooi vind, er waarde aan toehecht, maar bovenal zou dat altijd los moeten staan van of er respect voor toont.
Dat mis ik erg in je (verder kostelijke) verhaal rond de kippe-eieren.
je doet net of de kunstenaar daar fout zou zijn, terwijl hij hoogstwaarschijnlijk zijn creatie probeert te beschermen, als dat ruwe steensoorten zijn, is het geen oplossing om er een 'kwastje over te gooien'.
Ik dacht niet dat het natuursteen was, maar dat is moeilijk te zien van uit de auto, ik zal het eens checken.
Dat er 'politieke' spelletjes gespeelt worden rondom geld is onderdeel van politiek, niet van de kunst, maar de voornaamste schuld ligt bij de vandaal;
uiteindelijk is dat 'de gek' degene die met een scheermes voor die Newman staat, vreemd dat juist die nauwelijks in je verhaal voorkomt.
de titelstart: Is dit kunst of vandalisme?, over het bekladden van een kunstwerk door bewoners die het er niet geheel mee eens zijn, is me teveel een goedpraten van een misselijke daad (ook al hebben de teksten idd wat poetisch);
het vernietigen van een uiting van een ander, als reactie erop, staat voor mij gelijk met een Flame in een discussie, intollerant en afkeurenswaardig, losstaand of de uiting zelf iets is waarmee ik instem.
Ik ben niet zo'n fatsoensrakker en vind dit vernietigen wat betrekkelijker. Het maken schoonheid is een deugd, het maken van lelijke dingen is een zonde, kunst of niet. Laten we er niet al te heilig over doen. Prachtige dingen worden overal in dit land afgebroken om platte economische redenen. Zelfs als je een hoop geld betaald om een graf te kopen, wordt na een aantal jaren je graf opgeruimd om plaats te maken voor een ander. Niets is voor de eeuwigheid. De creatie van schoonheid is een eeuwigdurend proces, vernietiging schept ruimte voor vernieuwing.

Het is goed om mooiste dingen te proberen te behouden. Er is geen enkele reden om lelijke ondermaatse kunst te bewaren voor volgende generaties. De pispot is meer dan een slecht product, het is ergernis waarvan je niet kan verlossen zonder het te vernietigen. Een schilderij zou je terug aan de maker kunnen geven. Maar dit ding dringt zich op en laat zich niet uit zetten. Wie schoonheid liefheeft, moet niet bang zijn om lelijkheid te bestrijden. Menen we werkelijk dat dit soort lelijke dingen tientallen, misschien honderden jaren de omgeving moeten ontsieren.

Daarbij vind ik het naïef om te verwachten dat zoiets niet beklad gaat worden. Waar mensen zijn treedt interactie tussen objecten en de omgeving op. Saaie lege vlakken worden door mensen bekladt of ingevuld of opgefleurd. Moderne kunstenaars dagen het publiek uit met hun controversiële creaties. Dan moet je ook zo fair zijn de controversiële reacties te accepteren die dat oproept.

Ik zou samen met anderen waaronder bewoners best wel dit kunstwerk willen afbreken en alleen de rechthoekige grondplaat laten staan, die we zwart schilderen. Daarop zetten de deelnemer hun handtekening, zo een nieuw kunstwerk creërend. Dit fundament krijgt een dubbele bodem. Het is het fundament van een nieuwe beweging die "beautilfull - art – revisited " gaat heten. Het fundament is tevens symbool van het einde aan de lelijkheid, de overwinning van de opgelegde smaak, maar ook het begin van de schoonheid. De erkenning dat schoonheid een eeuwigdurend evenwichtsproces is dat zijn oorsprong vindt in lelijkheid, dat volheid begint bij ledigheid, ying en yang. Het nieuwe kunstwerk gaat heten "judge yourself". In de nieuwe kunsstroom legt niet de artiest de laatste maar eerste hand hand aan het kunstwerk, het evolueert verder in de handen van het publiek, restauraties zijn verboden. Kom we gaan geschiedenis schrijven, wie doet mee?
JeroenB schreef op 27 April 2003 @ 00:58:
emanuel: Het is mijn mening dat The Black Square wel degelijk een kunstwerk is en dat het makkelijk op eigen benen kan staan. Het is een andere vraag of het bekend zou zijn geworden als het het enige werk was geweest van Malevich, maar dat staat los van of het een groot kunstwerk is.
Omdat hij andere kunstenaars geïnspireerd heeft om nog meer van dat soort basale dingen te maken als lege doeken, gekleurde vlakken, basisvormen. Dat geeft het schilderij misschien een kunsthistorische betekenis, het blijft een ongekunsteld ding dat al vele malen eerder is gemaakt, alleen niet als kunst is aangemerkt.
(Nu we toch in een soort casual discussie over kunst terechtkomen, mijn favoriete schilder is wellicht Edgar Degas, check zijn Three Dancers in Yellow Skirts!)
Erg mooi, vind ik ook (maar helaas af). Je hebt goede links.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 81696 op 28-04-2003 20:46 ]

Pagina: 1