Shunt schreef op 15 april 2003 @ 09:26:
[...]
die is sterk
als je pc speaker ge frituurd is er nog een keer een aan gaan hangen
jah lekker slim
bios chip jah die haal je ffe overal van daan
erm sorrie hoor maar die moet je speciaal bestellen en dan met een rom flasher flashen en ik geloof niet dat iedereen die zomar in zijn broekzak heeft zitten
het zou natuurlijk wel kunnen
maar voor het zelfde geld blaas je die bios chip ook op
dus eerst alle hardware testen en dan kom je er waarschijnlijk achter dat je mobo dood is
Bios chips heb ik ook nog wel een stuk of 100 van liggen - ik haal ze nl. altijd uit dode mobo's, bovendien zijn ze niet zo duur en heeft iedere electronicazaak ze wel. Daarnaast kun je ze ook online geflasht en al bestellen:
http://www.flashbios.org/newchip.txt
De speaker was natuurlijk wel gefrituurd door aanwijsbare redenen zoals een kabelbreuk of kabel die geklemt/gesneden werd door het zijpaneel - een andere speaker/beeper aanhangen kan dan geen kwaad want als hij echt doorgeslagen is staat er niet eens +5V op (meten is weten!). Een speakertje is ook niet duur en makkelijk te recyclen uit een oude XT/AT etc kast...
De afzonderlijke kaarten, CPU, geheugen etc moet hij natuurlijk wel testen of die nog wel goed zijn - maar voor hetzelfde geld zijn die ook kapot/shorted en slopen die dan weer een ander werkend mobo.
Ik heb hier wel 2 keer hetzelfde gehad - en na het vervangen van de bioschip + 1 weerstandje aan de speakeraansluiting deden ze het allebei weer. Volgens mij gebruiken die mensen die Pc's nu nog - dus onrepareerbaar is onzin.
offtopic:
Smile verslaving?
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 15-04-2003 09:57
]