Toon posts:

Pc start niet op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren probeerde ik mijn pc aan te zetten, wat niet lukte. Ik rook toen een beetje een verbrand luchtje, dus ik kijk wat er aan de hand is. Blijkt het kabeltje van de pc speaker te zijn doorgebrand. Nu dacht ik, dat moet niet zo erg zijn. Dus ik dat kabeltje van het moederbord afgehaald, en proberen op te starten, wat ook niet lukte.
Een foto van het doorgebrande kabeltje, vind jehier
Een foto van de kabeltjes naar moederbord, waarvan ik dus denk dat daar het probleem ligt,
vind je hier

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

erm ik vrees voor je dat je mobo dood is :X
dat pc speakertje staat DIRECT op je BIOS gekoppelt dusse je heb een goede kans dat je bios nu lekker
crispy is :X
tip probeer alle hardware eens in een andere pc
echt ALLE hardware
en kijk eens of het resetten van je bios helpt test ook eens met een minmaal systeem

kijk ook hier eens voor meer tips
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

btw deze had je eik zelf moeten vinden

[ Voor 18% gewijzigd door Shunt op 15-04-2003 09:16 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Zoals Shunt hierboven inderdaad aangeeft: alle overbodige hardware eruit halen (HD, PCI-kaarten), en opstarten. Als hij het dan niet doet weet je dat het bij de nog aanwezige onderdelen zit - dus moederbord, CPU, geheugen of videokaart.
Deze zou ik dan één voor één verwisselen met andere onderdelen, en als hij uiteindelijk nooit wat doet kan je ervan uitgaan dat het je moederbord is :_

Verwijderd

Is de print ook zwart ?
Andere onderdelen op mobo zwart ?
Andere Bioschip geprobeert ?

Ander speakertje + kabel eraan al gedaan ? (kun je iig error-beeps horen als je mobo niet gefrituurd is)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 09:22 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 09:21:
Is de print ook zwart ?
Andere onderdelen op mobo zwart ?
Andere Bioschip geprobeert ?

Ander speakertje + kabel eraan al gedaan ? (kun je iig error-beeps horen als je mobo niet gefrituurd is)
die is sterk :D
als je pc speaker ge frituurd is er nog een keer een aan gaan hangen :P
jah lekker slim :D

bios chip jah die haal je ffe overal van daan :X
erm sorrie hoor maar die moet je speciaal bestellen en dan met een rom flasher flashen en ik geloof niet dat iedereen die zomar in zijn broekzak heeft zitten :P
het zou natuurlijk wel kunnen
maar voor het zelfde geld blaas je die bios chip ook op :P
dus eerst alle hardware testen en dan kom je er waarschijnlijk achter dat je mobo dood is :X

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

hmmm, ik heb dit ook een keer gehad.

alleen bij mij werkte het nog steeds.

misschien helpt het om je bios even te resetten.

wild guess, maar je kan het proberen

Verwijderd

Shunt schreef op 15 april 2003 @ 09:26:
[...]

die is sterk
als je pc speaker ge frituurd is er nog een keer een aan gaan hangen
jah lekker slim

bios chip jah die haal je ffe overal van daan
erm sorrie hoor maar die moet je speciaal bestellen en dan met een rom flasher flashen en ik geloof niet dat iedereen die zomar in zijn broekzak heeft zitten
het zou natuurlijk wel kunnen
maar voor het zelfde geld blaas je die bios chip ook op
dus eerst alle hardware testen en dan kom je er waarschijnlijk achter dat je mobo dood is
Bios chips heb ik ook nog wel een stuk of 100 van liggen - ik haal ze nl. altijd uit dode mobo's, bovendien zijn ze niet zo duur en heeft iedere electronicazaak ze wel. Daarnaast kun je ze ook online geflasht en al bestellen: http://www.flashbios.org/newchip.txt

De speaker was natuurlijk wel gefrituurd door aanwijsbare redenen zoals een kabelbreuk of kabel die geklemt/gesneden werd door het zijpaneel - een andere speaker/beeper aanhangen kan dan geen kwaad want als hij echt doorgeslagen is staat er niet eens +5V op (meten is weten!). Een speakertje is ook niet duur en makkelijk te recyclen uit een oude XT/AT etc kast...

De afzonderlijke kaarten, CPU, geheugen etc moet hij natuurlijk wel testen of die nog wel goed zijn - maar voor hetzelfde geld zijn die ook kapot/shorted en slopen die dan weer een ander werkend mobo.

Ik heb hier wel 2 keer hetzelfde gehad - en na het vervangen van de bioschip + 1 weerstandje aan de speakeraansluiting deden ze het allebei weer. Volgens mij gebruiken die mensen die Pc's nu nog - dus onrepareerbaar is onzin.
offtopic:
Smile verslaving?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 09:57 ]

Pagina: 1