Dell Inspiron HD crash -> Nieuwe HD, etc

Pagina: 1
Acties:

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Hallo!

Toen ik vandaag mijn Inspiron 4100 aan deed gaf XP oppeens een fout dat hij m'n user profile niet meer kon vinden.... Dus ik even de sytem event logs door spitten en ja hoor ik was er al bang voor allemaal bad blocks! :(
Ik kan nog in windows komen, maar hij geeft steeds weer fouten. HD is dus waarschijnlijk overleden!

Nou wil ik er graag een nieuwe HD in zetten. Maar ik weet niet precies wat voor schijf er in kan... Ik weet dat het een 2,5" schijf is. maar daar houd het ook wel mee op.
Wie weet wat voor HD ik hier in kan schroeven en waar kan ik die dingen kopen. In de pricewatch kan ik eigenlijk weinig vinden... en op Dell.nl wordt ik ook niet veel wijzer. :/

Het gaat om het onderstaande systeem:

Merk: Dell
type: Inspiron 4100 1.2UT 4100/0516
Specs:
CPU: Mobile Intel Pentium III op 1200mHz met 512 kB cache
RAM: 256mB 133mHz Sdram
Intel 830 MP chipset
Ess soundsystem
Smart LI ON battery
30 gB Udma harddisk
Combo 16x Cdrewriter/ 8 x DVD
14,1 inch TFT Uxga scherm
32mB nVidea videokaart GforceII
56k modem
netwerkkaart
USB, infrarood etc etc
3,5 inch floppydrive

[edit] Nu ik hier toch en post over heb. Ik wou eigenlijk ook nog wat geheugen bijzetten. Kan ik hier gewoon een Dane-Elec 256 MB SODIMM PC133 van shop.tweakers.net (http://shop.tweakers.net/...ct=SP133-06432&ModelID=99) bij zetten?

Thnx! :)

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:26

Smarron

The bend

http://www.tweakers.net/p...0&DB=Pricewatch&Query=9.5

Dell is erg kieskeurig wat betreft geheugen. Ik zou eens een kijkje nemen op:

http://www.crucial.com/uk/

Hier kun je exact het geheugen bestellen wat in jouw laptop past.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Ik geloof dat Dell steeds andere merken voor hun laptops gebruikt. Dan weer een Fujitsu, dan weer een IBM, net wat er op de plank ligt.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Trek de schijf uit .. Check welke merk HDD erin zit .. Kijk dan in de PW voor dezelfde merk HDD http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50 Die 9,5mm exemplaren (Fujitsu/Hitachi/IBM) zijn Laptopschijven :)

• Animal_X
ok, thanx! ik ga waarschijnlijk deze hd bestellen:
IBM 40GB (Travelstar 40GNX, 5400rpm, 9.5mm)

Is er nog iemand die me met dat geheugen kan helpen?

edit:
Als ik op shop.tweakers.net zoek naar een gewoon 256 MB Dane-elec PC133 SDRAM SO-DIMM 3.3v dan kost ie 50 euro en als ik via de memory configurator zoek kom ik uit bij een 256 Dane-elec PC133 SDRAM SO-DIMM 3,3v, maar die kost iets van 120 euro.... :? dit zijn toch precies de zelfde dimmetjes? :?

[ Voor 52% gewijzigd door Animal_X op 15-04-2003 10:41 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Smarron

Smarron

The bend

Er zijn een aantal Nederlandse shops die speciaal geheugen verkopen (interngeheugen.com, informatique, shop.tweakers.net), alleen ben je voor een dimm van 256MB minimaal € 85,- kwijt, zoniet meer.

Zoals ik al zei, kun je het beste via Crucial bestellen. Dit is iets goedkoper en compatible. Ik heb er zelf 2 dimms van 256MB vandaan.
Animal_X schreef op 15 April 2003 @ 10:25:
edit:
Als ik op shop.tweakers.net zoek naar een gewoon 256 MB Dane-elec PC133 SDRAM SO-DIMM 3.3v dan kost ie 50 euro en als ik via de memory configurator zoek kom ik uit bij een 256 Dane-elec PC133 SDRAM SO-DIMM 3,3v, maar die kost iets van 120 euro.... :? dit zijn toch precies de zelfde dimmetjes? :?
Nee, via de configurator selecteer je dimms die zijn getest en 100% zeker werken in jouw laptop. De gewone SO Dimm van € 50,- hoeven niet te werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Smarron op 15-04-2003 10:50 ]

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Nou niet om het een of ander, maar zit er stiekem niet gewoon nog garantie op dat ding? If yes: opsturen die handel :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt ook proberen om de gewone SODIMM te bestellen en te testen .. Mocht het niet werken, dan kun je het alsnog inruilen en wat duuro's bijleggen, doet de geheugenshop heus niet moeilijk over ;)

• Animal_X
Ik heb de laptop 2ehands gekocht en dan wil dell geen garantie meer geven hellaas..... :(

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 13:04

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Animal_X schreef op 15 April 2003 @ 10:56:
Ik heb de laptop 2ehands gekocht en dan wil dell geen garantie meer geven hellaas..... :(
Nee, dat klopt niet.
Ik heb mijn Dell laptop ook tweedehands gekocht. (Dell Latitude Cpx J 750)
De vorige eigenaar had mij verteld dat er geen garantie meer op zat,
is twee en een half jaar oud.
Mijn toetsenbord begon slecht te reageren. :(
Ik denken, gewoon zelf een nieuw keyboard bij hun kopen.
Ik naar de website van Dell, vragen ze om het "Service Tag" (Serienummer).
Toen ik dat invoerde bleek ik nog een half jaar garantie te hebben,
dus totaal 3 jaar! :*)
Ze vroegen helemaal niet om een aankoop bewijs of wat dan ook.
Alleen bleek, dat ze mijn laptop op wilden halen,
en pas een week later terugbrengen.
Een alternatief was, langsbrengen nieuw toetsenbord,
en tegelijk ophalen defect toetsenbord.
Ik heb voor die tweede optie gekozen, erg prettig,
had niet verwacht dat ze dat zouden toestaan,
om iemand anders dan een Dell monteur te laten sleutelen.

Kortom je Service Tag (serienummer) is voldoende. :)

Enne... misschien dat je de harddisk zelf ook mag vervangen. :P

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Animal_X
Thanx voor de tip! Ik heb net ff gebeld en wat denk je garantie tot maart 2003!! :|

Gloeiende gloeinde.... :(

[ Voor 4% gewijzigd door Animal_X op 15-04-2003 12:08 . Reden: typo ]

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oh ja, over dat geheugen, je moet ff kijken of het 1x256 SO-DIMM is of 2x128 SO-DIMM is. Bij DELL weet je namelijk nooit.

• Animal_X
Hoe bedoel je? Ik heb hem net ff open geschroefd en er zit nu 2 keer 128 MB in...

Bedoel je nu dat ik er alleen dubbele dimms in kan zetten? Dat is alleen maar zo bij EDO ram toch?

• Smarron

Smarron

The bend

Animal_X schreef op 15 April 2003 @ 23:06:
Hoe bedoel je? Ik heb hem net ff open geschroefd en er zit nu 2 keer 128 MB in...

Bedoel je nu dat ik er alleen dubbele dimms in kan zetten? Dat is alleen maar zo bij EDO ram toch?
Dus douw je er nu 2x 256MB in.

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Animal_X schreef op 15 april 2003 @ 23:06:

Nou ik bedoel dat je dus rekening ermee moet houden dat je als je 512 mb RAM wilt 2 x 256 mb moet kopen. (ipv van 1 x 256 mb erbij douwen)

• Animal_X
right! Ik kan er dus niet gewoon 1 128 MB dimm uithalen en een 256 of 512 MB dimm voor in plaats zetten?

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen...

Verwijderd

Animal_X schreef op 16 April 2003 @ 12:21:
right! Ik kan er dus niet gewoon 1 128 MB dimm uithalen en een 256 of 512 MB dimm voor in plaats zetten?

Dat kan wel idd, maar heb je helemaal geen garantie meer op die Dell?

Zo oud is dat ding toch niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 12:34 ]

Verwijderd

Qua HD enzo moet je niet kijken naar het merk, als het spul iets of wat recent is slikt die alles, qua geheugen indd gewoon kijken wat er nu inzit en proberen hetzelfde min of meer te bestellen.

• cjdijk
  • Laatst online: 22-03 13:04

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Animal_X schreef op 16 April 2003 @ 12:21:

Bij mijn Dell laptop werkt dat wel gewoon goed,
Twee verschillende SO-DIMM's, 1*256 (Dell) en 1*128 (Ibm)
Alleen moet je goed opletten of hij compatible is, (PC133 3.3V denk ik)
maar mogen best twee verschillende groottes zijn (256 of 512).

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• mr_petit
  • Laatst online: 23-03 22:18

mr_petit

opperprutser

quote]Animal_X schreef op 15 April 2003 @ 12:07:
Thanx voor de tip! Ik heb net ff gebeld en wat denk je garantie tot maart 2003!! :|

Gloeiende gloeinde.... :([/quote]

Heb je garantie tot maart 2003 of t/m maart 2003?

Het is nl. zo dat garantieperioden niet altijd alleszeggend zijn: een apparaat wordt ook geacht voor een normale tijd goed te werken (volgens de wet).

Je kan dus misschien wel een deal treffen met dell, maar daar zul je wel stevig over moeten onderhandelen. evt zou je de consumentenbond kunnen bellen over hoe dat precies zit

Je zou ook nog een low level format kunnen proberen: soms komen de bad blocks (op miraculeuze manier) niet meer terug

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1