48bits LBA adressering / windows 98se

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 18:46
Een maat van me heeft een intel i850chipset op een intel moederbord en zal een promise ultra100 nodig hebben voor het werkend krijgen van zijn nieuwe WD 180GB (hijz niet zo slim ;))

Alleen nou hoor ik ook nog dat hij nog windows 98 SE draait.... in de FAQ lees ik dat je voor win2k SP3 nodig hebt en een reghack voor winXP.
kan ik hieruit concluderen dat het met windows 98SE sowieso niet gaat lukken?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
gaat wel, maar je mag de partities niet te groot maken ivm datacorruptie, daar de HD 180GB is zou ik 3 van rond de 60GB maken. Echt niet groter dan dat !!

PS: Waarom zou ie een Promise kaart nodig hebben ?! Je kunt ook gewoon laatste bios van het mainboard downloaden en flashen (mocht dit ueberhaupt al nodig zijn)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 18:46
dat heeft hij gedaan maar in het bios en in partition magic blijft de schijf 131MB aangeven...

kennelijk gaat de IDE controller op dat Intel Bord dus echt niet naar 48bits LBA..
maar ik zal eens goed op de intel site kijken (had hem de link gegeven)

[ Voor 46% gewijzigd door Makkelijk op 15-04-2003 00:40 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DKasemier schreef op 15 april 2003 @ 00:39:
dat heeft hij gedaan maar in het bios en in partition magic blijft de schijf 131MB aangeven...

kennelijk gaat de IDE controller op dat Intel Bord dus echt niet naar 48bits LBA..
maar ik zal eens goed op de intel site kijken (had hem de link gegeven)
Hij moet even de BIOS updaten .. Ik heb een willekeurig Intel D850xxx mobo gepakt en bij de BIOS updates in de release notes PDF gekeken .. Daar staat wel tussen dat 48-bits LBA sinds revisie 0020 is toegevoegd B)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 15-04-2003 07:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KBDE schreef op 15 April 2003 @ 00:33:
gaat wel, maar je mag de partities niet te groot maken ivm datacorruptie, daar de HD 180GB is zou ik 3 van rond de 60GB maken. Echt niet groter dan dat !!
FAT32 support partities van 2TB, dus waarom zou het niet gaan.
Had hier een 120GB HDD geformat in FAT32, en nooit probs mee gehad onder windows 98.

Verwijderd

Het kan, werkt, functioneerd etc, maar is niet aan te raden om een >120GB schijf in 1 partitie in te delen en er dus maar 2 FAT's zijn - een beetje veel overhead...

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Terw_Dan schreef op 15 April 2003 @ 10:37:
[...]

FAT32 support partities van 2TB, dus waarom zou het niet gaan.
Had hier een 120GB HDD geformat in FAT32, en nooit probs mee gehad onder windows 98.
Tja, onder windows 2000 en XP is het geen probleem (heb zelf ook een 130GB FAT32 Partitie) maar onder windows 98 kan ik me 130GB partitie bv helemaal niet lezen ondanks FAT32, terwijl de 30GB partitie op diezelfde hd geen probleem is.

Ook lees je vaak genoeg dat er datacorruptie kan optreden bij windows 98 als je 80 gb of groter gebruikt. (heb het zelf nooit getest of ondervonden)

Maar goed. Het blijkt wel weer dat het dus wel kan (als je geluk hebt :P) maar het is in elk geval niet aan te raden ;)

• sjobber
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05-2024

sjobber

gefrituurde kokkereltomaat

Het kan dus wel, ben ik zelf achter gekomen, wat ik voor mezelf al een hele prestatie opzich vindt.

Alleen in me BIOS zijn m'n hardeschijven niet meer te vinden, nu deze aangesloten zijn op de controller. Waar zou ik ze nu in me bios moeten opzoeken, want ut is vor mij een doolhof daar :P

[ Voor 19% gewijzigd door sjobber op 15-04-2003 16:14 ]

Holy sh*t doesn't talk, but communicates by smell©

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ze zijn niet meer te vinden in het standaard BIOS.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sjobber schreef op 15 April 2003 @ 16:10:
Het kan dus wel, ben ik zelf achter gekomen, wat ik voor mezelf al een hele prestatie opzich vindt.

Alleen in me BIOS zijn m'n hardeschijven niet meer te vinden, nu deze aangesloten zijn op de controller. Waar zou ik ze nu in me bios moeten opzoeken, want ut is vor mij een doolhof daar :P
Kun je alleen nog zien in de bios van je ATA controller.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Je schijven staan niet in je BIOS omdat ze op die controller zitten. Niks om je zorgen over te maken dus 8)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Pagina: 1