Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

allerlei dingen doorlussen via de voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dit een domme vraag maar ik moet het ff weten, op een voeding zitten twee ingangen voor stroom, die ene gebruik ik dus als ingang van het lichtnet, uit de voeding komt dan weer een snoer dat naar een stekkerdoosje gaat (dit stekkerdoosje is niet direct aangesloten op het lichtnet) ik sluit mijn pomp en bijbehorende pc elektronica op deze stekkerdoos aan, krijg ik dan eigenlijk kortsluiting O-) door omdraaiing van de polen of zou dit wel gaan? :?
_/-\o_ _/-\o_ degene die dit weet rulezz vind ik _/-\o_ _/-\o_ :Y)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Wisselspanning heeft geen polen ;). Maar je heb dus nog een voeding die een uitgang voor de monitor heeft (tegenwoordig zie je dat nog maar zelden). En aan deze uigang wil je weer een stekkerdoos zetten, tenminste dat begrijp ik uit jou verhaal.

In theorie is dat geen probleem, echter snap ik niet zo goed wat je hiermee wil, Je kunt toch de PC ook op die stekkerdoos aansluiten incl. de rest van je zooi, zonder doorlussen? Verder zul je zelf een stekker moeten maken om de stekkedoos aan je voeding aan te sluiten, erg lastig dus allemaal...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-11 10:29

Res-q

Redder in nood?

Volgens mij zit er op een voeding een in- en een uitgang :? Tenminste, op sommige. Aan een kant gaat er een kabel in met aan de ene kant een gewone stekker, en aan de andere kant een 3-polige female-plug (3 gaatjes dus). Deze stop je in je voeding. Dan kun je er ook een kabel in doen, met aan een kant een mannetjes-stekker aan aan de andere kant een female. Deze wordt in je voeding gewoon doorgelust, en levert dus continu 230V~, mits je voeding is ingeschakeld.

/edit: damn deepspace, * Res-q is weer eens te laat

[ Voor 7% gewijzigd door Res-q op 14-04-2003 22:36 . Reden: spuit 11 ]

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

echt niet! die stekker is bij elke electronica zaak te koop, en als je een stekker van een verlengsnoer of een aperaat kunt vervangen kun je die voedingsstekker er ook aanschroeven. kijk alleen uit met de aarde (groen-geel) bruin en blauwe kabels. bruin en blauw op de buitenste en de aarde moet in het midden. kijk wel uit dat je niet te veel stroom trekt. sommige voedingen hebben een stukje electronica tussen de stekker in zitten om rare vormen in de sinus op te vangen (spikes enzo) deze dingen geven maar een max aantal watts af. (meestal 600, 600:230 = 2.6A)

• GFoAP
  • Laatst online: 22-12-2024
volgens mij bedoelt djdajean gewoon dat hij de uitgaande kabel ook in een stekkerblok doet als of hij dubbel stroom aanvoert maar dat de stekker van het stekkerblok dan niet in het stopcontact zit waardoor je twee (of meer) normale stekkers met elkaar kan verbinden

• ColdSTone|IA
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Er wordt bedoelt dat je die stekker er zelf aan moet zetten, niet dat je 'm zelf moet maken van stukjes metaal en hout o.i.d.

btw, blauw is met au en niet met ou

//edit: wel snel genoeg getypt, voortaan meteen op verzenden sturen dan maar
//edit2: eerst lezen of er wel echt hetzelfde gepost wordt als wat jij net gepost heb.

[ Voor 38% gewijzigd door ColdSTone|IA op 14-04-2003 22:45 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Is trouwens niet aan te raden om een male stekker (dus met de pootjes naar buiten) uit je voeding laat komen om in de verdeeldoos te steken, Daar staat dan namelijk ~230 volt op en dat is niet erg veilig (+ dat op de male stekker van de doos dan ook ~230 staat als de stekker eenmaal in de doos zit). Als je dit echt wil gebruiken moet je dus de male stekker van de stekkerdoos afhalen, en die vervangen door zo'n speciale female stekker, die in je voeding past)

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Dit maakt volgens mij niet uit, want de spanningen die worden gebruikt zijn allemaal gelijkspanningen. Deze worden door de voeding gelijkgericht. Zolang je deze spanningen niet op elkaar gaat aansluiten (bijv de bekende 7volt truuk), dan gaat het goed. Als het goed is zit de GND als enigste overal aan.

Of bedoel je dit niet?? Ik vind iig dat je je probleem zeer wazig hebt opgeschreven.

[ Voor 15% gewijzigd door M14 op 14-04-2003 23:27 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

M14, je moet toch nog eens terug naar de natuurkunde les! Die extra aanlsuiting (doorlus) achter op de voeding van djdajean is normaal bedoeld om een monitor aan te sluiten. In de voeding wordt de ~230 volt gewoon doorverbonden, zonder dat de voeding zelf nog iets aan de spanning doet (misschien een zekering ofzo, maar thats it!).

Trouwens ~230 gelijkspanning zou nog veel gevaarljiker zijn omdat je daar namelijk aan blijft plakken! Nu krijg je alleen een flinke optater (hoewel dat ook niet echt aan te raden is ;))

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 14-04-2003 23:50 ]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 13:03

DaOverclocker

Overclocker for life...

Zijn vraag is gewoon heel simpel, kan ik de uitgang van mijn voeding veilig gebruiken als voeding voor meerdere aparaten?
En zoals er dus al meer zeggen, Ja dat Kan dus. Je zit niet aan wazige beperkingen vast. Je kan ook de polen niet omdraaien.

Dus sluit gewoon een stekkerdoos op je uitgang van je voeding aan en je hebt een geschakelde stekkerdoos... klaar.

ps.de originele 'bronstekker' van je stekker doos kun je dus gewoon los laten hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door DaOverclocker op 14-04-2003 23:59 ]

systeem specs

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ps.de originele 'bronstekker' van je stekker doos kun je dus gewoon los laten hangen.
Dat kan idd, zolang je er moet je fikken vanaf blijft anders 8)7 :'( }) ( :+ ) of hem niet tegen metaal laat bungelen (je case ofzo).

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

En wat betreft veiligheid:

Die 'monitorstekker' wordt gewoon doorgelust d.m.v. 2,5 mm2 koperdraad. Geen massieve kern trouwens. Maar het is iig wel veilig genoeg om wat 'normale' apparatuur op aan te sluiten, tenminste als je er geen kookplaten enzo op aan gaat sluiten 8)7 .

Ik weet zo niet hoeveel ampere je trouwens door en 2,5mm2-niet-massief mag jagen. Maar wel meer als 10 Ampere. Misschien een ander die het exact weet?

Codedivision | Freedom Internet

• Sine
  • Laatst online: 10:55
klein detail bij al dit moois ...

99% van die "doorlus" aansluiting wordt NIET met de voeding mee geschakeld

maar een al dan niet electronisch relais kan daar uitkomst bieden

Repareren doe je zo.

Verwijderd

99% :? Eerder iets van 99.9999%

Er zijn dus maar een paar voedingen die dit hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus net een nieuwe 300 watt voeding en daar zitten dus wel 2 aansluitingen op (het is wel een noname voeding d8 ik want hij kwam gewoon bij m'n kast) Bedankt voor het antwoorden! _/-\o_

Edit: Ik wil het gebruiken om te zorgen dat ik m'n pomp niet vergeet aan te zetten :+ En als er eventueel nog peltiers op mochten komen dat die voeding dan ook zo geschakeld word zodat alles altijd tegelijk aangaat

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 08:25 . Reden: iets vergeten ]

Verwijderd

deepspace schreef op 14 april 2003 @ 22:33:
Maar je heb dus nog een voeding die een uitgang voor de monitor heeft (tegenwoordig zie je dat nog maar zelden).
Tegenwoordig heeft Q-Tec die vaak wel op hun voedngen... maar ik sluit mn monitor toch aan op stekkerdoos ;)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:46

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 00:59:
99% :? Eerder iets van 99.9999%

Er zijn dus maar een paar voedingen die dit hebben.
Op AT voedingen is de uitgang volgens mij meestal wel geschakeld, maar op ATX ben ik dat nog nooit tegengekomen. Zijn er ATX voedingen die dat wel hebben?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

@Flotter: Ja die zijn er wel, niet veel tho. Denk dat je daar best naar moet zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door m-m op 15-04-2003 15:45 ]

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

als de doorlussing rechtstreeks is kan het draad 16 ampere aan.
zit er een print tussen hangt het van de printsporen af

dus hang ut spul er maar aan :) 8)

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

deepspace schreef op 14 April 2003 @ 23:50:
M14, je moet toch nog eens terug naar de natuurkunde les! Die extra aanlsuiting (doorlus) achter op de voeding van djdajean is normaal bedoeld om een monitor aan te sluiten. In de voeding wordt de ~230 volt gewoon doorverbonden, zonder dat de voeding zelf nog iets aan de spanning doet (misschien een zekering ofzo, maar thats it!).

Trouwens ~230 gelijkspanning zou nog veel gevaarljiker zijn omdat je daar namelijk aan blijft plakken! Nu krijg je alleen een flinke optater (hoewel dat ook niet echt aan te raden is ;))
Voordat je komt met opmerkingen:

Ik d8 dat hij een 2e voeding in zn pc bedoelde......

En verder weet ik echt wel dat daar gewoon 220~ uitkomt.....

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• PCR
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Wat ik je wel kan vertellen maar niet onderbouwen, is dat de 'monitor'-uitgang van de voedingen er af zijn gehaald vanwege de veiligheid. Maar waarom precies weet ik niet :)

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Zet gewoon een relais op je 5V en schakel daar je pompen etc mee aan (in geval van ATX voeding) kan ook ingebouwd worden in je voeding.

Ik heb al honderden voedingen gezien, maar geen enkele die de 220V (monitor) uitgang ook daadwerkelijk schakelde....

• djeejdjeej
  • Laatst online: 30-09 14:32
Ik meende eerst ook dat die er zijn afgehaald ivm veiligheid, totdat ik een billige kast kost met 300 W voeding en die had ook zo'n monitoruitgang erop. Wel handig, maar niet meegeschakeld met de voeding, dus om je waterkoeling er nu op aan te sluiten heeft geen zin, kun je beter zo'n stekkerdoos nemen met een aan/uit schakelaar erop, waar zowel pc als koeling op aangesloten is. (en zelfs dan kun je de waterkoeling nog in de pc douwen)

Verwijderd

Flotter schreef op 15 april 2003 @ 15:44:
[...]

Op AT voedingen is de uitgang volgens mij meestal wel geschakeld, maar op ATX ben ik dat nog nooit tegengekomen. Zijn er ATX voedingen die dat wel hebben?
Bij AT zat er gewoon een schakelaar tussen, dus net als een schakelaar op je stopcontact.

Je kan ook gewoon een stopcontact met een schakelaar pakken natuurlijk. Zo doe ik het ook. En dan zit er een 100 uF 16v condensator aan het mobo ipv een schakelaar zodat ie aangaat zodra ie stroom krijgt (kan ook parallel aan de schakelaar gezet worden).

Soms kan je in je bios ook instellen dat ie aangaat zodra ie stroom krijgt.

• FlashBlue
  • Laatst online: 21-08-2024

FlashBlue

nog altijd een bèta versie ...

Flotter schreef op 15 April 2003 @ 15:44:
[...]

zowat alle atx'en van qtec zijn hiermee uitgerust; wel zo easy als je andere boel zoals 220V fans en pompen enzo wil uit- en in schakelen samen met pc
( http://www.qtec.info/products/pgroup.htm?mpg=PSU )

/edit

zie net dat cyberErik dit ook al vermeld heeft

[ Voor 7% gewijzigd door FlashBlue op 16-04-2003 01:47 ]

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:59
Als je nou gewoon een stekkerblok met schakelaar voor weinig euro koopt en je steekt daar in:

1 pc
2 pomp
3 monitor
4 je speakers
Is er dan een mogelijkheid dat je pomp niet draait als je computer dat wel doet? Dit is de setup die ik gebruik wel zo makkelijk altijd veilig. Als er namelijk een overspanning beveiliging op de 2 de voedings aansluiting zit, kan het zijn dat je pomp eruitklapt en je pc niet!

Verwijderd

Ik kwam laatst bij Lidl een master-slave schakelaar tegen voor maar 14 euro.
Dit in de vorm van zo'n langwerpige stekerdoos, mooi ding met regelbare gevoeligheid
ivm stroompje van computer in de uit-stand.
Kan je hem zelf niet voor maken en vereist geen ingrepen in je systeem.

Verwijderd

vanaf donderdag 17 april bij de Lidl:

9-voudig stekkerblok voor € 9,99

NB: Ik heb ook een Q-tec voeding, maar die van mij schakelt niet, ik ga er zelf een relais + uitgang aan modden :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 07:01 ]

Pagina: 1