Ik zit hier bij een computer waar een heel raar probleem is. Er kunnen nl. geen programma's meer worden gestart. Waarschijnlijk is het YaHa-virus actief geweest.
Nu heb ik in de FAQ gevonden dat, wanneer er na het verwijderen van het virus, geen programma's kunnen worden gestart, je iets in het register moet wijzigen.
Maar die tweede register-wijziging (~\FileExts\.exe) staat helemaal niet in het register. Wel een hele zooi andere .??? benamingen, maar de .exe staat er niet bij.
Mijn vraag is nu:
Wat moet er precies komen te staan. Ik ben niet enorm bekend met het register nl.
[edit]
Uiteraard moet hierna de hele computer goed worden nagekeken op achtergebleven gedeelten van virussen, maar ik kan niet eens NAV2003 opstarten. Ben nu bezig met de online-virusscanner uit de FAQ.
Deze optie wil ik dus juist gebruiken om NAV er overheen te kunnen gooien, en om de documenten enzo veilig te stellen. Zodat we de computer eventueel opnieuw kunnen installeren (waarvan ik denk dat het nodig is).
Nu heb ik in de FAQ gevonden dat, wanneer er na het verwijderen van het virus, geen programma's kunnen worden gestart, je iets in het register moet wijzigen.
Nu heb ik dat dus nagekeken, en inderdaad, bij de eerste genoemde stond inderdaad iets anders. Dus dat heb ik bewerkt.Uit de FAQ
Als na (het verwijderen van) een virus-infectie geen .exe bestanden meer kunnen worden opgestart:
Kopieer regedit.exe naar regedit.com en start deze .com op.
In je register zou HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command als default "%1" %* moeten bevatten.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.exe hoeft enkel een lege default te hebben staan. Dus als de default iets anders is, verwijder het.
Maar die tweede register-wijziging (~\FileExts\.exe) staat helemaal niet in het register. Wel een hele zooi andere .??? benamingen, maar de .exe staat er niet bij.
Mijn vraag is nu:
Wat moet er precies komen te staan. Ik ben niet enorm bekend met het register nl.
[edit]
Uiteraard moet hierna de hele computer goed worden nagekeken op achtergebleven gedeelten van virussen, maar ik kan niet eens NAV2003 opstarten. Ben nu bezig met de online-virusscanner uit de FAQ.
Deze optie wil ik dus juist gebruiken om NAV er overheen te kunnen gooien, en om de documenten enzo veilig te stellen. Zodat we de computer eventueel opnieuw kunnen installeren (waarvan ik denk dat het nodig is).
[ Voor 16% gewijzigd door sus op 14-04-2003 22:09 . Reden: stukkie erbij gezet :) ]