Virus op de computer, kan geen .exe openen

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik zit hier bij een computer waar een heel raar probleem is. Er kunnen nl. geen programma's meer worden gestart. Waarschijnlijk is het YaHa-virus actief geweest.

Nu heb ik in de FAQ gevonden dat, wanneer er na het verwijderen van het virus, geen programma's kunnen worden gestart, je iets in het register moet wijzigen.
Uit de FAQ
Als na (het verwijderen van) een virus-infectie geen .exe bestanden meer kunnen worden opgestart:
Kopieer regedit.exe naar regedit.com en start deze .com op.
In je register zou HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command als default "%1" %* moeten bevatten.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.exe hoeft enkel een lege default te hebben staan. Dus als de default iets anders is, verwijder het.
Nu heb ik dat dus nagekeken, en inderdaad, bij de eerste genoemde stond inderdaad iets anders. Dus dat heb ik bewerkt.

Maar die tweede register-wijziging (~\FileExts\.exe) staat helemaal niet in het register. Wel een hele zooi andere .??? benamingen, maar de .exe staat er niet bij.

Mijn vraag is nu:

Wat moet er precies komen te staan. Ik ben niet enorm bekend met het register nl.

[edit]
Uiteraard moet hierna de hele computer goed worden nagekeken op achtergebleven gedeelten van virussen, maar ik kan niet eens NAV2003 opstarten. Ben nu bezig met de online-virusscanner uit de FAQ.

Deze optie wil ik dus juist gebruiken om NAV er overheen te kunnen gooien, en om de documenten enzo veilig te stellen. Zodat we de computer eventueel opnieuw kunnen installeren (waarvan ik denk dat het nodig is).

[ Voor 16% gewijzigd door sus op 14-04-2003 22:09 . Reden: stukkie erbij gezet :) ]

• Boomerang
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat je nog altijd het beste kunt doen, en wat veruit het veiligste is: Maak een bootdisk met een virusscanner erop, desnoods met een kleine versie van linux erop. Laat dan je PC scannen met up-to-date virus definities en start dan weer op.

[ Voor 8% gewijzigd door Boomerang op 14-04-2003 22:07 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

komtie:

download de volgende bestanden:
http://www.tutti-frutti.demon.nl/yahatool.com
http://www.tutti-frutti.demon.nl/yaha_fix.reg

Laat yahatool.com lopen.. dan zie je of je het yaha virus hebt.
Daarna moet je de registratie fixer zn gang laten gaan:)

Succes

4015Wp west (Dordrecht)

• sus

sus

Topicstarter
Die fix heb ik al gedraaid, en het draaien van een virusscanner van flop staat op de planning. Maar, in het register MIST dus een sleutel (de tweede die in de FAQ wordt genoemd). Hierboven staat dat stukje gequote.

Wat ik dus wil weten is wat er voor sleutels enzo moet worden aangemaakt in het register, zodat ~\FileExts\.exe weer in het register staat. Zeg maar, welke mappen en bestanden er moeten worden aangamaakt in de map FileExts. (Ja, ik weet dat het geen mappen en bestanden zijn, maar dit is ff makkelijk lullen ;) )

• sus

sus

Topicstarter
Ik draai nu deze online-virusscanner:

http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Die ook al weer de nodige beschadigde bestanden vindt..... Er is dus duidelijk een nieuwe installatie nodig, maar dan wil ik eerst wel zorgen dat ik kan branden. En om te branden moet ik die 2e registerfix doen. Waar dus juist weer mijn vraag over gaat :)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:25
Hier heb je een reg bestand. Dit herstelt het exe gedeelte in het reg :

http://www.homepages.hetnet.nl/~peggeman/reg/AntiYaha.reg

Oja, je kunt de bestanden ook nog .com benoemen.

[ Voor 17% gewijzigd door The_Greater op 14-04-2003 22:16 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• sus

sus

Topicstarter
The_Greater schreef op 14 April 2003 @ 22:15:
Hier heb je een reg bestand. Dit herstelt het exe gedeelte in het reg :

http://www.homepages.hetnet.nl/~peggeman/reg/AntiYaha.reg

Oja, je kunt de bestanden ook nog .com benoemen.
Kijk, die .reg is precies wat ik zocht. tnx!

En het benoemen naar .com had ik al gedaan, maar dan nog willen een hoop apps niet werken. Vanavond verder met dat ding.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 07:56
wat ik altijd doe met zo'n virus pc is de hd eruit halen in een andere pc zetten en vanuit daar scannen.

• sus

sus

Topicstarter
sharkzor schreef op 15 April 2003 @ 08:48:
wat ik altijd doe met zo'n virus pc is de hd eruit halen in een andere pc zetten en vanuit daar scannen.
Helaas, maar de PC is niet van mij, maar van een klant van mij. En die wil niet dat zijn schijf in een andere computer wordt gezet "vanwege de privacy". Ik zou dan alle documenten van hem kunnen kopieren naar mijn eigen schijf.

Ding stond gisteren te draaien met die online-virusscanner van hierboven, en die vond al heel wat virussen in .cab, .zip, .exe files. O.A. I Love You, YaHa en nog een waarvaan ik de naam niet meer weet.

Ik ben inmiddels al zover dat ik hem van de week helemaal leeghaal en opnieuw installeer, maar daarvoor moet ik eerst de documenten allemaal van die schijf halen.

Verwijderd

LOL : "vanwege de privacy"

Maar voorlopig wel helemaal tot z'n nek besmet... 8)7

Verwijderd

jep ik heb zelfde gedonder gehad, format en reinstall..

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

same here, kon programma's wel nog uitvoeren als ik "uitvoeren als" deed en dan een account ( ook degeen waarmee ik ingelogd was ) well chill, weet nu wtf het was.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Minotic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-12-2022

Minotic

Mimimi

Gewoon Format c:\ :P . Moet die kerel maar beter opletten dat ie geen virussen krijgt.

Intel Core 2 Duo E8500 | Asus P5Q-E | 4GB PC8500 OCZ Platinum | Club3D Radeon 4870 1GB OC | Samsung SyncMaster 225B

Pagina: 1