SB Live 5.1, Inspire 5.1 5300 en AC3, is dit het nou? :(

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb dit:

Soundblaster Live! 5.1
Creative Inspire 5300 (5.1 setje)

Codecs geïnstalleerd:
Xvid 0.91 (de nieuwste)
DivX 5.02 (de op 1 na nieuwste)
AC3 filters 0.68b (de nieuwste)

Moviemode uiteraard enabled (is vrij omslachtig met de nieuwste Live! drivers, moet je een CMSS knopje op "ON" zetten in Playcenter).

Nu gebruik ik verschillende programma's, waaronder Windows Media Player, BSplayer en PowerDVD maar nergens krijg ik een bevredigend resultaat. De stemmen komen uit de center, de fronts klinken ook naar behoren (Maar ja, wat is "naar behoren" eigenlijk) maar wat me stoort zijn de rearspeakers. Ze produceren gewoon een bepaald frequentiebereik, een soort middentonen. In de praktijk hoor je er een beetje (een klein bereik van de) achtergrondmuziek uit, verder niets.

Ik heb geen DVD speler als referentie maar Dolby Digital (wat een DivX met AC3 toch is?) zou volgens mij beter moeten klinken, met bepaalde effecten die bijvoorbeeld ALLEEN uit de linker-achter-speaker komen enzo.

De instellingen van de AC3 config snap ik ook niet echt, ik heb alle settings bij "speakers" geprobeerd en niets leverde het beoogde resultaat op. In de AC3 documentatie staan alle settings uitgelegd, behalve dat met die speakers.

Kan iemand me op de goede weg helpen?

/edit: ik heb een heleboel Dolby Digital testfiles gedownload van Kazaa maar ik ben er niet ondersteboven van, de rearspeakers produceren nog altijd geen unieke kanalen zoals wel zou moeten, tenminste dat heb ik begrepen...

[ Voor 22% gewijzigd door Captain Pervert op 14-04-2003 21:29 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Captain Pervert
Topic staat bijna onderaan dus ik waag een kickje

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

als je kaart dolby digital gaat decoden, komt er eventjes een Dolby Digital logo rechtsonder in beeld (bij iig). Dat 'movie mode' is niets meer dan een 'truc' om 5.1 geluid te maken van stereo bronnen (en is leuk voor divx met stereo geluid of dolby prologic of als je persé 5.1 muziek wil horen, wat inderdaad pauper is, zoals je correct omschrijft :P).

Als je dat DD logo niet ziet, wat ik met en audigy2 en goed ingestelde AC3 codec (op 5.1 speakers) en een live die niet op movie mode stond wel zie dus, gaat je kaart volgens mij gewoon geen DD decoden maar wat zitten vogelen met een stereo signaal (wat je AC3 codec standaard uitpoept :)). Prutsen met je instellingen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 15-04-2003 16:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dat dolby digital is idd meer woorden dan daden :/

Als ik een star trek filmpje afspeel die stereo heeft (+ dolby digital) dan klinkt dat wel aardig, maar als ik een tv signaal van m'n tv kaart laat decoden, dan is t mono, zo lijkt het. Dit terwijl alles aangeeft dat het signaal stereo is :(

raar gedoe. ik vind het, ondanks me er enigzinds in verdiept te hebben, allemaal nog behoorlijk toverspreuken en leuke beloftes, dat dolby digital...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

dolby digital doet het alleen als de bron ook echt dolby digital is he? DVD en een luxe DivX met 5.1 DD geluid en een goed geinstalleerde en ingestelde werkende AC3 codec en een geluidskaart die ook echt DD ziet en het gaat decoden.

Dat werkt bij mij iig helemaal prima :). In principe gaat een sb audigy alleen dd decoden met een VOBje (DVD of trailer) met 5.1 geluid en anders doet de ac3 codec het. Je moet dus alleen niet dat movie mode instellen, maar je dvd programma op 5.1 speakers instellen

• Captain Pervert
Als ik met G-spot een DivX open, dan staat er bij de meeste films die ik heb onder 'audio format': 448 kb/s (89/ch x 5 ch)
PowerDVD heb ik ingesteld op "6 speakers", en toch klinkt het niet overtuigend.
Ik heb ook een aantal Dolby Digital demo's van Kazaa, waaronder eentje waarin je een helicopter van achter de camera naar voren ziet vliegen, en de camera volgt de helictopter dan een stukje. De helictopter lijkt echter niet duidelijk door de kamer te vliegen (van achter naar voren).
Ik wil wel een andere geluidskaart kopen maar deze Live 5.1 zou toch echt afdoende moeten zijn :?

Bij nader inzien:

ik heb hier een 3-CD rip van Saving Private Ryan en ik hoor daarbij achter wel andere dingen dan voor. Als ik alleen de rearspeakers aanzet hoor ik op een gegeven moment een fluitje (wanneer ze het bootje uit moeten), die ik niet hoor wanneer ik alleen frontspeakers aanzet.
Zelfde geldt voor verschillende rondvliegende kogels.

Kennelijk is het toch DD maar had ik me er teveel van voorgesteld en/of wordt het zeer slecht gebruik van gemaakt bij veel films.

[ Voor 79% gewijzigd door Captain Pervert op 15-04-2003 17:43 ]

Verwijderd

Kan je niet gewoon een keer een echte dvd kijken om het daarmee uit te testen. Om het nou met divx enz te gaan testen lijkt me niet handig, omdat er dan al gekloot is met het geluid enz. Als hij bij een echte dvd wel goed werkt, dan weet je gewoon bagger is wat er op je divx/xvid enz staat. Als het bij een dvd ook niet mooi is zit er toch iets niet goed.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik had me er ook wel wat meer van voorgesteld. Als ik een divx film afspeel dan heb ik normaal gesproken prima geluid, dvd is natuurlijk helemaal perfect.

Maar als ik de stereo output direct naar m'n z680 sturr op movie mode, dan valt t heel vies tegen. Gister bijvoorbeeld Shanghai Noon op tv. Volgens de tvgids zou deze in dolby digital worden uitgezonden. het klonk als mono :/

• Captain Pervert
Hey, ik ben ergens achtergekomen, mede naar aanleiding van de post van JvS:

als ik met G-spot kijk en de film heeft:

5 channels;

dan klinkt het goed en hoor ik zo nu en dan achter unieke dingen; het aan/uitzetten van movie mode maakt nu geen enkel verschil!

2 channels;

als ik moviemode niet aanzet, klinkt uit 4 speakers hetzelfde en de center wordt niet gebruikt. Moviemode aan resulteert in een soort Dolby Surround, met een 'verzonnen' signaal voor de achterspeakers, zoals JvS al zei.

Dus ik ga er voortaan op letten dat als ik de keus heb, ik 5 channel AC3 rips download. Zelfs mijn LOTR1 screener heeft 2 channels en dat is toch zeker wel een film die vraagt om goed geluid :)

Verwijderd

Atgast schreef op 15 april 2003 @ 18:00:
Volgens de tvgids zou deze in dolby digital worden uitgezonden. het klonk als mono :/
Volgens mij kan tv helemaal geen dd uitzenden. Hoogstens prologic ofzo, maar dat is niet veel.

Verwijderd

Captain Pervert schreef op 15 april 2003 @ 18:03:
Dus ik ga er voortaan op letten dat als ik de keus heb, ik 5 channel AC3 rips download. Zelfs mijn LOTR1 screener heeft 2 channels en dat is toch zeker wel een film die vraagt om goed geluid :)
Illegale films downloaden en dan zeuren over de kwaliteit..... En dan ook nog eens rechten studeren..... Voor een duppie op de 1e rang heet dat....
Wat vind je daar zelf nou van ?

Verwijderd

Heeft niet echt toepassing op de gebruikte configuratie van de topicopener maar ja.

Ik heb zelf geen pc combo voor films maar wel 2 complete DD/DTS systemen, 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. Hiervoor stond er in de woonkamer een dolby prologic setje.

Toen ik dolby prologic hoorde vond ik het wel wat hebben, niet de effecten zelf maar meer dat het kamervullend is. Nu met die 2 DD/DTS systemen hoor ik een duidelijk verschil tussen die twee. DD vind ik dus echt niks! DD klinkt als een heldere soort prologic maar dan volledig misplaatst in het surround beeld.

DTS daarentegen is dus echt super! Vooral oorlogs- en actiefilms zijn een genot voor het oor om naar te kijken.

Moraal van dit verhaal is eigenlijk wat je voor ogen hebt. Je kan een hele verkeerde voorstelling hebben van het effect. Vooral ook omdat je het vooral hebt over DD. DD is mij ontzettend tegengevallen en ik heb toch al heel wat films gezien dus aan het coderen van de signalen zal het ook niet liggen. Bij veel DD films is me trouwens ook al opgevallen dat er met de achtersignalen niet veel gedaan wordt op een enkele echo of iets dergelijks na.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dolby prologic bedoelde ik natuurlijk, sorry

maar dolby prologic 2 zuigt dus gewoon ?
want ik hoor nu echt alleen maar de center speaker :(

• Captain Pervert
Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 19:12:
[...]

Illegale films downloaden en dan zeuren over de kwaliteit..... En dan ook nog eens rechten studeren..... Voor een duppie op de 1e rang heet dat....
Wat vind je daar zelf nou van ?
Kijk uit, het is de .... :{

Nou ik vind het hartstikke goed. :Y)
Ik ben 21, werk me te pletter om mijn studie en levensonderhoud te kunnen betalen. Jij bent 43, hebt je hypotheek op je 2 onder 1 kapje bijna afbetaald en je kids bijna het huis uit. Jij kan DVD's kopen bij de Free Record shop alsof het kroketten uit de muur zijn. Ik niet.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 19:20:
DTS daarentegen is dus echt super! Vooral oorlogs- en actiefilms zijn een genot voor het oor om naar te kijken.

Moraal van dit verhaal is eigenlijk wat je voor ogen hebt. Je kan een hele verkeerde voorstelling hebben van het effect. Vooral ook omdat je het vooral hebt over DD. DD is mij ontzettend tegengevallen en ik heb toch al heel wat films gezien dus aan het coderen van de signalen zal het ook niet liggen. Bij veel DD films is me trouwens ook al opgevallen dat er met de achtersignalen niet veel gedaan wordt op een enkele echo of iets dergelijks na.
Hier heb ik maar een antwoord op: Psycho acoustiek! DTS tracks die op DVD's staan, klinken in weinig gevallen echt significant beter dan de DD track. DTS is ontwikkeld om op 1,411Mbps geluid weer te geven, maar op DVD's staat vaak de mindere 768kbps variant. Dolby digital gebruikt een wat fellere compressie, maar is gewoon net zo discreet 5.1 kanaals als DTS hoor :). Ik geloof prima dat jij het beter vindt klinken, maar vaak heeft dat meer met het verwachtingspatroon van DTS te maken, dan met het feit dat het echt beter klinkt :).

DD is namelijk wel gewoon goed. PC-speakers zijn niet zo heel erg indrukwekkend en misschien is een decoder in een live/audigy niet zo perfect. Het verschil tussen Dprologic en Ddigital is namelijk ECHT extreem groot. De achterkanalen worden bij dezelfde film met DD en DTS gelijk gebruikt, dus dat heeft er ook niets mee te maken. Op detail kan het wat schelen, maar wat jij schrijft is echt onzin.

Ik heb anderhalf jaar lang dat soort systemen verkocht (normale prijsklasse 2000 tot 8000 gulden zegmaar voor de audio, normale merken als onkyo, yamaha, marantz, kef, b&w, tannoy, jbl etc.) en veel verschillende sets (veel prologic, DD en DTS) gehoord en het verschil tussen DTS en DD wordt zo extreem verdramatiseerd, omdat mensen het idee hebben dat ze dit echt maar beter moeten vinden.

Er zijn zelfs DVD's waarvan de DTS track echt beduidend slechter is, doordat hij gewoon hercomprimeerd is van de originele 1536kbps naar 768kbps voor de DVD... Toch vinden mensen die mooier klinken, al was het maar omdat het DTS lampje op de receiver aan gaat....

Dat DD hier tegenvalt, ligt niet aan DD maar eerder aan het verwachtingspatroon dat mensen hebben (willen dat alle 5 de speakers altijd knallen) en dat valt tegen. 60% van het geluid komt bij een film uit de centerspeaker en 90% komt uit de drie front speakers (dat doet het in een 7.1 bioscoop ook). Alleen als er een actiescene is of er iets echt achter je gebeurt of muziek speelt of je een ruisend bos of een rivier hoort, worden de achterspeakers echt ingeschakeld. Maar voor de meeste onderdelen gebruikt een film die kanalen amper. Als je DD OM de DD wil gebruiken, moet je inderdaad die DD-trailers gaan kijken ofzo :P. Of scenes uit the matrix of saving private ryan opzetten :). Als je dan geen goed gedefinieerd geluidsveld om je heen hoort, is er iets mis met je set.

Het is overigens nooit de bedoeling dat je je speakers afzonderlijk hoort, dat zou extreem slecht gemixt zijn.
DD klinkt als een heldere soort prologic maar dan volledig misplaatst in het surround beeld.
Hier kan ik het dus niet meer dan zwaar mee oneens zijn. DTS per defenitie als beter beschouwen, puur omdat het DTS is, neem ik eerlijk gezegd gewoon niet serieus :o.

Verwijderd

JvS schreef op 15 april 2003 @ 22:44:
[...]

Hier kan ik het dus niet meer dan zwaar mee oneens zijn. DTS per defenitie als beter beschouwen, puur omdat het DTS is, neem ik eerlijk gezegd gewoon niet serieus :o.
*Proest! :)

Ik geef alleen mijn mening, kennis van de twee coderingen had ik totaal niet eigenlijk. Ik kocht de twee sets omdat ik vervanging zocht voor wat ik had staan. Zonder ooit echt iets gelezen/geleerd te hebben over DD & DTS.
Ik geef gewoon mijn persoonlijke mening.

Ik beschouw DTS niet per definitie beter dan DD, voor wat ik uit mijn setup's haal is het in mijn ogen (oren?) gewoon beter. Een film kijken met DTS is voor mij ook een rustigere ervaring aangezien het geluidsbeeld beter verdeeld is en er geen plotselinge effecten uit de rearspeakers komen. Ik ben zelf ook maar een leek in dit soort dingen maar ik weet wel wat ik mooi of niet mooi vind klinken.

Dat logootje vind ik trouwens niet echt wat (krijg het trouwens ook niet op mijn display omdat ie uit staat met spelen van een DVD).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een film kijken met DTS is voor mij ook een rustigere ervaring aangezien het geluidsbeeld beter verdeeld is en er geen plotselinge effecten uit de rearspeakers komen.
Bij een film die zowel in DTS als in Dolby Digital 5.1 opgenomen is, zullen er uit de speakers precies dezelfde signalen komen, alleen de manier waarop het ge-encode is, is verschillend. Die soundtracks zijn dus gewoon hetzelfde. Wel kan het zo zijn dat bepaalde DTS tracks een wat betere kwaliteit hebben en misschien wat meer dynamiek (al zal dat laatste erg meevallen), omdat er gewoon een minder progresieve compressie wordt gebruikt. Dat voordeel wordt alleen op bijna alle thuis DVD's teniet gedaan, omdat er dus maar gebruik gemaakt wordt van half-bitrate DTS.
Ik ben zelf ook maar een leek in dit soort dingen maar ik weet wel wat ik mooi of niet mooi vind klinken.
Klopt, veel mensen vinden een dure speakerkabel ook mooier klinken, totdat je ze blind laat luisteren naar gamma kabel, normaal speaker kabel en dure speakerkabel. Dan hoort 99% het verschil ineens niet meer :).

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Misschien werkt het beter als je jouw sblive eventje met behulp van software laat herkennen als een audigy (2) (met audigy (2) software natuurlijk). Mijn geluid werd er stukker beter door :)

Bron :

http://discuss.futuremark...ollapsed&sb=5&o=0&fpart=1

Verwijderd

STIMPPYYY schreef op 16 April 2003 @ 12:34:
Misschien werkt het beter als je jouw sblive eventje met behulp van software laat herkennen als een audigy (2) (met audigy (2) software natuurlijk). Mijn geluid werd er stukker beter door :)

Bron :

http://discuss.futuremark...ollapsed&sb=5&o=0&fpart=1
wie heeft dit al gedaan?
Pagina: 1